Gå til innhold

Lov å ikke like 17.mai med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok aldri vært så glad i 17.mai, og nå er 17.mai ensbetydende med å stå opp tidlig og stresse ned til barnetoget til sentrum i en stor by. På slutten av dagen er er kaos og samling av hele bydelen på skolen her. Blir rett og slett for mye folk og innrykk på meg, har aldri likt store mengder mennesker og jeg skjerper meg for barna. 

Jeg savner da jeg kunne gå på sjampanjelunsj og slapp alt styret med tog og kaos🤣

Noen som føler det som meg? 

Anonymkode: 44ff2...169

• Liker 5
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror veldig mange føler det som deg. 

Nå er det 11 år til minstemann er 18.. tenker at innen det så blir det avslapning og kos på 17 mai. Og så kommer det barnebarn som skal sees på i tog osv.. men da blir det lettere i og med at en slipper å gjøre alle klare til dagen men kun har seg selv å tenke på. 

Anonymkode: d1ba5...dbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hittil i år har vel ingen skrevet noe her inne om at de liker 17. mai (med eller uten barn), så jeg tror vi trygt kan si at det er lov 😁

Anonymkode: a222d...5cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov. Nå har vi tatt litt grep og gjort dagen levelig for både stor og liten. Kanskje vi også er litt heldige med hvordan 17.mai arrangeres i bygda her. Barnetoget er ikke før klokka 12, så vi har ikke noe stress om morgenen. Vi har valgt bort korps og frokost med andre. Etter toget drar vi til min familie og spiser lunsj/middag. På kvelden ser vi borgertoget som er kl 19.00 her. Rolig og fin dag. Det er kanskje litt som du legger opp det selv tenker jeg. 

Anonymkode: f9494...6b6

AnonymBruker
Skrevet

De fleste voksne har det vel slik, men gleder seg over at barna morer seg. 

Det er en livsfase og det går egentlig ganske fort. 

Anonymkode: 8f973...851

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Champagnelunch er pretensiøst fjas som ble funnet opp for å se rik og fancy ut på sosiale medier. Og barnetog er fult av skrikende unger, grusom musikk, hysteriske foreldre og generell faenskap.

Nei takk ingen deler.

Anonymkode: 04097...a2f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag har vi hatt en helt fantastisk dag. Toget startet kl 12. Vi bor nesten ved start, så 11.45 gikk vi ut døra hjemme. Liten tur hjem etter toget, før middagen ble inntatt på en rolig restaurant med besteforeldre og en tante.

Skolen har ikke noe arrangement, så vi valgte derfor å ikke oppsøke noe annet. Tror vi har laget oss en ny tradisjon i år. (Er fra tidligere boplass vant til arrangement på skole).

Anonymkode: ec119...b9b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

nei, det er ikke lov. 17.-mai-politiet er nok på vei hjem til huset ditt "as we speak".

Anonymkode: 45ef8...f47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov! Her er barna av samme type som meg, som misliker store folkemengder og stress (i så stor grad at vi blir nesten syke av det), så vi har droppet barnetog i sentrum nesten alle år. Tar som regel en kort tur bort på skolen for is og lek, før vi slapper av hjemme resten av dagen. Nå er barna så store at de er ute og farter med vennene sine, mens jeg ser på tv og spiser smågodt. Hadde det vært fint vær hadde vi sikkert sittet i hagen og spist kake med naboene slik vi vanligvis gjør.

Anonymkode: f2efc...4ad

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, jeg spurte så og si alle barnefamilier: «ja hadde dere også sånn koselig og rolig 17.mai frokost i dag eller?» alle lo, og fortalte sin historie om stress og lettere kaotiske tilstander. Det var skikkelig deilig at folk var så ærlige, lite fasade. Så generelt mange voksne som stod på og holdt maska godt for at barna skulle ha det fint.

Som noen andre sa, det er en livsfase. Plutselig er det over, og når barna er store og huset er tomt og stille - ja da tror jeg at jeg vil se tilbake og humre over den kaotiske tiden😅

Anonymkode: 29664...c48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

nei, det er ikke lov. 17.-mai-politiet er nok på vei hjem til huset ditt "as we speak".

Anonymkode: 45ef8...f47

Det tar berre litt tid før dei kjem sidan dei skal innom så mange før TS. :P 

Anonymkode: b5a59...d56

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nok aldri vært så glad i 17.mai, og nå er 17.mai ensbetydende med å stå opp tidlig og stresse ned til barnetoget til sentrum i en stor by. På slutten av dagen er er kaos og samling av hele bydelen på skolen her. Blir rett og slett for mye folk og innrykk på meg, har aldri likt store mengder mennesker og jeg skjerper meg for barna. 

Jeg savner da jeg kunne gå på sjampanjelunsj og slapp alt styret med tog og kaos🤣

Noen som føler det som meg? 

Anonymkode: 44ff2...169

Ja. Og nå kan jeg daffe hele dagen hjemme for barna er store 🥰 Your time Will come too😁

Anonymkode: d568b...f11

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen (lenger) Vi flytta til bøgda for noen år siden og her er det bare trivelig å bli med i toget. Bor man et par år i samme bygd blir man også kjent med så mange. Når vi gikk i toget i dag hilste vi på mange vi hadde blitt kjent med. Veldig koselig. Etter det kjørte vi til noen venner som har barn, grilla og barna lekte i hage paradis av en lekeplass for ungene. Ser for meg at i byen er det bare stappfullt av folk og det er rent kav og strev å finne de man kjenner. Bråkete og varmt. Slitsomt. 

Anonymkode: d228f...351

AnonymBruker
Skrevet

For å utdype, det er sikkert ikke så mange med barn som liker 17. mai. Det blir som med Norway cup, juleavslutninger og kulturskolekonserter, ingen voksne hadde valgt å gå på det om de ikke hadde barn som var med. Men når barna skal opptre (og å gå i 17. mai-tog er å opptre) så stiller man opp. Ikke for egen del, men for barna. 

Nei, man kan ikke nyte champagnelunsj på 17. mai når man har barn. Ikke blir det champagnelunsj så mange andre dager heller, og både påsken, jula og sommerferien må legges opp annerledes når man får barn. Det er en del av pakka man velger når man velger å få barn. Man behøver ikke å like alt sammen, det er det ingen som gjør, men de er bare små noen få år og etter det kan man gjøre som man vil igjen.

Anonymkode: a222d...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Folk tåler jo ingenting. Litt stress, så går man helt i kjelleren. Det kan være en fin dag selv om det er litt styr og litt å ordne med. Barna gleder seg og har en fin dag, ja da er jeg også glad :) Og man velger jo selv hvor mye man legger opp til. Rolig lunsj med familie og tog/leker var nok her. Tradisjoner kan være kjempeviktig for barna, og da ofrer man litt av egen kos og avslapning for barna. Mener jeg. Men jeg koste meg masse også. Nyter tiden de er små, for det går så fort. Kanskje man ikke passer til å ha barn da, hvis man bare synes alt er stress og mas og heller vil sitte i fred og drikke champis. Ja det er lov å synes ting er slitsomt såklart, men det har litt med innstilling å gjøre også. Jeg gleder meg automatisk til alle dager barna gleder seg til, selv om det innebærer å gjøre ting jeg sikkert ikke hadde gjort hvis det bare var meg. Det er jo det som er fint med å være en del av en familie og et fellesskap. Man får hodet ut av egen ræv. 

Anonymkode: 775e4...5eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på litt over 2 år og en på snart 1 år. Jeg fuckings hater 17 mai, jul, påske, pinse og alt som fører til at bhg er stengt 😂😂 jeg var normal før jeg fikk barn jeg lover 😝

Anonymkode: 94945...6ff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var såpass mange som sa høyt til meg i går at de gledet seg til å dra hjem, eller rett ut at de ikke likte 17. mai med barn, at jeg har inntrykk av at det er sosialt akseptert. 

jeg har aldri vært på sjampanjelunsj, men har likt å se på barnetoget og så dra hjem etterpå eller ha felles middag med venner etterpå. Nå syns jeg det er bare styrete. Ikke akkuret barnetoget, det er både rørende og trivelig syns jeg, selv om det er rimelig stress å rekke frem dit i tide. Men alt styret på skolen etterpå mislikte jeg sterkt. 

Det er for mange inntrykk og folk for meg også, TS. Det ene barnet mitt sa også i går kveld at neste 17. mai skulle hun ønske at vi kunne være i den fine, norske naturen med et flagg for å feire, for hun likte ikke å være i byen når det var fullt der.  

Anonymkode: 121bc...66b

Skrevet

Er det noen som faktisk liker 17 mai? 😅😅

For oss er det årets mest slitsomme arbeidsdag. Men ungene synes jo det er gøy, så da klarer jeg å late som jeg også 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en fin dag, og den største «belønningen» er å se at barna koser seg. Jeg er innstilt på det blir en dag med litt kaos og styr, men det er en-1-en dag. Man klarer å la være å fokusere på seg selv og gi litt ekstra den ene dagen.

Nå er det ikke lenge før KG er fylt opp av tråder om at sommerferien med barn er så slitsom.

Anonymkode: 53718...e43

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det dere gjør som er så fælt? Jeg skjønner det ikke helt. I familiebesøk så leker barna og henger litt med de voksne. Vi må følge med på 3-åringen så klart, men det er da kos også. Og så går vi i tog og leker. Skolebarna løper rundt og klarer seg for det meste selv, og vi bytter på å følge med på og leke med minste. Litt ekstra med å pynte oss på morgenen, men det går fint. Buhu, for en fæl dag! Nei vi koste oss :) Om man er så introvert at man ikke tåler å være med folk, så er kanskje ikke 17. mai tingen. Men ellers skjønner jeg ikke at det er så ille. Man trenger ikke arrangere selskap om man ikke vil, man trenger ikke å lage middag en gang, kjøp pølser og ferdig med det. Man trenger ikke å ha på bunad. Bare være til stede og kose seg med barna. Å dele glede med små barn og lytte til hva de har å si og kose med de er jo det beste som er. Anbefales å prøve å glede seg over tid med barna i stedet for å finne alt som er feil med det. 

Anonymkode: 775e4...5eb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...