Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skille meg og sliter med å forstå om jeg kanskje kan få lån fra husbanken eller ikke.

Jeg har ca 600 000 i egenandel, ingen gjeld overhodet, men er på minstesats uføretrygd med et barn. Alle lånekalkulatorer sier at jeg ikke får ordinært huslån. 

Er Husbanken et alternativ, om jeg f.eks. vil kjøpe noe til 2 millioner? Jeg ser at det veier opp om man er i en sårbar situasjon og har barn. Jeg har PTSD og trenger definitivt stabilitet, men tror ikke jeg skjønner helt disse kriteriene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med de å spør. KG kan ikke gi deg svar om din situasjon 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en bank...med egenkapital og ingen gjeld ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle få låne...uforetrygd er fast inntekt

Anonymkode: 58025...758

AnonymBruker
Skrevet
Snop skrev (5 minutter siden):

Jeg skal skille meg og sliter med å forstå om jeg kanskje kan få lån fra husbanken eller ikke.

Jeg har ca 600 000 i egenandel, ingen gjeld overhodet, men er på minstesats uføretrygd med et barn. Alle lånekalkulatorer sier at jeg ikke får ordinært huslån. 

Er Husbanken et alternativ, om jeg f.eks. vil kjøpe noe til 2 millioner? Jeg ser at det veier opp om man er i en sårbar situasjon og har barn. Jeg har PTSD og trenger definitivt stabilitet, men tror ikke jeg skjønner helt disse kriteriene. 

Du skal kunne tilbakebetale et lån og. Med minste sats ufør så har du vel ikke mange kronene utbetalt? 

Og igjen, som jeg har skrevet før, det er håpløst å få gitt noe seriøst svar når du verken har sett betingelsene til kommunen du bor i, eller opplyser om hvor du bor. Hver kommune sitt regelverk. Bor du i Oslo kan du glemme å søke. 

Anonymkode: 9be6b...605

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (5 minutter siden):

Ta kontakt med de å spør. KG kan ikke gi deg svar om din situasjon 

Hurra, enda en til som har skjønt det. 

• Liker 1
Skrevet

Husbanken kan, til forskjell fra andre ordinære banker, innvilge boliglån med opptil 50 års løpetid. Nettopp for at avdragene pr mnd skal være oppnåelige for de med lav inntekt. Så lang løpetid gir lavere månedsutgifter på lånet. Det blir selvsagt mer renter når det går over så lang tid, men i det minste eier man boligen man bor i, og ingen utleie-hai kan kaste deg og barnet ut derfra, så lenge du betaler månedsavdragene.

Prøv. Du er i målgruppen for husbanklån, så det er verdt et forsøk. De vil gjerne gi lavtlønte barnefamilier en mulighet til stabile og varige boforhold.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Husbanken kan, til forskjell fra andre ordinære banker, innvilge boliglån med opptil 50 års løpetid. Nettopp for at avdragene pr mnd skal være oppnåelige for de med lav inntekt. Så lang løpetid gir lavere månedsutgifter på lånet. Det blir selvsagt mer renter når det går over så lang tid, men i det minste eier man boligen man bor i, og ingen utleie-hai kan kaste deg og barnet ut derfra, så lenge du betaler månedsavdragene.

Prøv. Du er i målgruppen for husbanklån, så det er verdt et forsøk. De vil gjerne gi lavtlønte barnefamilier en mulighet til stabile og varige boforhold.

Ja, gode muligheter der, og i tillegg må søker huske på å hake av der det står at hun også søker tilskudd. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på kommunen du bor i, men siden du skal kjøpe noe til 2 millioner vet vi at du bor usentralt. Tja, det du faktisk kan risikere er og få avslag fordi du har høyt ek i forhold til prisene der du bor. Har du fått avslag av alle banker så prøv. 

Anonymkode: 854a2...49a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skal kunne tilbakebetale et lån og. Med minste sats ufør så har du vel ikke mange kronene utbetalt? 

Og igjen, som jeg har skrevet før, det er håpløst å få gitt noe seriøst svar når du verken har sett betingelsene til kommunen du bor i, eller opplyser om hvor du bor. Hver kommune sitt regelverk. Bor du i Oslo kan du glemme å søke. 

For noe tull. Råder du alle til dette? At sjansen er liten er nå så, men at en bare skal la vær å søke er ett helt vanvittig utsagn.

Anonymkode: e40c1...79f

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare og søke. Men hør med vanlig bank og.

Anonymkode: 8e647...456

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For noe tull. Råder du alle til dette? At sjansen er liten er nå så, men at en bare skal la vær å søke er ett helt vanvittig utsagn.

Når man ikke undersøker vilkårene til de ulike kommunene og knapt nok leser det som står på Husbankens sider, ikke oppgir hvor de bor slik at en kan lese for dem på deres kommunes sider, og har så lav inntekt at de knapt har penger til noe slik mange med minstesats ufør klager på i alle tråder, hva skal de da søke for?

Alle unødvendige og ufullstendige søknader kommunene får inn og skal saksbehandle, medfører arbeid for kommunenes ansatte. De fører og til avslag. Dette er bortkastet arbeid både for søkerne og for kommunenes ansatte. 

Ja, folk som ikke ser ut til å fylle noen av vilkårene med den informasjonen de slenger ut på forumet, råder jeg til å la være å søke.  Dog handler ikke denne tråden om meg, men om ts, så det du bidrar til er å avspore tråden. 

Skrevet
Snop skrev (4 timer siden):

Hei! Jeg troe du har gode sjanser. Kjenner til flere tilfeller hvor husbanken har hjulpet til. Ene hadde uføretrygd, usikker på om minstesats. Uansett, fikk mellom 3 og 4 mill i lån. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når man ikke undersøker vilkårene til de ulike kommunene og knapt nok leser det som står på Husbankens sider, ikke oppgir hvor de bor slik at en kan lese for dem på deres kommunes sider, og har så lav inntekt at de knapt har penger til noe slik mange med minstesats ufør klager på i alle tråder, hva skal de da søke for?

Alle unødvendige og ufullstendige søknader kommunene får inn og skal saksbehandle, medfører arbeid for kommunenes ansatte. De fører og til avslag. Dette er bortkastet arbeid både for søkerne og for kommunenes ansatte. 

Ja, folk som ikke ser ut til å fylle noen av vilkårene med den informasjonen de slenger ut på forumet, råder jeg til å la være å søke.  Dog handler ikke denne tråden om meg, men om ts, så det du bidrar til er å avspore tråden. 

Fælt at de kommuneansatte må jobbe for lønna si 😢

Anonymkode: 488f8...f46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Leser du det du siterer? I Oslo er det bare og glemme og søke. Ikke meg du siterer, men ja hvis folk liker og kaste bort tiden sin og liker sikre avslag er det jo bare og kjøre på og søke om alt mulig urealistisk. 
ut i fra at ts skal kjøpe for 2 millioner kan vi jo si med sikkerhet at ts ikke bor i Oslo da. Og ja, det hadde vært fint og vite litt mer i forhold til råd, vi aner jo ingenting om regler og budsjett i « billig kommune somewhere «. 

generelt, hvis sjansen er liten er det lurt og søke med lave forhåpninger, men der det er umulig kan de være dumt og oppfordre en i en sårbar situasjon og håpe på det umulige slik av det sikre avslaget blir tungt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ILeser du det du siterer? I Oslo er det bare og glemme og søke. Ikke meg du siterer, men ja hvis folk liker og kaste bort tiden sin og liker sikre avslag er det jo bare og kjøre på og søke om alt mulig urealistisk. 
ut i fra at ts skal kjøpe for 2 millioner kan vi jo si med sikkerhet at ts ikke bor i Oslo da. Og ja, det hadde vært fint og vite litt mer i forhold til råd, vi aner jo ingenting om regler og budsjett i « billig kommune somewhere «. 

generelt, hvis sjansen er liten er det lurt og søke med lave forhåpninger, men der det er umulig kan de være dumt og oppfordre en i en sårbar situasjon og håpe på det umulige slik av det sikre avslaget blir tungt. 

Bor sikkert ikke i Oslo, man får vel ikke en kott leilighet uten soverom for 2 mill. Kan få ei leilighet eller hus for den prisen i Innlandet feks. Eller indre Østfold på bygda.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bor sikkert ikke i Oslo, man får vel ikke en kott leilighet uten soverom for 2 mill. Kan få ei leilighet eller hus for den prisen i Innlandet feks. Eller indre Østfold på bygda.

Nei, får ingenting i Oslo. I Innlandet er det mulig og få startslån, men må søke i januar. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med husbanken og spør. Ulempen er at du da må ha klart hvilket hus/ leilighet du ønsker å kjøpe. 

Selv fikk jeg lån i min vanlige bank, men jeg hadde en million i egenkapital, men huset kostet nesten 400.000 mer, så resultatet blir nesten det samme som hos deg. Men det tok litt tid å få svar, for jeg fikk ikke lån i første runde. 

På minstesats vil du få barnetillegg i tillegg, og vil vel muligens ha rett på bidrag? 

Men lite obs på å være sikker på at du klarer å betale tilbake. Og lev heller på minste mulige nivå i starten så du får bygd opp buffer. Nå når en av ungene var blitt 18 så jeg har mistet barnetillegg og barnetrygd, begynner det å bli merkbart trangere. 

Anonymkode: e3d34...1f5

AnonymBruker
Skrevet
Knocks skrev (24 minutter siden):

Hei! Jeg troe du har gode sjanser. Kjenner til flere tilfeller hvor husbanken har hjulpet til. Ene hadde uføretrygd, usikker på om minstesats. Uansett, fikk mellom 3 og 4 mill i lån. 

Og låne en 4 mill for enslig ufør på mulig minstestats i dag, er ikke hjelp eller gode muligheter, men og skyte innbyggerne i foten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 21.55):

Og låne en 4 mill for enslig ufør på mulig minstestats i dag, er ikke hjelp eller gode muligheter, men og skyte innbyggerne i foten.

Tror faktisk det går veldig bra. Var over 3 mill ihvertfall. Koster jo endel å leie også. Skal ikke si det var minstesats, kan vøre ung ufør. Men usikker på om vedkommende hadde jobbet noe særlig.

AnonymBruker
Skrevet
Knocks skrev (1 time siden):

Tror faktisk det går veldig bra. Var over 3 mill ihvertfall. Koster jo endel å leie også. Skal ikke si det var minstesats, kan vøre ung ufør. Men usikker på om vedkommende hadde jobbet noe særlig.

Kommer jo an på hvor man bor, men og betale av 70% i inntekten i bare renter blir jo ikke bedre enn og leie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...