Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele tiden står det på nettet at det er svært lite sannsynlig å bli gravid etter 40. Flere leger går ut og sier dette. Selvfølgelig trodde jeg at jeg var for gammel da jeg ble gravid 41,6 år med første barn . Prøvde ikke lenge heller. Dette er rett og slett tull .

Anonymkode: c2f81...eeb

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hele tiden står det på nettet at det er svært lite sannsynlig å bli gravid etter 40. Flere leger går ut og sier dette. Selvfølgelig trodde jeg at jeg var for gammel da jeg ble gravid 41,6 år med første barn . Prøvde ikke lenge heller. Dette er rett og slett tull .

Men du er er nesten 50 år når barnet starter 1 klasse. ? Jeg synes det må være slitsomt. Og du er 60 år ca når barnet er ca 20 år. 

Anonymkode: 27e38...304

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du er er nesten 50 år når barnet starter 1 klasse. ? Jeg synes det må være slitsomt. Og du er 60 år ca når barnet er ca 20 år. 

Jeg var rundt samme alder da jeg ble mamma for første gang. Absolutt ikke slitsomt, - bare en trygg mamma som ikke blir så lett stressa over bagateller. 

Anonymkode: 7b636...2d1

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

41 år og første barn? Da er du i bestemoralder når barnet bare er 10 år. Jaja, hver sin lyst…. 

Anonymkode: 0839b...c8e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For sent handler om er en biologien. Barna skal følges opp også. Mange kvinner er i dag fruktbare til de er over 50 år gamle. Det betyr ikke at det er smart av den grunn. 

Anonymkode: e2807...19d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor det fokuseres så mye på mors alder. Det er da ikke noe bedre med geriatriske fedre. 

Anonymkode: 69367...fed

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Står ingen plasser at man ikke kan bli det. Men står at det kan bli vanskeligere. Kjenner flere som ble foreldre etter 40 år. 

Anonymkode: 42d44...55b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja gid, la oss prøve å aldershame damer fra å få barn selv om de biologisk kan.

Anonymkode: 85739...5de

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Bare se mot Hollywood der flere skuespillere får første barn i 50-års alderen. Ingen som reagerer på det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Eldre mødre stresser mindre over ting. Det er bedre for barnet med en rolig mamma. Hun tar ting mer med ro. Og så mye klokere hun er. 😊

Anonymkode: 22ceb...c7c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Selv om du ble gravid er det ikke dermed sagt at det de sier er tull 🤦

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men så er jo sjansen for at noe går galt eller at barnet er sykt på en eller annen måte betydelig større enn i starten av 30-årene. Jeg hadde ikke turt å risikere å få en autistisk unge eller med ds. Mors alder har veldig mye å si, og det ligger absolutt noe i det at man bør unngå 40-årene som ny mor. Fars alder er også viktig selv om det ikke snakkes så mye om det.

Anonymkode: 50c41...67f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

41 år og første barn? Da er du i bestemoralder når barnet bare er 10 år. Jaja, hver sin lyst…. 

Anonymkode: 0839b...c8e

Bestemoralder for lavtlønte kvinner. Kvinner med høy utdannelse og lønn får ofte barn i 30- og begynnelsen av 40-årene. Og ut fra gjennomsnittsalder for førstegangsfødende, vil gjennomsnittsalder for å bli bestemor for første gang være over 60 år.

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor dum går det an å bli? Klart det er noen som enkelt blir gravide i 40-årene, men det er mange flere som ikke blir det. Det er jo bare å lese statistikkene på sannsynligheten for graviditet i 40-åra kontra 20-åra. Jeg har fått barn som 41 og 44 selv, men da via Ivf. Hadde jeg prøvd 10 år tidligere, er det veldig sannsynlig at jeg ikke hadde trengt Ivf. Nå var ikke jeg i en posisjon til å få barn i starten av 30-åra, så jeg prøvde ikke da. 

Anonymkode: b72b1...8e4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er enkel matematikk.

Anonymkode: bb360...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Passert førti og fremdeles helt uten forståelse for sannsynlighetsberegning?

Anonymkode: 47dbe...eb9

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eldre mødre stresser mindre over ting. Det er bedre for barnet med en rolig mamma. Hun tar ting mer med ro. Og så mye klokere hun er. 😊

Anonymkode: 22ceb...c7c

Og i tillegg har kvinner (og menn) som får barn sent veldig ofte mye bedre helse enn kvinner som får barn tidlig. Så de er i form lenger og lever lenger. Så alt i alt blir det ikke så mange færre år med barna.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Om du kaster en stein på førti meters avstand og treffer oppi ett vannglass er det fortsatt vanskelig å treffe.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men så er jo sjansen for at noe går galt eller at barnet er sykt på en eller annen måte betydelig større enn i starten av 30-årene. Jeg hadde ikke turt å risikere å få en autistisk unge eller med ds. Mors alder har veldig mye å si, og det ligger absolutt noe i det at man bør unngå 40-årene som ny mor. Fars alder er også viktig selv om det ikke snakkes så mye om det.

Anonymkode: 50c41...67f

Fortsatt lav sjanse til tross for økt, og ds tester man jo for. Kjenner faktisk flere over 40 med helt friske barn. 

Anonymkode: 95010...911

• Nyttig 2
Skrevet

Når det står slikt så er det alltid generelt. De tar ikke høyde for enkelt personer. Da hadde det ikke vært noe å snakke om. Verdens eldste nybakte mor er trolig Mangayamma Yaramati som er 74 år gammel. Dette betyr ikke at det er mulig for alle kvinner som er 74 år og få barn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...