Gå til innhold

Hva skjer med arven når søsken ikke er tilgjengelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et søsken som har kuttet kontakt med familien pga rus og psykisk helse. Oppnår ikke kontakt på noe som helst måte. Har gamle foreldre og har begynt å tenker mer på hva som skjer med et fremtidig arveoppgjør. Mitt søsken skal selvfølgelig få sin del og arven fordeles rettferdig, men hva skjer om vedkommende ikke er tilgjengelig eller ikke ønsker å signere papirer, gjøre avtaler osv? 

Anonymkode: c7c4c...c9f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har et søsken som har kuttet kontakt med familien pga rus og psykisk helse. Oppnår ikke kontakt på noe som helst måte. Har gamle foreldre og har begynt å tenker mer på hva som skjer med et fremtidig arveoppgjør. Mitt søsken skal selvfølgelig få sin del og arven fordeles rettferdig, men hva skjer om vedkommende ikke er tilgjengelig eller ikke ønsker å signere papirer, gjøre avtaler osv? 

Da hjelper Tingretten på stedet deg. Slutt å bekymre deg om unødvendige saker. Bortkastet energi. 

Anonymkode: 34012...f4f

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da hjelper Tingretten på stedet deg. Slutt å bekymre deg om unødvendige saker. Bortkastet energi. 

Det er noe som heter å være føre var.

Altfor mange folk er for dårlige til å tenke langt frem i tid, men velger heller å leve her og nå. Det er også de som sliter mest når det skjer en krise eller ulykke etc.

Anonymkode: 1c1e1...d22

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altfor mange folk er for dårlige til å tenke langt frem i tid, men velger heller å leve her og nå. Det er også de som sliter mest når det skjer en krise eller ulykke etc.

Dokumentasjon som her er relevant for ts sin situasjon, kan du komme med det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om betydelig arv så kanskje det er lurt at foreldrene dine legger en plan allerede nå, for hvordan det skal bli gitt på en måte som fungerer. I stedet for at hun ruser seg bort enda mer med det.

Anonymkode: e342e...710

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg for å ha fullt navn, fødselsdato og sist kjente adresse tilgjengelig. Dersom det blir nødvendig vil dette være nok for å registrere de som rettmessig arving og så tar tingretten mye av jobben med å oppnå kontakt.

Og ofte er potensiell arv en stor nok gullerot til at en tar kontakt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Blir det et offentlig skifte dersom Tingretten skal inn i bildet? Får jeg min halvdel av parten uavhengig av hva som skjer med den andre parten? TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Jeg ønske å vite vite hva jeg kan forvente, selv om det ikke akkurat holder meg våken om natten. Ts  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Sørg for å ha fullt navn, fødselsdato og sist kjente adresse tilgjengelig. Dersom det blir nødvendig vil dette være nok for å registrere de som rettmessig arving og så tar tingretten mye av jobben med å oppnå kontakt.

Og ofte er potensiell arv en stor nok gullerot til at en tar kontakt.

Barn er uansett registrert, og dette ser tingretten, så man må ikke ha dette for å kunne informere tingretten, det går automatisk brev ut til alle arvinger.

Anonymkode: 91733...f09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun får sin arv uansett hvor rusa hun er. Det er ikke opp til deg å fordele arv, tingretten ordner dette.

Anonymkode: ce372...a4a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg tro at du får problemer med de veldig mange dokumentene som skal signeres i ukene etter dødsfall. Vi solgte bolig også, så massevis av dokumenter. Nesten alle kunne signeres elektronisk, men det hjelper jo ikke deg om ditt søsken ikke følger med på mailer og meldinger. Dødsfall og rydding/salg av bolig syns jeg var mye jobb. Fikk også inntrykk av at alt av papirer hastet. Man skal jo ordne med begravelsesbyrå, bank, si opp avtaler, evt overføre strømavtale på avdødes bolig og sånn ca tusen ting til. Mon bror og jeg samarbeidet heldigvis kjempegodt.

Så jeg vet ikke hvordan alt dette blir for deg. Begge arvinger har likt ansvar, så det kreves jo at begge signerer. På noen få ting kunne jeg gi min bror fullmakt til å ordne opp. Om du ikke må styre med salg av bolig, så er det selvfølgelig mye mindre jobb. Det hastet ikke for oss med å tømme/selge hus, så vi brukte noen mnd på det. Vær obs på at det koster rundt 5.000 i mnd å ha et tomt hus stående (strøm, forsikring, kommunale avgifter osv).

Anonymkode: 0aafb...8be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun får sin arv uansett hvor rusa hun er. Det er ikke opp til deg å fordele arv, tingretten ordner dette.

Anonymkode: ce372...a4a

Det kommer helt an på hvor oppegående foreldrene er. Her bør foreldrene på banen og ordne det slik at ikke arven etter de går til dop.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (17 minutter siden):

Her bør foreldrene ordne det slik at det meste går til den uten rus- og psykiske problemer. 

Forhåpentligvis så har de fleste mennesker bedre holdninger enn dette

Anonymkode: 99895...255

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om dine foreldre ønsker at arv skal gies til en person ikke evner å bruke dette på noe som helst fornuftig (altså bruke det opp på rus e.l.), hvis dette er tilfelle her?

Vil det være bedre at du/evt andre søsken hvis du har får mest mulig overført/i gave mens foreldrene dine enda er i live?

Anonymkode: c0eb8...ceb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forhåpentligvis så har de fleste mennesker bedre holdninger enn dette

Anonymkode: 99895...255

Hvorfor skal man la pengene sine gå til et barn som ikke er til stede? Penger vil ikke hjelpe vedkommende. Mye bedre å la pengene gå til den som er i foreldrenes liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal man la pengene sine gå til et barn som ikke er til stede? Penger vil ikke hjelpe vedkommende. Mye bedre å la pengene gå til den som er i foreldrenes liv.

Barn har pliktarv. De har ikke anledning til å gi alt til det andre barnet.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (18 minutter siden):

Barn har pliktarv. De har ikke anledning til å gi alt til det andre barnet.

Mens de lever, kan de det.

Anonymkode: c714b...250

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en sånn situasjon hadde jeg skrevet over huset og hytta på TS. Sannsynligvis hadde jeg også gitt bort sparepengene også. Hadde ikke ønsket at arven skulle ta livet av det syke barnet.  

Anonymkode: 01857...162

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...