Gå til innhold

Greit å strikke i akryl til Baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hulderen skrev (44 minutter siden):

Er det hysteri når folk har mer kunnskap enn deg om materialer og handler deretter?

Så det vil gi barnet permanent skade å bruke babyteppe eller sokker i akrylgarn?

En ting er hva man selv velger å kjøpe, men så lenge barnet ikke lider under det, bruker man da det man har fått!?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hulderen skrev (52 minutter siden):

Er det hysteri når folk har mer kunnskap enn deg om materialer og handler deretter?

Ja, det synes jeg. Ingen unger tar fyr av et pledd i akryl. Da er det i såfall ikke pleddet som er problemet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (12 minutter siden):

Så det vil gi barnet permanent skade å bruke babyteppe eller sokker i akrylgarn?

En ting er hva man selv velger å kjøpe, men så lenge barnet ikke lider under det, bruker man da det man har fått!?!

Hjelpes så kras du blir av at folk ikke vil bruke , har du strikket i akryl slørlv å gitt bort eller..

Anonymkode: 8b26c...f6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (4 timer siden):

Men det selvantenner jo ikke. Man lar jo ikke babyen sitte nærme bålet stearinlys eller leke med fyrstikker akkurat. Babyklær er vel de klærne det er minst sannsynlig skal ta fyr.

Det er mer at det smelter inn i huden dersom det skulle begynne å brenne. Immari ekkelt. 

Anonymkode: fe9f0...494

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, hadde iallfall fortalt foreldrene om farene ved akryl. Og muligens gitt dama boenordentligngarn hvis du har god råd. 

Anonymkode: fe9f0...494

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hjelpes så kras du blir av at folk ikke vil bruke , har du strikket i akryl slørlv å gitt bort eller..

Hvem var krass, sa du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke blitt brukt her i hus. Grøsser når jeg tar i akryl. Gjelder også klær til meg selv. Syns det er grusomt å ta i, bruke og man blir klam. Mtp hvor opptatt babyer er av nærkontakt så hadde ikke plaggene/pleddet blitt brukt her i hus. Gjelder også fleece. Har problemer med å holde i kosedyr også, syns de knitrer så ekkelt 🙊

Anonymkode: 4a543...06c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (1 time siden):

Hvem var krass, sa du?

Du , jeg stilte deg kun et spørsmål s

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hadde ikke blitt brukt her i hus. Grøsser når jeg tar i akryl. Gjelder også klær til meg selv. Syns det er grusomt å ta i, bruke og man blir klam. Mtp hvor opptatt babyer er av nærkontakt så hadde ikke plaggene/pleddet blitt brukt her i hus. Gjelder også fleece. Har problemer med å holde i kosedyr også, syns de knitrer så ekkelt 🙊

Anonymkode: 4a543...06c

Nettop, helt grusomt å ta i akryl 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (21 timer siden):

"Alle" barna i barnehagen har fleecetøy, veldig vanlig å bruke.

Og hva med kosedyr i polyester, veldig vanlig at små barn gar slike i senga og koser oppi ansiktet med dem..

Min er minst like fornøyd med kosekluten sin i musselin. Det er 100% bomull og øko-tex sertifisert.

Anonymkode: 6c08c...82a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (18 timer siden):

Ja, mikroplast kan faktisk gi permanente skader når det kommer inn i systemet vårt og forstyrrer hormonene våre.

Selv er jeg født på 90-tallet, og som barn hadde vi veldig mye ting i plast og fleeceklær osv det var ikke noe fokus på dette med mikroplast etc fordi man ikke visste. Av 3 barn er vi 2 som har infertilitetsproblematikk. Jeg har hormonforstyrrelser selv om jeg alltid har vært veldig slank, og søskenet mitt har veldig dårlig sædkvalitet. Vi VET 100% sikkert at sædkvaliteten til menn raser, og at det har en klar sammenheng med hormonforstyrrende stoffer vi blir utsatt for i barndommen.

Så når jeg endelig har klart å få et barn (med hjelp fra helsevesenet) så prøver jeg naturligvis å unngå at barnet mitt får i seg mikroplast så langt det lar seg gjøre. Jeg ønsker at mitt barn skal ha god helse og å ha mulighet til å selv få barn i fremtiden. 

Anonymkode: 6c08c...82a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Skadelig for miljøet, og ikke bra for babyen. Hadde spurt henne om hun er sikker på at foreldrene vil la babyen bruke syntet? Hvis de uansett er av typen  som kler ungen i polyester og fleece spiller det jo liten rolle med litt ekstra plastklær.

Anonymkode: 7c368...42d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (På 17.5.2025 den 17.59):

Barnet lider jo av det - klamt, ekkelt, barnet sutter på det og får i seg mikroplast, det spres mikroplast hver gang det vaskes eller ristes, noe som påvirker barnets fremtid.

Thyra skrev (På 17.5.2025 den 15.08):

"Alle" barna i barnehagen har fleecetøy, veldig vanlig å bruke.

Og hva med kosedyr i polyester, veldig vanlig at små barn gar slike i senga og koser oppi ansiktet med dem..

Nei, virkelig ikke alle.

Thyra skrev (På 17.5.2025 den 15.42):

Jeg skrev "alle" i anførselstegn. Men etter å ha jobbet 20 år i bhg har jeg sett svært få barn som ikke har hatt et eneste fleeceplagg.

Du må komme fra et svært ressurssvakt område

Thyra skrev (På 17.5.2025 den 15.44):

En ting er at man ikke vil kjøpe det pga miljøhensyn, at man ønsker å få slutt på all plasten i klesindustrien. Men brukte klær og klær man har fått i gave, hva ganger det om man ikke bruker det.

Det beste er vel om alle klær som allerede har blitt produsert blir "brukt opp"?

De slipper fra seg mikroplast hver gang de brukes eller vaskes, så nei. I tillegg er de klamme, ubehagelige og trigger ofte eksem.

AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 13.08):

Jeg klør av ullgarn, og det gjør junior også. Stakkars gutt som jeg hadde ullklær på før han kunne uttrykke seg.

Tenker det er helt innafor, og spesielt oss som ikke orker ull rett på kroppen! 

Anonymkode: 37562...dfd

Huff ja, hadde det bare eksistert garn av silke, kasjmir, bambus, viskose, lyocell, lin, bomull, hamp…

Thyra skrev (På 17.5.2025 den 14.03):

Hva med fleece da?

Grøss, nei virkelig ikke plastfleece. Ullfleece er selvsagt greit.

Thyra skrev (På 17.5.2025 den 14.26):

Er det verre med fleece for en baby enn for en femåring, f.eks?

Ja, babyer putter i større grad ting i munnen, og får derfor i seg mer mikroplast og miljøgifter, og har vanskeligere for å si fra hva som er galt om plagget er klamt eller på annen måte ubehagelig  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Akryl garn i  dag er mykt og godt så ja det kunne jeg brukt 

Anonymkode: 5651c...dd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnet lider jo av det - klamt, ekkelt, barnet sutter på det og får i seg mikroplast, det spres mikroplast hver gang det vaskes eller ristes, noe som påvirker barnets fremtid.

Nei, virkelig ikke alle.

Du må komme fra et svært ressurssvake område

De slipper fra seg mikroplast hver gang de brukes eller vaskes, så nei. I tillegg er de klamme, ubehagelige og trigger ofte eksem.

Huff ja, hadde det bare eksistert garn av silke, kasjmir, bambus, viskose, lyocell, lin, bomull, hamp…

Grøss, nei virkelig ikke plastfleece. Ullfleece er selvsagt greit.

Ja, babyer putter i større grad ting i munnen, og får derfor i seg mer mikroplast og miljøgifter, og har vanskeligere for å si fra hva som er galt om plagget er klamt eller på annen måte ubehagelig  

Virkelig?!?

Det er kun "ressurssvake" mennesker som bruker fleece?? 

Jeg jobber i barnehage og er bosatt i Oslo øst (kommer ikke derfra), og her er fleecejakker et helt vanlig innslag i barnas garderober, både blant barn fra familier med dårlig økonomi og med god økonomi, med god utdannelse og mindre god utdannelse. De fleste har også ullundertøy og mellomlagsklær i ull til vinteren.

Familie og venner "hjemmefra" bruker også fleeceplagg. 

Butikkene selger mye av det. Til alle samfunnslag. 

Ja, generelt bør man bruke mindre plast og bære mer bevisst på hvor man kaster plastavfall. Mikroplast har blitt et stort problem. Og summen av alt vi får i oss kan bli veldig høy. Både når det gjelder mikroplast og andre farlige stoffer. Ingen kommer unna, vi omgir oss med dette på alle kanter. Men jeg må si jeg er mer bekymret for f.eks plastemballasjen til maten, matbokser, drikkeflasker, tåteflasker, tilsetningsstoffer i maten, den generelle forurensingen etc enn å skulle bruke et og annet klesplagg av plast. 

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

ville sagt fra på forhånd... det gjorde eg.. så vi har ingen klede med plastikk eller olje til babyen, berre bomull, ull, bambus og lin

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 16.03):

Mulig der du bor, heldigvis mange som ikke bruker det også 

Tydeligvis her jeg bor også.  Har også jobbet i barnehage i over 20 år, og tror jeg har til gode å se et barn uten et eneste fleceplagg. 

Det er i tillegg mange barn som har kosekluter og bamser lagd av polyester.  

Så det er nok mye mer vanlig enn du ønsker å tro. 

Anonymkode: a05d7...9df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 15.58):

Ja hysteri

Anonymkode: ce03f...f39

Helt enig.

For å ikke være hysterisk, så må vi la barna vokse opp på ultraprosessert salt, sukker og luft. Vi må kle dem i plastikk og helst kjøpe billige leker fra Temu. 

Hvorfor gjøre barn dyrere enn de trenger å være, tenker jeg. Når de blir voksne så kan de leve hysterisk og sunt om de ønsker å bruke sine egne penger på det.

Anonymkode: ba414...41f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tydeligvis her jeg bor også.  Har også jobbet i barnehage i over 20 år, og tror jeg har til gode å se et barn uten et eneste fleceplagg. 

Det er i tillegg mange barn som har kosekluter og bamser lagd av polyester.  

Så det er nok mye mer vanlig enn du ønsker å tro. 

Anonymkode: a05d7...9df

Det er fortsatt mange som ikke bruker det og spesielt desider årene er det mange som har sluttet med dr 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

jeg hadde ikke brukt det på en baby, blir fryyyktelig klamt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...