AnonymBruker Skrevet 18. mai #21 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vet ikke hva hen har tenkt. Men det skal byttes både kjøkken og gulv og etterhvert pusses opp bad. Man må jo ha inn noen håndtverkere av et eller annet slag som gjør at ting koster. Elektriker og rørlegger f.eks. Er ikke handy på noen måte selv, så jeg er spent på hvordan det blir. Jeg klarer ikke å se at dette kan gi noen gevinst i allefall. Eventuelle overskuddet mellom kjøpesum og salgssum vil jo gå i renovering og meglerhonorar… Anonymkode: 44c03...918 Vi hadde aldri pusset opp før. Vi hadde hverken rørlegger eller noe. vi gjorde alt selv, og bruktel litt folk i omgangskretsen vår. Hadde kun elektriker inne for å gå over og koble det elektriske når vi hadde lagt opp alt. bad pusset vi opp selv. Vi har lært utrolig mye og fått utrolig mye erfaring i dette prosessen. hva med å glede deg på andres vegne og tenke at vedkommende og foreldre sikkert har tenkt over det? om de i så fall skulle selge med tap, går det jo ikke utover deg på noe vis. Hvorfor plager det deg så innmari? om Anonymkode: 5f381...c69 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #22 Skrevet 18. mai Det er vel ikke verre enn å holde på boligen lenge nok til at verdien stiger. Det vil den ji mest sannsynlig gjøre, og da kan det være en veldig god investering. Hvis de legger inn noe egeninnsats for oppussingen, og holder seg til nøkterne valg mtp oppussing og møblering, så trenger ikke dette være en dårlig plan overhodet. Foreldrene har garantert mer erfaring og har sikkert tenkt på alle tingene du tenker på, og de har nok kontroll. Anonymkode: 0d0a5...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #23 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Utrolig at folk som studerer har muligheten, med litt hjelp fra foreldre, mens andre i full jobb ikke har sjans til å få kjøpe seg en bolig til den summen Anonymkode: 64e36...9ac Utrolig nei, slett ikke. Det hele handler ofte om hvordan ungdommen/studenten gjennom hele livet har disponert sine midler. Mange er faktisk flinke til både å jobbe, og å spare. De sparer alt av gaver og jobbintekter uten å bruke pengene på fjas som lange øyevipper eller lange negler, kunstige pupper eller pålimt hår og frisør. Andre kan faktisk ha arvet, eller ha fått erstatninger. Mange måter en kan få penger på konto på, uten at andre skal være misunnelige. Fordi dette er ofte alt man tar selv. Men noen har og vært heldige og fått foreldre som har gode jobber, sparer både barnetrygd og andre penger til barnet slik at det skal få mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Så så veldig utrolig er det ikke at noen unge mennesker kommer seg inn på boligmarkedet i ung alder. Anonymkode: e05a8...747 1
Romkom Skrevet 18. mai #24 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Utrolig nei, slett ikke. Det hele handler ofte om hvordan ungdommen/studenten gjennom hele livet har disponert sine midler. Mange er faktisk flinke til både å jobbe, og å spare. De sparer alt av gaver og jobbintekter uten å bruke pengene på fjas som lange øyevipper eller lange negler, kunstige pupper eller pålimt hår og frisør. Om vi tar utgangspunkt i en alminnelig norsk ungdom som vokser opp i en middelklassefamilie, vil de fleste ikke ha muligheten til å jobbe før de er 18, noen får jobb før men den store majoriteten av jobber har 18 års grense. De fleste fyller 18 år rett eller eller i løpet av siste år på VGS. Det vil si at de vil ha mellom 1.5 til 0.5 år på å tjene opp penger før de begynner å studere. Dette skal gjøres parallelt med VGS og de jobbene du er aktuell for gir deg i beste fall en inntekt på ca. 200kr timen. Mao. vil du ikke kunne tjene opp mye mer enn 30-40k før du begynner å studere (legg til 40-50k om de har muligheten til å øke stillingsbrøken begge somrene). Om vi kombinerer dette med 40k spart fra konfirmasjon og 3k årlig spart fra alle bursdags og julegaver sitter vi igjen med 134k. Om du kommer i banken med en egenkapitel på 134k og en årslønn på 100k kommer de til å flire av deg. Det hele handler altså om i hvilken grad familien/foreldrene dine kan bidra meg egenkapitel og/eller sikkerhet i deres egne verdier. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #25 Skrevet 18. mai Det vil jo ofte være gunstig gitt at boligprisene stiger. Jeg har eid leiligheter i Oslo fra jeg var student, og jeg har i praksis fått betalt for å bo. Det kan høres ut som det kan bli litt tight økonomisk da, særlig om man er helt avhengig av en leietaker og ikke har buffer. Å pusse opp kan jo også koste mye, spesielt totalrenovering. Det kan nok være personen får seg et lite sjokk når de oppdager hvor mye maling koster. Samtidig kan man gjøre det over tid, ta litt etter litt. Anonymkode: 76583...236
AnonymBruker Skrevet 18. mai #26 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Å pusse opp kan jo også koste mye, spesielt totalrenovering. Det kan nok være personen får seg et lite sjokk når de oppdager hvor mye maling koster. Samtidig kan man gjøre det over tid, ta litt etter litt. Er vel ingen som totalrenoverer selv i dag? Kostnad til maling er en bagatell. Beste er å kjøpe ny leilighet. Blir det mye styr med å bestille håndverkere til en totalrenovering,. Anonymkode: 22b79...778
AnonymBruker Skrevet 18. mai #27 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet ikke hva hen har tenkt. Men det skal byttes både kjøkken og gulv og etterhvert pusses opp bad. Man må jo ha inn noen håndtverkere av et eller annet slag som gjør at ting koster. Elektriker og rørlegger f.eks. Er ikke handy på noen måte selv, så jeg er spent på hvordan det blir. Jeg klarer ikke å se at dette kan gi noen gevinst i allefall. Eventuelle overskuddet mellom kjøpesum og salgssum vil jo gå i renovering og meglerhonorar… Anonymkode: 44c03...918 Jeg hadde min forrige leilighet i 6 år. La nytt gulv i flere rom, og veggplater/takplater. Totalrenoverte kjøkken. Satt igjen 800 000 i gevinst når jeg trakk fra utgifter til oppussingen, og andre lignende utgifter. Hvis man har totalrenovering av kjøkken, og får så lite verdistigning av det at man går i null, så har man gjort noen merkelige valg. Det virker mer som at du ikke har forståelse for hvilken investering bolig er. Du sier selv en totalrenovert tilsvarende leilighet går for 800 000,- mer i dag. Om noen år vil prisene etter all sannsynlighet ha steget enda mer, og gevinsten ved salg vil øke tilsvarende. Bolig er en relativt trygg investering. Rørlegger og elektriker må man leie inn ja, men ellers kan man gjøre utrolig mye selv uten å være handy. Det kalles å lære seg ting. Jeg hadde aldri gjort noe annet enn å skru sammen ikea-møbler og male før jeg startet oppussingen. Anonymkode: 97599...c38 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #28 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bolig er en relativt trygg investering. Det har stort sett vært en trygg investering de senere årene. Men vi har hatt boligkrakk i Norge hvor det tok 100 år før verdien var tilbake. Meglerbransjen tar heller ikke med kostnader til oppussing og renovering når de regner på prisstigning. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): ellers kan man gjøre utrolig mye selv uten å være handy. De færreste gidder å gjøre noe selv i dag. Å åpne bakdøren på bilen manuelt er for slitsomt. Anonymkode: 22b79...778 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #29 Skrevet 18. mai Jeg eier bolig og betaler kun rentene og ikke ned på avdrag - og jo, selvfølgelig tjener jeg penger på det. Ved salg har både inflasjonen krympet lånet mitt og jeg får boligstigningen i ren verdi inn. Anonymkode: fbc53...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #30 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er vel ingen som totalrenoverer selv i dag? Kostnad til maling er en bagatell. Beste er å kjøpe ny leilighet. Blir det mye styr med å bestille håndverkere til en totalrenovering,. Anonymkode: 22b79...778 Altså, kostnad til maling var bare en metafor.. Poenget er at oppussing er dyrt. Jeg har pusset opp leiligheten min selv. Ikke totalrenovering, badet var ok. Vet ikke hvor mye som ble brukt totalt, men fikk ny takst på 1,5 mill. over det jeg betalte for to år siden. Noe pga prisstigning, men selvsagt også at den er mye freshere. Det er mange som er glade i oppussing, og som er handy. Man kan ofte få noen kvm mer for pengene når leiligheten trenger oppussing. Det er mye styr, men for noen av oss er det også mye glede, og man får det sånn som man vil ha det. Anonymkode: 76583...236
AnonymBruker Skrevet 18. mai #31 Skrevet 18. mai Romkom skrev (2 timer siden): Om vi tar utgangspunkt i en alminnelig norsk ungdom som vokser opp i en middelklassefamilie, vil de fleste ikke ha muligheten til å jobbe før de er 18, noen får jobb før men den store majoriteten av jobber har 18 års grense. De fleste fyller 18 år rett eller eller i løpet av siste år på VGS. Det vil si at de vil ha mellom 1.5 til 0.5 år på å tjene opp penger før de begynner å studere. Dette skal gjøres parallelt med VGS og de jobbene du er aktuell for gir deg i beste fall en inntekt på ca. 200kr timen. Mao. vil du ikke kunne tjene opp mye mer enn 30-40k før du begynner å studere (legg til 40-50k om de har muligheten til å øke stillingsbrøken begge somrene). Om vi kombinerer dette med 40k spart fra konfirmasjon og 3k årlig spart fra alle bursdags og julegaver sitter vi igjen med 134k. Om du kommer i banken med en egenkapitel på 134k og en årslønn på 100k kommer de til å flire av deg. Det hele handler altså om i hvilken grad familien/foreldrene dine kan bidra meg egenkapitel og/eller sikkerhet i deres egne verdier. Her vi bor har barnet mitt og alle vennene kjøpt egen leilighet da de var 20-21. De har jobbet fra 16 og investert fra 18. Og de har bsu Anonymkode: 838ac...c3c
Million Skrevet 18. mai #32 Skrevet 18. mai (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nettopp. Men det virker som at det er fullstendig skylapper. Og ikke har hen inntekt på sommeren heller, for må jo ha FERIE….. blir så matt. Men heldigvis ikke mitt ansvar, jeg bare lurte på om det var noe jeg ikke så eller klarte å få med meg siden hen mente at det var så gunstig.. Anonymkode: 44c03...918 Hva har ferie med utleie av et rom å gjøre? Og hvem sin ferie? Eier eller leieboers? Ble litt nysgjerrig på hva du mente her. En som leier et sted, må jo betale leie hele tiden, de slipper ikke unna selv om de reiser bort en uke eller fire. Så lenge man har okkupert rommet med tingene sine, må man betale leie for stedet man bor, selv om man reiser bort. Og selv om eieren har ferie selv, skulle det ha noe å si for utleien av det ene rommet? Leieboeren får jo bare ha stedet for seg selv en stund da, men det greier den personen sikkert bra? Endret 18. mai av Million
AnonymBruker Skrevet 18. mai #33 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg eier bolig og betaler kun rentene og ikke ned på avdrag - og jo, selvfølgelig tjener jeg penger på det. Ved salg har både inflasjonen krympet lånet mitt og jeg får boligstigningen i ren verdi inn. Anonymkode: fbc53...d2e Jeg gjør det på samme måte. ☺️ Setter i tillegg de overskytende pengene på fond, sånn at de vokser der. Anonymkode: 4c9c7...4f0
Romkom Skrevet 18. mai #34 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Her vi bor har barnet mitt og alle vennene kjøpt egen leilighet da de var 20-21. De har jobbet fra 16 og investert fra 18. Og de har bsu Anonymkode: 838ac...c3c på hvilken måte er det relevant? Det blir ikke de store rentene på en BSU fra 16 til 20, og selv om du vil kunne spare opp nok egenkapital til en bolig (minimum 300k i de fleste byer) over den tidsperioden om du er sparsom med pengene hjelper ikke det da du ikke får lånt mer enn 5x inntekt. Dersom du bor en plass med svært lave leilighetspriser eller om alle vennene til barnet ditt har foreldre som stiller med eget hus/formue i garanti er det selvfølgelig mulig, men det er ikke realistisk for den gjennomsnittlige norske ungdommen. Som er hva du påsto og som jeg snakket om.
Callisto83 Skrevet 18. mai #35 Skrevet 18. mai TS skriver at planen til denne personen var å bo billig imens vedkommende studerer. Jeg vet ikke helt med det. Det koster masse å pusse opp, og jeg ville personlig ikke kombinert oppussing med studier. Så er det ikke alltid like lett å leie ut til noen man også må bo sammen med. Her kan du være heldig, men også uheldig. Godt mulig man kan selge denne leiligheten for en god del mer i fremtiden, man da skal også vedkommende kjøpe seg inn i noe annet i samme marked.
AnonymBruker Skrevet 18. mai #37 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er ikke meg, men noen i min omgangskrets. Jeg har diskutert saken med vedkommende, men jeg klarer ikke å se at dette er noe godt kjøp. Mente fellesutgifter, ikke husleie. Det skal pusses opp i stor stil - og kjøpes møbler for å møblere en hel leilighet. Vedkommende har leid møblert hittil og har ingenting! Jeg har derfor store problemer med å se hvordan hen skal komme positivt ut av dette. Spesielt med tanke på at det ikke er noe avdrag i perioden. Dessverre er det nok litt sånn at den det gjelder har hatt store puter under armene hele sin oppvekst og ikke helt ser hva ting faktisk koster, og konsekvenser av ting man gjør. Anonymkode: 44c03...918 I tilfelle er det ikke så mye du kan gjøre med det. Pris deg lykkelig over at det ikke er din privatøkonomi som evt går dunken. Jeg tror alle gjør seg noen erfaringer når de kjøper sin første bolig. Det er en bratt læringskurve! Anonymkode: 95bcf...bcb
AnonymBruker Skrevet 18. mai #38 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde min forrige leilighet i 6 år. La nytt gulv i flere rom, og veggplater/takplater. Totalrenoverte kjøkken. Satt igjen 800 000 i gevinst når jeg trakk fra utgifter til oppussingen, og andre lignende utgifter. Hvis man har totalrenovering av kjøkken, og får så lite verdistigning av det at man går i null, så har man gjort noen merkelige valg. Det virker mer som at du ikke har forståelse for hvilken investering bolig er. Du sier selv en totalrenovert tilsvarende leilighet går for 800 000,- mer i dag. Om noen år vil prisene etter all sannsynlighet ha steget enda mer, og gevinsten ved salg vil øke tilsvarende. Bolig er en relativt trygg investering. Rørlegger og elektriker må man leie inn ja, men ellers kan man gjøre utrolig mye selv uten å være handy. Det kalles å lære seg ting. Jeg hadde aldri gjort noe annet enn å skru sammen ikea-møbler og male før jeg startet oppussingen. Anonymkode: 97599...c38 Veldig mange steder i landet gir totalrenovering (enten det er kjøkken, bad eller andre ting) betydelig lavere verdistigning enn det man betaler for oppussingen. Vi betalte nærmere 800k for å få pusset opp to bad i vårt hus nylig. Det økte IKKE verdien av boligen vår vesentlig - kanskje med et par hundre tusen, hvis vi er heldige. Det viktigste er faktisk at det å pusse opp ikke reduserer verdien av boligen, siden den ikke har dårligere bad enn folk forventer ut fra husets generelle alder og standard. Vi vurderte å selge huset, og megler ga oss klar beskjed om å IKKE pusse opp kjøkkenet (20 år gammelt) fordi vi ikke ville få igjen de pengene. Og vi bor ikke engang spesielt usentralt. Anonymkode: 95bcf...bcb
AnonymBruker Skrevet 18. mai #39 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig mange steder i landet gir totalrenovering (enten det er kjøkken, bad eller andre ting) betydelig lavere verdistigning enn det man betaler for oppussingen. Vi betalte nærmere 800k for å få pusset opp to bad i vårt hus nylig. Det økte IKKE verdien av boligen vår vesentlig - kanskje med et par hundre tusen, hvis vi er heldige. Det viktigste er faktisk at det å pusse opp ikke reduserer verdien av boligen, siden den ikke har dårligere bad enn folk forventer ut fra husets generelle alder og standard. Vi vurderte å selge huset, og megler ga oss klar beskjed om å IKKE pusse opp kjøkkenet (20 år gammelt) fordi vi ikke ville få igjen de pengene. Og vi bor ikke engang spesielt usentralt. Anonymkode: 95bcf...bcb Ser jeg formulerte meg uklart - det jeg forsøkte å si var at det viktigste ved å pusse opp badene var at boligen ikke skulle gå ned i verdi. For vi opprettholder standarden en evt kjøper ville forvente at et hus på vår alder og generelle standard har. Og, selvsagt, at det er mye hyggeligere for oss å bo her. 😂 Men jevnlig vedlikehold og oppussing er en del av det å ha bolig for å ivareta verdien. Ikke nødvendigvis for å øke den. En kjøper undervurderer alltid hva det koster å pusse opp. For noen er det faktisk negativt hvis kjøkken og bad nylig er renovert, fordi de ikke nødvendigvis liker fargene/løsningene, og helst ville tatt det selv. Anonymkode: 95bcf...bcb
AnonymBruker Skrevet 19. mai #40 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 19.14): Det er ikke meg, men noen i min omgangskrets. Jeg har diskutert saken med vedkommende, men jeg klarer ikke å se at dette er noe godt kjøp. Mente fellesutgifter, ikke husleie. Det skal pusses opp i stor stil - og kjøpes møbler for å møblere en hel leilighet. Vedkommende har leid møblert hittil og har ingenting! Jeg har derfor store problemer med å se hvordan hen skal komme positivt ut av dette. Spesielt med tanke på at det ikke er noe avdrag i perioden. Dessverre er det nok litt sånn at den det gjelder har hatt store puter under armene hele sin oppvekst og ikke helt ser hva ting faktisk koster, og konsekvenser av ting man gjør. Anonymkode: 44c03...918 Men hvis dette ikke gjelder deg, hvorfor er du så opphengt i det? Hvilken rolle spiller det for deg om det er et godt kjøp eller ikke? La personen finne ut av det selv. Anonymkode: 9e6af...0f1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå