AnonymBruker Skrevet 17. mai #1 Skrevet 17. mai En jeg kjenner har kjøpt seg bolig på studiestedet for å bo billig mens hen studerer. leilighet i borettslag. Pris 3,1 mill med et oppussingsbehov. Totalrenovert leilighet i samme bygg gikk for 3,9 nettopp. Har lyst til å pusse opp slik at standarden blir lik som den totalrenoverte. Foreldre har gått inn med noe egenkapital, om det er som tilskudd eller som et privatlån at de skal ha noe igjen på et senere tidspunkt er uvisst. Mest sannsynlig det siste. Rentene på lånet som er tatt opp er 8000kr mnd. Lånet har avdragsfrihet. Husleia er 6200kr og strøm kommer også i tillegg. Stor leilighet og det ene rommet skal leies ut for 8000kr, altså at det dekker inn rentene på lånet. Resterende husleie og strøm, ca 7000kr må betales av eier. I dag betaler hen 7500kr for å leie. Hen mener altså at dette er et veldig godt kjøp og at ved å leie ville hen betalt ca 400.000kr i husleie over 4-5 år som gikk til noen andre. Nå mener hen at hen vil spare disse pengene og at dette er en kjempeinvestering. Er det noe jeg ikke ser her? Jeg klarer nemlig ikke å se at dette er et gunstig kjøp i det hele tatt. Anonymkode: 44c03...918
AnonymBruker Skrevet 17. mai #2 Skrevet 17. mai Skal ikke avdrag betales i det hele tatt i denne perioden? I så fall betaler man jo ikke noe til seg selv om man kun betale renter... Anonymkode: 266e1...ffc 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #3 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En jeg kjenner har kjøpt seg bolig på studiestedet for å bo billig mens hen studerer. leilighet i borettslag. Pris 3,1 mill med et oppussingsbehov. Totalrenovert leilighet i samme bygg gikk for 3,9 nettopp. Har lyst til å pusse opp slik at standarden blir lik som den totalrenoverte. Foreldre har gått inn med noe egenkapital, om det er som tilskudd eller som et privatlån at de skal ha noe igjen på et senere tidspunkt er uvisst. Mest sannsynlig det siste. Rentene på lånet som er tatt opp er 8000kr mnd. Lånet har avdragsfrihet. Husleia er 6200kr og strøm kommer også i tillegg. Stor leilighet og det ene rommet skal leies ut for 8000kr, altså at det dekker inn rentene på lånet. Resterende husleie og strøm, ca 7000kr må betales av eier. I dag betaler hen 7500kr for å leie. Hen mener altså at dette er et veldig godt kjøp og at ved å leie ville hen betalt ca 400.000kr i husleie over 4-5 år som gikk til noen andre. Nå mener hen at hen vil spare disse pengene og at dette er en kjempeinvestering. Er det noe jeg ikke ser her? Jeg klarer nemlig ikke å se at dette er et gunstig kjøp i det hele tatt. Anonymkode: 44c03...918 Hvordan vet du alt om denne du kjenner sin økonomi? Gjelder deg deg selv, kanskje? Når du ikke har skoen på så vet du heller ikke hvor skoen trykker, er et gammelt uttrykk. Anonymkode: e05a8...747 4 5
Blåttvann Skrevet 17. mai #4 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En jeg kjenner har kjøpt seg bolig på studiestedet for å bo billig mens hen studerer. leilighet i borettslag. Pris 3,1 mill med et oppussingsbehov. Totalrenovert leilighet i samme bygg gikk for 3,9 nettopp. Har lyst til å pusse opp slik at standarden blir lik som den totalrenoverte. Foreldre har gått inn med noe egenkapital, om det er som tilskudd eller som et privatlån at de skal ha noe igjen på et senere tidspunkt er uvisst. Mest sannsynlig det siste. Rentene på lånet som er tatt opp er 8000kr mnd. Lånet har avdragsfrihet. Husleia er 6200kr og strøm kommer også i tillegg. Stor leilighet og det ene rommet skal leies ut for 8000kr, altså at det dekker inn rentene på lånet. Resterende husleie og strøm, ca 7000kr må betales av eier. I dag betaler hen 7500kr for å leie. Hen mener altså at dette er et veldig godt kjøp og at ved å leie ville hen betalt ca 400.000kr i husleie over 4-5 år som gikk til noen andre. Nå mener hen at hen vil spare disse pengene og at dette er en kjempeinvestering. Er det noe jeg ikke ser her? Jeg klarer nemlig ikke å se at dette er et gunstig kjøp i det hele tatt. Anonymkode: 44c03...918 Avdragsfrihet gjør jo at man ikke betaler ned på lånet... Å leie ut et rom som dekker rentene er supert! Så avhenger det veldig av om boligprisene vil stå stille, gå ned eller opp før de skal selge igjen. Men megler koster 100000 uansett hvordan boligprisene utvikler seg, og det er jo akkurat et år med inntekter fra utleie av det ene rommet det... Så jeg vet ikke, umulig å si før de skal selge. Har boligprisene steget med 10% i året i 5 år før det selger så har de kommet godt ut av det. 3
Romkom Skrevet 17. mai #5 Skrevet 17. mai (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Rentene på lånet som er tatt opp er 8000kr mnd. Lånet har avdragsfrihet. Husleia er 6200kr og strøm kommer også i tillegg. Stor leilighet og det ene rommet skal leies ut for 8000kr, altså at det dekker inn rentene på lånet. Resterende husleie og strøm, ca 7000kr må betales av eier. Mener du at fellesutgifter og/eller fellesgjeld er på 6200? Virker noe snodig å betale 6200 i husleie på en bolig du eier selv. poenget er nok heller ikke at du går i pluss på inn- og utgifter, men at du ved en senere anledning kan selge boligen og da går i pluss på differansen. Endret 17. mai av Romkom 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #6 Skrevet 17. mai Jeg kjøpte oppussingsobjekt da jeg var ferdig med å studere, gjorde mye egeninnsats i oppussing bortsett fra det som måtte gjøres av fagfolk. Leide ut et rom, hadde avdragfrihet de første årene, så begynte jeg å betale ned. Fikk litt øoonomsk hjelp, det var forskudd på arv. Økte boligpriser, økt lønn, inflasjon ect gjorde jo at det lønte seg godt, solgte meg over en mill i fortjeneste etter fem år, og de gikk rett i egenkapital på ny bolig. Kompisen din kommer neppe til å tape noe på kjøpet, men du er åpenbart misunnelig. Anonymkode: e3be1...c07 4 1
Tartufo Skrevet 17. mai #7 Skrevet 17. mai (endret) Romkom skrev (12 minutter siden): Mener du at fellesutgifter og/eller fellesgjeld er på 6200? Virker noe snodig å betale 6200 i husleie på en bolig du eier selv. poenget er nok heller ikke at du går i pluss på inn- og utgifter, men at du ved en senere anledning kan selge boligen og da går i pluss på differansen. «Husleie» er jo forsikringer, kommunale avgifter, bredbånd, vedlikehold, deler av strøm, gartner/vaktmester osv., som du jo måtte betalt utenom dersom dette ikke var inkludert i fellesutgifter. Ulike ting kan være med, derfor varierer fellesutgiftene mye. Dersom mye er inkludert, kan fellesutgifter være rundt 6000 også uten felles lån, men felles lån kan også være inkludert. Man må alltid sjekke hva fellesutgiftene inkluderer, ikke kun hvor mye de er på. Endret 17. mai av Tartufo 1 1
Romkom Skrevet 17. mai #8 Skrevet 17. mai Tartufo skrev (22 minutter siden): «Husleie» er jo forsikringer, kommunale avgifter, bredbånd, vedlikehold, deler av strøm, gartner/vaktmester osv., som du jo måtte betalt utenom dersom dette ikke var inkludert i fellesutgifter. Ulike ting kan være med, derfor varierer fellesutgiftene mye. Dersom mye er inkludert, kan fellesutgifter være rundt 6000 også uten felles lån, men felles lån kan også være inkludert. Man må alltid sjekke hva fellesutgiftene inkluderer, ikke kun hvor mye de er på. Kan du lese? Leie er ikke noe du betaler dersom leiligheten er selveie. På samme måte som du ikke betaler leie av en telefon du eier. 1
Tartufo Skrevet 17. mai #9 Skrevet 17. mai (endret) Romkom skrev (54 minutter siden): Kan du lese? Leie er ikke noe du betaler dersom leiligheten er selveie. På samme måte som du ikke betaler leie av en telefon du eier. Mange kaller fellesutgifter for «husleie». Derfor jeg skrev husleie på den måten. Jeg spesifiserer det jo som fellesutgifter lenger ned i svaret mitt. Prøvde å oppklare eventuelle misforståelser siden ts skriver husleie i hi, mens du ikke forstod at hun mente fellesutgifter. Og ja, jeg kan lese😂 Dårlig dag? Endret 17. mai av Tartufo 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #10 Skrevet 17. mai Utrolig at folk som studerer har muligheten, med litt hjelp fra foreldre, mens andre i full jobb ikke har sjans til å få kjøpe seg en bolig til den summen Anonymkode: 64e36...9ac 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai #11 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utrolig at folk som studerer har muligheten, med litt hjelp fra foreldre, mens andre i full jobb ikke har sjans til å få kjøpe seg en bolig til den summen Anonymkode: 64e36...9ac Jeg kan trøste deg med at det ikke er normen for studenter. Mange studenter jobber også ved siden av, og har derfor inntekt. Med forskudd på arv, studielån og inntekt så kommer man et stykke. Jeg hadde ikke hatt sjans i havet til å kjøpe under studietiden, og er veldig heldig som kjøpte før (mens jeg var i full jobb), og nå har en samboer som drar store deler av lasset. Anonymkode: 1d637...636 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #12 Skrevet 17. mai Det er jo åpenbart at dette er du, TS. Ellers ville du jo ikke visst alle disse summene. Det koster mye mer å pusse opp enn det man innser selv første gangen. Det kommer også på andre utgifter ved å eie som man ikke vet før man har prøvd det. Elektriker til 10k her, må bytte ut varmepumpa der… Det er også veldig dyrt å selge, og ved kjøp kommer det på dokumentavgift (men ikke i borettslag?). Vi betalte 700-800k for å pusse opp to bad, ingen av dem var store. Da var det ene litt påkostet (men ikke overdådig!), mens det andre var av billigste sort. Bare for å sette summene til totalrenovering litt i perspektiv. Anonymkode: 95bcf...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #13 Skrevet 17. mai Det er to jokere her: - Hvor mye vil det koste å pusse opp? Det kan bli dyrere enn man tror… - Hvor mye får man ved salg? Ingen garanti for at man får så mye som man «tenker». Anonymkode: 95bcf...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #14 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo åpenbart at dette er du, TS. Ellers ville du jo ikke visst alle disse summene. Det koster mye mer å pusse opp enn det man innser selv første gangen. Det kommer også på andre utgifter ved å eie som man ikke vet før man har prøvd det. Elektriker til 10k her, må bytte ut varmepumpa der… Det er også veldig dyrt å selge, og ved kjøp kommer det på dokumentavgift (men ikke i borettslag?). Vi betalte 700-800k for å pusse opp to bad, ingen av dem var store. Da var det ene litt påkostet (men ikke overdådig!), mens det andre var av billigste sort. Bare for å sette summene til totalrenovering litt i perspektiv. Anonymkode: 95bcf...bcb Det er ikke meg, men noen i min omgangskrets. Jeg har diskutert saken med vedkommende, men jeg klarer ikke å se at dette er noe godt kjøp. Mente fellesutgifter, ikke husleie. Det skal pusses opp i stor stil - og kjøpes møbler for å møblere en hel leilighet. Vedkommende har leid møblert hittil og har ingenting! Jeg har derfor store problemer med å se hvordan hen skal komme positivt ut av dette. Spesielt med tanke på at det ikke er noe avdrag i perioden. Dessverre er det nok litt sånn at den det gjelder har hatt store puter under armene hele sin oppvekst og ikke helt ser hva ting faktisk koster, og konsekvenser av ting man gjør. Anonymkode: 44c03...918
AnonymBruker Skrevet 17. mai #15 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke meg, men noen i min omgangskrets. Jeg har diskutert saken med vedkommende, men jeg klarer ikke å se at dette er noe godt kjøp. Mente fellesutgifter, ikke husleie. Det skal pusses opp i stor stil - og kjøpes møbler for å møblere en hel leilighet. Vedkommende har leid møblert hittil og har ingenting! Jeg har derfor store problemer med å se hvordan hen skal komme positivt ut av dette. Spesielt med tanke på at det ikke er noe avdrag i perioden. Dessverre er det nok litt sånn at den det gjelder har hatt store puter under armene hele sin oppvekst og ikke helt ser hva ting faktisk koster, og konsekvenser av ting man gjør. Anonymkode: 44c03...918 Han bil jo kunne selge den til god pris om han renoverer, og den stiger nok i verdi uansett om han renoverer eller ikke. Han vil på den måten få igjen det han har betalt når han selger etter studiene. En som leier sitter igjen med ingenting etter studiene. Anonymkode: 25155...ef6 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #16 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Utrolig at folk som studerer har muligheten, med litt hjelp fra foreldre, mens andre i full jobb ikke har sjans til å få kjøpe seg en bolig til den summen Anonymkode: 64e36...9ac Så fint for de tenker du da. 🙂 Så fint at andre får det til. 😄 Anonymkode: 0c775...a2b
AnonymBruker Skrevet 17. mai #17 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har lyst til å pusse opp slik at standarden blir lik som den totalrenoverte. Og betale profesjonelle for å gjøre det? Anonymkode: 22b79...778
Daisy-love Skrevet 17. mai #18 Skrevet 17. mai Ikke garantert at han får leid ut til 8000 HVER måned heller. Det kan være måneder det ikke bor folk der og andre grunner. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #19 Skrevet 18. mai Daisy-love skrev (16 timer siden): Ikke garantert at han får leid ut til 8000 HVER måned heller. Det kan være måneder det ikke bor folk der og andre grunner. Nettopp. Men det virker som at det er fullstendig skylapper. Og ikke har hen inntekt på sommeren heller, for må jo ha FERIE….. blir så matt. Men heldigvis ikke mitt ansvar, jeg bare lurte på om det var noe jeg ikke så eller klarte å få med meg siden hen mente at det var så gunstig.. Anonymkode: 44c03...918
AnonymBruker Skrevet 18. mai #20 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Og betale profesjonelle for å gjøre det? Anonymkode: 22b79...778 Vet ikke hva hen har tenkt. Men det skal byttes både kjøkken og gulv og etterhvert pusses opp bad. Man må jo ha inn noen håndtverkere av et eller annet slag som gjør at ting koster. Elektriker og rørlegger f.eks. Er ikke handy på noen måte selv, så jeg er spent på hvordan det blir. Jeg klarer ikke å se at dette kan gi noen gevinst i allefall. Eventuelle overskuddet mellom kjøpesum og salgssum vil jo gå i renovering og meglerhonorar… Anonymkode: 44c03...918
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå