Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter at jeg selv fikk skolebarn har denne dagen føltes bare som et evig mas og stress. Rusher avgårde for å rekke barnetoget med bråk og masse folk. Arrangement på skolen med alt stresset det innebærer. Men barna koser seg så tvinger meg selv igjennom dagen med et påtvunget smil og glede meg til 18.mai

Anonymkode: 11934...d98

• Liker 1
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har ikke sett en eneste tråd om dette jeg. Og jeg forstår ikke helt hvorfor du provoseres av at noen som ikke liker dagen, gir uttrykk for det på et nettforum på 17. mai når du selv kan jo kose deg med så mye annen feiring nå. Det er ikke særlig nasjonalromantisk og gode norske verdier å klage på andre som deler sitt ståsted og vil ha fellesskap i det. Heldigvis er ikke de fleste som deg, som mener alle burde like 17.mai, og skriver passiv-aggressive setninger på nett når noen gir uttrykk for at de ikke gjør det. Gratulerer med å bo i et demokrati der du har full rett til å være muggen på nett på nasjonaldagen! 

Anonymkode: fe933...24c

Jeg klager ikke! Jeg gratulerer deg og alle med dagen! 🙂 

Og jeg vet ikke alle liker den, og at mange syns det er slitsomt, jeg har lest masse om det her og på «barn og familie». Og jeg mener ikke at alle burde like den heller. Bare sier at du ikke er alene om å mislike den har jeg skjønt, men at jeg ikke er blant dere. Vet ikke hvordan det var passiv-aggressivt og klagete, men klag i vei du! Du har likesinnede her. 

Anonymkode: 4725d...aa8

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er ikke sårt å ikke ha barn på 17 mai. Det er ikke  grunnen til at jeg ikke er superbegeisret for 17 mai.Akkurat denne dagen priser jeg meg ekstra glad nettopp for å ikke ha barn.  Synes dagen er ille nok i seg selv, om jeg ikke skulle ha vært nødt til å ivareta smårollinger i tillegg. Det er ikke savn og ensomhet som er problemet. Med barn hadde jeg nok være nødt til å være enda mer involvert i denne hurramegrundt bonanzen. En rolig kveld med grilling og venner holder i massevis 

Anonymkode: df9b0...b01

Ja, det er litt ironisk. Det har vært så mange tråder om hvor mye mas og stress det er med 17. mai for småbarnsforeldre, likevel tror noen av dem at vi frivillig barnløse er misunnelige og "såre" over at det ikke er oss. 

Anonymkode: 68b8a...29c

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hater ikke 17. Jeg har respekt for betydingen det har og forstår veldig godt hvorfor det er en viktig dag. Og at det betyr mye for de fleste.

Men på det personlige plan synes jeg det er en strevsom dag. Det er er så mye lyd og inntrykk og roping, og det skal godt gjøres å slippe.I såfall må du isolere deg, noe mange også gjør på nettopp denne dagen. Selv velger jeg å ta ekstravakt på jobb, hvis noen vil ha fri.  Unngår sentrum og griller heller rolig på kvelden hvis jeg ikke jobber. Noen ganger har jeg reist til London eller Danmark.

Jeg kan ikke se for meg en verre dag å være i depresjon eller syk når hele Norge er i lykkerus. Men det passer dårlig å være deprimert eller syk på en dag som 17 mai. Jeg trodde jeg var den eneste som følte det slik, til en bekjent sa: Denne dagen gjelder bare å få overstått. 

Er jeg den eneste som misliker, ja misliker og ikke hater 17 mai. 

Rart å tro du er den eneste om du henger her på KG. Her flommer det jo over av innlegg om hvor slitsomt det er med 17.mai.

Anonymkode: 9165d...142

• Liker 3
AnonymBruker

Moren min hater 17. mai og smittet det over på oss at det var en dag full av stress. Da barna var små gjorde vi alt det typiske opplegget. Barna mine virkelig elsker dagen, og gleder seg i lang tid selv nå som de er store ungdommer. 

Det er litt stress å komme seg av gårde, det er litt slitsomt med all den høye lyden. Men alt i alt er det bare nydelig å se folk strømme ut i gatene i sine fineste klær. Glade hoiende barn, Norge på sitt vakreste: så grønt og nydelig overalt blandet med de norske flaggene. Jeg synes det er rørende og vakkert. 

Anonymkode: a2ec8...a6b

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Jeg mislikte 17. mai som barn. Denne påtvungete "nå skal vi gå i tog, rope hipp hurra, hoppe i søppelsekker og delta i potetløp". Jeg gjorde dette mest for å gjøre mamma tilfreds, selv kjedet jeg vettet av meg. 

Som voksen har jeg alltid holdt meg hjemme, bortsett fra middag hos foreldrene som en obligatorisk ting. Og det er greit nok. 

Ellers flagger jeg på terrassen og koser meg med kosebukse og t-skjorte mens 17.mai-sendingen ruller på skjermen. Det er faktisk koselig. 

Anonymkode: d1f73...0ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg syns 17. mai er hyggelig, men de siste årene har jeg blitt mer og mer opptatt av natur og ro enn det sosiale, så nå feirer jeg 17. mai med å gå en tur i skogen med bikkja og åpne en alkoholfri boblende sider når jeg kommer til utkikkspunktet. Det har ingenting å gjøre med at jeg er lei meg for å ikke ha barn. Tvert i mot er jeg sjeleglad for å slippe styret med å reise til sentrum og se på tog. 

Så lenge alle kan få feire på den måten de liker best blir det en hyggelig dag for alle. 

Anonymkode: cf4a9...cd7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Vel.. ikke helt alene.

Vår 17. Mai er sånn:

Kvelden før: Full panikk, raseriutbrudd fordi forventningene er å gå i pene klær og plutselig syntes ikke tenåringen hun var fin. Resultat, rasert rom og sitte oppe til langt på natt for å roe ned å ordne opp.

17. Mai - Frokost. Denne var koselig og gikk bra

Tog droppet vi vi egentlig ikke orket det etter gårsdagen. Begge fornøyd  med det.

Resten av dagen har gått til å styre med klær igjen, og nå er hun på randen til sammenbrudd igjen. Ikke 100% sammenbrudd enda, men allerede kommet i gitt opp fasen og kjemper hardt mot nytt panikkanfall. Resultat ukjent ☑️

Nå er det snart på tide å spise en tidlig middag. Det var den siste felles tingen som var planlagt og ønsket av oss begge. Håper på en ️, men med denne utviklingen er jeg redd det blir en

Så oppsummert, nei du er ikke den eneste. Her venter jeg bare på en 💣.

Jeg har gjort alt jeg føler jeg kan i forkant og underveis, latt henne kjøpe seg nye penklær, senket forventningene til null, gitt all frihet jeg kan gi, gjennomført felles opplegget etter beste evne i forsøk på å la dette prege dagen.

Anonymkode: a0f4e...50e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ah "god" gammeldags sarkasme.  Moroklumpen 🙄

Ja, still dumme spørsmål så vil du få dumme svar :P

"Er jeg den eneste som 17 mai er mer slitsomt enn gøy?"
Trådtittelen gir forresten ingen mening.
Jeg regner med at du egentlig mente å skrive "Er jeg den eneste som syns 17.mai er mer slitsomt enn gøy?"

Anonymkode: 26239...563

AnonymBruker

På mange måter en fæl dag. Selvgratulerende nasjonal-onani overalt, krampaktige figurer som konkurrerer om å ha det største/stiveste smilet, voksne menn utkledd som en blanding av bønder og cross dressere med lange hvite strømper og damesko, en jevn rauting av falske «gratulerer med dagen», kanonfulle menn med grønske på dressknærne … . Fælt.

Anonymkode: 60c1c...c13

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, du er den eneste blant 5 millioner mennesker. 

Du er et unikum. 

Anonymkode: 5b97d...6fe

Har du problemer med deg? Glemt medisinene dine i dag?😅 Skjerp deg.

Anonymkode: 98263...2d5

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vel.. ikke helt alene.

Vår 17. Mai er sånn:

Kvelden før: Full panikk, raseriutbrudd fordi forventningene er å gå i pene klær og plutselig syntes ikke tenåringen hun var fin. Resultat, rasert rom og sitte oppe til langt på natt for å roe ned å ordne opp.

17. Mai - Frokost. Denne var koselig og gikk bra

Tog droppet vi vi egentlig ikke orket det etter gårsdagen. Begge fornøyd  med det.

Resten av dagen har gått til å styre med klær igjen, og nå er hun på randen til sammenbrudd igjen. Ikke 100% sammenbrudd enda, men allerede kommet i gitt opp fasen og kjemper hardt mot nytt panikkanfall. Resultat ukjent ☑️

Nå er det snart på tide å spise en tidlig middag. Det var den siste felles tingen som var planlagt og ønsket av oss begge. Håper på en ️, men med denne utviklingen er jeg redd det blir en

Så oppsummert, nei du er ikke den eneste. Her venter jeg bare på en 💣.

Jeg har gjort alt jeg føler jeg kan i forkant og underveis, latt henne kjøpe seg nye penklær, senket forventningene til null, gitt all frihet jeg kan gi, gjennomført felles opplegget etter beste evne i forsøk på å la dette prege dagen.

Tenåringer er tenåringer hver dag😁

Anonymkode: ba78b...28d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenåringer er tenåringer hver dag😁

Anonymkode: ba78b...28d

Ja, tenåringer med angst, traumer og adhd 🙈. Det gode nå er at det ser ut til at lysten til å ha det gøy kan ha vunnet nå. Håper det varer.

Det skal bli så deilig å kunne nyte dagen etterpå uten forventninger, mas og kjas 😊

Annonse
AnonymBruker

Du er ikke den eneste, jeg hater virkelig denne dagen. Dagen symboliserer en drøss med påtvungne oppgaver, baking av kaker, stå i kiosken, hjelpe til med barneleker og opprydding. 

Anonymkode: f381a...9aa

AnonymBruker

Sitter inne og gidder ikke gå ut. Alle sitter på balkonger, pyntet til fest. Synes det er flaut å gå ut i vanlig tøy, så i dag blir det innedag i det fine været. 

Anonymkode: b03e6...7a9

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke helt hva det er som er så slitsomt? Jo, kanskje hvis man bor midt i sentrum i Oslo eller en annen storby, men de fleste steder er det vel bare mye folk i gatene akkurat under barnetoget, og det er da lett nok å unngå?

Har du barn, behøver de heller ikke gå i tog, det er frivillig med påmelding på forhånd. Ingen spør om hvorfor om man ikke melder på ungene. (Ca 1/3 stiller ikke, er min erfaring.) Ingen registrer hvem som leverer kaker og kaffe på FAU-arrangement, så vil man ikke er det bare å la være. Ikke noe potetløptvang. Pølser og is er lett å unngå om man ikke liker det. Så hvorfor så mye klaging, kan man ikke bare akseptere at andre syns det er gøy?

Her i byen er det mye styr og ståk under viktige fotballkamper. Jeg blir ikke med på det siden jeg ikke er interessert i fotball, men jeg klager da ikke over at andre liker det?

Anonymkode: 5da7f...e93

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva det er som er så slitsomt? Jo, kanskje hvis man bor midt i sentrum i Oslo eller en annen storby, men de fleste steder er det vel bare mye folk i gatene akkurat under barnetoget, og det er da lett nok å unngå?

Har du barn, behøver de heller ikke gå i tog, det er frivillig med påmelding på forhånd. Ingen spør om hvorfor om man ikke melder på ungene. (Ca 1/3 stiller ikke, er min erfaring.) Ingen registrer hvem som leverer kaker og kaffe på FAU-arrangement, så vil man ikke er det bare å la være. Ikke noe potetløptvang. Pølser og is er lett å unngå om man ikke liker det. Så hvorfor så mye klaging, kan man ikke bare akseptere at andre syns det er gøy?

Her i byen er det mye styr og ståk under viktige fotballkamper. Jeg blir ikke med på det siden jeg ikke er interessert i fotball, men jeg klager da ikke over at andre liker det?

Anonymkode: 5da7f...e93

Har du sett noen som klager på at andre synes det er kjekt?

Det eneste jeg ser her er mennesker med forskjellige livsfaser med egne meninger.

Du bør virkelig feie litt for egen dør her. Du firventer at andre skal godta dine meninger om dagen, men burde du ikke da kunne godta at andre synes det er slitsomt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...