Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater ikke 17. Jeg har respekt for betydingen det har og forstår veldig godt hvorfor det er en viktig dag. Og at det betyr mye for de fleste.

Men på det personlige plan synes jeg det er en strevsom dag. Det er er så mye lyd og inntrykk og roping, og det skal godt gjøres å slippe.I såfall må du isolere deg, noe mange også gjør på nettopp denne dagen. Selv velger jeg å ta ekstravakt på jobb, hvis noen vil ha fri.  Unngår sentrum og griller heller rolig på kvelden hvis jeg ikke jobber. Noen ganger har jeg reist til London eller Danmark.

Jeg kan ikke se for meg en verre dag å være i depresjon eller syk når hele Norge er i lykkerus. Men det passer dårlig å være deprimert eller syk på en dag som 17 mai. Jeg trodde jeg var den eneste som følte det slik, til en bekjent sa: Denne dagen gjelder bare å få overstått. 

Er jeg den eneste som misliker, ja misliker og ikke hater 17 mai. 

Anonymkode: df9b0...b01

• Liker 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er den eneste blant 5 millioner mennesker. 

Du er et unikum. 

Anonymkode: 5b97d...6fe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du er den eneste blant 5 millioner mennesker. 

Du er et unikum. 

Anonymkode: 5b97d...6fe

Ah "god" gammeldags sarkasme.  Moroklumpen 🙄

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke 17.mai. Før fordi jeg kjente på ensomhet. Nå har jeg endelig innsett at det egentlig er fordi jeg blir stresset av bråk, folkemengder og den påtatte lykken til mange. Men det ble bedre etter det, for da begynte jeg å takke nei til alle planer og gjøre alternative ting for å feire. 

Det er fortsatt slitsomt. Folk som roper og hoier fra 8 om morgenen, men demper  seg veldig ca. i 14-tiden, så de 6 timene holder jeg ut. Det jeg ikke liker er dem som kritiserer andre for å ikke feire riktig. Her et år gikk jeg ut på en tur i treningsklær og fikk beskjed "Nei, sånn går du!" til antrekket mitt. 

Anonymkode: fe933...24c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 17.mai er en fantastisk dag, men det er fordi jeg har bevisst utelatt stress den dagen.

Jeg har ikke barn, så jeg trenger ikke stresse med å ordne pynt og barnetog, leker og styr. 

Jeg startet dagen med en gåtur i nydelig morgensol, spiste eggerøre og røkelaks til frokost da jeg kom hjem og koser meg nå med prosecco og gamer og ser YouTube med NRK-sendingen i bakgrunnen.

Elsker dagen og betydningen den har, helt blottet for stresselementer.

Anonymkode: f6d85...a9c

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes den er kjempefin. Gå i barnetog er ikke min greie. Barna mine er store. 

Kan se på toget.,

Er en chill dag. Null stress.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes 17. mai er noe av det mest jålete og påtvungne "nå skal vi alle være SÅ glade!"-styret gjennom hele året. De aller fleste barneforeldrene jeg kjenner vil bare komme seg gjennom dagen, og av de som ikke har barn i barnehage-/barneskolealder er det flere og flere som velger alternative "feiringer", som for eksempel å dra på hytta eller utenlands, eller rett og slett bare være hjemme. Husker jeg synes det var stas å gå i tog da jeg gikk i barnehagen, men utover barneskolen ble det mer og mer et pliktløp og vi alle gledet oss til ungdomsskolen, da vi ikke lenger trengte å møte opp... Så får man en reprise i voksen alder, når man får barn selv og igjen blir nødt til å tilbringe dagen på nærmeste barneskole med tog og "festlige" leker. 

Selv fikk jeg et bedre forhold til dagen da jeg sluttet å stille opp på feiring bare fordi jeg "måtte", og da jeg sluttet å ha dårlig samvittighet for å takke nei til å bli med på ulike feiringer. Nå har jeg tatt dagen tilbake som en fridag hvor jeg gjør det jeg vil - uansett om det er fjelltur, løpe maraton, sitte på verandaen eller bare slappe av inne - og kanskje møte noen på ettermiddagen/kvelden, når "dagen er over" og det ikke er obligatorisk med bunad, påklistret glis og vaiende flagg. 

Anonymkode: 02feb...044

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns 17. mai er en fantastisk dag. Vi har en unik måte å feire nasjonaldag på. Fryd, glede og hurrarop istedet for millitær parade.

Det fineste med 17. mai, syns jeg er at det er en inkluderende dag, i motsetning til julaften. På tettsteder og i småbyer går man gjerne i tog, og møtes på skolen etterpå. Alle generasjoner kan delta, og det er lett for de som er alene å delta. Her er det ikke sånn at familien rotter seg sammen. Man deler bord med flere, og prater med kjente.

Her jeg bor starter toget kl 11, så da slipper man stress på morgenen. Om man er litt på arrangement på skolen etterpå, så er det jo likevel ikke en lang og slitsom dag. Noen må selvfølgelig ha en mer slitsom dag enn andre. Jeg var korpsbarn, og har hatt mine runder med 17. mai-komite. Har også hatt mine år som ung voksen med champagnefrokost.

Ørepropper er en fin ting om man er sensitiv for lyd.

Årene med småbarn og litt ekstra styr går veldig fort. Og ellers, så kan man jo bestemme selv hvordan man vil feire.

Anonymkode: 20d1c...c6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sikkert fem andre tråder her ang dette. Man skulle tro at jeg som liker 17. mai er i mindretall, men heldigvis virker det ikke slik når jeg ser ut i dag! Gratulerer med dagen!

Anonymkode: 4725d...aa8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo sikkert fem andre tråder her ang dette. Man skulle tro at jeg som liker 17. mai er i mindretall, men heldigvis virker det ikke slik når jeg ser ut i dag! Gratulerer med dagen!

Anonymkode: 4725d...aa8

Jeg har ikke sett en eneste tråd om dette jeg. Og jeg forstår ikke helt hvorfor du provoseres av at noen som ikke liker dagen, gir uttrykk for det på et nettforum på 17. mai når du selv kan jo kose deg med så mye annen feiring nå. Det er ikke særlig nasjonalromantisk og gode norske verdier å klage på andre som deler sitt ståsted og vil ha fellesskap i det. Heldigvis er ikke de fleste som deg, som mener alle burde like 17.mai, og skriver passiv-aggressive setninger på nett når noen gir uttrykk for at de ikke gjør det. Gratulerer med å bo i et demokrati der du har full rett til å være muggen på nett på nasjonaldagen! 

Anonymkode: fe933...24c

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men på det personlige plan synes jeg det er en strevsom dag. Det er er så mye lyd og inntrykk og roping, og det skal godt gjøres å slippe.I såfall må du isolere deg, noe mange også gjør på nettopp denne dagen. Selv velger jeg å ta ekstravakt på jobb, hvis noen vil ha fri.  Unngår sentrum og griller heller rolig på kvelden hvis jeg ikke jobber. Noen ganger har jeg reist til London eller Danmark.

Jeg reiser også bort eller holder meg hjemme, og det er jo helt greit. Opplever ikke at det er like mye press rundt denne dagen som feks i julen (du KAN da ikke feire alene??) Jeg så en tråd om en som følte på "skam" fordi hun ikke orket å være ute på 17. mai. Hvorfor i all verden skal man det?

Anonymkode: 68b8a...29c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

I dag skal jeg spise så mye is og pølser som jeg vil

Endret av Meowmere
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå liker jeg 17 Mai. Guttene er 17 og 20 år og er ute med venner. Jeg skal kjøre meg en tur og spise softis ut på landet en plass. Og hjem og slappe av 

Anonymkode: 1e8e0...f5a

AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjennner ser ikke frem til 17. mai - gjelder venner, kolleger og slekt. Men mange prøver å late som og ønsker "god 17. mai" og lignende. Men det er jo også litt av hva man gjør det til selv. Har man barn eller andre forpliktelser er det stress. Har man ikke barn/barebarn kan det være ganske trist. Det er bra det er fokus på ensomhet på slike dager, for det er nok mange som har et slik. Så f.eks. en dokumentar om Akurust på NRK for en tid tilbake - 17. mai reiste de alltid bort, fordi det var sårt for dem at de ikke hadde barn. Flere uten barn går f.eks. en fjelltur eller reiser bort på dagen. Selv har jeg gjort det samme, men blir i byen i år. Tenker at jeg skal gjøre det beste ut av det - lage litt god mat, drikke littt og så ta en liten tur ut i byen. Om jeg finner meg et sted å sette meg ned for ta en drink, gjør jeg gjerne det - om det bare er par eller vennegjenger rundt om, vil jeg nok bare rusle hjem igjen..

Anonymkode: bf857...639

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Annenhver tråd her inne handler jo om det.

Anonymkode: 56418...16d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man barn eller andre forpliktelser er det stress. Har man ikke barn/barebarn kan det være ganske trist. Det er bra det er fokus på ensomhet på slike dager, for det er nok mange som har et slik. Så f.eks. en dokumentar om Akurust på NRK for en tid tilbake - 17. mai reiste de alltid bort, fordi det var sårt for dem at de ikke hadde barn. Flere uten barn går f.eks. en fjelltur eller reiser bort på dagen. Selv har jeg gjort det samme, men blir i byen i år. Tenker at jeg skal gjøre det beste ut av det - lage litt god mat, drikke littt og så ta en liten tur ut i byen. Om jeg finner meg et sted å sette meg ned for ta en drink, gjør jeg gjerne det - om det bare er par eller vennegjenger rundt om, vil jeg nok bare rusle hjem igjen..

Enig i at det handler mye om hva man gjør det til selv. Jeg har ikke barn og er slett ikke trist.

Jeg gikk i barnetog gjennom hele grunnskolen, russetog da jeg var russ og har også gått i folketog en gang i voksen alder. Jeg har også stått i veikanten og viftet med flagg og ropt "hurra!" i mange år for mine nevøer og nieser.

Nå er de alle voksne og ingen jeg kjenner går lenger i tog. Så nå storkoser jeg meg hjemme, i fred og ro. Går en god tur om morgenen og nyter stillheten og norsk natur. Koser meg nå med NRK-sendingen i bakgrunnen og et glass prosecco. Ingen stress, ingen mas, bare stillhet og fred. Har mange gode minner og savner ingenting.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi koser oss hjemme, orker ikke å pynte oss og gå i tog 😅 Men jeg har hengt opp flagget, pyntet gravene på kirkegården og gleder oss over finværet. ☀️

Gleder oss til ESC-finalen ikveld! 🎼🎶

Anonymkode: 41612...282

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste jeg kjennner ser ikke frem til 17. mai - gjelder venner, kolleger og slekt. Men mange prøver å late som og ønsker "god 17. mai" og lignende. Men det er jo også litt av hva man gjør det til selv. Har man barn eller andre forpliktelser er det stress. Har man ikke barn/barebarn kan det være ganske trist. Det er bra det er fokus på ensomhet på slike dager, for det er nok mange som har et slik. Så f.eks. en dokumentar om Akurust på NRK for en tid tilbake - 17. mai reiste de alltid bort, fordi det var sårt for dem at de ikke hadde barn. Flere uten barn går f.eks. en fjelltur eller reiser bort på dagen. Selv har jeg gjort det samme, men blir i byen i år. Tenker at jeg skal gjøre det beste ut av det - lage litt god mat, drikke littt og så ta en liten tur ut i byen. Om jeg finner meg et sted å sette meg ned for ta en drink, gjør jeg gjerne det - om det bare er par eller vennegjenger rundt om, vil jeg nok bare rusle hjem igjen..

Nei det er ikke sårt å ikke ha barn på 17 mai. Det er ikke  grunnen til at jeg ikke er superbegeisret for 17 mai.Akkurat denne dagen priser jeg meg ekstra glad nettopp for å ikke ha barn.  Synes dagen er ille nok i seg selv, om jeg ikke skulle ha vært nødt til å ivareta smårollinger i tillegg. Det er ikke savn og ensomhet som er problemet. Med barn hadde jeg nok være nødt til å være enda mer involvert i denne hurramegrundt bonanzen. En rolig kveld med grilling og venner holder i massevis 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg synes 17.mai er en fantastisk dag, men det er fordi jeg har bevisst utelatt stress den dagen.

Jeg har ikke barn, så jeg trenger ikke stresse med å ordne pynt og barnetog, leker og styr. 

Jeg startet dagen med en gåtur i nydelig morgensol, spiste eggerøre og røkelaks til frokost da jeg kom hjem og koser meg nå med prosecco og gamer og ser YouTube med NRK-sendingen i bakgrunnen.

Elsker dagen og betydningen den har, helt blottet for stresselementer.

samme her. Har ikke barn så dagen går bra, spesielt om det er fint vær. Sitter i hagen, gidder ikke å dra til sentrum lenger, men jeg føler meg virkelig lei for folk som har barn. Det virker som ren stress.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg reiser også bort eller holder meg hjemme, og det er jo helt greit. Opplever ikke at det er like mye press rundt denne dagen som feks i julen (du KAN da ikke feire alene??) Jeg så en tråd om en som følte på "skam" fordi hun ikke orket å være ute på 17. mai. Hvorfor i all verden skal man det?

Anonymkode: 68b8a...29c

Det er sant. De eneste som føler press er vel småbarnsforeldre som må stille opp. De som ikke har barn føler jeg ikke trenger å føle seg forpliktet til å gå ut å feire

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...