FrøkenNordby93 Skrevet 17. mai #1 Skrevet 17. mai (endret) Jeg har vurdert om jeg skal spørre huseier om å skifte ut dusjkabinett med dusjvegger pga plass på badet, og fordi det er lettere å holde rent samt at det er enklere for meg som har nerveskader i beina mine og som ikke helt får med meg høyrebeinet alltid å komme meg inn og utav dusjen, men hvordan skal jeg gå frem for å legge dette frem for huseieren min? Huset er eldre, og har vannrør som går langs veggen på baderommet, men med kabinettet som står der så er det også vanskelig å holde rent fordi det er så lite, og jeg kan nesten ikke stå i dusjen uten å omtrent stå inn i/åpne dusjdøra.. Hvis du var huseier hvordan ville du leietakeren din skulle spurt om dette? hva ville du tenkt hvis leietaker hadde spurt om dette? Varmereguleringen i dusjen blir også stuck hver gang jeg dusjer, så den begynner jo å bli slitt. Endret 17. mai av FrøkenNordby93
AnonymBruker Skrevet 17. mai #2 Skrevet 17. mai Det hadde ikke spilt noen rolle hvordan leietaker hadde spurt om det, for svaret er uansett at det er uaktuelt. Man begynner simpelthen ikke å dusje rett på gulv/vegger på et eldre bad, for vannsikkerheten er da nesten garantert ikke ivaretatt og det vil over tid medføre skader. Dermed er det nødvendig med totalrenovering av badet for å skifte ut dusjkabinettet med dusjvegger, og det igjen ville aldri vært aktuelt å gjennomføre mens en leietaker bor der (må tas mellom leietakere, og absolutt ikke som følge av leietakers ønske/krav, men når det er nødvendig og/eller ønskelig fra utleiers side for å gjøre enheten mer attraktiv). I byen hvor jeg bor vil totalrenovering av bad være så dyrt at det aldri vil lønne seg, på grunn av relativt lave leiepriser. Når det gjelder problemet med dusjtermostaten, så må utleier fikse det (med mindre det skyldes misbruk/skader påført av leietaker). Det er en veldig liten kostnad sammenlignet med renovering av et helt bad. Anonymkode: 92d15...9d3 9 6
FrøkenNordby93 Skrevet 17. mai Forfatter #3 Skrevet 17. mai (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det hadde ikke spilt noen rolle hvordan leietaker hadde spurt om det, for svaret er uansett at det er uaktuelt. Man begynner simpelthen ikke å dusje rett på gulv/vegger på et eldre bad, for vannsikkerheten er da nesten garantert ikke ivaretatt og det vil over tid medføre skader. Dermed er det nødvendig med totalrenovering av badet for å skifte ut dusjkabinettet med dusjvegger, og det igjen ville aldri vært aktuelt å gjennomføre mens en leietaker bor der (må tas mellom leietakere, og absolutt ikke som følge av leietakers ønske/krav, men når det er nødvendig og/eller ønskelig fra utleiers side for å gjøre enheten mer attraktiv). I byen hvor jeg bor vil totalrenovering av bad være så dyrt at det aldri vil lønne seg, på grunn av relativt lave leiepriser. Når det gjelder problemet med dusjtermostaten, så må utleier fikse det (med mindre det skyldes misbruk/skader påført av leietaker). Det er en veldig liten kostnad sammenlignet med renovering av et helt bad. Anonymkode: 92d15...9d3 Det er linoleum og baderomsvegger, og det har vært oppheng rett på veggen med dusjforheng før samt sluk i gulvet, men problemet er at jeg snubler i kanten ut av dusjen, og jeg er redd jeg skal slå meg skikkelig en dag. Det hadde også gikk mer plass på badet. Huseier har også vært med på å betale for bredbåndstilknyttning i form av fiber til eiendommen. Endret 17. mai av FrøkenNordby93
AnonymBruker Skrevet 17. mai #4 Skrevet 17. mai FrøkenNordby93 skrev (2 timer siden): Det er linoleum og baderomsvegger, og det har vært oppheng rett på veggen med dusjforheng før samt sluk i gulvet, men problemet er at jeg snubler i kanten ut av dusjen, og jeg er redd jeg skal slå meg skikkelig en dag. Det hadde også gikk mer plass på badet. Huseier har også vært med på å betale for bredbåndstilknyttning i form av fiber til eiendommen. Jeg er også utleier. Ville heller aldri sagt ja til dusjing rett på veggen. Det er for risikabelt mtp lekkasje. Vi har installer helt dusjkabinett på et helt nytt bad for å redusere risikoen på sikt. Mens vi selv dusjer rett på veggen på vårt bad. Der du leier så har de tydeligvis gjort det før, men installert dusjkabinett i ettertid, sikkert for å forlenge levetiden på badet. Det er synd at det er vanskelig med tanke på din sykdom, men helt ærlig så er ikke det utleiers problem. Anonymkode: 9ef3a...cf9 8 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai #5 Skrevet 17. mai Jeg leier også ut og ville aldri gått med på å ta ut dusjkabinettet. Ikke for å være vanskelig mot leietaker, men for egen sikkerhet. Anonymkode: 0aed0...0da 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #6 Skrevet 17. mai Det går ikke. Da må du i så tilfelle foreslå at du selv tar regningen for hele totalrenoveringen som må til. Så mao; går ikke. Anonymkode: 1873d...c08 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #7 Skrevet 17. mai Det vil koste MINST 200 000 for smøremembrand på vegg og gulv for å være tilfredsstille tek 14 kravene (tror det fremdeles er tek 14 som gjelder, altså byggteknisk regelverk). I tillegg må badet renoveres, så vi snakker en totalsum på kanskje 400 000. som utleier ville jeg definitivt sagt nei. Og hadde du fjernet kabinettet, så hadde jeg tatt deg til retten og lett vunnet saken. Siden det har vært dusj rett på konsollen før kan du kjøpe fuktmåler og undersøke om det er skader i gulv vegg fra før. Er det det, så kan du si i fra til utleier og på den måten må han fikse opp i skadene. Anonymkode: 3c2ce...16d 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #8 Skrevet 17. mai Jeg tenker ts kan ta dette med huseier, og forklare situasjonen. Alternativet for ts er å se etter er mer tilrettelagt leilighet. For alt vi vet, så har hun leid i mange år og utleier vil ikke miste en stabil og god leietaker. Kanskje utleier har planer om å renovere badet også, pga alder, men ikke kommet så langt enda. Anonymkode: 0d425...dce 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #9 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det vil koste MINST 200 000 for smøremembrand på vegg og gulv for å være tilfredsstille tek 14 kravene (tror det fremdeles er tek 14 som gjelder, altså byggteknisk regelverk). I tillegg må badet renoveres, så vi snakker en totalsum på kanskje 400 000. som utleier ville jeg definitivt sagt nei. Og hadde du fjernet kabinettet, så hadde jeg tatt deg til retten og lett vunnet saken. Siden det har vært dusj rett på konsollen før kan du kjøpe fuktmåler og undersøke om det er skader i gulv vegg fra før. Er det det, så kan du si i fra til utleier og på den måten må han fikse opp i skadene. Anonymkode: 3c2ce...16d Med moderne våtromsplater og våtromsbelegg, så er det ikke behov for membran. Våtromsplater fungerer som membran og det samme gjør våtromsbelegg. De aller fleste går for denne løsningen i utleiebolig, da det er rimeligere, og mindre utsatt for skader enn med flislegging. Anonymkode: 0d425...dce 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #10 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Med moderne våtromsplater og våtromsbelegg, så er det ikke behov for membran. Våtromsplater fungerer som membran og det samme gjør våtromsbelegg. De aller fleste går for denne løsningen i utleiebolig, da det er rimeligere, og mindre utsatt for skader enn med flislegging. Anonymkode: 0d425...dce Men moderne våtromsplater og gulvbelegg koster det også. Mer enn man skulle tro. En ting er våtromsplatene men så er det masse overganger, hjørnelister, skruer og ting og tang ekstra. Når man har rør utenpå slik TS beskriver må vel også rørene tas og vips er det mer omfattende Anonymkode: e0993...967 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #11 Skrevet 17. mai FrøkenNordby93 skrev (9 timer siden): Jeg har vurdert om jeg skal spørre huseier om å skifte ut dusjkabinett med dusjvegger pga plass på badet, og fordi det er lettere å holde rent samt at det er enklere for meg som har nerveskader i beina mine og som ikke helt får med meg høyrebeinet alltid å komme meg inn og utav dusjen, men hvordan skal jeg gå frem for å legge dette frem for huseieren min? Huset er eldre, og har vannrør som går langs veggen på baderommet, men med kabinettet som står der så er det også vanskelig å holde rent fordi det er så lite, og jeg kan nesten ikke stå i dusjen uten å omtrent stå inn i/åpne dusjdøra.. Hvis du var huseier hvordan ville du leietakeren din skulle spurt om dette? hva ville du tenkt hvis leietaker hadde spurt om dette? Varmereguleringen i dusjen blir også stuck hver gang jeg dusjer, så den begynner jo å bli slitt. Hadde jeg vært huseier, hadde du aldri fått bytte ut et dusjkabinett, fordi dusjkabinetter er tryggere med hensyn til lekkasje. Om blandebatteriet er slitt så er det en annen sak. Jeg forstår at du har problemer, og at dette blir ekstra vanskelig når du leier og ikke eier. Har du vurdert en omsorgsleilighet som er tilpasset dine behov bedre? Anonymkode: fe033...b44 2 1
FrøkenNordby93 Skrevet 17. mai Forfatter #12 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde jeg vært huseier, hadde du aldri fått bytte ut et dusjkabinett, fordi dusjkabinetter er tryggere med hensyn til lekkasje. Om blandebatteriet er slitt så er det en annen sak. Jeg forstår at du har problemer, og at dette blir ekstra vanskelig når du leier og ikke eier. Har du vurdert en omsorgsleilighet som er tilpasset dine behov bedre? Anonymkode: fe033...b44 Min huseier er ganske snill, han har ikke tatt depositum, han har vært med å betale halve påkoblingsavgiften for fibernett ++ fordi det er en fordel for han selv i fremtiden
AnonymBruker Skrevet 17. mai #13 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det vil koste MINST 200 000 for smøremembrand på vegg og gulv for å være tilfredsstille tek 14 kravene (tror det fremdeles er tek 14 som gjelder, altså byggteknisk regelverk). I tillegg må badet renoveres, så vi snakker en totalsum på kanskje 400 000. som utleier ville jeg definitivt sagt nei. Og hadde du fjernet kabinettet, så hadde jeg tatt deg til retten og lett vunnet saken. Siden det har vært dusj rett på konsollen før kan du kjøpe fuktmåler og undersøke om det er skader i gulv vegg fra før. Er det det, så kan du si i fra til utleier og på den måten må han fikse opp i skadene. Anonymkode: 3c2ce...16d 200.000 for membran? Er det inkludert timepris for håndverkerne mens de ser den tørke? Anonymkode: bad97...740
AnonymBruker Skrevet 17. mai #14 Skrevet 17. mai Dusjing rett på vegg og gulv i et eldre bad er bare for idioter. Linoleum og våtromsplater er ett fett. Dusjing utenfor dusjkabinett må være 100% tett. Flytt ut ts om du ikke liker badet. Anonymkode: 23572...244 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #15 Skrevet 17. mai Som huseier hadde det vært uaktuelt å la leieboer dusje rett på vegg og gulv hvis badet er mer enn 5 år. Dog, hvis du sier at dusjkabinett og blandebatteriet begynner å bli dårlig så ville jeg sett på det og selvfølgelig byttet det ut. Hvis du er en langtidsleie så hadde jeg tatt dine ønsker i betraktning når nytt kabinett skulle velges. Anonymkode: 5dd75...8ef 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai #16 Skrevet 17. mai Dessverre så bør du nok her se deg om etter en ny bolig som er tilrettelagt dine behov, TS. Du kan selvsagt nevne det for utleier, men å dusje rett på gulvet i et eldre er utenkelig. Ingen av oss kan vite om utleier går med tanker om å totalrenovere badet, men de færreste gjør det mens det bor noen i boligen. Anonymkode: 0ad61...e1e 3
FrøkenNordby93 Skrevet 17. mai Forfatter #17 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som huseier hadde det vært uaktuelt å la leieboer dusje rett på vegg og gulv hvis badet er mer enn 5 år. Dog, hvis du sier at dusjkabinett og blandebatteriet begynner å bli dårlig så ville jeg sett på det og selvfølgelig byttet det ut. Hvis du er en langtidsleie så hadde jeg tatt dine ønsker i betraktning når nytt kabinett skulle velges. Anonymkode: 5dd75...8ef Takk for ET fornuftig svar!
AnonymBruker Skrevet 18. mai #18 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som huseier hadde det vært uaktuelt å la leieboer dusje rett på vegg og gulv hvis badet er mer enn 5 år. Dog, hvis du sier at dusjkabinett og blandebatteriet begynner å bli dårlig så ville jeg sett på det og selvfølgelig byttet det ut. Hvis du er en langtidsleie så hadde jeg tatt dine ønsker i betraktning når nytt kabinett skulle velges. Anonymkode: 5dd75...8ef Ts spør hvordan hun kan gå frem med utleier, ikke hva halve kg tenker og mener. Vi vet jo ingenting om utleier og han planer for boligen Anonymkode: 0d425...dce
AnonymBruker Skrevet 18. mai #19 Skrevet 18. mai Ved helsemessige grunner kan du søke om startlån/tilskudd fra kommunen for ombygging. Og det er også mulig ved leieforhold. Dvs at du og huseier kan søke sammen (be om rådgivingsmøte i kommunen/nav), og se på felles muligheter for finansiering. (Og da mtp totalrenovering, siden jeg også vil si at å gå fra kabinett til rett på gulv/vegg er uheldig på eldre bad) Anonymkode: 25791...5df
AnonymBruker Skrevet 18. mai #20 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ved helsemessige grunner kan du søke om startlån/tilskudd fra kommunen for ombygging. Og det er også mulig ved leieforhold. Dvs at du og huseier kan søke sammen (be om rådgivingsmøte i kommunen/nav), og se på felles muligheter for finansiering. (Og da mtp totalrenovering, siden jeg også vil si at å gå fra kabinett til rett på gulv/vegg er uheldig på eldre bad) Anonymkode: 25791...5df Tviler på nav og kommune påkoster dyr renovering av bad. Noe omlegging fra kabinett til dusjhjørne vil inkludere. Anonymkode: 23572...244 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå