AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #1 Skrevet 16. mai 2025 Både tablett (knust) og flytende Ibux gir en brennende følelse i munnen. Det varer ikke lenge, et par til fem minutter. Er dette normalt og noe alle opplever eller kan det være at jeg er litt allergisk? Anonymkode: 63106...6d8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #2 Skrevet 16. mai 2025 Nei er ikke normalt, kanskje du er allergisk? Anonymkode: 9ff1c...023 3
Grüner Skrevet 16. mai 2025 #3 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Både tablett (knust) og flytende Ibux gir en brennende følelse i munnen. Det varer ikke lenge, et par til fem minutter. Er dette normalt og noe alle opplever eller kan det være at jeg er litt allergisk? Anonymkode: 63106...6d8 Har aldri hørt om det. Men hvorfor svelger du ikke Ibux hele? De fleste voksne gjør jo det. Da vil du også slippe den følelsen. 6 2
Nowayback Skrevet 16. mai 2025 #4 Skrevet 16. mai 2025 Jeg slet med å svelge hele tabletter før. Da knuste jeg tabletten, og Ibux ga en brennende følelse.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #5 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Både tablett (knust) og flytende Ibux gir en brennende følelse i munnen. Det varer ikke lenge, et par til fem minutter. Er dette normalt og noe alle opplever eller kan det være at jeg er litt allergisk? Anonymkode: 63106...6d8 Ibux står det kraftig advarsel på, du er klar over at du kan få både hjerneblødning og hjerteinfarkt? https://www.felleskatalogen.no/medisin/ibux-karo-pharma-559957?markering=0 De tablettene bør du slutte med. Anonymkode: 6c0f3...752 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #6 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ibux står det kraftig advarsel på, du er klar over at du kan få både hjerneblødning og hjerteinfarkt? https://www.felleskatalogen.no/medisin/ibux-karo-pharma-559957?markering=0 De tablettene bør du slutte med. Anonymkode: 6c0f3...752 Ro deg ned! Alle medisiner har bivirkninger, men svært få mennesker opplever de alvorlige bivirkningene. Ingen grunn til å skremme. Hvis man leser pakningsvedlegget og holder seg til anbefalt dose så går det helt fint. Anonymkode: 1e4e7...363 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #7 Skrevet 17. mai 2025 Ja, det er meningen. Den er satt inn med bitterstoffer (eller noe slikt) for at barn og dyr instinktivt vil spytte det ut igjen. Man skal bare svelge de hele med en god slurk vann, da merker man det ikke. Anonymkode: e46a6...96b 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #8 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ro deg ned! Alle medisiner har bivirkninger, men svært få mennesker opplever de alvorlige bivirkningene. Ingen grunn til å skremme. Hvis man leser pakningsvedlegget og holder seg til anbefalt dose så går det helt fint. Anonymkode: 1e4e7...363 Hva er dette for en hersketeknikk du driver på med? Det er både særdeles ufint og totalt uakseptabelt å holde på med å denne måte å drive debatt på. Har du ikke noen bedre måte å kommentere på, så la tastaturet hvile. Ibux Karo Pharma NSAID. M01A E01 (Ibuprofen) RisikolegemiddelBasert på Sjekkliste for legemiddelgjennomgang Legemidler med risiko for alvorlige bivirkninger Legemiddel/gruppe NSAID inkludert koksiber (COX-2-hemmere) ATC-kode M01A unntatt M01A X05 Risiko/bivirkninger GI-blødning. Hjerte- og hjerneinfarkt. Forverret nyre- og hjertesvikt. Ødem. Hypertensjon. Astma. Alternativer/tiltak Paracetamol 1 g inntil × 4 bør forsøkes først. NSAID bør kun brukes ved behov. Eventuelt tillegg av PPI. Ikke diklofenak eller koksib ved hjerte- og karsykdom. Allgrun til å advare mot åknaske Ibux. Anonymkode: 6c0f3...752
Mardina Skrevet 17. mai 2025 #9 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ibux står det kraftig advarsel på, du er klar over at du kan få både hjerneblødning og hjerteinfarkt? https://www.felleskatalogen.no/medisin/ibux-karo-pharma-559957?markering=0 De tablettene bør du slutte med. Anonymkode: 6c0f3...752 Om Ibux hadde vært så farlig, hadde det ikke vært lov til å selge det. Ro deg ned! 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #11 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er dette for en hersketeknikk du driver på med? Det er både særdeles ufint og totalt uakseptabelt å holde på med å denne måte å drive debatt på. Har du ikke noen bedre måte å kommentere på, så la tastaturet hvile. Ibux Karo Pharma NSAID. M01A E01 (Ibuprofen) RisikolegemiddelBasert på Sjekkliste for legemiddelgjennomgang Legemidler med risiko for alvorlige bivirkninger Legemiddel/gruppe NSAID inkludert koksiber (COX-2-hemmere) ATC-kode M01A unntatt M01A X05 Risiko/bivirkninger GI-blødning. Hjerte- og hjerneinfarkt. Forverret nyre- og hjertesvikt. Ødem. Hypertensjon. Astma. Alternativer/tiltak Paracetamol 1 g inntil × 4 bør forsøkes først. NSAID bør kun brukes ved behov. Eventuelt tillegg av PPI. Ikke diklofenak eller koksib ved hjerte- og karsykdom. Allgrun til å advare mot åknaske Ibux. Anonymkode: 6c0f3...752 Spesielt opphengt i ibuprofen, eller har du bare ikke lest hvilke bivirkninger paracetamol kan gi? Anonymkode: 24feb...0e2
Grüner Skrevet 17. mai 2025 #12 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ibux står det kraftig advarsel på, du er klar over at du kan få både hjerneblødning og hjerteinfarkt? https://www.felleskatalogen.no/medisin/ibux-karo-pharma-559957?markering=0 De tablettene bør du slutte med. Anonymkode: 6c0f3...752 Snakk om dramaqueen! Du får ikke hjerneblødning og hjerteinfarkt av Ibux. Men som med så mange andre medisintyper kan overforbruk være skadelig. Til hodepine anbefales derfor Paracet. Men som smertestillende ved sterkere smerter anbefales ofte Ibux eller en kombinasjon av Ibux og Paracet.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #14 Skrevet 18. mai 2025 Nowayback skrev (På 16.5.2025 den 23.51): Jeg slet med å svelge hele tabletter før. Da knuste jeg tabletten, og Ibux ga en brennende følelse. AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 8.20): Ja, det er meningen. Den er satt inn med bitterstoffer (eller noe slikt) for at barn og dyr instinktivt vil spytte det ut igjen. Man skal bare svelge de hele med en god slurk vann, da merker man det ikke. Anonymkode: e46a6...96b Takk for tilbakemeldingene. Det var akkurat dette jeg lurte på, om det var bare meg som opplevde dette eller om det er vanlig. Jeg mener at Ibux kan knuses og at det står i pakningsvedlegget. Anonymkode: 63106...6d8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #15 Skrevet 18. mai 2025 Grüner skrev (På 16.5.2025 den 23.23): Har aldri hørt om det. Men hvorfor svelger du ikke Ibux hele? De fleste voksne gjør jo det. Da vil du også slippe den følelsen. Takk for svaret ditt likevel. Ja, ta dem hele ville jeg så klart gjort hvis jeg kunne, men det er ikke et alternativ for meg. Anonymkode: 63106...6d8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #16 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 0.00): Ibux står det kraftig advarsel på, du er klar over at du kan få både hjerneblødning og hjerteinfarkt? https://www.felleskatalogen.no/medisin/ibux-karo-pharma-559957?markering=0 De tablettene bør du slutte med. Anonymkode: 6c0f3...752 Jeg har lest pakningsvedlegget. Takk for at du bryr deg om meg. Jeg har fått lov til å ta Ibux av legen, men synes det var litt mye å bestille time bare for å spørre om dette var normalt. Anonymkode: 63106...6d8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #17 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 0.00): Ibux står det kraftig advarsel på, du er klar over at du kan få både hjerneblødning og hjerteinfarkt? https://www.felleskatalogen.no/medisin/ibux-karo-pharma-559957?markering=0 De tablettene bør du slutte med. Anonymkode: 6c0f3...752 En enda mer vanlig bivirkning er betennelse i mage og spiserør, evt magesår. Enig i at Ibux ikke er til å spøke med. Anonymkode: 7c7b1...56e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå