AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Vi har krevende leggesituasjon på babyen vår på ca 15 uker. Har ikke fått noe hjelp/råd på helsestasjon (annet enn å leie privat søvnhjelp som koster over 10 000 kroner) så jeg håper noen her har gode råd. Det var kveldsuro/kolikk fra start. Det har roet seg noe og virker ikke som om har har så mye magesmerter lengre, men det er fremdeles mye gråt på kveld. Sovner som regel mellom 21-22. Gråt frem til da og gråt under legging. Åpenbart trøtt på kveld men ikke lykkes å legge tidligere (annet enn et par ganger). Både prøvd å fremskynde 15, 30, 60 min. Også prøvd kl 19. Fører til enda mer gråt pg enda lengre legging (1-3 timer). Før kunne jeg amme i søvn, nå funker bare det er sjelden gang. Enten sovner han ikke eller så våkner han etter kort tid. Det ender uansett i gråt. Ofte har det vært minst gråt når vi gjør litt forskjellig på soverommet (bysse i armer, ta knebøy, ta ham over skulderen ++), men har lest at man ikke bør gjøre for mye forskjellig fordi det forvirrer ham og ødelegger for søvnassosiasjon. I tillegg er han ganske tung nå så vi har ikke ork til å bære rundt i timevis (vi bærer jo rundt hele kvelden i tillegg). Vi har derfor valgt å gå for en fast rutine på soverommet. Vi sitter med ham på sengekanten mens vi bysser, nynner og gir smokk. Jeg ser at han kjemper imot søvnen selv om han er stuptrøtt. Han hyler og hyler. Noen ganger tar det 15 min (med intens hyling) andre ganger mye lengre. En annen utfodring er at han ofte våkner, enten når vi legger ham ned eller når han skal over i ny søvnsyklus. Ganske demotiverende å ha brukt 1 time med byssing og gråt for å få ham til å sove og så våkner han og fortsetter hyling etter 30 min. Skulle gjerne bare hatt ham oppe med oss til jeg legger meg kl 22, men det er bare gråt/sutring og byssing fra 18/19 og det vil ikke bli noe mindre gråt ved legging. På kvelden er det Ikke alltid det hjelper å bysse heller så det er som regel i hvert fall sutring om ikke full gråt. Vi demper lys, har ikkepå tv, men virker ikke å ha noe effekt. Vi registerer søvn i napper og ser at han som regel har 2 timer våkenvindu etter siste blund. Prøver derfor å time siste blund best mulig, men han sover såpass ujevnt på dag at det er vanskelig å få inn rutine. Napper foreslår ofte 3-4 timer fra siste blund, men han er stuptrøtt lenge før det. Eldstemann gråt også masse på kveld og ved legging, men han hadde enda flere mageplager og allergi så det var mer tydelig at han var plaget. Har sjekket det meste på lillebror uten å finne noen årsak, og begge har uansett ikke inntrykket av at det er smerter som fører til gråten. Hva kan vi gjøre? Vi drømmer selvsagt om å kunne ha en kort og effektiv leggerutine, men nå tar vi til takke med en lang rutine så lenge den er uten gråt. Anonymkode: 7985e...b93
Lisegikkpåskolen Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Hørt om fire måneder søvnregresjon? Høres ut som det er det. Noen babyer trenger mer tid og støtte enn andre ved legging og soving. Har dessverre ikke noe annet råd enn at det går over. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #3 Skrevet 17. mai Vi har mye av det samme, men har en baby med kolikk, så det har nok mye å si. Er 4 måneder korrigert nå. De verste kveldene triller jeg tur med han til han sovner. Har sleepcarrier i vogna, og tar sleepcarrieren med opp i senga når han har sovet minimum 10 minutter slik at han sover tungt nok til å ikke våkne i overføringen. Noen ganger går det og noen ganger går det ikke. Men jeg har lest litt, og funnet at det er noe som heter "the no cry sleep training" som du kan lese om her som kanskje er aktuelt for dere: https://www.mybloomingbaby.com/blogs/news/no-cry-sleep-training-crybaby?srsltid=AfmBOoqlV21alRHB-mj75cWK_6Yx6OeGVMGOVuLOhbbMThuBWYgnjGet Anonymkode: 7d5ae...66e
AnonymBruker Skrevet 17. mai #4 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har krevende leggesituasjon på babyen vår på ca 15 uker. Har ikke fått noe hjelp/råd på helsestasjon (annet enn å leie privat søvnhjelp som koster over 10 000 kroner) så jeg håper noen her har gode råd. Det var kveldsuro/kolikk fra start. Det har roet seg noe og virker ikke som om har har så mye magesmerter lengre, men det er fremdeles mye gråt på kveld. Sovner som regel mellom 21-22. Gråt frem til da og gråt under legging. Åpenbart trøtt på kveld men ikke lykkes å legge tidligere (annet enn et par ganger). Både prøvd å fremskynde 15, 30, 60 min. Også prøvd kl 19. Fører til enda mer gråt pg enda lengre legging (1-3 timer). Før kunne jeg amme i søvn, nå funker bare det er sjelden gang. Enten sovner han ikke eller så våkner han etter kort tid. Det ender uansett i gråt. Ofte har det vært minst gråt når vi gjør litt forskjellig på soverommet (bysse i armer, ta knebøy, ta ham over skulderen ++), men har lest at man ikke bør gjøre for mye forskjellig fordi det forvirrer ham og ødelegger for søvnassosiasjon. I tillegg er han ganske tung nå så vi har ikke ork til å bære rundt i timevis (vi bærer jo rundt hele kvelden i tillegg). Vi har derfor valgt å gå for en fast rutine på soverommet. Vi sitter med ham på sengekanten mens vi bysser, nynner og gir smokk. Jeg ser at han kjemper imot søvnen selv om han er stuptrøtt. Han hyler og hyler. Noen ganger tar det 15 min (med intens hyling) andre ganger mye lengre. En annen utfodring er at han ofte våkner, enten når vi legger ham ned eller når han skal over i ny søvnsyklus. Ganske demotiverende å ha brukt 1 time med byssing og gråt for å få ham til å sove og så våkner han og fortsetter hyling etter 30 min. Skulle gjerne bare hatt ham oppe med oss til jeg legger meg kl 22, men det er bare gråt/sutring og byssing fra 18/19 og det vil ikke bli noe mindre gråt ved legging. På kvelden er det Ikke alltid det hjelper å bysse heller så det er som regel i hvert fall sutring om ikke full gråt. Vi demper lys, har ikkepå tv, men virker ikke å ha noe effekt. Vi registerer søvn i napper og ser at han som regel har 2 timer våkenvindu etter siste blund. Prøver derfor å time siste blund best mulig, men han sover såpass ujevnt på dag at det er vanskelig å få inn rutine. Napper foreslår ofte 3-4 timer fra siste blund, men han er stuptrøtt lenge før det. Eldstemann gråt også masse på kveld og ved legging, men han hadde enda flere mageplager og allergi så det var mer tydelig at han var plaget. Har sjekket det meste på lillebror uten å finne noen årsak, og begge har uansett ikke inntrykket av at det er smerter som fører til gråten. Hva kan vi gjøre? Vi drømmer selvsagt om å kunne ha en kort og effektiv leggerutine, men nå tar vi til takke med en lang rutine så lenge den er uten gråt. Anonymkode: 7985e...b93 Har du prøvd å legge en klut over øynene på han? Det funket på vår, når øynene ble «tvunget» igjen ble det lettere å sovne. Kunne og bruke hånden og stryke nedover pannen/over øynene. Våkner han like fort opp igjen om du ligger ved siden av? Jeg måtte legge meg sammen med yngste hele første året. Kjedelig for meg, men det var den måten vi begge fikk mest søvn på. Anonymkode: 9c2b5...3b9
AnonymBruker Skrevet 17. mai #5 Skrevet 17. mai Jeg hadde og en baby som var vanskelig å legge den perioden, og det var utrolig slitsomt! Hver dag gruet jeg meg til legging om kvelden. Det som «hjalp» for oss var byssing inntil babyen sovnet i armene våre, la henne så ned i vår seng hvor hun alltid våknet og da måtte jeg skynde meg å amme henne i søvn når hun var for trøtt til å protestere. Så ofte at hun «kjempet» mot søvnen, men byssinga hjalp som oftest. Hun våknet også hver gang jeg sto opp, så min kveld var over når hennes kveld var over. Anonymkode: 4229a...7b2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai Vi hadde og en periode rundt 3-4 mnd hvor baby gråt hver kveld når jeg skulle legge. Gikk ikke å legge før 20-21 da sov hun bare en "dupp" og var lys våken igjen etter 30-60 minutter.. Uansett om jeg ammet, bysset, bar osv så bare gråt hun. Men det gikk over! Bare ga masse nærhet og ble det for kjipt og det føltes umulig så ga jeg opp og tok henne med i stua igjen og prøvde igjen litt senere. Anonymkode: a72e1...9b3
AnonymBruker Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai Napper var helt på jordet ang siste våkenvindu for min baby på den tiden. Vi måtte ofte legge ca 1time etter siste dupp. Så typisk dupp 18-18.30 og så legging 18.30. Anonymkode: 7330a...bdf
AnonymBruker Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai Lisegikkpåskolen skrev (På 16.5.2025 den 23.44): Hørt om fire måneder søvnregresjon? Høres ut som det er det. Noen babyer trenger mer tid og støtte enn andre ved legging og soving. Har dessverre ikke noe annet råd enn at det går over. Hørt om det, men i og med at ting har vært vanskelig hele veien tenker jeg ikke det er det? Eneste forskjellen er at han ikke sovner på puppen lengre. Én ting er at han trenger støtte, men han gråter masse selv når han får støtte 😔 Anonymkode: 7985e...b93
AnonymBruker Skrevet 22. mai #10 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 14.23): Vi har mye av det samme, men har en baby med kolikk, så det har nok mye å si. Er 4 måneder korrigert nå. De verste kveldene triller jeg tur med han til han sovner. Har sleepcarrier i vogna, og tar sleepcarrieren med opp i senga når han har sovet minimum 10 minutter slik at han sover tungt nok til å ikke våkne i overføringen. Noen ganger går det og noen ganger går det ikke. Men jeg har lest litt, og funnet at det er noe som heter "the no cry sleep training" som du kan lese om her som kanskje er aktuelt for dere: https://www.mybloomingbaby.com/blogs/news/no-cry-sleep-training-crybaby?srsltid=AfmBOoqlV21alRHB-mj75cWK_6Yx6OeGVMGOVuLOhbbMThuBWYgnjGet Anonymkode: 7d5ae...66e Tror nok kolikk gjør det verre ja. Storebror var utilpass og vanskelig med søvn i 1,5 år. Kjøpte sleepcarrier, men den passer ikke i vognen så da var vi like langt 😅 Klarer du å trille innendørs? Her funker ikke det. Da må vi kle på og da våkner han når vi kommer inn og kler av. Helt umulig 😅 Takk for tips, skal lese 😊 Anonymkode: 7985e...b93
AnonymBruker Skrevet 22. mai #11 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 17.48): Har du prøvd å legge en klut over øynene på han? Det funket på vår, når øynene ble «tvunget» igjen ble det lettere å sovne. Kunne og bruke hånden og stryke nedover pannen/over øynene. Våkner han like fort opp igjen om du ligger ved siden av? Jeg måtte legge meg sammen med yngste hele første året. Kjedelig for meg, men det var den måten vi begge fikk mest søvn på. Anonymkode: 9c2b5...3b9 Har ikke prøvd klut, men prøvd å stryke med hånden over pannen, det fungerte litt på eldstemann, men har ikke hatt samme effekt på yngste. Skal prøve med klut! Han våkner når jeg ligger ved siden av også, men da kan det hende han sovner fort bare han merker at puppen er i nærheten, når det ikke holder blir det ny ammerunde og av og til mer gråt. Problemet er at siden han er så urolig hele kvelden før legging og siden vi også har et barn til er det vanskelig å få gjort noe som helst, både praktiske og hyggelige ting, når all tid fra kl 15 til legging går med til barna. Vi som par og foreldre har null tid samme. Hadde vært fint med 15 minuttet for å planlegge litt i hvert fall 😅 Anonymkode: 7985e...b93
AnonymBruker Skrevet 22. mai #12 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 20.16): Jeg hadde og en baby som var vanskelig å legge den perioden, og det var utrolig slitsomt! Hver dag gruet jeg meg til legging om kvelden. Det som «hjalp» for oss var byssing inntil babyen sovnet i armene våre, la henne så ned i vår seng hvor hun alltid våknet og da måtte jeg skynde meg å amme henne i søvn når hun var for trøtt til å protestere. Så ofte at hun «kjempet» mot søvnen, men byssinga hjalp som oftest. Hun våknet også hver gang jeg sto opp, så min kveld var over når hennes kveld var over. Anonymkode: 4229a...7b2 Ja, det er virkelig noe man gruer seg til. Noen ganger klarer vi å bysse i søvn, men vi har som regel bysset noen timer allerede så er ganske slitne når vi går inn på soverommet. Greit hvis det ikke er snakk om en lengre økt, men siden det ikke er alltid det funker klarer jeg ikke å lage en rutine ut av det. Hvor lenge pågikk det hos dere? Anonymkode: 7985e...b93
AnonymBruker Skrevet 22. mai #13 Skrevet 22. mai Brunello skrev (På 17.5.2025 den 20.18): Det går over. Bare å holde ut. Den beskjeden fikk vi da det stod på som verst med storebror også og han var vanskelig med legging/soving i nesten to år 😬 Anonymkode: 7985e...b93
AnonymBruker Skrevet 22. mai #14 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 20.53): Vi hadde og en periode rundt 3-4 mnd hvor baby gråt hver kveld når jeg skulle legge. Gikk ikke å legge før 20-21 da sov hun bare en "dupp" og var lys våken igjen etter 30-60 minutter.. Uansett om jeg ammet, bysset, bar osv så bare gråt hun. Men det gikk over! Bare ga masse nærhet og ble det for kjipt og det føltes umulig så ga jeg opp og tok henne med i stua igjen og prøvde igjen litt senere. Anonymkode: a72e1...9b3 Det er på en måte "godt" å høre at andre også har vært gjennom det. Håper virkelig det går over for oss også. Husker du hvor lenge det varte? Hvis dette er vanlig synes jeg det er merkelig at ikke helsesykepleier har litt mer kunnskap om det. Hvordan var hun når du tok henne ut i stua igjen? Har ikke prøvd det, men siden han bare gråter før leggetid ser jeg ikke for meg at det blir mindre gråt etter. Anonymkode: 7985e...b93
AnonymBruker Skrevet 22. mai #15 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 15.43): Napper var helt på jordet ang siste våkenvindu for min baby på den tiden. Vi måtte ofte legge ca 1time etter siste dupp. Så typisk dupp 18-18.30 og så legging 18.30. Anonymkode: 7330a...bdf Nå nevnte jeg våkenvinduet han faktisk har. Man kan sjekke hvor langt våkenvindu han har hatt hver dag så jeg bladde meg tilbake og så at det oftest var to timer. Har også reagert litt på tidspunktene napper har foreslått og vi har ikke pleid å følge det tidspunktet den foreslår, men irriterende nok har napper ofte hatt rett. Vi har prøvd å legge mye tidligere uten effekt. Men uansett om vi sikter oss inn på tidspunktet napper foreslår er det gråt og uro helt frem til da uansett. Anonymkode: 7985e...b93
Brunello Skrevet 22. mai #16 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den beskjeden fikk vi da det stod på som verst med storebror også og han var vanskelig med legging/soving i nesten to år 😬 Anonymkode: 7985e...b93 Nettopp, det gikk over.
AnonymBruker Skrevet 22. mai #17 Skrevet 22. mai Denne hjelp faktisk for min lille. https://lekekassen.no/fisher-price-soothe-n-snuggle-otter-bamse-med-white-noise-musikk-og-lys-laerer-barnet-aa-sove-fxc66?utm_term=&device=m&matchtype=&location=9216993&gad_source=1&gad_campaignid=22519338940&gbraid=0AAAAADw_mBuIP7ZD5Vmsp-y7NXMEhNnHH&gclid=EAIaIQobChMIxdT24vC3jQMVjSqiAx3omB48EAQYAiABEgLuqvD_BwE Anonymkode: 70069...665
AnonymBruker Skrevet 22. mai #18 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er på en måte "godt" å høre at andre også har vært gjennom det. Håper virkelig det går over for oss også. Husker du hvor lenge det varte? Hvis dette er vanlig synes jeg det er merkelig at ikke helsesykepleier har litt mer kunnskap om det. Hvordan var hun når du tok henne ut i stua igjen? Har ikke prøvd det, men siden han bare gråter før leggetid ser jeg ikke for meg at det blir mindre gråt etter. Anonymkode: 7985e...b93 For å være ærlig har det vært opp og ned. Et barn som har slitt mye med søvn. Men akkurat den perioden varte vel et par måneder så ble det bedre. Men så kom det ille perioder igjen.. Nå er hun 3 og er i en god periode, sovner kjapt og greit hver kveld så lenge hun får holde noen i hånda Hun roet seg som regel alltid når vi gikk ut i stua igjen faktisk. Men jeg var alltid redd for at det skulle bli ennå vanskeligere å få henne til å sove neste gang. Noe det iblant var men noen ganger var det lettere også Og så følte jeg at man "måtte" jobbe for tidligere leggetid fordi alle var sånn "fra 3 mnd kan de legge seg kl. 19" men det funket jo ikke med vår baby... Jeg ville også gjerne ha litt tid for meg selv uten baby på meg så var også derfor jeg gjerne ville få til leggingen. Og fordi hun skulle vært trøtt ifølge våkenvinduene 😄 Helsesøster har kanskje lite kunnskap delvis fordi det ikke er så mye å gjøre noe med kanskje? Eller fordi mange kanskje ikke deler det med helsesøster da de ikke forventer så mange gode råd. Jeg tok aldri noe av dette opp med helsesøster tror jeg, snakket heller med andre foreldre jeg kjente. Kom vel frem til at det er veldig forskjellig hva som funker på forskjellige babyer. Anonymkode: a72e1...9b3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #19 Skrevet 22. mai Napper ville jeg tatt med en klype salt. Den foreslår 2-4t våkenvindu enda han sovner til dupp etter 1-1,5t og for natta etter 1,5-2t. I perioder med kveldsuro legger vi før uroen starter. Det var noen uker han ble lagt 17, og det funker greit. Vi ammer ofte i søvn til kvelden noen ganger klarer han å sovne av seg selv , men det er ikke hver dag. Anonymkode: 5ab3c...bbd
AnonymBruker Skrevet 23. mai #20 Skrevet 23. mai Det høres ut som voldsomt mye styr for en baby på bare fire måneder? Misforstå meg rett, jeg skjønner at det er slitsomt! Men det er jo nye faser hele tiden i den alderen, og babyer har ikke ordentlig døgnrytme på plass ennå. Så jeg ville ikke brukt så mye krefter på apper eller helt faste rutiner. Jeg har en baby (mitt andre barn) på samme alder, og jeg har ham bare med meg til jeg skal sove selv (hvis han ikke tilfeldigvis sovner før). Noen kvelder er det mye uro og gråt og jeg må bysse og styre, mens andre kvelder er det roligere. Gidder ikke styre med rutiner før babyen er 6 måneder, - følger bare babyens egen «rytme» per dag. Anonymkode: e6881...18e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå