Gå til innhold

Er jeg en irriterende person økonomisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AprilLudgate skrev (20 timer siden):

Med DET sparemålet må du finne en annen som ikke ønsker barn - og - som er villig til å risikere å spare opp en solid mengde penger til et formål som er innmari vanskelig å gjennomføre i praksis.

Hadde skjønt «reise et år etter studier», men jobbe mindre og reise mer er dessverre ganske virkeligjetsfjernt i dagens arbeidsmarked. 

Om man så er milliardær så er det langt mellom fleksible arbeidsgivere - rett og slett fordi det er vanskelig å forholde seg til deg/ham om dere ikke er tilgjengelige måned x-y mens alle andre trenger å få fullført prosjekt/oppgaver. 

Her må du i såfall være selvstendig konsulent med svært attraktiv kompetanse/porteføljegaranti.

Sier ikke gi opp hele drømmen, men jeg sier du i så fall er en av få som får en slik fleksibilitet. 

Jeg vil ha barn, det er med i beregningen og en del av planen. Det er også litt hvorfor jeg ønsker å jobbe redusert. Mer tid sammen med barna er gull verdt. Det blir vanskeligere å vær spontan med barn, men ofte ikke umulig.

Jeg jobber som lege på et mindre sykehus, og det er ikke uvanlig her at folk velger å jobbe 80%. Det er heller ikke uvanlig å jobbe seg frempå en periode for å så ha 1-2 uker fri, så jobben min er ganske fleksibel, i tillegg til at jeg tjener godt.

Dette er noe jeg har tenkt på lenge og planlagt mot, og vet er gjennomførbart for meg. Hadde det vært bare meg (uten mannen), ville det tatt meg bare 6 år å spare opp nok til å kunne jobbe 80%, og der resterende 20% kommer fra avkastning av investeringer.

ts

Anonymkode: 7e33f...99f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ha barn, det er med i beregningen og en del av planen. Det er også litt hvorfor jeg ønsker å jobbe redusert. Mer tid sammen med barna er gull verdt. Det blir vanskeligere å vær spontan med barn, men ofte ikke umulig.

Jeg jobber som lege på et mindre sykehus, og det er ikke uvanlig her at folk velger å jobbe 80%. Det er heller ikke uvanlig å jobbe seg frempå en periode for å så ha 1-2 uker fri, så jobben min er ganske fleksibel, i tillegg til at jeg tjener godt.

Dette er noe jeg har tenkt på lenge og planlagt mot, og vet er gjennomførbart for meg. Hadde det vært bare meg (uten mannen), ville det tatt meg bare 6 år å spare opp nok til å kunne jobbe 80%, og der resterende 20% kommer fra avkastning av investeringer.

ts

Så du vil ha barn. Men helst med en annen mann? En som sparer like mye som deg?

Du kan ikke legge en plan uten å inkludere faren til disse barna du gjerne vil ha. Så enten må du finne en som er helt lik som deg, eller kompromisse med han du nå er sammen med.

Livet er uforutsigbart og ikke alltid lett å planlegge alt i den minste detalj…

Anonymkode: 8fe67...6bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så du vil ha barn. Men helst med en annen mann? En som sparer like mye som deg?

Du kan ikke legge en plan uten å inkludere faren til disse barna du gjerne vil ha. Så enten må du finne en som er helt lik som deg, eller kompromisse med han du nå er sammen med.

Livet er uforutsigbart og ikke alltid lett å planlegge alt i den minste detalj…

Anonymkode: 8fe67...6bb

Jeg legge en plan uten å inkludere han? Vi har snakket om dette livet og denne livsstilen siden vi møttes for 5 år siden. Han sier at det er hans drøm også og det er dette han vil, og derfor irriterer det meg at han nesten ikke klarer å spare noe som helst, og heller prioriterer dyr bil og dårlige uvaner og tenker at alle pengene vi trenger bare på magisk vis står på konto om noen år når vi tenker å starte dette livet…

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får be ham velge mellom deg og Pepsi Max og energidrikk da! 

Anonymkode: 38eef...be9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har separat økonomi, så da bestemmer vi selv hva vi gjør med pengene våre. Jeg pensjonerer meg om noen år og tar da med meg datteren vår på turer, mens samboeren blir hjemme og jobber.

Anonymkode: 3b86d...329

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har separat økonomi, så da bestemmer vi selv hva vi gjør med pengene våre. Jeg pensjonerer meg om noen år og tar da med meg datteren vår på turer, mens samboeren blir hjemme og jobber.

Hvor gammel er du? Angrer du på at du ikke valgte en med samme filosofi som deg slik at du hadde hatt noen å reise sammen med (utenom datteren din)?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du? Angrer du på at du ikke valgte en med samme filosofi som deg slik at du hadde hatt noen å reise sammen med (utenom datteren din)?

ts

Jeg tar ut AFP om noen år og sper på med oppsparte midler og han ville uansett ikke kunnet pensjonere seg enda siden han er langt yngre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva som faktisk gir oss glede i livet" sier du. Det er DEG ikke dere. Han finner trolig stor glede i pepsi max og godt pålegg. Han lever livet her og nå, du lever for fremtiden. Ingen av dere gjor noe galt men dere prioriterer ulikt. Men du må slutte å si "oss" når det strengt tatt bare er deg selv.

Anonymkode: ebd9c...c69

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt TS. Selvfølgelig handler det ikke om at du er sur for at han drikker Pepsi Max, som andre prøver å få det til. Vi har alle en last eller to som koster litt ekstra og gjør hverdagen bedre, men når en øser ut penger på alt mulig drit og den andre sparer mot et felles mål blir det kræsj.

Det virker som om han kanskje har drømt litt om det samme som deg, men ikke så mye at han er villig til å faktisk jobbe mot det. Jeg tror jeg hadde revurdert forholdet da dere ikke har samme prioriteringer i livet lenger.

Anonymkode: 1de3a...51f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere høres virkelighetsfjerne ut begge to. Du har skrevet om dette før tror jeg?

Det er ikke en daglig pepsi max som velter budsjettet altså, det er viktig å kose seg i dag vi vet lite om hva som skjer i morgen.

Om du ønsker deg barn så er det ikke realistisk å slutte å arbeide for å reise. Det dere kan ha som sparemål er jo en lang tur eller flere i årene før barnet starter skolen eller en "dannelsesreise" for familie. Men de fleste som har barn må jobbe og de må og leve liv som passer for barnet. Ikke alle barn vil trives med å være nomader, du kan få en som trenger rutiner, stabilitet osv

Jeg tenker at alle par har ulike ønsker for livet sitt, noen kan lett vente med belønning for å få mer i morgen mens andre trenger litt luksus hver dag for å føle seg vel, det er ingen som har rett og feil her.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (4 timer siden):

Dere høres virkelighetsfjerne ut begge to. Du har skrevet om dette før tror jeg?

Det er ikke en daglig pepsi max som velter budsjettet altså, det er viktig å kose seg i dag vi vet lite om hva som skjer i morgen.

Om du ønsker deg barn så er det ikke realistisk å slutte å arbeide for å reise. Det dere kan ha som sparemål er jo en lang tur eller flere i årene før barnet starter skolen eller en "dannelsesreise" for familie. Men de fleste som har barn må jobbe og de må og leve liv som passer for barnet. Ikke alle barn vil trives med å være nomader, du kan få en som trenger rutiner, stabilitet osv

Jeg tenker at alle par har ulike ønsker for livet sitt, noen kan lett vente med belønning for å få mer i morgen mens andre trenger litt luksus hver dag for å føle seg vel, det er ingen som har rett og feil her.

Jeg har da aldri sagt at jeg skal slutte å jobbe for å reise hele tiden og la barna bli nomader, ærlig talt. Jeg vil jobbe 80% for å ha mer tid til reising og opplevelser. For å kunne ta med familien min på reiser og opplevelser, annet enn bare å dra en uke til Granca i løpet av sommerferien som er standarden for de fleste. Jeg vil ikke jobbe livet av meg, for å så vær så sliten at jeg ikke orker å finne på ting med ungene. Jeg vil ha energi til overs og leve livet. Det trenger ikke å vær en tur til Maldivene hver gang altså. Vi kan godt ta en billig restplass til Tyrkia eller bare dra på telt-tur en langhelg til nabokommunen. 

Og nei, det er ikke en daglig Pepsi Max som velter budsjettet, men summen av alle de dårlige vanene til sammen, velter faktisk budsjettet. Skjønner ikke hvorfor alle sammen skal kritisere at jeg nevner Pepsi Max, i kombinasjonen med alt annet. Sikkert mange som føler seg veldig truffet.

ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har da aldri sagt at jeg skal slutte å jobbe for å reise hele tiden og la barna bli nomader, ærlig talt. Jeg vil jobbe 80% for å ha mer tid til reising og opplevelser. For å kunne ta med familien min på reiser og opplevelser, annet enn bare å dra en uke til Granca i løpet av sommerferien som er standarden for de fleste. Jeg vil ikke jobbe livet av meg, for å så vær så sliten at jeg ikke orker å finne på ting med ungene. Jeg vil ha energi til overs og leve livet. Det trenger ikke å vær en tur til Maldivene hver gang altså. Vi kan godt ta en billig restplass til Tyrkia eller bare dra på telt-tur en langhelg til nabokommunen. 

Og nei, det er ikke en daglig Pepsi Max som velter budsjettet, men summen av alle de dårlige vanene til sammen, velter faktisk budsjettet. Skjønner ikke hvorfor alle sammen skal kritisere at jeg nevner Pepsi Max, i kombinasjonen med alt annet. Sikkert mange som føler seg veldig truffet.

ts

Ja det er mulig mange føler seg truffet.

De fleste jeg kjenner med to voksne som jobber har fint råd til å dra på ferie og oppleve ting, og også annet enn billige restplasser til typiske chartersteder. 

Det er litt farlig å skulle utsette alt til senere, de fleste trenger å kunne unne seg ting her og nå. Egentlig tenker jeg at dere burde reise og oppleve verden nå før dere får barn.

Og det å jobbe 80% høres jo fint ut. kanskje du skal spare for din egen del, så du kan velge å jobbe redusert noen år om du vil det. Da er det kanskje lettere å ikke bli irritert over at en partner bruker penger på ting du mener er dårlige vaner.

Jeg er gift og vi har slett ikke lik lønn, likevel ville det ikke falle mannen min inn å bli irritert over min pengebruk som inneholder mye som er unødvendig, og det samme for min del.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (18 timer siden):

Ja det er mulig mange føler seg truffet.

De fleste jeg kjenner med to voksne som jobber har fint råd til å dra på ferie og oppleve ting, og også annet enn billige restplasser til typiske chartersteder. 

Det er litt farlig å skulle utsette alt til senere, de fleste trenger å kunne unne seg ting her og nå. Egentlig tenker jeg at dere burde reise og oppleve verden nå før dere får barn.

Og det å jobbe 80% høres jo fint ut. kanskje du skal spare for din egen del, så du kan velge å jobbe redusert noen år om du vil det. Da er det kanskje lettere å ikke bli irritert over at en partner bruker penger på ting du mener er dårlige vaner.

Jeg er gift og vi har slett ikke lik lønn, likevel ville det ikke falle mannen min inn å bli irritert over min pengebruk som inneholder mye som er unødvendig, og det samme for min del.

Man skal kunne unne seg litt her og nå ja, men det er veldig stor forskjell på å unne seg litt og å skulle drikke Pepsi Max + energidrikk hver dag, kjøpe en el-sparkesykkel som har blitt brukt 2 ganger siden den ble kjøpt for 1 år siden (6000kr) og å absolutt skal ha en ny, dyr bil som er et giga tapsprosjekt.

Fint for dere at du og din partner ikke blir irritert over hverandres sløsing fordi dere er enig om å kose dere her og nå, men det er enn helt annen situasjon enn meg og min mann som har blitt enig om å spare mest mulig i noen år for å kunne få livsstilen vi ønsker. Det er ikke veldig motiverende for meg å skulle spare mens han sløser, drikke vann mens han drikker Pepsi og energidrikk og kjøre rundt i en eldre bruktbil mens han kjører en ny tesla, samtidig som at det er jeg som bidrar med nesten 2/3 av inntekten…

ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man skal kunne unne seg litt her og nå ja, men det er veldig stor forskjell på å unne seg litt og å skulle drikke Pepsi Max + energidrikk hver dag, kjøpe en el-sparkesykkel som har blitt brukt 2 ganger siden den ble kjøpt for 1 år siden (6000kr) og å absolutt skal ha en ny, dyr bil som er et giga tapsprosjekt.

Fint for dere at du og din partner ikke blir irritert over hverandres sløsing fordi dere er enig om å kose dere her og nå, men det er enn helt annen situasjon enn meg og min mann som har blitt enig om å spare mest mulig i noen år for å kunne få livsstilen vi ønsker. Det er ikke veldig motiverende for meg å skulle spare mens han sløser, drikke vann mens han drikker Pepsi og energidrikk og kjøre rundt i en eldre bruktbil mens han kjører en ny tesla, samtidig som at det er jeg som bidrar med nesten 2/3 av inntekten…

ts

Det høres ikke ut som om han er like opptatt av å spare nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 minutt siden):

Det høres ikke ut som om han er like opptatt av å spare nei.

Virker ikke som om han er så opptatt av å spare nei og det er det som er så irriterende! Fordi han er veldig opptatt av å fortelle hvor mye han gleder seg til å kunne jobbe redusert og reise rundt om i verden med vår fremtidige familie, samtidig som det er jeg som står for minst 90% av de pengene som faktisk går til sparing for å finansiere det livet…

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men snakker du Med han om disse tingene? Setter dere opp budsjett? 

Anonymkode: 06919...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du, jeg skjønner deg veldig godt TS. Det går mye penger ut på sløsing hos enkelte, og jeg synes også det er svært frustrerende.
Når jeg og min mann møttes så snakket vi ogås om felles mål for framtiden. Han forsto ikke hvordan jeg kunne være så kritisk til alle kafé besøkene hans. Når jeg viste han regnestykket hans så fikk han sjokk, det var rundt regnet 3000 kr i måneden på å gå på kafe. Han kunne ikke forstå dette.. deretter gikk vi inn på kontoen hans, og joda, det ble bekreftet. Etter dette fikk han litt mer forståelse for hvordan mange småting ble til store summer. 
Har du snakket med han om dette spesifikt? Vist han regnestykkene? Det hjalp her. Nå har vi tre barn, felles mål, prater oss gjennom alt som har med økonomi å gjøre og tar avgjørelser sammen. 

Anonymkode: 6ea8d...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 11.40):

Takk for innspill alle sammen!

Jeg skjønner tankegangen om å ha separat økonomi slik at den ene kan sløse/spare så mye den vil uten at det går ut over den andre, det hadde nok funket veldig fint dersom det var dyre vesker/smykker eller lignende jeg sparte til meg selv, men i min/vår situasjon blir det litt annerledes. Fordi det vi sparer til er liksom en helt annen livsstil der man kan jobbe mindre og reise mer. Da holder det ikke at bare jeg sparer. Jeg kan fint spare opp til den livsstilen for meg selv, men hva hjelper vel det hvis jeg har en bedre halvdel som bruker pengene sine på en dyr tesla og dumme uvaner, må nødt til å jobbe 100% og verken har tid eller penger til å reise og oppleve verden sammen med meg…

Føler jeg står i en situasjon der jeg må velge mellom mannen i mitt liv og den livsstilen jeg alltid har drømt om, og det gjør vondt…

ts

Hvor gammel er du nå, og når er det du tenker at du skal jobbe redusert? Jeg er som mannen din, og skulle ønske jeg var mer sparsommelig. Samtidig tenker jeg at livet er nå. Du vet jo ikke om dere får være friske, om dere får leve, om dere kommer til å leve sammen. Livet blir sjelden som man har tenkt.

Anonymkode: dec08...fcd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Virker ikke som om han er så opptatt av å spare nei og det er det som er så irriterende! Fordi han er veldig opptatt av å fortelle hvor mye han gleder seg til å kunne jobbe redusert og reise rundt om i verden med vår fremtidige familie, samtidig som det er jeg som står for minst 90% av de pengene som faktisk går til sparing for å finansiere det livet…

ts

Men hva svarer han da når han sier disse tingene og du svarer med direkte spørsmål om det du tar opp her i tråden? Du har vel satt deg ned og diskutert denne bekymringen med han, om hvordan du føler dine sparepenger er alt dere vil ha til å finansiere denne planen? 

Anonymkode: 28fe4...649

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 14.31):

I mine øyne er det veldig sløsing å skulle bruke så mye penger på Pepsi Max (og energidrikk) som han gjør. Det går gjerne en flaske om dagen + en energidrikk hver dag han er på jobb ++. Røft regnet blir det 20-25 000 i året. Det er like mye som vi betalte for all inclusive Egypt-turen vår i Juli i fjor. «Småpenger» blir fort store summer mye fortere enn man tenker.

ts

Ja, du er irriterende. Røft regnet (dine ord), kan du drikke 1,5l pepsi max og en energidrikk hver dag i ett år for 11500,-

Det er fortsatt mye penger men langt fra ditt estimat. All inclusive til Egypt for 25000?! Svømte dere og bodde i et kott?

Fornuftig å være nøktern med pengene, men å leve et liv hvor du snur hvert bidige øre…Jeg hadde blitt sprø!

Anonymkode: bb3fe...326

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...