Gå til innhold

På nrk stod det at 28 % ikke brydde seg så mye om 17. mai, hva gjør dere på i morgen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på hagefest, uten bunad, men helst skulle jeg nok blitt hjemme. Det blir en kort visitt, spise litt mat, tørrprate litt om været, «så vakker bunad du har», «så deilig surdeigsbrød du har har tatt med». Håper jeg er hjemme igjen i god tid. 

Anonymkode: 236e0...b2e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her blir det å være hjemme alene som jeg har vært de siste årene. Har nær familie, men en bor et stykke unna og en annen har sine tradisjoner. Gjør meg ingenting. I dag har jeg gått i barnehagetog og på søndag blir det bursdagsfeiring for barnet som har bursdag den 17. 

Anonymkode: fb4d6...a58

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare være hjemme og kose meg med god mat og sol hele dagen 😃❤️ 

henger opp flagg, men pynter meg nok ikke. 
For meg er det bare en deilig fridag 🇳🇴🌱

Anonymkode: 56afb...fe5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk kan "feire" dagen som de vil, men vi må aldri ta dagen for gitt. Alt som det ble lagt grunnlag for på Eidsvoll er hva vi er i dag. Til sammenligning i Irland så ble alle som signerte 'Proclamation of the Irish Republic' fengslet og skutt

Utdrag fra Kong Haakons tale - London Radio, juni 1940
"Det er helt utenkelig for oss, at vi ikke skulle fortsette å bygge og bo i et Norge, hvor vi selv bestemmer over vår skjebne og vi kan ikke tro, at frihetstrangen og frihetsviljen noensinne skal dø i nordmenns hjerter.

Det norske folk har aldri, selv i nedgangstider, vært noe trellefolk og det er det heller ikke i dag. Vi har vist, at vi kan styre oss selv og vi har grunn til å være stolt av landet vårt, bygget opp som det er på fedrenes verk i 1814 og i 1905 og på et sosialt grunnlag, som tar sikte på å skape gode livsvilkår for hele folket" 

Endret av test1e
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg gjør ikke PÅ noe, jeg slapper av hjemme eller reiser bort som på andre fridager. 

Anonymkode: efbad...b83

Å gjøre på er dialekt, typ Stavanger.

Anonymkode: 58baa...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på dagen. Skal til mine foreldre på kvelden.

Anonymkode: ac46d...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har «rømt» på hytta som vanlig, min kjære og jeg. Sjampanje først, rømmegrøt og spekemat etterpå, bare oss to i «hytteklær» og balkongflagget oppe. 

Anonymkode: 09017...226

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før barn markerte vi bare med kake og 17.maisendingen på TV. Tok kanskje en kjøretur ila dagen for å kjøpe en is og bare se litt på folkelivet. 

Hendte vi så noe familie ila dagen også, men både mine foreldre og svigers har ønsket minst mulig stress og styr på 17.mai etter at barna deres ble store, så de har ikke feiret i så måte.

Anonymkode: 35112...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i voksen alder aldri vært glad i denne dagen, men en del ganger har jeg vært noen timer sammen med noe andre i familien og spist litt middag med de. Har heldigvis ikke barn, så da slipper jeg og forholde meg til opplegg på skoler og den slags. I år skal jeg kun være hjemme og ta det helt med ro, og på ettermiddagen skal jeg kose meg med Fa- cupfinalen i fotball. Nå ble jeg dessuten forkjølet i går, så da hadde det vært uaktuelt å vært sammen med noen andre.

Anonymkode: 81d71...a49

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når startet egentlig denne trenden med champage-frokost og fyll utover dagen? Nå har jeg hatt barn i 14 år, men kan ikke huske at dette var vanlig mens jeg var barnløs, foruten det året jeg var russ. 

Anonymkode: 20279...d35

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dratt på hytta, og her skal vi ikke gjøre noe annet enn det vi pleier å gjøre på hytta. Henger opp flagget, men ikke noe annet enn det som har med 17. mai å gjøre. Ungene er voksne, og bor i andre byer for å studere, så da er vi foreldrene alene på hytta. Herlig. Flott vær og grilling i morgen☀️😊 Kanskje oljer jeg platting i morgen også. Jeg synes 17. mai er stress og kav, og slitsomt å gå rundt en hel dag med bunad og ubehagelige sko😝

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har jeg reist utenlands som en pre-ferie før ferien. I år er det så fint vær på Østlandet at jeg tar en tur på The Well.

Anonymkode: 7822e...500

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har voksne barn som bor hjemme. Den ene skal vel ligge i senga og spille på tlf, men den andre skal treffe venner, Min jobb er å være sjåfør og lage middag. Vi har kake også, men det er egentlig en vanlig lørdag for oss.  Kanskje jeg setter meg litt i hagen, eller med et strikketøy i sofaen. Eller kanskje jeg endelig får ryddet i klesskapet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i situasjonen du etterspørr, da vi er i barnebobla. Men vil likevel nevne at det jeg aller helst ville gjort om jeg var alene, hadde vært en god lang skogtur eller topptur. Tatt med en god bok, slengt meg i hengekøya, og laget noe ekstra digg mat på tur. Feriet for meg selv og nytt stillheten. 

Anonymkode: 549ad...a70

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grilling og Mario kart med noen kompiser, vi kler oss ikke pent og gjør ikke noe mer ut av det enn en vanlig sommerdag. 

Anonymkode: f8ef5...32a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har aldri gjort så mye, barnløse med stadig minskende familier og venner som heller ikke er voldsomt engasjerte.
Vi har på NRK-sendingen som bakgrunnsstøy gjennom dagen, spiser kanskje litt kake om vi gidder, ser på barnetoget om de passerer oss og har pølser til middag om vi føler for det, rømmegrøt om vi heller vil ha det.

Anonymkode: e1f95...dd8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grilling på hytta, etterfulgt av softis og deretter hjemmekveld foran TVn med ESC. Perfekt feiring! :) 

Anonymkode: b6e21...4e5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør ikke noe spesielt, lager litt god mat hjemme og spiser is i sola.

Anonymkode: 80df9...c1e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barna gjør jeg det minimum som forventes av dagen – som egentlig er ganske mye. Deretter blir det en vanlig dag: ser på TV, leker med barna, går en tur.

Jeg er ikke født eller oppvokst i Norge. Jeg ble norsk statsborger for noen år siden og er godt integrert. Jeg får høre både at jeg feire dagen, og at dette ikke har noe med meg å gjøre – at jeg egentlig ikke hører til i Norge. Det siste har jeg hørt mye de to–tre siste årene. Dette til tross for at jeg er hvit, snakker norsk, og kommer fra et vestlig land – så jeg må konkludere med at jeg tilhører den gruppen innvandrere som har det «lettest».

Den typen nasjonalisme og utestenging (les: rasisme, i noen tilfeller) dukker stadig opp i mediene, men benektes ofte av nordmenn. Eller bortforklares med kommentarer som: «Det er ikke sånn dagen er ment», eller «Det er barnas dag, og noen er bare fulle og dumme». Jeg forstår godt at det handler om noen få idioter, men jeg opplever også en mangel på interesse fra majoriteten, som helst vil unngå et ubehagelig tema.

Jeg er ikke en spesielt sensitiv type, og jeg gir egentlig faen i dem som sier at jeg kan dra hjem hvis jeg ikke liker det her – bla, bla, bla. Men 17. mai er den dagen i året hvor jeg føler meg minst norsk, minst integrert og mest utestengt.

Det er en komplisert måte å si: jeg vil egentlig bare gjøre ingenting den dagen – og det er det ingen skam i, TS!

Anonymkode: 70f45...081

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...