AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Etter fødsel blir man flyttet til dobbeltrom, hvordan fu herer det i praksis, er det skillevegg på rommene? Hva med lys, kan man ikle skru av og på lys om natten ved behov? Hva om en vil ha det på og en av? Hører man alt den andre sier og gjør? Hva med besøk? Kan man ha det og er det sånn at den som ligger nærmest døren ligger på utstilling for den andres besøk??? Skal føde på Rikshospitalet. Anonymkode: 8c9a7...d27
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etter fødsel blir man flyttet til dobbeltrom, hvordan fu herer det i praksis, er det skillevegg på rommene? Hva med lys, kan man ikle skru av og på lys om natten ved behov? Hva om en vil ha det på og en av? Hører man alt den andre sier og gjør? Hva med besøk? Kan man ha det og er det sånn at den som ligger nærmest døren ligger på utstilling for den andres besøk??? Skal føde på Rikshospitalet. Anonymkode: 8c9a7...d27 Der jeg fødte var det kun en gardin mellom oss. Man hører alt den andre gjør, men jeg var tredjegangsfødende og hun jeg delte med fikk nummer to. Da føltes det ikke så kleint. Babyen min prompet som en voksen 😂 jeg skvatt til noen ganger å sa "det var ikke meg.." også lo vi begge to 😂 Om jeg gråt litt så var det ok, var det rolig så pratet vi sammen. Da familien hennes kom så skulle de være på et annet rom, men de var innom og hun takket meg for at det gikk bra. Da mine var innom så gikk det også bra. Jeg var ute av rommet ofte da hennes samboer var der, det er flere steder å gjøre av seg på dagtid. Husker samboeren hennes kommenterte "tenk om du hadde delt rom med ei som fikk nummer 7 og luktet ingefær og løk? Tenk deg om alle barna skulle samles på dette rommet" 😂 Nei, det er flinke til å sette sammen folk som er i samme situasjon virker det som. Jeg hadde en nattlampe på min side som ikke forstyrret de. Det verste var egentlig mine etterrier som var utrolig vonde. De kom hver gang jeg hørte babygråt, så da hennes baby gråt så fikk jeg smerter. Ene natten satt jeg heller på fellesrommet, da sov min rolig og jeg hvilte uten smerter. Anonymkode: f912b...ba6 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai Fødte på gamle Rikshospitalet for hundre år siden. Tomannsrom første døgnet, så 8-mannsrom de tre siste 😄. Det gikk fint, men var deilig å komme hjem. Da var det i tillegg lange visitt-tider, og mye folk på små rom den tiden. Er vel mindre besøk på barsel nå? På tomannsrom kan du være heldig eller uheldig. Noen prater høyt i tlf hele dagen, klager masse, vil prate mye med deg osv, mens andre vil ha det stille og rolig. Er skillevegg, men det hindrer jo bare synet av hverandre. Uansett, så skal du vel bare være der 2 - 4 dager, så du overlever 🙂 Anonymkode: c281d...000
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Helt jævlig. Måtte gå på do med døra åpen da jeg mistet mye blod (kunne ikke være alene). Den andre moren hadde pumpemaskin gående 24/7 (ps, synes synd på både hun og babyen) - men etter to døgn dro jeg hjem. Hadde ikke lært å amme babyen min engang, men var TOTALT utslitt etter tre døgn uten søvn (fødsel tok et døgn i tillegg). På fødsel nr to valgte jeg et sykehus 40 min lengre unna for å få eget rom. Anonymkode: 64fa9...544 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fødte på gamle Rikshospitalet for hundre år siden. Tomannsrom første døgnet, så 8-mannsrom de tre siste 😄. Det gikk fint, men var deilig å komme hjem. Da var det i tillegg lange visitt-tider, og mye folk på små rom den tiden. Er vel mindre besøk på barsel nå? På tomannsrom kan du være heldig eller uheldig. Noen prater høyt i tlf hele dagen, klager masse, vil prate mye med deg osv, mens andre vil ha det stille og rolig. Er skillevegg, men det hindrer jo bare synet av hverandre. Uansett, så skal du vel bare være der 2 - 4 dager, så du overlever 🙂 Anonymkode: c281d...000 Ja, man overlever og er så sliten at man knapt klarer ta vare på seg og baby.. og med lite søvn, kan man glemme ordentlig melkeproduksjon(sånn var det i hvert fall for meg). Dri hjem selv om jeg egentlig ikke var klar for jeg ble bare mer utslitt og ikke i bedre form av å være på barsel. Anonymkode: d6f6c...710 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai Det fungerer ikke i det hele tatt, og er akkurat sånn du beskriver. De setter opp en skille-gardin mellom sengene som liksågodt kunne ikke vært der. Man hører alt som blir sagt og gjort og er sjef over egen nattlampe - men taklyset er av 😅 Babyene vekker hverandre og skriker i kor osb. Det med besøk vet jeg ikke hvordan fungerte, for jeg gav opp ammingen og reiste hjem påfølgende morgen (fødte kl. 22). Det der maktet jeg bare ikke. Anonymkode: c01d3...e7c 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Skrevet 16. mai Jeg var høyt oppe og rusa på fentanyl og smertestillende. Keisersnitt. Hun andre hadde haste-keisersnitt og pumpe 24/7. Vet ikke hvem av oss som syntes den andre var mest irriterende Anonymkode: f6f91...90f
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai Jeg merket ikke noe til det, egentlig. Var en skillevegg i stoff mellom. Både hun jeg delte med og meg selv hadde barnefar sovende i hver sin stol inne på rommet. Besøk var det aldri på rommet, da måtte man ut i fellesområdene. Døren gikk opp og igjen til alle døgnets tider, så var ikke veldig rolig. Om min mann var ute en tur kom plutselig mannen til hun jeg delte med og ga meg et glass saft eller spurte om han skulle hente noe mat til meg og, han skulle hente til konen. jeg er egentlig typen som ikke liker å dele rom, men jeg var så i ørska etter den fødselen at det gikk helt fint. Utrolig deilig å komme hjem, da, men det var mest fordi puten og madrassen var av tynneste og hardeste sort Anonymkode: 1babe...d9e
AnonymBruker Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai Uff da, gruer meg skikkelig jeg nå. Anonymkode: 8c9a7...d27
AnonymBruker Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai Har født to barn på Rikshospitalet. Det er ikke så veldig store rom, og det er bare en gardin som skiller mellom de to sonene. Den som ligger nærmest vinduet har best lys, litt mer plass og ligger mest skjermet (utenom at den man deler rom med må gå forbi på vei til badet). Det er vanlig å rykke opp til vindusplass når den man deler rom med drar hjem. Det er også vanlig å måtte dele rom med minst to forskjellige kvinner under oppholdet sitt, siden man ikke nødvendigvis kommer inn samtidig eller blir like lenge. Babyens far og babyens søsken er de eneste som får komme inn på avdelingen og rommet. Øvrig besøk må man gå ned i foajeen og møte der. Far får være på avdelingen fra 08.00-22.00, utenom to timer siesta midt på dagen hvor far gjerne kan ta med babyen ut på avdelingen så mor får sove. Det er lys som kan skrus på for hver enkelt, men det smitter jo litt over til den andre. Jeg syns det var greit å ha med sovemaske, også for å få sovet på dagtid. Man hører alt som blir sagt ja, og kommer sånn sett ganske tett på hverandre. Alt fra samtaler med jordmor til telefonsamtaler og ikke minst den andres mobilbruk... Delte rom med ei som brukte siestaen til å ringe familien og se på tiktok. Det var veldig irriterende og vanskelig å si fra. Jeg synes det har vært overraskende greit å dele rom, men man er litt prisgitt hvem man faktisk ender opp med å dele rom sammen med. Og det har man jo ikke noen kontroll over. Men det går jo greit, og det er uansett bare for et par dager. Det er mange fordeler med riksen vs barselhotell på Ullevål også, f.eks. kortere/bedre tilgang på jordmor og barnepleier til ammeveiledning, mulighet til å spise når man vil osv. Anonymkode: a0e00...999 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai Ville dratt hjem rett etter fødsel for å si det slik. Den ene gangen jeg fødte på sykehus var jeg alvorlig syk i tillegg og måtte bli noen dager, grusomt. Knakk så sammen at de flyttet meg til pasienthotellet (er sånn ringesnor der og) også var jeg bare innom avdelingen flere ganger daglig. Anonymkode: 015d1...757 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #12 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har født to barn på Rikshospitalet. Det er ikke så veldig store rom, og det er bare en gardin som skiller mellom de to sonene. Den som ligger nærmest vinduet har best lys, litt mer plass og ligger mest skjermet (utenom at den man deler rom med må gå forbi på vei til badet). Det er vanlig å rykke opp til vindusplass når den man deler rom med drar hjem. Det er også vanlig å måtte dele rom med minst to forskjellige kvinner under oppholdet sitt, siden man ikke nødvendigvis kommer inn samtidig eller blir like lenge. Babyens far og babyens søsken er de eneste som får komme inn på avdelingen og rommet. Øvrig besøk må man gå ned i foajeen og møte der. Far får være på avdelingen fra 08.00-22.00, utenom to timer siesta midt på dagen hvor far gjerne kan ta med babyen ut på avdelingen så mor får sove. Det er lys som kan skrus på for hver enkelt, men det smitter jo litt over til den andre. Jeg syns det var greit å ha med sovemaske, også for å få sovet på dagtid. Man hører alt som blir sagt ja, og kommer sånn sett ganske tett på hverandre. Alt fra samtaler med jordmor til telefonsamtaler og ikke minst den andres mobilbruk... Delte rom med ei som brukte siestaen til å ringe familien og se på tiktok. Det var veldig irriterende og vanskelig å si fra. Jeg synes det har vært overraskende greit å dele rom, men man er litt prisgitt hvem man faktisk ender opp med å dele rom sammen med. Og det har man jo ikke noen kontroll over. Men det går jo greit, og det er uansett bare for et par dager. Det er mange fordeler med riksen vs barselhotell på Ullevål også, f.eks. kortere/bedre tilgang på jordmor og barnepleier til ammeveiledning, mulighet til å spise når man vil osv. Anonymkode: a0e00...999 Takk for utfyllende svar. Kan du si litt om mattilbudet, hvordan fungerer det, hva har de å spise? Og hvilken andre rom/steder er det å gå til? Er det mange andre der eller mulighet for litt ro? Jeg vet de har noen enerom også, vet du hvem som blir prioritert for disse? Anonymkode: 8c9a7...d27
AnonymBruker Skrevet 16. mai #13 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Uff da, gruer meg skikkelig jeg nå. Anonymkode: 8c9a7...d27 Det har du all grunn til. Barsel er det verste helveteshullet jeg har opplevd i hele mitt liv. Svimte av i en pøl av eget blod på felles bad i et forsøk på å gå på do mens hun jeg delte rom med så på. Man er på utstilling og har 0 ro. Naboens baby gråt konstant, hjalp lite at min nyfødte sov omtrent hele oppholdet der. Skulle gjerne sovet selv og, men det var umulig oppi alt styret med folk inn og ut, naboens besøk og baby som gråt. Spurte de som jobbet der om hjelp til diverse, men fikk svar om at det var fint om jeg ikke maste for de hadde ikke tid 🙄 Aldri følt meg så lite verdt noen gang. Denne gangen skal jeg gjøre alt i min makt for å slippe barsel. Er nærmest fristet til å heller skrive meg ut av sykehuset og dra hjem og håpe på det beste. Anonymkode: 334d3...5bb 5 1
Gjest jegerrinne Skrevet 16. mai #14 Skrevet 16. mai Har nok vært utrolig heldig med mine fødsler skjønner jeg. Med første fikk jeg alene rom , lå da i 14 dager, og med nr 2 fikk vi familierommet i de 3 døgnene vi lå inne
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det har du all grunn til. Barsel er det verste helveteshullet jeg har opplevd i hele mitt liv. Svimte av i en pøl av eget blod på felles bad i et forsøk på å gå på do mens hun jeg delte rom med så på. Man er på utstilling og har 0 ro. Naboens baby gråt konstant, hjalp lite at min nyfødte sov omtrent hele oppholdet der. Skulle gjerne sovet selv og, men det var umulig oppi alt styret med folk inn og ut, naboens besøk og baby som gråt. Spurte de som jobbet der om hjelp til diverse, men fikk svar om at det var fint om jeg ikke maste for de hadde ikke tid 🙄 Aldri følt meg så lite verdt noen gang. Denne gangen skal jeg gjøre alt i min makt for å slippe barsel. Er nærmest fristet til å heller skrive meg ut av sykehuset og dra hjem og håpe på det beste. Anonymkode: 334d3...5bb Du velger jo selv, du kan dra hjem rett etter fødsel. Er ikke fengsel. Anonymkode: 015d1...757 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du velger jo selv, du kan dra hjem rett etter fødsel. Er ikke fengsel. Anonymkode: 015d1...757 Neida, men av og til tilsier medisinske årsaker at man bør bli. Jeg mistet 1,5 liter blod pga livmor som ikke trakk seg sammen og holdt på å dø, i tillegg til at jeg ikke klarte å tisse etter fødsel (hvilket tydeligvis er veldig viktig av en eller annen medisinsk grunn). Da de sa de skulle flytte meg til barsel var jeg ikke gangbar, men kunne selvfølgelig bedt mannen bære meg ut i bilen. Det er ikke alltid det valget er så reelt. Men, hadde jeg visst hvor inni hampen forferdelig det skulle bli på barsel så ja, mulig jeg hadde tatt mine sjanser på at det ville gå seg til i ro og fred hjemme i stede. Anonymkode: 334d3...5bb 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai Ikke Rikshospitalet, men svigerdatter delte rom med en fremmedspråklig. Kun partner har besøksadgang kl. 9- 21, men for den i nabosengen var ikke overholdelse av regler nødvendig. Der ramlet hele storfamilien inn med snørrete unger i alle aldre i tillegg til alt annet, gammel som ung. Å klage til personalet var fåfengt, da ingen av dem turde å ta tak. Dessverre måtte svigerdatter som førstegangsfødende med hastekeisersnitt finne seg i dette i mange døgn. Å skru på lys eller ikke er nok er lite problem., håper du er heldigere med 'romvenninne" Anonymkode: 1c256...171 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai Lå på 3-mannsrom de dagene jeg var på sykehuset. Var helt greit Siste natta lå jeg alene for da var de andre 2 reist hjem. Anonymkode: d5012...8eb
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai Jeg har nettopp født på riksen for andre gang. Pga komplikasjoner (og også fordi det var plass til det), så har jeg vært så heldig å få et dobbeltrom alene etter to fødsler. Og mannen min har fått overnatte. De rommene er små, altså. Nå hadde ikke vi behov for å dra igjen den skille-gardina, men når den er igjen så er det lite plass til deg og eventuelt mannen din i en stol der. Det er ikke så mange andre plasser å oppholde seg, mannen min tok med ungen ned til første etasje for å treffe besteforeldre, mens jeg ble igjen på rommet pga dårlig form. Det er noen stoler ved inngangen til barselavdelingen, men man setter seg liksom ikke der og henger. Man kan hente seg brødmat med enkelt pålegg hele døgnet, og så er det også to ulike retter med varmmat som er tilgjengelig i allefall på dagtid. Helt greit opplegg. Jeg hadde heller hatt ukompliserte fødsler og delt rom i etterkant enn sånn det ble for meg, men da var jeg i allefall glad jeg kunne få være aleine. Anonymkode: 1e3fb...44e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai Vi satt på hver vår side av gardina. Hun nærmest døra og jeg ved vinduet. Hun med puppene ute til tørk hele tiden og jeg med store smerter og klaging. Vi snakket litt i ny og ne, med gardina mellom oss. Titta på babyene og ga hverandre komplimenter. Det var veldig greit egentlig. Ingen av oss ville ha det slik, begge var sårbare og begge forstod det med å ha litt grenser og passende avstand. Anonymkode: a2781...4c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå