Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et samboerpar med to felles barn. Vi har nå tatt et stort boliglån som vi fint greier å betjene, men som vi ikke ser for oss at en av oss kan betjene alene. Vi venter begge en god arv i fremtiden, men hva skjer om en av oss dør? Vil arven gå direkte fra besteforeldre til barna våre? Er det noen måte å unngå det på? Hvis en av oss dør, trenger vi den arven til å betale ned deler av lånet. 

Anonymkode: 67f76...0b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Livsforsikring…

Anonymkode: 529b1...82b

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Livsforsikring…

Anonymkode: 529b1...82b

Vi har det, men utbetalingen er bare to mill… vi kommer til å trenge mer enn det. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsforsikring 

Er dere gift sitter en part i uskiftet bo

Anonymkode: 20937...804

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, arven vil gå fra besteforeldre til barnebarn om foreldren er død. Besteforeldrene kan eventuelt testamentere noe til avdødes samboer.

Anonymkode: fc303...bb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjeldsforsikring 

Er dere gift sitter en part i uskiftet bo

Anonymkode: 20937...804

Men gjør vi ikke det som samboere med kun felles barn også? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Jo 

Lov om arv og dødsboskifte § 32: 

"Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har overfor arvelaterens andre arvinger etter loven rett til å overta følgende av arvelaterens eiendeler uskiftet:

a.felles bolig og innbo

b.bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for samboerne.

Samboeren kan på samme måte overta også andre eiendeler uskiftet hvis det er fastsatt i testament eller arvingene samtykker. § 14 annet og tredje ledd gjelder tilsvarende."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-5#KAPITTEL_2-5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Jo, samboere med felles barn vil også kunne sitte i uskiftet bo. Men du spør om arv fra en av deres foreldre, hvis da den ene av dere er død før en av foreldrene, om arven kan gå til gjenlevende samboer fremfor til neste i arverekkefølgen, som da er deres barn. Og det tror jeg ikke, med mindre deres foreldre skriver testamente.

Arven vil fra deres foreldre vil da gå til barna, barnebarn av avdød, og bli avholdt til myndig alder ev overformynderi 

Anonymkode: e16df...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi er et samboerpar med to felles barn. Vi har nå tatt et stort boliglån som vi fint greier å betjene, men som vi ikke ser for oss at en av oss kan betjene alene. Vi venter begge en god arv i fremtiden, men hva skjer om en av oss dør? Vil arven gå direkte fra besteforeldre til barna våre? Er det noen måte å unngå det på? Hvis en av oss dør, trenger vi den arven til å betale ned deler av lånet. 

Enten gifter dere dere og får det juridiske på plass på den måten, eller så oppsøker dere en advokat og får ordnet med samboer kontrakt og gjensidige testamenter. Alternativt, dere fortsetter å legge med høy risiko. Det er valgene dere har. 
Den som får arv må og sikre seg med særeie på egen arv. 
I verste fall står en av dere på gaten med en koffert og en gjeng sjokkerte unger. Tenk deg og at dette forholdet kan ta slutt.Hva står du da igjen med av verdier? 

Anonymkode: 98d5d...116

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NÅR en av oss dør. Ikke hvis.

Anonymkode: c97b0...e93

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er smålig å kalkulere inn mulig arv i boligkjøpet deres, så håper deres foreldre lever i veldig mange år til og/eller skriver testamente slik at arven går til andre.

så kan dere sitte med skjegget i postkassa og suge på labben uten muligheter til å finne på noe gøy siden dere kjøper over evne. 😊

Anonymkode: a3a65...485

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns det er smålig å kalkulere inn mulig arv i boligkjøpet deres, så håper deres foreldre lever i veldig mange år til og/eller skriver testamente slik at arven går til andre.

så kan dere sitte med skjegget i postkassa og suge på labben uten muligheter til å finne på noe gøy siden dere kjøper over evne. 😊

Anonymkode: a3a65...485

Du leste hovedinnlegget altfor fort. De klarer fint å betjene lånet sitt. Men de lurer på hva som skjer hvis en av dem dør. De færreste par har dødsfall med i utredning av budsjett. Så det var kommentaren din som var smålig her. Å unne folk ulykke.. wtf? 

Anonymkode: e16df...ef6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Troller du? Trenger arv for å betale ned lånet? 

Da mine besteforeldre falt fra var mine foreldre pensjonister, og boligen var nedbetalt for lengst. 

Jeg og mannen er nesten 50, nesten ferdig med boliglån, og har tre stykk foreldre i livet. 

Anonymkode: 17ac7...7d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan få betydelig mye mer enn 2 mill i livsforsikring. Dere får gå på shopping.

I testament kan dere utvide retten til uskifte.

Anonymkode: ac30e...8b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da mine besteforeldre falt fra var mine foreldre pensjonister, og boligen var nedbetalt for lengst. 

Jeg og mannen er nesten 50, nesten ferdig med boliglån, og har tre stykk foreldre i livet. 

Så fint for deg at du er i så mye bedre økonomisk posisjon enn mange andre, men trenger du å si det på denne måten? Det var mindre fint.

Det er vanlig å ha to barn og være i tidlig 30-årene med lån helt opp i 5x-grensen, gjerne 7-8 mill til sammen. Å være riktig forsikret og å tenke ting gjennom er viktig når gjeldsbelastningen er stor og barna unge.

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

No når jeg sitter og kalkulerer alt så går jeg for verste som kan skje. Vi kan dø i morgen. Ingen som vet. Så viktig å tenke hva man kan gjøre hvis noe skjer. Hadde jo vært supert om vi blir 80 alle sammen. Da er det jo ikke noe problemer. 

Anonymkode: 91307...f10

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så fint for deg at du er i så mye bedre økonomisk posisjon enn mange andre, men trenger du å si det på denne måten? Det var mindre fint.

Det er vanlig å ha to barn og være i tidlig 30-årene med lån helt opp i 5x-grensen, gjerne 7-8 mill til sammen. Å være riktig forsikret og å tenke ting gjennom er viktig når gjeldsbelastningen er stor og barna unge.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

No når jeg sitter og kalkulerer alt så går jeg for verste som kan skje. Vi kan dø i morgen. Ingen som vet. Så viktig å tenke hva man kan gjøre hvis noe skjer. Hadde jo vært supert om vi blir 80 alle sammen. Da er det jo ikke noe problemer. 

Anonymkode: 91307...f10

Men man regner da ikke inn arv for å klare å betjene dette lånet? Det er ganske absurd... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men man regner da ikke inn arv for å klare å betjene dette lånet? Det er ganske absurd... 

Det er vel kun hvis en av dem skulle falle fra tidlig? 

Anonymkode: 08e51...6bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heldige dere som har opplevd å ha foreldre lenge. De færreste har foreldrene sine lenger når de selv blir pensjonister.

Ingen garanti for at man blir gammel, - mange som dør i 60-årene og før det.

Synes det er smart av TS å ta sånt i betraktning. Når foreldrene til samboeren dør, og hvis da samboeren er død, så går arven til ungene etter hva jeg kan skjønne av arveloven. Det er mulig å unngå ved et testamente. 

Anonymkode: e7338...4a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (11 timer siden):

Jo 

Lov om arv og dødsboskifte § 32: 

"Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har overfor arvelaterens andre arvinger etter loven rett til å overta følgende av arvelaterens eiendeler uskiftet:

a.felles bolig og innbo

b.bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for samboerne.

Samboeren kan på samme måte overta også andre eiendeler uskiftet hvis det er fastsatt i testament eller arvingene samtykker. § 14 annet og tredje ledd gjelder tilsvarende."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-5#KAPITTEL_2-5

Viktig å presisere, slik du henviser til, at man ikke har rett til å sitte i uskifte på andre verdier enn i a og b.

Bankkonti, aksjer og fond inngår ikke sånn uten videre.

Anonymkode: e7338...4a0

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...