Gå til innhold

Når man får vite at barn bor med folk som drikker, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Håper noen har innspill å komme med her. Har nettopp fått vite at en tidligere venninne som har to barn bor sammen med to alkoholikere. Vi har sklidd fra hverandre og er kun venner på facebook og snap, men har ikke hatt kontakt på flere år. 

Snakket med en felles venn for et par mnd siden og jeg får ikke dette ut av hodet. Min tidligere venninne er gift med en mann som er alkoholiker. Han har vært i behandling flere ganger med varierende hell og påsto siste gang at han hadde kontroll og kunne ta seg en pils eller to fredags kveld. Dette eskalerte selvfølgelig og han drakk såpass mye at han mistet jobben. Da hadde de nettopp fått sitt første barn. 

Spol frem et par år og de får barn nr. 2. Mannen hadde da vært mer eller mindre nykter (ifølge min tidligere venninne) og alt gikk fint. De flyttet sammen med hans tante og onkel for å spare penger.

Minste barnet er nå 2-3 år og min venninne er i full jobb mens mannen går på trygd. De bor enda sammen med tanten som heller ikke jobber. Det viser seg at både far og tante drikker hver dag og min tidligere venninne har funnet øl og sprit på de merkeligste steder. Hun jobber i tillegg i nabobyen som betyr at far må levere og hente i barnehagen. Hun vil ikke skilles fordi hun har lovet å holde sammen med mannen. I tillegg sliter de økonomisk pga han har en del gjeld fra før og han drikker også mye. 

Jeg vet at vår felles venn snakker sant, og hun har jo tidligere fortalt med om mannen og problemene deres. Hun tok avstand fra meg da jeg sa min mening om at han ikke var bra for hverken henne eller barnet de hadde da. 

Spørsmålet er hva jeg gjør nå. Jeg har selv to familiemedlemmer som var rimelig harde på flaska i oppveksten til barna, men de gikk i behandling og klarte å slutte helt. 

Jeg tenker på barna som vokser opp i dette hjemmet. Jeg aner jo ikke om far er dritings hver dag og om han henter ungene når han er beruset. Så vidt jeg vet drikker ikke onkelen. 

Anonymkode: 97770...623

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor vi har barnevernet. Ta kontakt. 

Anonymkode: 49ace...a37

AnonymBruker
Skrevet

Bygdesladder. 

Anonymkode: 3a079...5fb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det "din tidligere venninne" sitt ansvar? Det høres ikke ut som du vet nok om situasjonen til å blande deg. 

Anonymkode: 2f45b...04e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun vil ikke skilles fordi hun har lovet å holde sammen med mannen. I tillegg sliter de økonomisk pga han har en del gjeld fra før og han drikker også mye. 

Anonymkode: 97770...623

Merkelig prioritering av en mor.

Anonymkode: b44fc...2fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...