Gå til innhold

Siste eksamen levert, 3 måneders limbo: Overkvalifisert og underkvalifisert samtidig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg levert inn siste eksamen på mastergraden og har begynt 'ferien' nå fram mot midten av august. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå... jeg har søkt og søkt på relevante stillinger og sommerjobber, men blir utrolig nok regnet som både underkvalifisert grunnet lite erfaring og overkvalifisert selv med svært lite arbeidserfaring.

Jeg er utdannet dataingeniør som nå tar master innen blant annet cybersikkerhet. Hva er det jeg liksom skal gjøre i over 3 mnd, altså et kvart år? Det blir jo bare å tjuvstarte på masteroppgaven og sveipe på damer på Tinder?

Ja, jeg har gode karakterer og GitHub med prosjekter som viser hva jeg kan. Men må innrømme at jeg nå har null motivasjon til å fortsette på prosjektene da det ikke gir noen resultater...

Anonymkode: 5c9f2...90b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha, velkommen til de over- og underkvalifisertes verden, her er vi mange som bor.

Skjønte ikke helt hva du mener med 3 mnd?  Skal du studere videre i august? 

Anonymkode: 56277...bba

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er ferdig med teorien og har igjen å skrive oppgave, er det ingen grunn til å vente med det til august. Da får du bedre tid og mulighet til å skrive en bedre oppgave. 

Anonymkode: 67bd2...83c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da har jeg levert inn siste eksamen på mastergraden og har begynt 'ferien' nå fram mot midten av august. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå... jeg har søkt og søkt på relevante stillinger og sommerjobber, men blir utrolig nok regnet som både underkvalifisert grunnet lite erfaring og overkvalifisert selv med svært lite arbeidserfaring.

Jeg er utdannet dataingeniør som nå tar master innen blant annet cybersikkerhet. Hva er det jeg liksom skal gjøre i over 3 mnd, altså et kvart år? Det blir jo bare å tjuvstarte på masteroppgaven og sveipe på damer på Tinder?

Ja, jeg har gode karakterer og GitHub med prosjekter som viser hva jeg kan. Men må innrømme at jeg nå har null motivasjon til å fortsette på prosjektene da det ikke gir noen resultater...

Det tar lang tid å skrive ei god masteroppgave, skal du gjøre det til høsten så begynner du selvagt allerede nå hvis du kan. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ha, velkommen til de over- og underkvalifisertes verden, her er vi mange som bor.

Skjønte ikke helt hva du mener med 3 mnd?  Skal du studere videre i august? 

Ja, 2 år master. Ferdig med første året nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men må innrømme at jeg nå har null motivasjon til å fortsette på prosjektene da det ikke gir noen resultater...

Hvorfor studerer du? Syns du selve studiet er givende, eller det kun målet om en bra jobb som driver deg? Når du får den jobben, hva driver deg da? Lønn, karriere, eller vil du glede deg til å gjøre arbeidsoppgavene dine hver dag?

Anonymkode: 1332a...f83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor studerer du? Syns du selve studiet er givende, eller det kun målet om en bra jobb som driver deg? Når du får den jobben, hva driver deg da? Lønn, karriere, eller vil du glede deg til å gjøre arbeidsoppgavene dine hver dag?

Er veldig glad i faget mitt. At lønna er bra er selfølgelig et bonus. Jeg har stått på med søking av jobb helt siden 2023 da jeg var ferdig med bachelor uten hell. Det er nå derfor jeg har begynt på masteren for å øke sjansene mine om jobb, men det ser jo ikke ut som det hjelper det heller. Så selfølgelig er det da naturlig at man begynner man å miste litt motivasjon.

Skrevet

Du kunne jo søkt sommerjobb? 

Men nå har du jo en glimrende mulighet for å få et forsprang på masteroppgaven. Strengt tatt kan du gjøre den ferdig før neste semester 🤭

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Kurs og sertifiseringer gjennom tjenester som coursrra, edx osv?

Endret av Majer
Skriveleif
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Overkvalifisert med bare bachelor?

Anonymkode: 10b30...d08

• Liker 1
Skrevet

Det nytter å utdanne seg, ikke gi opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 20.52):

Er veldig glad i faget mitt. At lønna er bra er selfølgelig et bonus. Jeg har stått på med søking av jobb helt siden 2023 da jeg var ferdig med bachelor uten hell. Det er nå derfor jeg har begynt på masteren for å øke sjansene mine om jobb, men det ser jo ikke ut som det hjelper det heller. Så selfølgelig er det da naturlig at man begynner man å miste litt motivasjon.

Master hjelper ikke før den er fullført☺️

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 20.52):

Jeg forstår ikke helt problemstillingen. Du er halvveis i masterløpet og har tatt fri hele sommeren uten sommerjobb og uten planer om å jobbe med masteroppgaven før til høsten?

Anonymkode: 1f932...e4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 19.35):

Ja, 2 år master. Ferdig med første året nå.

Så du er vanlig student som trenger sommer-og deltidsjobb. Du må enten studere eller jobb. Du er ikke overkvalifisett før masteren er ferdig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår virkelig ikke problemstillingen, heltidsstudenter flest har sommerjobb. 

Anonymkode: 258e4...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...