AnonymBruker Skrevet 5. august #41 Skrevet 5. august Helt greit. Ikke fantastisk tidspunkt og litt kort varsel men. Viktig for alle at elsikkerheten er i orden, selv om det var ubehagelig å ha noen som kikka i alle rom og inni skapene. Fikk en brosjyre med ting jeg må tenke på. Anonymkode: e6f73...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #42 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt greit. Ikke fantastisk tidspunkt og litt kort varsel men. Viktig for alle at elsikkerheten er i orden, selv om det var ubehagelig å ha noen som kikka i alle rom og inni skapene. Fikk en brosjyre med ting jeg må tenke på. Anonymkode: e6f73...1dd Hva sjekka de? Måtte han bak sengen og sofaen? hvilken dokumenter må vi finner frem? Anonymkode: a9e76...bca
AnonymBruker Skrevet 5. august #43 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 17.54): Jeg har visst blitt plukket ut til el-kontroll. Vet ikke om det er tilfeldig eller om nettselskapet har en mistanke om noe. Har i alle fall bodd i huset i over 10 år uten noe kontroll tidligere. Hva bør jeg foreberede før de kommer? Har lest noen skrekkhistorier om anmerkninger på ting som skjøteledninger osv. Og man må leie inn elektriker for å dokumentere at skjøteledningen er fjernet osv. Vil helst unngå en masse sånne småting som jeg må betale en elektriker for. Så planen er å fjerne alt av elektronisk utstyr i huset og plassere det i boden. Alt fjernes fra alle stikkontakter, med unntak av lys, kjøleskap, oppvaskmaskin, vaskemaskin og komyr. Det er ikke gjort mye el-arbeid i huset, men alt som er gjort er gjort av fagfolk. Men usikker hvor jeg har all dokumentasjonen. Andre tips eller ting jeg bør huske på før el-kontrollen? Anonymkode: e3198...300 Jeg har elkontroll hvert 3 år. Etter første gang hadde jeg elektriker her i 2 dager bare for å fikse. Men mindre og mindre hver gang. Jeg har ikke dokumentasjon på alt, men de ser om det er gjort av fagfolk. Skjøteledninger på permanente installasjoner, skjøteledning gjennom vegg, ødelagte armaturer der de skal være støv/ fuktsikret , ødelagte brytere, så er det overbelastning av kurser, jordete og ujordete støpsler om hverandre, feiler i sikringsskap, feilmerkinger, kurser som er overbelastet, feilmonteringer, osv osv. vanlige småapperater bryr de seg ikke om. men er bra å ha elkontroll nå og da. Er mye som kan gå galt og de sjekker alt som har med sikkerhet å gjøre. Jeg får rabatt på forsikringen og pga av elkontrollene (har med thermofotografering) Anonymkode: abc6e...93c
AnonymBruker Skrevet 6. august #44 Skrevet 6. august Queen94 skrev (23 timer siden): Hva gikk de gjennom? måtte du ha papirer klare for dem? måtte alle møbler flyttes frem? De gikk igjennom jording på kontaktene, og spenning. Det eneste jeg gjorde klart var å rydde i kottet hvor sikringsskapet sto, flyttet ikke frem møbler. Hyggelig fyr, som også forklarte underveis. Bor nå i et hus fra 60-tallet som har hatt flere eiere, så syns det var lærerikt. Gangen før der bodde jeg i en leilighet fra 1900, så det var også veldig greit å få tilsyn der. Fant frem det ene papiret jeg hadde. Men i og med at det ikke var en samsvarserklæring brydde han seg ikke mye om det. Anonymkode: 1a030...a92 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #45 Skrevet 6. august Perine skrev (På 16.5.2025 den 19.19): Jeg fikk beskjed nå rett før påske, altså to uker i forveien, og da fikk jeg helt panikk fordi jeg måtte rydde og vaske over alt. Ellers hadde jeg ikke turt å slippe dem inn. Jeg har lagt litt etter på det området, for å si det mildt.. I tillegg visste jeg om ting som ikke var helt på stell, og det bekymret meg. Jeg var redd for å få både kjeft og bot. Huset er over 40 år. Jeg tok kontakt med elektriker og fikk dem til å se over og fikse ting før kontrolløren kom, bl.a nytt strømopplegg i garasjen og uttaket fra huset, bytte noen kontakter og lamper og andre ting. Kontrolløren kom og så og sjekket. Alt ok, men jeg fikk beskjed om at jeg nok burde bytte varmtvannsbereder og sikringsskap om noen år. Det gikk bedre enn jeg hadde fryktet, men det var en stor lettelse da det var over. Jeg fikk en uforutsett utgift på 30.000, men det var høyst nødvendig og jeg fryktet noe mye verre. Hvorfor i alle dager ber du elektriker komme å fikse ting FØR el kontroll? EL kontroll er hovedsakelig for vår sikkerhet, de avdekker feil/mangler som eier må utbedre for egen sikkerhet. (Helt sikkert mye annet tull de pirker på i tillegg). Men utgiften kommer etter EL kontroll. Trenger da ikke være redd for at du skal bli fengslet for feil, det kan bli dyrt, men er ikke straffbart. Anonymkode: b436c...4a9 2
Perine Skrevet 6. august #46 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor i alle dager ber du elektriker komme å fikse ting FØR el kontroll? EL kontroll er hovedsakelig for vår sikkerhet, de avdekker feil/mangler som eier må utbedre for egen sikkerhet. (Helt sikkert mye annet tull de pirker på i tillegg). Men utgiften kommer etter EL kontroll. Trenger da ikke være redd for at du skal bli fengslet for feil, det kan bli dyrt, men er ikke straffbart. Anonymkode: b436c...4a9 Fordi jeg fikk panikk 🤣 Elektrikeren fungerte som en slags nervepille for meg... Vi hadde besøk av kontrolløren samme dag hos meg og naboen. Der hadde han vært skikkelig guffen og pirket i alt mulig. Hos meg gikk det veldig bra, ikke minst fordi jeg hadde fått nervene og panikken under kontroll. Jeg brukte et lokalt elektrikerfirma, som jeg ble fornøyd med. 1
TBL12 Skrevet 7. august #47 Skrevet 7. august Om en lar elektriker rette opp i kjente feil i forkant kan en oppleve det blir ingen mangler. Ulempen med manglene er det er en frist på 3 måneder å rette dem, samt elektriker tar gjerne betalt for å sende inn skjema fra el kontrollen. Finner el kontrolløren grove feil kan det kreves strømmen slås av på deler eller hele anlegget frem til anlegget er bekreftet utbedret av elektriker. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå