Gå til innhold

Har fått varsel om el-kontroll

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed nå rett før påske, altså to uker i forveien, og da fikk jeg helt panikk fordi jeg måtte rydde og vaske over alt. Ellers hadde jeg ikke turt å slippe dem inn. Jeg har lagt litt etter på det området, for å si det mildt.. I tillegg visste jeg om ting som ikke var helt på stell, og det bekymret meg. Jeg var redd for å få både kjeft og bot.  Huset er over 40 år.  Jeg tok kontakt med elektriker og fikk dem til å se over og fikse ting før kontrolløren kom, bl.a nytt strømopplegg i garasjen og uttaket fra huset, bytte noen kontakter og lamper og andre ting.

Kontrolløren kom og så og sjekket. Alt ok, men jeg fikk beskjed om at jeg nok burde bytte varmtvannsbereder og sikringsskap om noen år.

Det gikk bedre enn jeg hadde fryktet, men det var en stor lettelse da det var over. Jeg fikk en uforutsett utgift på 30.000, men det var høyst nødvendig og jeg fryktet noe mye verre.

Endret av Perine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer hvis det er så fullt i ett rom at man ikke kommer frem til stikkontaktene da?

Anonymkode: 81f83...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Elkontroller er ikke uanmeldte, de blir varslet. Prøv igjen.

Anonymkode: fc5a7...c3b

De gjorde det for noen år siden. Å være frekk er helt unødvendig. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette må være det dummeste jeg har lest.

Anonymkode: 94be8...e93

Da kan du neppe ha leste mer enn akkurat dette innlegget. 

Anonymkode: 8b0ad...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skjer hvis det er så fullt i ett rom at man ikke kommer frem til stikkontaktene da?

Soverommet mitt (ungkar) er fullt av av alt mulig rot utenom senga. Orka ikke å rydde. Det samme gjelder boden, men det er jo det mer "normalt" med rot. Han sjekka sikringsskapet i yttregangen, badet og kjøkkenet, samt et par punkter i stue-kontor. Jeg sa at jeg helst ikke ville slippe ham inn på soverommmet pga rot, noe han tydeligvis synes var helt i orden. Boden sjekket han heller ikke. Det eneste han dobbeltsjekket var stekeovnen, åpnet han og sjekket litt ekstra. Men fikk ingen anmerkninger på noe. Naboen fikk flere, manglet jording..

Anonymkode: b00af...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en stikkontakt bak et tungt skap, men sa at jeg ikke hadde klart å flytte det.  Jeg tilbød meg å tømme skapet og prøve å dytte det bort, men det gikk greit, han trengte ikke å se den, selv om jeg fortalte at kontakten til kjøleskapet var der.  I et annet rom har jeg en stikkontakt under en seng, jeg spurte om han måtte se den, for da kunne jeg fjerne madrassene og sengebunnene, men den trengte han heller ikke å se.

Jeg skal tømme det skapet og skru fast noen hjul under det, for det er jo ganske håpløst.  Jeg bruker det til mel, hermetikk og alt mulig..

Bare spør om han er nødt til å se, og om du kan få tid til å rydde det bort.

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk elkontrollen på uanmeldt besøk den dagen vi skulle ha begravelse for to av barna våre. Vi fikk valget mellom å slippe dem inn der og da, eller at de kom tilbake med politiet. De tok ingen hensyn til at noen skulle begraves noen timer senere. Vi ringte og til nettselskapet og fikk samme beskjed. 

Ja, ikke sant! Og den dagen frøs helvete over,og nazistene kom tilbake for fult! 

Makan å du smører på, som om elkontroløren er fra selveste Gestapo. Det er sjukt å dikte opp døde barn osv. Skam deg.

Anonymkode: 19743...8c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis stikkontaktene er i bruk, hvordan har du selv oversikt over om det blir varmegang eller misfarge i dem?

De tar uansett bare stikkprøver på stikkontakter. De skal ikke sjekke alle.

Anonymkode: a91ab...019

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var her for noen mndr siden. Jeg fikk anmerkning på skjøteledning til tørketrommelen, og måtte ha elektriker som monterte fast kontakt der. 
Ellers sjekket han at alle kontakter i hvert rom var enten jordet eller ikke. 

Jeg har en stor skjøtekontakt i stua for alt av tv, router, printer, Apple-TV osv. Fikk ingen anmerkning på den. 

Anonymkode: 8f459...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at de sjekker i garasje og uthus også (sånn at jeg eventuelt må ta en storopprydding slik at det er mulig å komme inn)?

Anonymkode: 74c6b...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er jeg faktisk sjeleglad jeg hadde el-kontroll i huset,da det ble avdekket varmgang på ledningen til varmtvannstanken. Den ble fikset av elektriker ikke lenge etter kontrollen.

Det samme ble oppdaget da jeg fikk innstallert ny komfyr og induksjonstopp. Så jeg er veldig glad at de to tingene er reparert og dermed er huset mye tryggere synes jeg. Så el-kontroll er en trygghet synes jeg.

Anonymkode: b5cde...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 20.10):

Er det sånn at de sjekker i garasje og uthus også (sånn at jeg eventuelt må ta en storopprydding slik at det er mulig å komme inn)?

Anonymkode: 74c6b...3c9

Han som var hos oss sjekket i garasjen også ja.

Anonymkode: e7e72...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette for 7-8 år siden, de gjør bare jobben sin.

De sjekker spesielt etter jordingfeil på sikringsskap, kontakter og lys, at du har dokuemntasjon at dette ikke er gjort av "onkel" som kan litt om ledninger.

Du må ha ferdig attest, de legger igjen en liste over feil go du må ha noen til å komme og fikse dette.

Var null problem, fiksene var under 2500 NOk primært jordingsfeil i kontakt og lysrør. Etterpå har de sertifisert ok el anlegg og ingen kan si noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sjekket om du har store ting koblet til fast-stående padder, eks: frys som står koblet med skjøteledning hele tiden, eller om kjøleskapet ditt har eget stikk eller om den har skjøteledning. 

Varmtvannsbereder skal helst ha eget stikk og skal ikke dele kontakt med noe annet, men kommer ann på når huset var bygget.

De vil helst ha komfyrvakt (men kommer ann på når huset er bygget om de kan foreslå eller kreve).

Han så inni sikringsskapet, sjekket at alle papirene var i orden og på plass og at alt el arbeid var utført av elektriker og ikke av "onkel Bob".

Gikk kjapt og greit. 

Anonymkode: ad9ed...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 18.27):

Politiet, gitt.

Tror du skal holde deg til andre ting enn å mene noe om dette.

Det er 100% lovlig å stable elektrisk utstyr i boden. Det er også 100% lovlig å bruke skjøteledninger. Hvis man har koblet ting som trekker mye strøm på en skjøteledning får man veiledning om hvordan unngå det på kontrollen.

Anonymkode: fc5a7...c3b

Politiet ja. Jeg jobber i en etat der vi bl.a. avdekker blokkeringer i tele- og mobilnettet og om en huseier nekter oss adgang har vi avtale med politiet som kommer. Dette er for sikkerheten i nettet. Litt krise om mobilnettet faller ut eller får redusert kapasitet fordi en person bruker utstyr som blokkerer. Jeg skal dog ikke uttale meg om hvilke fullmakter eltilsynene har.

Når det gjelder skjøteledninger er det viktig å ikke bruke disse på utstyr som trekker mye strøm (som c3b korrekt presiserer). Slike ledninger for TV, tuner, lys o.l. er helt uproblematisk.

Anonymkode: 8f3f9...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 18.31):

Vi fikk elkontrollen på uanmeldt besøk den dagen vi skulle ha begravelse for to av barna våre. Vi fikk valget mellom å slippe dem inn der og da, eller at de kom tilbake med politiet. De tok ingen hensyn til at noen skulle begraves noen timer senere. Vi ringte og til nettselskapet og fikk samme beskjed. 

det var tidenes dårligste trolling.. nettselskapet har heller INGENTING med el-tilsynets kontroll å gjøre såå finn på noe som  ikke er så usmakelig neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...