Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
ftma.7777 skrev (6 timer siden):

jeg trenger hjelp med det samme. jeg hadde norsk eksamen i fredag og er redd for at jeg stryker. vet noen her hva som må til for å stryke norsk eksamen. skrev ca to sider på langsvaret (litt mindre)

Langsvarkravet er 800-1200 ord. Men mer vesentlig er jo innholdet, svarte du på oppgaven? Både kortsvar og langsvar. Brukte du fagbegreper? Hadde du god språkførsel og tydelig struktur? Temasetning? Et tema i hvert avsnitt? Osv. Det er mye de skal se på. 

Anonymkode: 1a1cf...08a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 16.52):

I norsk vil jeg tro (mene) skrivefeil teller mye! I andre fag, not so much…

Anonymkode: 56945...194

Skulle ønske det var sånn, men det forventes overraskende lite når det gjelder språk. 

AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 21.27):

Ai svarer: 

Hei! Det er fullt forståelig at du lurer – og det er bra at du bryr deg om hvordan det gikk med barnet ditt.

Feilene du beskriver – altså noen skrivefeil, et manglende ord, et dobbelt ord, og litt rot i tegnsetting etter et sitat – vil i de aller fleste tilfeller regnes som språklige/formelle feil, ikke som innholdsfeil. I vurdering av norskeksamen på Vg3 (enten det er hovedmål eller sidemål), legges det vekt på både innhold, struktur, språk og form, og relevans i forhold til oppgaven.

Dersom innholdet er godt, resonnerende og relevant, og eleven viser selvstendig tenkning, vil ikke noen få språklige feil alene trekke besvarelsen dramatisk ned. Det kan kanskje bety at en ellers sterk tekst havner på en sterk 4 eller svak 5 i stedet for en 5+ eller 6, avhengig av hvor tydelige og forstyrrende feilene er – men det skal ganske mange og/eller alvorlige språkfeil til før karakteren trekkes flere trinn ned.

Sensurveiledningene pleier å si ting som at:

• Karakteren 5–6 forutsetter "klart og presist språk" og "god tekstbinding", men noen småfeil er tillatt.

• Karakteren 3–4 beskrives ofte som "noe ujevnt språk", men fortsatt med forståelig kommunikasjon og relevant innhold.

Det høres ut som datteren din har levert en god tekst med noen småskjønnhetsfeil. Det er normalt, spesielt under tidspress.

Anonymkode: 153a4...3f3

Slutt å spørre KI om ting som dette, det er helt meningsløst. KI har ikke tilgang på vurderingskriterier og det som står her er bare tull. Det finnes ikke «sensorveiledning» på eksamen for norsk VG3, det finnes vurderingskriterier. De kan ALLE som vil finne på udir.no

ftma.7777 skrev (6 timer siden):

jeg trenger hjelp med det samme. jeg hadde norsk eksamen i fredag og er redd for at jeg stryker. vet noen her hva som må til for å stryke norsk eksamen. skrev ca to sider på langsvaret (litt mindre)

Fin vurderingskriteriene på udir.no. Det er umulig å si om du stryker kun basert på lengden. Har ikke læreren din gjennomgått vurderingskriterier med dere før eksamen? Det burde de gjort. 

Hilsen sensor på eksamen i norsk vg3

Anonymkode: aa448...55d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 15.23):

Hei, jeg har et barn som nettopp har hatt norskeksamen i vg3.

Hun fikk ikke tid til å lese gjennom oppgaven pga tid og måtte bare levere. Det er fire feil i teksten. Et sted har hun funnet på et ord men jeg skjønner hvordan hun kom på tanken. Et annet sted er to ord satt sammen der de ikke skulle ha vært det. Det mangler et ord i en setning og i en annen står ordet to ganger, ikke rett etterhverandre men i starten og slutten av setningen.

Videre burde det ha vært mellomrom etter et sitat der hun har utdrag fra et dikt. Det ser ganske rart ut da setningen fortsetter etter (forfatter, år), men burde hatt et mellomrom før neste setning.

Spørsmålet mitt er om dette kan trekke flere karakterer ned hvis innholdet ellers er bra og man har svart på det oppgaven spør om. Er det noen som vet?

Anonymkode: fab8b...fb4

Tenker att dette kommer til å gå helt fint og att du ikke skal stresse datteren din med det. Hun stryker ikke akkurat av 2/3 skrivefeil. Leser du alltid datteren din sine tekster etter vurderinger/tentamener/eksamener?Virker litt merkelig….

Endret av anonym35445
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leverte en eksamensbesvarelse med en stavefeil, det ble sekser likevel. Studiespes.

Anonymkode: 9fb95...73f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...