AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Hei, jeg har et barn som nettopp har hatt norskeksamen i vg3. Hun fikk ikke tid til å lese gjennom oppgaven pga tid og måtte bare levere. Det er fire feil i teksten. Et sted har hun funnet på et ord men jeg skjønner hvordan hun kom på tanken. Et annet sted er to ord satt sammen der de ikke skulle ha vært det. Det mangler et ord i en setning og i en annen står ordet to ganger, ikke rett etterhverandre men i starten og slutten av setningen. Videre burde det ha vært mellomrom etter et sitat der hun har utdrag fra et dikt. Det ser ganske rart ut da setningen fortsetter etter (forfatter, år), men burde hatt et mellomrom før neste setning. Spørsmålet mitt er om dette kan trekke flere karakterer ned hvis innholdet ellers er bra og man har svart på det oppgaven spør om. Er det noen som vet? Anonymkode: fab8b...fb4
Seff Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Det du nevner, trekker ikke flere karakterer ned hvis innholdet ellers er veldig bra. Men sensor kan jo finne flere feil/svakheter ved oppgaven enn det du og datteren din har gjort, og i så fall vil jo det ha innvirkning på karakteren. 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai I norsk vil jeg tro (mene) skrivefeil teller mye! I andre fag, not so much… Anonymkode: 56945...194 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Oi, du virker litt overinvolvert. Ta et steg tilbake. Anonymkode: c5101...050 16 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai Nei, det trekker absolutt ikke ned flere karakterer. Anonymkode: e910d...b55
mommyaka Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai Fra en som har dysleksi kan jeg si at jeg fikk mye dårlig karakter..pga mye skrivefeil ..
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Skrevet 16. mai Ai svarer: Hei! Det er fullt forståelig at du lurer – og det er bra at du bryr deg om hvordan det gikk med barnet ditt. Feilene du beskriver – altså noen skrivefeil, et manglende ord, et dobbelt ord, og litt rot i tegnsetting etter et sitat – vil i de aller fleste tilfeller regnes som språklige/formelle feil, ikke som innholdsfeil. I vurdering av norskeksamen på Vg3 (enten det er hovedmål eller sidemål), legges det vekt på både innhold, struktur, språk og form, og relevans i forhold til oppgaven. Dersom innholdet er godt, resonnerende og relevant, og eleven viser selvstendig tenkning, vil ikke noen få språklige feil alene trekke besvarelsen dramatisk ned. Det kan kanskje bety at en ellers sterk tekst havner på en sterk 4 eller svak 5 i stedet for en 5+ eller 6, avhengig av hvor tydelige og forstyrrende feilene er – men det skal ganske mange og/eller alvorlige språkfeil til før karakteren trekkes flere trinn ned. Sensurveiledningene pleier å si ting som at: Karakteren 5–6 forutsetter "klart og presist språk" og "god tekstbinding", men noen småfeil er tillatt. Karakteren 3–4 beskrives ofte som "noe ujevnt språk", men fortsatt med forståelig kommunikasjon og relevant innhold. Det høres ut som datteren din har levert en god tekst med noen småskjønnhetsfeil. Det er normalt, spesielt under tidspress. Anonymkode: 153a4...3f3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai Det vil jo trekke ned helhetsinntrykket, men det vil antageligvis ikke alene trekke ned en hel karakter. Kanskje kan det vippe eleven ned. Det er mange andre aspekter ved teksten som blir vurdert i tillegg. Det er ikke noe å gjøre med det nå. Trygg barnet ditt på at hun er flink nok, og si noe fint om teksten hennes. Anonymkode: dea8d...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai Barnet ditt har akkurat gjennomført flere eksamener og har fortjent å få slappe av mens sensorene gjør arbeidet sitt. Det du gjør hjelper ingen. Anonymkode: b65fe...f18 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai Nå har våres dysleksi. Og her så så sensoren bort fra enkelte skrivefeil som er vanlig ved dysleksi, og så på besvarelser og om det var svart på oppgaven. Vg2 her yrkesfag Anonymkode: f1426...47c
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå har våres dysleksi. Og her så så sensoren bort fra enkelte skrivefeil som er vanlig ved dysleksi, og så på besvarelser og om det var svart på oppgaven. Vg2 her yrkesfag Anonymkode: f1426...47c Det er helt andre krav til norsk på vg3-nivå enn på yrkesfag. Anonymkode: 7de10...f9d
ftma.7777 Skrevet 17. mai #12 Skrevet 17. mai jeg trenger hjelp med det samme. jeg hadde norsk eksamen i fredag og er redd for at jeg stryker. vet noen her hva som må til for å stryke norsk eksamen. skrev ca to sider på langsvaret (litt mindre) 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #13 Skrevet 17. mai Har en datter som har gått igjennom skoleløpet med dysleksi, uten at det ble oppdaget. Hun hadde så mye skrivefeil, at spårknerd-mora holdt på bli gal (humor), men har alltid hatt gode karakterer i norsk, til tross for alle skrivefeilene. Så innholdet teller mye mer enn skrivefeilene. Anonymkode: 70daa...232
AnonymBruker Skrevet 18. mai #14 Skrevet 18. mai Det som teller mest i år, prosentvis, er punktet om relevans. Altså, om eleven svarer presist på oppgaven. Prosentsatsen var 50 i fjor, og vil nok være det samme i år. Dette grepet ble gjort i fjor, ved inntog av AI. Jeg sensurerte engelsk, men samme greia gjaldt norsk. Så barnet ditt stryker ikke med noen få skrivefeil Anonymkode: 5ab7d...473
AnonymBruker Skrevet 18. mai #15 Skrevet 18. mai Meg over, glemte kilde https://deltager.eps.udir.no/?deliveryExecutionId=0e719463de6a-suomynona%23f06c9ac58d84%23504a3bd1d38b79d8e78a027b1848cd7a58c04481%232&refreshTokenId=0e719463de6a-suomynona%23f06c9ac58d84%23504a3bd1d38b79d8e78a027b1848cd7a58c04481%232 Anonymkode: 5ab7d...473 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #16 Skrevet 18. mai Beste er at en pigger disse; en del journalister kan ikke komma reglene, og vet ikke at komma reglene er universelt utformet kognitivt svake 🙂 https://sprakradet.no/godt-og-korrekt-sprak/rettskriving-og-grammatikk/kommaregler/ Anonymkode: 2f09e...e60
AnonymBruker Skrevet 18. mai #17 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en datter som har gått igjennom skoleløpet med dysleksi, uten at det ble oppdaget. Hun hadde så mye skrivefeil, at spårknerd-mora holdt på bli gal (humor), men har alltid hatt gode karakterer i norsk, til tross for alle skrivefeilene. Så innholdet teller mye mer enn skrivefeilene. Anonymkode: 70daa...232 Dette stemmer ikke. Her har ikke lærerne gjort jobben sin, rett og slett. Man skal ikke ha "mye skrivefeil" og fortsatt få gode karakterer (regner med at du mener 5 og 6?) i norsk. Fag hvor skrivefeil ikke er så relevant (samfunnsfag, KRLE osv) blir noe annet. Man skal ikke bedømme dyslektikere noe mindre strengt, man skal gi dem flere hjelpemidler. Hilsen norsklærer. Anonymkode: 3e86f...9ca 2 2
Kålrota Skrevet 18. mai #18 Skrevet 18. mai Språkføring er en del av vurderingen, men det som nevnes i hovedinnlegget her er bare smårusk. Jeg er skriftlig sensor hvert år og kan love at jeg aldri har sett en feilfri tekst.
AnonymBruker Skrevet 18. mai #19 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Beste er at en pigger disse; en del journalister kan ikke komma reglene, og vet ikke at komma reglene er universelt utformet kognitivt svake  🙂 https://sprakradet.no/godt-og-korrekt-sprak/rettskriving-og-grammatikk/kommaregler/ Anonymkode: 2f09e...e60 Praktfullt skrevet - med kommafeil! Anonymkode: 0377b...4cd 2 1
Kålrota Skrevet 18. mai #20 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Praktfullt skrevet - med kommafeil! Anonymkode: 0377b...4cd Og særskrivingsfeil. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå