Gå til innhold

Hvordan har dere taklet å gi fra dere kjæledyret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte overta katten til min kjæreste da han døde for halvannet år siden.

Jeg hadde ikke noe spesielt forhold til katten mens kjæresten levde, men nå har katten hans blitt det kjæreste jeg har igjen.

Pga regelmessig rehabilitering etter en bilulykke jeg har vært involvert i, må jeg senere i år reise bort et par måneder, og innser at jeg må gi fra meg katten.

Katten kommer ikke til å ha det noe bra på kattepensjonat, og jeg kjenner heller ingen som kan bo i leiligheten sammen med katten mens jeg er borte.

Jeg ser for meg at jeg kommer til å klappe sammen fullstendig hvis jeg må gi katten til noen andre, og lurer på hvordan du som har måttet gi fra deg kjæledyret ditt har taklet det?

Anonymkode: 368d6...b9d

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det antatt at det blir det ene rehabiliteringsoppholdet? Eller er det mest sannsynlig at du skal ha flere senere også?

Jeg ville lagt ut på facebook situasjonen, og spurt om noen kan passe pus. Seøv om ingen kan bo hos deg, så kan det være mange som har mulighet til å ha pus boende hos seg :) 

Jeg har både gitt fra meg, og avlivet, dyr. Men jeg har gjort det for permanente situasjoner. Ikke for midlertidig. Da jeg studerte så hadde jeg hest, og det var fryktelig mye styr da jeg skulle i praksis, men jeg fikk ordnet med flere personer som kunne dele på ansvaret i ett semester. Flere jeg kjenner har også klart å ordne kattepass/hundepass for noen måneder. Så det er ikke sikkert du må gi bort pus!

Anonymkode: 5dce8...0bf

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det antatt at det blir det ene rehabiliteringsoppholdet? Eller er det mest sannsynlig at du skal ha flere senere også?

Jeg ville lagt ut på facebook situasjonen, og spurt om noen kan passe pus. Seøv om ingen kan bo hos deg, så kan det være mange som har mulighet til å ha pus boende hos seg :) 

Jeg har både gitt fra meg, og avlivet, dyr. Men jeg har gjort det for permanente situasjoner. Ikke for midlertidig. Da jeg studerte så hadde jeg hest, og det var fryktelig mye styr da jeg skulle i praksis, men jeg fikk ordnet med flere personer som kunne dele på ansvaret i ett semester. Flere jeg kjenner har også klart å ordne kattepass/hundepass for noen måneder. Så det er ikke sikkert du må gi bort pus!

Anonymkode: 5dce8...0bf

Det har vært og kommer til å bli perioder i årene fremover, der jeg må reise på rehabilitering i uker/måneder av gangen.

Katten er utekatt og det gjør det hele mer vanskelig for katten, for han kan ikke sperres inne i lange perioder.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har vært og kommer til å bli perioder i årene fremover, der jeg må reise på rehabilitering i uker/måneder av gangen.

Katten er utekatt og det gjør det hele mer vanskelig for katten, for han kan ikke sperres inne i lange perioder.

Ts

Allier deg med naboer, facebook, hemg opp lapp, om noen kan se til katten regelmessig. Jeg gjorde dette for en nabo med hund som endte i gips i flere uker, alternativet hans var å gi vekk hunden, jeg tok den med på turer. Det var så lite og det gledet både fyren og bikkja. Det finnes folk som vil hjelpe bare fordi de kan. 

Anonymkode: 41a12...8d1

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en veldig vanskelig situasjon, jeg hadde nok taklet veldig dårlig å gi fra meg mine kjæledyr. 
Jeg har ett tips til deg: Trustedhousesitters. Det er en app der man kan registrere seg og legge ut datoer når man trenger kattepass og så søker folk om å komme å bo hos deg og passe katten.

Jeg har brukt det i mange år og har bare gode erfaringer. Det koster litt å være medlem der, men har bare hatt seriøse henvendelser. Og man betaler ingenting for kattepass, betalingen er at de får bo i huset ditt.  På grunn av systemet med tilbakemeldinger kan man lett se om folk er seriøse eller ikke. Kan hende dette er en løsning for deg. 

Anonymkode: a23bd...78d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest Yvonne
Skrevet

Hvis du hadde bodd i nærheten av meg så kunne jeg gjerne ha passet pus selvfølgelig helt gratis. Jeg hadde spurt på Facebook sider i nærmiljøet der du bor og forklart situasjonen. Kanskje det er noen som har lyst bare fordi de har lyst til å hjelpe og å gjøre noen en god gjerning. Jeg hadde heller aldri klart å gitt fra meg dyra mine permanent. Håper det ordner seg for deg TS.❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort dette to ganger, en hund og en katt. Det var forferdelig og jeg gråt, men jeg visste det var eneste utvei. Man kommer over det. 

Anonymkode: ba6c1...01b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk Facebook/sosiale medier og se om du kan finne et fast avlastnings-/fosterhjem for pus. Mange katter tåler fint å flytte mellom to steder (hytte/feriested og hjem f.eks) og kan gå ute uten problemer på begge steder. Ikke gi opp før du har prøvd ❤️

Anonymkode: 63652...676

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bruk Facebook/sosiale medier og se om du kan finne et fast avlastnings-/fosterhjem for pus. Mange katter tåler fint å flytte mellom to steder (hytte/feriested og hjem f.eks) og kan gå ute uten problemer på begge steder. Ikke gi opp før du har prøvd ❤️

Kan du anbefale noen fb sider?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan du anbefale noen fb sider?

Ts

Nei, dessverre. Kanskje noen i omgangskretsen din vet om noe, hvis du legger ut som status? Evt om det finnes en gruppe for hjemstedet ditt (det skjer i x kommune/by type gruppe)? 

AnonymBruker
Skrevet

Legg ut på finn at du trenger perioder med avlastning. 
Kanskje noen vil teste ut hvordan det er å ha katt? 
eller kanskje noen gamle ensomme hadde elsket å kunne passe pus i en periode? 

Anonymkode: e45d8...72a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville kommet over det, tror jeg hadde tenkt på det og angret. Katten og deg har en spesiell historie også. Men ville prøvd kattegrupper på fb. Hvor gammel er katten?

Anonymkode: 10074...41f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med en så spesiell situasjon og sårbar historie, vil jeg bli overrasket om ikke folk hiver seg rundt for å prøve å hjelpe. Alle dyremennesker kommer til å føle med deg (du kan godt utelate den biten med at du ikke følte noe for katten mens han er i live..) og mange vil nok prøve å hjelpe. 

Anonymkode: 9d9c6...992

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig situasjon du er i. Jeg har ikke katt selv, men får opp reklame på Facebook fra bla Solhaug Hunde og kattehotell. Vet ikke hvor verken de eller du holder til, men du kan jo sjekke ut hva som finnes i ditt område.

Anonymkode: 5823d...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke jeg ville kommet over det, tror jeg hadde tenkt på det og angret. Katten og deg har en spesiell historie også. Men ville prøvd kattegrupper på fb. Hvor gammel er katten?

Anonymkode: 10074...41f

Snart 6 år

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vanskelig situasjon du er i. Jeg har ikke katt selv, men får opp reklame på Facebook fra bla Solhaug Hunde og kattehotell. Vet ikke hvor verken de eller du holder til, men du kan jo sjekke ut hva som finnes i ditt område.

Anonymkode: 5823d...d33

Ønsker ikke å sette han på kattepensjonat over så lang tid. Stressende for katter ifølge dyrlegen vi går til

Ts

Skrevet

Enig i at pensjonat ikke er optimalt. Jeg la ut en annonse på ei lokal katteside, for å få privat pass til katten min. Besøkte henne hjemme først, og nå er pus der hver gang jeg har ferie. Kontakt gjerne dyrebeskyttelsen eller lignende org der du bor, de kan kanskje sette deg i kontakt med noen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (2 timer siden):

Enig i at pensjonat ikke er optimalt. Jeg la ut en annonse på ei lokal katteside, for å få privat pass til katten min. Besøkte henne hjemme først, og nå er pus der hver gang jeg har ferie. Kontakt gjerne dyrebeskyttelsen eller lignende org der du bor, de kan kanskje sette deg i kontakt med noen.

Har du innekatt?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du innekatt?

ts

Nei, ikke innehatt. Hun er innekatt når hun blir passet, men nå har hun vært der så mye at hvis uteomgivensene hadde vært passende (noe de ikke er) kunne hun vært ute der. Men kattepasser har tatt henne med ut i sele av og til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 16.33):

Ts

Hadde du vært min nabo, hadde jeg kunnet passe katten din ved å dra innom huset ditt daglig og sjekka at katten hadde mat og vann og at den var frisk etc. 

Så vær modig og heng ut noen lapper eller spør noen naboer om de kunne tenke seg dette. Du kan jo tilby dem en slant i tillegg? 

Anonymkode: 2ce38...857

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...