Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter snart vårt tredje barn. Babybilstolen vår er fire år gammel, brukt til to barn og basen er ødelagt. Å feste med setebeltet er uaktuelt på fast basis, så vi er nødt å kjøpe ny base, og den koster rett i overkant av 3000 kr. Så vidt jeg har funnet ut finnes det ikke rimeligere alternativer til base til bilstolen vi har

Vi har sett på et alternativ, som er å leie toppmodell bilstol+base fra anerkjent merke, fast månedssum på 299 over 12 mnd, hvor vi deretter må levere tilbake bilstolen. Fordelen er at vi får ny, eller tilnærmet ny bilstol. Ulempen er at vi må levere den tilbake.

Saken er at vi ser for oss enda et barn før vi gir oss, og om det går etter planen blir det ca. tre år mellom babyen som snart kommer, og siste babyen. Da synes jeg bilstolen vi har fra før blir for gammel, og hvis vi skulle inngått leieavtale for to babyer, vil totalprisen bli omtrent den samme som å kjøpe samme bilstol+base nytt. Ulempen er at det blir en stor engangssum akkurat nå. Vi har råd, men litt trangt er det jo siden vi har 80% lønn i permisjon.

Og før noen sporer av emnet, som jeg ofte ser gjøres: Vi vet at det viktigste er at bilstolen passer til bilen. Det har vi sjekket.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: c76a7...c8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt nytt sete med base, men kanskje avventet litt for å se om det kommer noen gode tilbud i og med at dere har et sete som fungerer selv om det er litt mer plunder uten base.

Anonymkode: 424d7...8a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville kjøpt nytt sete med base, men kanskje avventet litt for å se om det kommer noen gode tilbud i og med at dere har et sete som fungerer selv om det er litt mer plunder uten base.

Er dessverre ikke bare fordi det er litt ekstra plunder. Er fordi jeg sliter med ryggen, og i tillegg har jeg bekkenleddssmerter som ikke nødvendigvis forsvinner med det samme etter fødsel. Men jeg ser poenget ditt, og det hadde jo gått fint om det ikke var for ryggen 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er du på vei? Har dere råd til å spare noen hundre kr i mnd frem til barnet kommer? 

Jeg vet ikke om dere er sånne som har babyshower, men hvis du skal ha det, så ønsk dere penger til bilstol. Samme med barselgaver. Siden dere har barn fra før har dere vel nok klær og leker uansett. 

Anonymkode: 4f17b...c5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dessverre ikke bare fordi det er litt ekstra plunder. Er fordi jeg sliter med ryggen, og i tillegg har jeg bekkenleddssmerter som ikke nødvendigvis forsvinner med det samme etter fødsel. Men jeg ser poenget ditt, og det hadde jo gått fint om det ikke var for ryggen 😊

Ah, da blir det litt annerledes ja. 

Holde øynene åpne for gode tilbud frem til baby kommer i alle fall, for om dere planlegger en til så hadde i alle fall jeg villet hatt nytt om det var økonomisk mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Babybilstolen vår er fire år gammel, brukt til to barn og basen er ødelagt.

Hvordan har basen blitt ødelagt? Den bør holde i minst fem år.

Anonymkode: ada1d...200

Skrevet

Kjøpe en brukt base på finn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor langt er du på vei? Har dere råd til å spare noen hundre kr i mnd frem til barnet kommer? 

Jeg vet ikke om dere er sånne som har babyshower, men hvis du skal ha det, så ønsk dere penger til bilstol. Samme med barselgaver. Siden dere har barn fra før har dere vel nok klær og leker uansett. 

Anonymkode: 4f17b...c5c

Har termin om under en måned 😅 Så vi må få opp farta og bestemme oss snart.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ah, da blir det litt annerledes ja. 

Holde øynene åpne for gode tilbud frem til baby kommer i alle fall, for om dere planlegger en til så hadde i alle fall jeg villet hatt nytt om det var økonomisk mulig.

Ja, hadde det kun vært opp til meg, hadde jeg kjøpt by bilstol og base nå. Bare vet ikke helt hvordan jeg skal overtale mannen til å være enig. Det er jo dyreste løsning, og vi må ikke gjøre det sånn. Men til et evt. neste barn hadde vi jo måttet det.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan har basen blitt ødelagt? Den bør holde i minst fem år.

Anonymkode: ada1d...200

Bare normalt bruk. Den smekke-mekanismen når man setter ned bilstolen fungerer ikke lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Er der ikke aktuelt å kjøpe en annen billigere bilstol?

Mange av de rimeligere har også havnet på topplister over sikkerhet. 

Anonymkode: 94dac...941

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp brukt på finn, eller av noen dere kjenner/bekjente hvis dere stoler mer på det? 

Anonymkode: 2597d...eae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor dere skal binde dere i 12 måneder. Det optimale er å bytte stol lenge før det.

Anonymkode: 870be...d8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er der ikke aktuelt å kjøpe en annen billigere bilstol?

Mange av de rimeligere har også havnet på topplister over sikkerhet. 

Anonymkode: 94dac...941

Det blir fortsatt en del tusenlapper, for det skiller ikke så mye på pris og da går vi like godt for det som er bittelitt dyrere. Er klar over at man ikke må ha det dyreste :)

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjøp brukt på finn, eller av noen dere kjenner/bekjente hvis dere stoler mer på det? 

Anonymkode: 2597d...eae

Stoler ikke på å kjøpe sånt fra fremmede, og kjenner nok ingen som har noe å selge nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor dere skal binde dere i 12 måneder. Det optimale er å bytte stol lenge før det.

Anonymkode: 870be...d8e

Det er et poeng. Tidligere har vi byttet mellom 8-10 måneder.

Skrevet

Kjøp brukt base? En tre år gammel stol kan fint brukes 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok bare kjøpt ny stol :) 

Men du kan jo sjekke først om det går an å få kjøpt bare basen til den stolen dere har brukt.

Anonymkode: 0939b...e34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville nok bare kjøpt ny stol :) 

Men du kan jo sjekke først om det går an å få kjøpt bare basen til den stolen dere har brukt.

Det er den som koster 3000 kr :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er den som koster 3000 kr :)

Ser jeg skrev litt rart, mente kanskje det er mulig å få kjøpt basen brukt for billigere. Basen har jo gjerne bare stått i en bil, ikke potensielt blitt mistet i bakken osv, så sannsynligvis tryggere å kjøpe brukt enn stol?

Skrevet

Ser jeg skrev litt rart, mente kanskje det er mulig å få kjøpt basen brukt for billigere. Basen har jo gjerne bare stått i en bil, ikke potensielt blitt mistet i bakken osv, så sannsynligvis tryggere å kjøpe brukt enn stol?

Ja det jeg tenkte på også, kjøp basen brukt.

men hvis dere har råd til 3000kr til ny base, så koster vel ikke det så mye mer for en helt ny stol med base? Spørs på merke selvsagt. Siden den skal potensielt brukes til to nye barn, så er det jo verdt det ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tipaa skrev (44 minutter siden):

Ja det jeg tenkte på også, kjøp basen brukt.

men hvis dere har råd til 3000kr til ny base, så koster vel ikke det så mye mer for en helt ny stol med base? Spørs på merke selvsagt. Siden den skal potensielt brukes til to nye barn, så er det jo verdt det ?

Blir ca. dobbelt så mye om man kjøper stolen også, så det har jo litt å si. Men jeg er enig, det er det jeg har mest lyst til.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. 

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...