Gå til innhold

Apotekansatt med tips til vektnedgang til undervektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem med matlyst, og har rast ned i vekt. Såpass ille at jeg skal få næringsdrikk på blå resept, men ikke før i løpet av neste uke. 

Var akkurat på apoteket for å kjøpe noen for første gang og fikk hjelp av en ansatt. Hun maste i vei om hvor praktisk de var å bruke når man ville ned i vekt, hun hadde selv brukt det og ville anbefale smaker. Hun sa hun kun drakk de i perioder og hadde da full kontroll på kaloriinntaket.

Jeg ble litt satt ut, jeg er undervektig med en veldig lav bmi. Det siste jeg trenger er tips til hvordan gå ned i vekt av en ansatt på apoteket. Vurderer nesten å melde det inn, for det kan komme enda mer sårbare kunder og bli påvirket. 

Anonymkode: 3e0c8...ca6

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har et stort problem med matlyst, og har rast ned i vekt. Såpass ille at jeg skal få næringsdrikk på blå resept, men ikke før i løpet av neste uke. 

Var akkurat på apoteket for å kjøpe noen for første gang og fikk hjelp av en ansatt. Hun maste i vei om hvor praktisk de var å bruke når man ville ned i vekt, hun hadde selv brukt det og ville anbefale smaker. Hun sa hun kun drakk de i perioder og hadde da full kontroll på kaloriinntaket.

Jeg ble litt satt ut, jeg er undervektig med en veldig lav bmi. Det siste jeg trenger er tips til hvordan gå ned i vekt av en ansatt på apoteket. Vurderer nesten å melde det inn, for det kan komme enda mer sårbare kunder og bli påvirket. 

Kanskje bare ett tips til deg om at det er lett å regne hvor mye man får i seg? Her syns jeg du er unødvendig hårsår. 

Anonymkode: ee4a8...c0b

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vurderer nesten å melde det inn, for det kan komme enda mer sårbare kunder og bli påvirket. 

Nei, ærlig talt. Hvor inni helsike forbanna skjøre skal vi gjøre folk? Hvis man ikke tåler å høre noe sånt så får man enten stramme seg opp eller søke nødvendig behandling. Det får være grenser. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg hadde sendt en mail til ledelsen i kjeden om det der, ikke personen, men hvor, slik at de kan gå gjennom sine rutiner. Det er veldig dårlige faglige råd å bytte ut mat med næringsdrikker for vektreduksjon. Thinspo er ikke apotekets jobb. 

Anonymkode: e577f...4ea

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akhenaton skrev (10 minutter siden):

Nei, ærlig talt. Hvor inni helsike forbanna skjøre skal vi gjøre folk? Hvis man ikke tåler å høre noe sånt så får man enten stramme seg opp eller søke nødvendig behandling. Det får være grenser. 

Ta en titt i tråden om ansatte i klesbutikker ;) 

Anonymkode: 4da68...ee7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du produkter som ofte brukes for vektnedgang da? 

Anonymkode: 5a103...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kjøpte du produkter som ofte brukes for vektnedgang da? 

Næringsdrikk på blå resept?

Det får du kun om det er alvorlig ernæringssvikt.

At en apotekansatt får seg til å snakke om slanking og autorisert bruk av medisinsk produkt i en slik sammenheng spesielt er i grunn rystende uprofesjonelt.

Ja, det burde faktisk butikken få en tilbakemelding på.

Anonymkode: dbc1d...cd6

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Næringsdrikk på blå resept?

Det får du kun om det er alvorlig ernæringssvikt.

At en apotekansatt får seg til å snakke om slanking og autorisert bruk av medisinsk produkt i en slik sammenheng spesielt er i grunn rystende uprofesjonelt.

Ja, det burde faktisk butikken få en tilbakemelding på.

Men det var jo ikke det TS kjøpt her, hun skriver jo at det får hun ikke før neste uke? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men det var jo ikke det TS kjøpt her, hun skriver jo at det får hun ikke før neste uke? 

Hun skrev hun fikk dem på blå resept neste uke

Anonymkode: e577f...4ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør melde dette inn, Ts.

Selv om det ev. bare var korttenkt og godt ment (med anbefalinger om ulike smakstyper), så var det som andre sier både et svært uforsvarlig fokus av henne (vektnedgang når man har med en undervektig å gjøre!) og det er også svært (!) uprofesjonelt, helt uten tanke for faglig ansvarlighet.

Dette bør du melde fra om!

Håper at næringsdrikkene kan hjelpe deg opp i vekt og få tilbake matlysten. Blir man undervektig pga for lite mat, så kan dette føre til næringsmangler som faktisk kan skape manglende matlyst (spesielt kobbermangel, men du må ikke ta tilskudd med kobber uten at dette først er sjekket med blodprøver, for tilskudd av kobber, om du ikke trenger det eller ikke kan ta det opp, det kan gjøre deg veldig kvalm og også forsterke manglende matlyst).

God bedring!

Anonymkode: 9995e...9e5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste damer i dag er på slanking enten de trenger eller ei, og er litt hjernevasket og klarer ikke å snakke om noe annet.

Klag til apotekkjeden

Anonymkode: 7993d...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hun sa også:

«Var akkurat på apoteket for å kjøpe noen for første gang»

Litt tvetydig skrevet, men hun får nok selve den blå resepten neste uke - det må som oftest via søknad/spesialist for å få godkjent fôr næringsdrikk.

En kan kjøpe uten, men det blir dyrere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tok det mer personlig enn det var ment som. Hun snakket om seg selv, ikke deg. Kanskje sleivete, men la nå det ligge da. Tror du vi får en bedre verden av at hun tas for dette..?

Anonymkode: 994ba...d51

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan det ha vært en misforståelse? At hun mente de var gode å bruke for å gå opp i vekt, og at det med kaloriinnhold var for å sørge for at man får nok i seg?

Hvis det var tydelig slanking hun snakket om, så burde du i hvertfall si i fra til apoteket. Man snakker ikke om slanking med underernærte folk som skal ha næringsdrikk på blå resept.

Anonymkode: 20f37...11d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette henger ikke på greip. Verken at du skal få næringsdrikk i neste uke, eller at apotekansatte sier det du her hevder. 
Du får kjøpe næringsdrikker på hvit resept i påvente av søknad om refusjon, men refusjon skal nå kunne gis ved elektronisk søknad der og da. (Individuell refusjon på blå resept). Apoteket får vedtaket samtidig som legen får bekreftelse elektronisk på at søknaden er gått igjennom. 
Næringsdrikker fra apotek er ikke slankende. De er heller ikke særlig gode på smak. Du går ikke ned i vekt på næringsdrikker, de er ikke slankende heller. Så dette er enten en tulletråd, eller en tulletråd. 
Apotekansatt som hadde holdt på som beskrevet i hi, ville vært avskjediget med øyeblikkelig virkning. Og helt uten faglig kompetanse. 

Anonymkode: cb38d...f83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje bare ett tips til deg om at det er lett å regne hvor mye man får i seg? Her syns jeg du er unødvendig hårsår. 

Anonymkode: ee4a8...c0b

Jeg er ikke hårsår. Jeg står trygt i at jeg er tynn og ønsker vektoppgang. Men hadde jeg hatt anoreksi, kunne jo en slik kommentar vært en stor trigger.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette henger ikke på greip. Verken at du skal få næringsdrikk i neste uke, eller at apotekansatte sier det du her hevder. 
Du får kjøpe næringsdrikker på hvit resept i påvente av søknad om refusjon, men refusjon skal nå kunne gis ved elektronisk søknad der og da. (Individuell refusjon på blå resept). Apoteket får vedtaket samtidig som legen får bekreftelse elektronisk på at søknaden er gått igjennom. 
Næringsdrikker fra apotek er ikke slankende. De er heller ikke særlig gode på smak. Du går ikke ned i vekt på næringsdrikker, de er ikke slankende heller. Så dette er enten en tulletråd, eller en tulletråd. 
Apotekansatt som hadde holdt på som beskrevet i hi, ville vært avskjediget med øyeblikkelig virkning. Og helt uten faglig kompetanse. 

Anonymkode: cb38d...f83

Jeg har time hos spesialist neste uke som skal ordne resept. Så nei, dette er på ingen måte en tulletråd. Og selvfølgelig vil man kunne bruke næringsdrikk for å gå ned i vekt også. Kutter man ut mat og drikker 4 næringsdrikk istedenfor, får man nok en grei vektnedgang.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...