Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne traff meg: https://www.nrk.no/norge/mange-sjuke-er-aleine-pa-17.-mai_-_-heilt-greitt-a-ha-blanda-kjensler-til-ein-dag-som-dette-1.17410921

Vi har en i barneskolealder som bruker rullestol. Jeg gruer meg til i morgen, og jeg vet han kommer til å slite med å komme seg fram.

Han stopper opp for ikke å kjøre på noen, men det ender med at han bare blir stående i evigheter fordi folk ikke slipper ham forbi. Samme om det er julemarked eller 17.mai, så kommer vi oss bare ikke videre før det er noen som endelig gjør plass for ham.

Jeg tror ikke det er vond vilje, mer at folk ikke tenker over det. Folkemengder blir helt umulig når man ikke kommer seg fram. Tenker det er supert om folk kan bli mer obs på dette.

Jeg har gått på skole med en rullestolbruker og har derfor alltid vært obs på å slippe fram folk med rullator, rullestol eller krykker, samme om det er på butikken eller i folkemengder, men det virker som det er veldig mange som ikke tenker over at det er en stor utfordring. Man kan jo tenke seg hvor krevende det kan være med folkemengder som gående, og som rullestolbruker blir det da nærmest umulig.

Skriver dette bare fordi jeg håper at flere kan bli mer obs, slik at det kanskje kan bli mulig for de i rullestol å kunne kjøpe en is eller rekke å være med på en lek i morgen.

Anonymkode: b57b3...2d9

• Hjerte 14
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min mamma nekter å bli med ut i morgen, nettopp pga dette. Skulle ikke vært mulig, gjør plass❤️

Anonymkode: cb980...930

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har motsatt opplevelse: folkemengden delte seg som Moses delte Rødehavet når jeg kom trillende på rullestol på 17. mai. Men det fordret jo at jeg sa «unnskyld, kan jeg få komme forbi?» - for folk sto jo med ryggene til stort sett. Det var verre det året vi hadde barnevogn. Aldri igjen. Bar dem i bæresele etter det. 

Anonymkode: 06343...a22

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir alltid plass til rullestoler og barnevogner, fordi jeg har vært i begge situasjoner selv og vet hvor krevende det kan være.

Men før det så må jeg innrømme at jeg var en av dem som «bare» skulle smette foran rullestolen fordi det går jo mye raskere med meg. Jeg tenkte ikke over at når alle gjør det så kommer personen i rullestol aldri frem. Før jeg fikk oppleve det selv. Unnskyld!

Noen av oss (meg inkludert) må bli flinkere til å prøve å sette oss inn i situasjoner vi ikke har opplevd selv. Da er det fint med sånne påminnelser. 😊 Håper det går bedre enn du ser for deg i morgen og at dere får en fin dag. ❤️

Anonymkode: c7783...fff

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for påminnelsen ❤️

Anonymkode: b2ec1...12a

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Viktig påminnelse!

Det er så utrolig mange som "skal bare, det tar jo bare to sekunder ekstra om han venter på at jeg går først" - men så tenker de ikke på at om alle tenker sånn, så blir de med rullestol/vogn/rullator stående der til evig tid... 

Også viktig å slippe dem med rullestol frem så de får se.. Det er ikke lett å se toget når man sitter i en stol, bak en voldsom rad av stående voksne.

Anonymkode: 8e41d...9bc

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale portabelt toghorn. :fnise:  Da skal du se folk flytter seg raskt! Tar poenget gjør de og.

I offentligheten lærte jeg fort å møte uforskammethet med vel… ja - uforskammethet. "FLYTT DEG!" Er en fullstendig setning i denne situasjonen. Det er plass til deg og - ta plassen din! 

Anonymkode: f1da3...f18

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en fin tanke. Alle kan ta hensyn. ❤️

Anonymkode: 845bf...265

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan anbefale portabelt toghorn. :fnise:  Da skal du se folk flytter seg raskt! Tar poenget gjør de og.

I offentligheten lærte jeg fort å møte uforskammethet med vel… ja - uforskammethet. "FLYTT DEG!" Er en fullstendig setning i denne situasjonen. Det er plass til deg og - ta plassen din! 

Anonymkode: f1da3...f18

Jeg elsker "frekke" rullestolbrukere, for i store folkemengder hvor noen står, noen går og alt er KAOS så er det umulig å vite hva de enkelte har planlagt inne i hodene sine. Vi som går kan legge en forsiktig hånd på skulderen om vi trenger å snike forbi, men det er like umulig for dere som det er for oss å vite om dere skal forbi der vi står med ryggen til i atten retninger og med søtti ulike greier å holde på. Jeg er så FAN av folk som sier unnskyld/sorry/fløtt deg eller lignende, for det er så konkret. Evt toghorn. Bare la meg skvette først, så skal jeg flytte meg fort som f! :P 

Anonymkode: ecda9...083

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne traff meg: https://www.nrk.no/norge/mange-sjuke-er-aleine-pa-17.-mai_-_-heilt-greitt-a-ha-blanda-kjensler-til-ein-dag-som-dette-1.17410921

Vi har en i barneskolealder som bruker rullestol. Jeg gruer meg til i morgen, og jeg vet han kommer til å slite med å komme seg fram.

Han stopper opp for ikke å kjøre på noen, men det ender med at han bare blir stående i evigheter fordi folk ikke slipper ham forbi. Samme om det er julemarked eller 17.mai, så kommer vi oss bare ikke videre før det er noen som endelig gjør plass for ham.

Jeg tror ikke det er vond vilje, mer at folk ikke tenker over det. Folkemengder blir helt umulig når man ikke kommer seg fram. Tenker det er supert om folk kan bli mer obs på dette.

Jeg har gått på skole med en rullestolbruker og har derfor alltid vært obs på å slippe fram folk med rullator, rullestol eller krykker, samme om det er på butikken eller i folkemengder, men det virker som det er veldig mange som ikke tenker over at det er en stor utfordring. Man kan jo tenke seg hvor krevende det kan være med folkemengder som gående, og som rullestolbruker blir det da nærmest umulig.

Skriver dette bare fordi jeg håper at flere kan bli mer obs, slik at det kanskje kan bli mulig for de i rullestol å kunne kjøpe en is eller rekke å være med på en lek i morgen.

Takk for påminnelsen! ♥️ Skal absolutt ha dette i mente.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så heng en sykkelhjelm på stolen som han kan bruke. Eller trill stolen for han, så han kommer frem. 
Han kan tross alt gå ut, det er langt verre for de som må sitte inne fordi de har sykdom som gjør at ambulansen må komme raskt frem. Og frem kommer ikke ambulansene på 17. mai midt i sentrum. 

Anonymkode: 6b5b8...93a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så heng en sykkelbjelle på stolen som han kan bruke. Eller trill stolen for han, så han kommer frem. 
Han kan tross alt gå ut, det er langt verre for de som må sitte inne fordi de har sykdom som gjør at ambulansen må komme raskt frem. Og frem kommer ikke ambulansene på 17. mai midt i sentrum. 

SYKKELBJELLE. 

Jeg blir snart gal av autokorrekt og KI. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger etter noen i rullestol på slike dager. Da er det faktisk mulig å komme seg frem.

Anonymkode: 9ab6e...9a4

AnonymBruker
Skrevet

Dette syntes jeg er litt vanskelig, skal jeg være ærlig. I utgangspunktet så er jeg helt med på og enig i tanken om å gi plass. Samtidig så er det ikke bare bare å gi plass når det ikke er noe plass å gi av. Jeg er ufrivillig i Oslo sentrum på 17 mai og jeg gleder meg til jeg slipper det! Min oppfordring er heller at alle som ikke har noe i byen å gjøre annet enn å glo kan feire andre steder. Så kan de av oss som MÅ dit pga barn få den plassen vi trenger.

Anonymkode: 3bf7e...807

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Viktig påminnelse!

Det er så utrolig mange som "skal bare, det tar jo bare to sekunder ekstra om han venter på at jeg går først" - men så tenker de ikke på at om alle tenker sånn, så blir de med rullestol/vogn/rullator stående der til evig tid... 

Også viktig å slippe dem med rullestol frem så de får se.. Det er ikke lett å se toget når man sitter i en stol, bak en voldsom rad av stående voksne.

Anonymkode: 8e41d...9bc

jeg tenker jo at sånne 2 sekunders greier aldri tar to sekunder. man må jo også bruke tid til å beregne, utføre handling.. og å oppfatte alle de ulike små "fasene", går jo fort 10 sekunder på hele driten. iaf om man ikke gidder å stresse. 

Anonymkode: 4c6d1...b8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg følger etter noen i rullestol på slike dager. Da er det faktisk mulig å komme seg frem.

Anonymkode: 9ab6e...9a4

tihi. nå får rullestolene en hale.. 

Anonymkode: 4c6d1...b8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette syntes jeg er litt vanskelig, skal jeg være ærlig. I utgangspunktet så er jeg helt med på og enig i tanken om å gi plass. Samtidig så er det ikke bare bare å gi plass når det ikke er noe plass å gi av. Jeg er ufrivillig i Oslo sentrum på 17 mai og jeg gleder meg til jeg slipper det! Min oppfordring er heller at alle som ikke har noe i byen å gjøre annet enn å glo kan feire andre steder. Så kan de av oss som MÅ dit pga barn få den plassen vi trenger.

Anonymkode: 3bf7e...807

Så du skal bestemme hvem som er viktig nok til å være i byen på 17. mai? Betyr det at mennesker med handikapp skal holde seg hjemme også fordi de er i veien for deg?

Anonymkode: 18ab0...714

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporing, brukerangrep og brukerdebatt.

veronica<3, mod.

Endret av veronica<3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...