Gå til innhold

Kresen 10 åring - går det over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 10 åring som kun spiser et lite utvalg av mat. Takler ikke blandet mat, eller saus av noe slag. Har hatt et håp om at det skal gå over av seg selv, men merker ingen bedring. Det begynner å gå ut over sosiale situasjoner og feriereiser. Hva skal jeg gjøre med et så stort barn? 

Brødmat og karbo: Industribakt brød og rundstykke uten frø eller rugsprø. Havregryn (med melk, ikke grøt). Kokt pasta, kokt ris. 

Pålegg: Smør, salami, gulost, Nugatti

Grønnsaker: Kokt broccoli, kokt potet, rå gulrot, agurk, mais

Frukt: Grønt eple, jordbær, 

Saus: Rømme eller smeltet smør

Protein: Reint kjøtt og fisk uten mye krydder, kokt egg (noen ganger)

Drikker i tillegg melk, saft og eplejuice. Liker ikke yoghurt eller brus. Veldig glad i søtt (kaker, is, godis) og salt snacks. Spiser også pølse og hamburger i brød, nuggets osv - men uten grønnsaker eller saus/dressing… 

Resten av familien spiser «alt», og vi er alle glade i å lage god, sunn og variert mat. 

Anonymkode: 403b6...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det der ikke var ille, men jeg har kresne barn selv.

Anonymkode: f83a3...1f6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det var ille. Det er gode muligheter for et variert kosthold som gir de næringsstoffene han trenger.

Om/når det går over er nok individuelt. Jeg var mye mer kresen som barn, og det ble ikke bedre før jeg ble 17-18. Da jeg begynte å date ble det flaut å være så kresen, så først da ble jeg interessert i å jobbe aktivt med det selv. 😛 Nå spiser jeg nesten alt.

Har en gutt på 12 som var like kresen som meg, men han begynte tidligere å bli bedre og spiser mye mer forskjellig nå, selv om han fortsatt er kresen. Han er vel omtrent på nivå med ditt barn nå, men var mye verre. Saus spiser han fortsatt ikke, men det er helt greit, det er ikke noe kroppen trenger.

Anonymkode: 155a2...d4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det der var veldig kresent. 

Der vil det jo alltid være noe han/hun liker i alle måltider omtrent. 

Anonymkode: f98d2...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kresent på mat da. Er jo mere at han ikke vil ha maten blandet. Og det klarer man å tilrettelegge tenker jeg. Bare si det på resturantene det. Dem er veldig behjelpelig. Jeg var kresen. Jeg var oppvokst på loff og nugatti. Likte ikke andre ting. No liker jeg alt. Løsnet for meg når jeg var 15-16 år. Men jeg har bestandig måtte smakt på mat da. 

Anonymkode: 65052...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke det var ille. Vårt barn spiste mye mer selektivt før det løsnet ved 14 års alder og enda mer da de begynte å gå på videregående 

Anonymkode: 7e3ed...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min 11 åring spist så variert hadde jeg vært fornøyd.

Anonymkode: 6314f...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig kresent. Mye verre her, for å si det sånn. 

Anonymkode: b39b1...e51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke det var veldig kresent. Men som et tidligere kresent barn kan jeg bekrefte at det absolutt kan gå over :)  Jeg var superkresen som barn og fikk lov til å utforske i eget tempo, er overhodet ikke kresen som voksen. 

Anonymkode: c3621...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en unge som er kresen med stor K. Spiser aldri middag i det hele tatt. Liker yogurt og brød, det er det hele. Vær glad ungen din spiser såpass mye forskjellig mat. Virker helt normal

Anonymkode: 6d685...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er større utvalg enn jeg spiste i den alderen. Det løsnet da jeg passerte 20. Nå spiser jeg alle grønnsaker unntatt stangselleri, alt pålegg unntatt syltetøy, kaviar, makrell i tomat og spekemat, alt kjøtt unntatt sau/lam og rein, all fisk. Spiser ikke brød, men liker knekkebrød og grøt. Liker fremdeles ikke melk eller saft, men overlever fint uten. Liker to sorter brus, og er veldig kresen når det gjelder godteri. Av frukt spiser jeg norske Aroma-epler, Pink Lady-epler, jordbær og blåbær. Jeg liker heller ikke varm drikke eller alkohol.

Anonymkode: 1cc28...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok faktisk ganske normalt.

Press og tvang og stort fokus kan gjøre slikt verre. Så lenge barnet er friskt, ville jeg ikke gjort en greie av det. 

Ja, det kan være kleint i sosiale situasjoner - men da er det jo mest på "hva kommer folk til å tenke". Prøv å heve deg over det. 

Jeg har to unger som var altetende til to-tre-årsalderen, og som så har blitt mer og mer "vaskelig i matveien". Nå er de 4 og 7, og det blir bare mer og mer sært. Spesielt gøy når de er helt dønn motsatt i nøyaktig hva som er uaktuelt og hva som er godt, kjempelett å lage middag til hele familien.... 

Vi er der at vi serverer det vi serverer, så velger hver enkelt hva de vil spise av det. Når vi er på besøk, kan de spise det de får servert, eller velge å la være. Spesialmat er uaktuelt. Hjemme lager vi alltid NOE de spiser, men da kan det være middager hvor en unge spiser paprika, og kun det, eller en som kun spiser kylling og ingenting annet. Det gjør vi ikke en greie utav. Men er vi på besøk, ber vi aldri vertskapet tilpasse. 

Nevøen min er autist, og sliter veldig med mat - noe som er ganske vanlig. Både konsistens og smak og munnfølelse er kjempevanskelig, og han har såpass restriktivt kosthold at han i perioder har måttet få næringsdrikker (som han heldigvis har likt.... ). Han er 17, og spiser hvitost og leverpostei som eneste pålegg, klarer kun fisk i fiskegrateng (én spesiell type, og det MÅ være poteter til), osv. 

Anonymkode: b3c45...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns heller ikke det hørtes så ille ut. Det er jo variert og man kan lage mange ulike måltider med disse ingrediensene. Jeg husker jeg var mer kresen som barn, og vi hadde stort sett de samme rettene til middag. Fiskeboller, kjøttkaker, pannekaker, tomatsuppe, pølser, pizza osv.

Jeg har aldri likt brød med frø og spiser kun kneipp. Nå er jeg voksen og spiser så klart alle typer brød om jeg blir servert det, da. Og jeg er mer eksperimentell i matlagingen. 

Sålenge man hsr et variert kosthold så går det jo bra.

Anonymkode: 43710...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine var skikkelig kresen i fra 10 års alderen og opp. Noe skjer når de blir eldre, fra han var rundt 18-19 år har han spist alt han blir servert igjen. 

Anonymkode: f978c...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en 10 åring som kun spiser et lite utvalg av mat. Takler ikke blandet mat, eller saus av noe slag. Har hatt et håp om at det skal gå over av seg selv, men merker ingen bedring. Det begynner å gå ut over sosiale situasjoner og feriereiser. Hva skal jeg gjøre med et så stort barn? 

Brødmat og karbo: Industribakt brød og rundstykke uten frø eller rugsprø. Havregryn (med melk, ikke grøt). Kokt pasta, kokt ris. 

Pålegg: Smør, salami, gulost, Nugatti

Grønnsaker: Kokt broccoli, kokt potet, rå gulrot, agurk, mais

Frukt: Grønt eple, jordbær, 

Saus: Rømme eller smeltet smør

Protein: Reint kjøtt og fisk uten mye krydder, kokt egg (noen ganger)

Drikker i tillegg melk, saft og eplejuice. Liker ikke yoghurt eller brus. Veldig glad i søtt (kaker, is, godis) og salt snacks. Spiser også pølse og hamburger i brød, nuggets osv - men uten grønnsaker eller saus/dressing… 

Resten av familien spiser «alt», og vi er alle glade i å lage god, sunn og variert mat. 

Hadde droppet ultraprosessert så langt det går, det gjør barnet «bortskjemt» med smaker fordi det alltid smaker likt.

men synes barnet ditt spiser bra variert! Mitt kresne barn rører ikke en eneste grønnsak.

Anonymkode: 76b21...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det er så kresent, rent kjøtt og grønnsaker med potet/pasta/ris uten saus gjør at barnet får i seg mye nyttig.

Noen liker bare ikke mye saus og  store biter av ting blandet, sånn er det bare. Alt lar seg håndtere uten mye jobb ved å legge til side kjøtt/fisk før saus. Vi har både airfryer og riskoker som uten mye jobb kunne lage noe ekstra.  

Noen forblir kresne hele livet, noen vil prøve mer.

Vi har en som er kresen som har mye samme preferanser, men ikke smør/rømme som saus, rømme kun til taco, ikke kokt egg, ikke ost. Hvis brød helst smør, til nød nugatti eller salami, men aldri brødskive med pålegg i matboks.  Liker ikke smågodt, kaker og brus, men elsker bær så lørdagsgodt er masse bær. 

Min eldstes «kresenhet» kommer av allergi av rå ting, allergi mot epler, pærer, jordbær, gulrot, paprika, hasselnøtter og tør ikke spise kokte/stekte versjoner heller og også skeptisk til andre steinfrukter og bananer. Vi vet han tåler ting kokt så vi steker opp og har i foodprocessor til tomatsaus (noe begge spiser) pizza må være med lite saus og minimalt med ost og med pepperoni, Indisk saus funker også, det er kun saus alene ved siden av til kjøtt/fisk som blir størst problem ,Synes ikke det er så slitsomt å tilpasse, men hadde gjerne laget mer spennende mat om alle hadde spist det. 

Anonymkode: 0933f...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde droppet ultraprosessert så langt det går, det gjør barnet «bortskjemt» med smaker fordi det alltid smaker likt.

men synes barnet ditt spiser bra variert! Mitt kresne barn rører ikke en eneste grønnsak.

Anonymkode: 76b21...80e

Ingen UP mat i dette huset (bortsett fra Nugatti og pølser kanskje). Godis også da, men det er ganske begrenset….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spiser MYE mer selektivt.

Synes din spiser masse variert 👀😜

Anonymkode: 17d65...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring spiser omtrent som din, og jeg har også tenkt (som deg) at det sannelig er på tide å vokse av seg denne kresenheten nå. Jeg blir litt lettet over å høre at ikke alt håp er ute!

Anonymkode: 4aa04...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...