Gå til innhold

Noen tips for 17.mai - «den store spisedagen»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

vel jeg om mange som er alt for tynne og sliter med og legge på seg og nei ingen av dem har spise forstyrrelse men for høy forbrenning

Anonymkode: 6fad9...5ef

Selvfølgelig, alle er ulike😊 Jeg mente feks at det kanskje faktisk er litt typisk for slanke mennesker å faktisk skille litt på hverdag og fest😊 Selv om man ikke kaller det cheat-days, så er det julaften, bursdag, konfirmasjon osv. Men at man lever mer asketisk i hverdagen (90% av dagene). 

Anonymkode: 872ac...a76

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror 17.mai kan gå helt fint på slanker’n.

Frokost: eggerøre og litt spekeskinke og en smoothie på friske bær og gresk yoghurt 

lunsj: et par wienerpølser med lompe 

mer par saftis i løpet av dagen

Det kakestykket som frister mest på kakebordet 

middag/kvelds: grilling. En halv tallerken salat, en bakt potet, yoghurtdressing, en kvart tallerken kjøtt.,

kveld: popcorn og frukt smågodt (jordbær, druer, blåbær)

Ingenting her som velter en slankekur, særlig ikke om man er en av dem som må ta beina fatt i stor grad denne dagen

Anonymkode: f6e7e...dd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan dagen naturlig er for slanke mennesker er den viktigste innsikten TS kan få. For det er dit hun ønsker å være på sikt. Derfor mener jeg det er høyst relevant at jeg, med flere, har forklart hvordan dagen er for oss. 

Anonymkode: 2391d...192

Slanke mennesker er svært ulike, så det finnes ikke akkurat en fasit. Jeg kjenner slanke mennesker som spiser langt mer enn mange andre, «hemmeligheten» er sannsynligvis at de beveger seg mye mer i løpet av en dag enn mange andre.

Jeg er for eksempel ikke glad i kake og søtsaker, og klarer fint å stå over dette når det serveres, mens jeg har slanke kollegaer som forsyner seg med både to og tre kakestykker nesten hver gang når noen har med kake på jobb.

Anonymkode: f7ea3...022

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slanke mennesker har ikke cheat days. De har et normalt forhold til mat over tid. Der man spiser når man er sulten, ikke bare fordi det er "lov" å fråtse. De har heller ikke strenge regler når det ikke er cheat days. De kan ta en is i sola en onsdag. Og har de lyst på litt potetsalat så tar de det, uansett hvilken dag det er. 

Midt på dagen når de er passe mett, mulig også litt småsulten, så frister ikke den pølseboden eller isen - for de vet at de da ikke vil verdsette grillmaten om to timer, som de gleder seg til, like mye. 

Det er dette forholdet til mat TS må lære seg, ellers vil hun aldri lykkes med slankingen. 

Mange slanke har ikke cheat days nei, vi kaller det enkelt og greit for fest.

Jeg er naturlig slank, og har vært det hele livet. Jeg stopper innom den pølseboden om jeg er småsulten, og jeg velger en bacon cheese grillpølse. Jeg tar gjerne ett kakestykke mens kjøttet ligger på grillen, og jeg drikker champis og søt vin med begge hender.

Jeg har ett normalt forhold til mat, og det inkluderer å kunne spise alt man vil når det er fest. Til hverdags klarer jeg ikke så tung mat, for da sliter jeg på trening. Jeg spiser ikke når jeg er sulten, jeg spiser etter når det passer best med tanke på trening og jobb.

Det TS må lære seg er å slutte se på enkeltdager, men se på kostholdet over tid. Å si at vi som er naturlig slanke ikke tenker mye på mat og kosthold er direkte løgn. Men mange av oss ser på kostholdet over tid, og vet at en festdag/cheat day ikke ødelegger noe som helst.

Anonymkode: 3d91e...57e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Én dag har lite å si for vektnedgang, det er hverdagene som teller. Vektnedgang er en maraton, ikke en sprint! Det anbefales «cheat days» fordi det da blir enklere å forholde seg til regler de andre dagene. Vil du være litt sunnere på 17 mai så tenk over hvilke valg du tar. Saft is er bedre enn kremis, salat er bedre enn potetsalat osv. 

Anonymkode: f6db0...d14

Slanke mennesker har ikke cheat days. De har et normalt forhold til mat over tid. Der man spiser når man er sulten, ikke bare fordi det er "lov" å fråtse. De har heller ikke strenge regler når det ikke er cheat days. De kan ta en is i sola en onsdag. Og har de lyst på litt potetsalat så tar de det, uansett hvilken dag det er. 

Midt på dagen når de er passe mett, mulig også litt småsulten, så frister ikke den pølseboden eller isen - for de vet at de da ikke vil verdsette grillmaten om to timer, som de gleder seg til, like mye. 

Det er dette forholdet til mat TS må lære seg, ellers vil hun aldri lykkes med slankingen. 

En som skal ned i vekt skal selvfølgelig ikke spise som en som er på vedlikehold. Jeg skjønner hvor du vil, men det blir feil.

altså alle leger sier at det er viktig og ikke være for streng med seg selv når det kommer til vekt så det er lov til og kose seg den ene dagen med god samvittighet

Anonymkode: 6fad9...5ef

Det er jo ikke denne ene dagen som velter lasset. Og man trenger ikke gå babanas selv om det er mat tilgjengelig. Det er lov å moderere seg. Spis mat og kos deg og gå videre med livet etterpå

Anonymkode: 57c8e...69f

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er EN dag. Resten av året kan man tenke på det. Jul, påske, bursdag og 17 mai er unntak med stor U.

Anonymkode: df61a...c49

Dere som sier det er "kun en dag". Nei, det er ikke bare en dag, det er påske, 17,mai, konfirmasjoner, bryllup, vennelag, julaften, st.hans, halloween, og mer og mer og mer spesielle dager i løpet av året som "er kun en dag". For en som skal ned i vekt er dette utfordrende fordi man har generelt ikke mye i kaloribudsjettet å gå på. Ja, man kan spise mer disse "en- dagene" og gå ned 100gram den uka istedet for de 500 grammene man er ute etter, men det er skikkelig demotiverende når man har en del vekt å gå ned. Så, slutt å si det er "en dag"!

Anonymkode: d6211...3d3

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En som skal ned i vekt skal selvfølgelig ikke spise som en som er på vedlikehold. Jeg skjønner hvor du vil, men det blir feil.

Dere som sier det er "kun en dag". Nei, det er ikke bare en dag, det er påske, 17,mai, konfirmasjoner, bryllup, vennelag, julaften, st.hans, halloween, og mer og mer og mer spesielle dager i løpet av året som "er kun en dag". For en som skal ned i vekt er dette utfordrende fordi man har generelt ikke mye i kaloribudsjettet å gå på. Ja, man kan spise mer disse "en- dagene" og gå ned 100gram den uka istedet for de 500 grammene man er ute etter, men det er skikkelig demotiverende når man har en del vekt å gå ned. Så, slutt å si det er "en dag"!

Selv om jeg er normalvektig og alltid har vært det, så syns jeg også at sånne dager ødelegger litt. Og det er mest fordi det har en tendens til å strekke seg ut. Jeg er superfysen de neste dagene etter en sånn dag. Ofte har man også rester liggende. 

Anonymkode: 872ac...a76

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 5.00):

Jo, det er bare en dag. På lik linje som påskeaften, julaften og bursdager. Spiser man kaker og godis på st. hans og Halloween når man er voksen? Det er ikke mange festdager i løpet av året at det ikke går an å gå ned i vekt selv om man har «cheat days» på disse dagene. Det skal godt gjøres å spise så mye at det velter hele lasset. At det kan føles demotiverende, ja, men man må kunne leve når man skal gå ned i vekt og. Lever man såpass strengt at man ikke klarer å unne seg en cheat day, så legger man mest sannsynlig på seg alt av vekt igjen etter man har nådd trivselsvekta si og begynner å spise som normalt igjen.

Anonymkode: f6db0...d14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine tips er å lasse på med masse salat når det er grillmat. Det tar mye tid å spise salat, så dermed spiser du både mye i volum samt at du spiser lenge. Velg sukkerfri brus/farris og spis rent kjøtt fremfor farseprodukter fra grillen. Én skje med potetsalat, ikke 1-2 dl. 

Og på skolen; velge lompe i stedet for brød om du kjøper deg ei pølse. Og en saftis inneholder 100 kcal, mens en kroneis inneholder minst fire ganger så mye.

Dette er også vel verdt å tenke på dersom man har barn som har arvet egen store matlyst. Det er kjekt å lære også dem å ta sunnere valg. Her er det f eks bare 3 dager til neste klassebursdag, og vi var i konfirmasjon for 7 dager siden. Og alle koser seg ekstra mye hver eneste helg i tillegg. Det er nesten alltid anledninger for å fråtse i mat i det norske velferdssamfunnet. 

Anonymkode: 70d83...348

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at hvis folk presser og maser, si i fra. Jeg liker ikke pølser, og er kresen på is, så jeg spiste hverken pølse eller is i går. Men det var ikke noen som maste om det utover å si "skal ikke du ta deg ei pølse", og jeg svarte nei, og forklarte at jeg ikke syns det er noe godt. Eller de spurte om jeg ble med å ta en is, og så sa jeg nei takk, jeg har en sånn "royal kaffe mocca" i fryseren hjemme, som jeg skal spise på terrasen i kveld når jeg har fått av bunaden. 

Når det gjelder dette med frokost eller grilling hjemme hos noen, så pleier jeg gjerne å spare plass til det. For da kan det gjerne være vanskeligere å takke nei fordi man blir redd for å fremstå som uhøflig og misfornøyd med mat man får servert? Det kan kanskje også funke som "mase-stopper": "nei, takk jeg vil ikke ha is nå, jeg spare plass og apetitt til grillingen etterpå".

Anonymkode: 46391...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine tips er å lasse på med masse salat når det er grillmat. Det tar mye tid å spise salat, så dermed spiser du både mye i volum samt at du spiser lenge. Velg sukkerfri brus/farris og spis rent kjøtt fremfor farseprodukter fra grillen. Én skje med potetsalat, ikke 1-2 dl. 

Og på skolen; velge lompe i stedet for brød om du kjøper deg ei pølse. Og en saftis inneholder 100 kcal, mens en kroneis inneholder minst fire ganger så mye.

Dette er også vel verdt å tenke på dersom man har barn som har arvet egen store matlyst. Det er kjekt å lære også dem å ta sunnere valg. Her er det f eks bare 3 dager til neste klassebursdag, og vi var i konfirmasjon for 7 dager siden. Og alle koser seg ekstra mye hver eneste helg i tillegg. Det er nesten alltid anledninger for å fråtse i mat i det norske velferdssamfunnet. 

Anonymkode: 70d83...348

En lollipop er 120 kcal og en Krone-is med jordbær er 260 kcal, rett skal være rett. Jeg mener jo at det fint er plass til en Krone-is om man ønsker det, men det er jo et totalregnskap man må se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 13.47):

Slanke mennesker er svært ulike, så det finnes ikke akkurat en fasit. Jeg kjenner slanke mennesker som spiser langt mer enn mange andre, «hemmeligheten» er sannsynligvis at de beveger seg mye mer i løpet av en dag enn mange andre.

Jeg er for eksempel ikke glad i kake og søtsaker, og klarer fint å stå over dette når det serveres, mens jeg har slanke kollegaer som forsyner seg med både to og tre kakestykker nesten hver gang når noen har med kake på jobb.

Anonymkode: f7ea3...022

Men det er jo akkurat denne mentaliteten jeg formidler. Ikke at alle er like. Men at man ikke tenker så mye på dette med mat. 

Det skjer bare naturlig. Det er ikke "slanking", "spisedag", "cheat day", og alle disse tingene. Det er en dag der man spiser det som er naturlig for den enkelte. 

Jeg er heller ikke så glad i søtt, så spiser ikke dette. Og slanke venninner som tar de to kakestykkene du beskriver her tenker nok heller ikke så mye over det, ut over at de liker det. 

Etter å ha gjennomført gårsdagen forstår jeg egentlig ikke at man klarer å ha det som "spisedag". Frokost måtte sjongleres med at alt ble klart. Utpå ettermiddagen kjente jeg ulvehungeren, men da var det ikke en pølsebod i nærheten, og søtt er bare kvalmende når jeg først er sulten. Grilling på kvelden, men da hadde varmen og alt gjort at matlysten var fraværende igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 5.00):

Jeg har aldri møtt noen med den mentaliteten som klarer å forbli nede i vekt. 

De eneste jeg kjenner som har lykkes, har rett og slett klart å endre innstillingen til mat. En livstilsendring, og stor endring i tankemønstre, rett og slett. Ikke "vedlikehold", og "vektnedgang". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...