AnonymBruker Skrevet 16. mai #21 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eller «vondt i halsen» (små forkjølet) så mat smaker ikke så godt i dag. Anonymkode: b3dc9...4f9 Jeg tenker at alle har godt av å lære seg å si, og høre, nei-takk. Jeg praktiserer det fast på kakefredag, og på besøk. Skal du ikke ha? "Nei". Skal jeg ta med et stykke "Nei takk". Hender noen nesten venter å høre noe mer, men jeg ser virkelig ikke vitsen med hvorfor det at man ikke har lyst på kake er noe som skal unnskyldes eller bortforklares. Anonymkode: 2391d...192 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #22 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tenker at alle har godt av å lære seg å si, og høre, nei-takk. Jeg praktiserer det fast på kakefredag, og på besøk. Skal du ikke ha? "Nei". Skal jeg ta med et stykke "Nei takk". Hender noen nesten venter å høre noe mer, men jeg ser virkelig ikke vitsen med hvorfor det at man ikke har lyst på kake er noe som skal unnskyldes eller bortforklares. Anonymkode: 2391d...192 Helt enig på jobb osv. Men det virker som noen, inkl ts, har eldre familiemedlemmer som faktisk blander seg for mye. Da kan man ta en enkel løsning som kvalme, for å slippe det styret. Anonymkode: 872ac...a76
AnonymBruker Skrevet 16. mai #23 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig på jobb osv. Men det virker som noen, inkl ts, har eldre familiemedlemmer som faktisk blander seg for mye. Da kan man ta en enkel løsning som kvalme, for å slippe det styret. Anonymkode: 872ac...a76 Evt. jeg har allerede spist veldig mye, selv om man ikke har det 😅 Anonymkode: feab4...901 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #24 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva gjør du på slike dager med folk oppå deg hele døgnet som ser og følger med hva du spiser osv, og gjerne ønsker du spiser med de? Jeg er voksen nok til å stå opp for meg selv. Hvis du har noen som er oppå deg hele døgnet og i tillegg følger med på hva du putter i munnen, har de et problem. Er jo bare å spise mindre. Anonymkode: 670b9...15e 1
Lizard Skrevet 16. mai #25 Skrevet 16. mai Dette er jo egentlig ikke så vanskelig. For det første, du må ingenting. Du MÅ ikke spise is, du MÅ ikke drikke brus med sukker og du MÅ ikke spise mange kakestykker. Spis en god frokost, men kanskje du ikke må ha mange store brødskiver med smør og pålegg med majones? Kan du fylle på med litt proteiner som holder deg mett, som for eksempel laks og egg? Finnes det salat å ha ved siden av? Dropp is, sukkerbrus og Torokake på skolen, men spis heller et kakestykke med oldemor på 96 år. Unngå overspising, det er ikke noe lurt samme hvilken dag det er. Er all grillmaten usunn, eller finnes det noen magrere alternativer? Ventepølse i hvitt brød er bare bortkastet, det samme er en kjempeporsjon med potetsalat. Prøv å tenke igjennom hvilke små justeringer du kan gjør for at dagen ikke skal gå helt skeis og fremdeles kunne spise god mat. 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #26 Skrevet 16. mai Én dag har lite å si for vektnedgang, det er hverdagene som teller. Vektnedgang er en maraton, ikke en sprint! Det anbefales «cheat days» fordi det da blir enklere å forholde seg til regler de andre dagene. Vil du være litt sunnere på 17 mai så tenk over hvilke valg du tar. Saft is er bedre enn kremis, salat er bedre enn potetsalat osv. Anonymkode: f6db0...d14 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #27 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Helt enig på jobb osv. Men det virker som noen, inkl ts, har eldre familiemedlemmer som faktisk blander seg for mye. Da kan man ta en enkel løsning som kvalme, for å slippe det styret. Anonymkode: 872ac...a76 I nære relasjoner er jeg enda mer direkte. For de føler seg berettiget til å blande seg, med mindre du er tydelig. Da dropper de det også neste familieselskap, neste jul, neste 17.mai. Det er merkelig at du må finne på unnskyldninger hele tiden på den måten? Anonymkode: 2391d...192 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #28 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Én dag har lite å si for vektnedgang, det er hverdagene som teller. Vektnedgang er en maraton, ikke en sprint! Det anbefales «cheat days» fordi det da blir enklere å forholde seg til regler de andre dagene. Vil du være litt sunnere på 17 mai så tenk over hvilke valg du tar. Saft is er bedre enn kremis, salat er bedre enn potetsalat osv. Anonymkode: f6db0...d14 Slanke mennesker har ikke cheat days. De har et normalt forhold til mat over tid. Der man spiser når man er sulten, ikke bare fordi det er "lov" å fråtse. De har heller ikke strenge regler når det ikke er cheat days. De kan ta en is i sola en onsdag. Og har de lyst på litt potetsalat så tar de det, uansett hvilken dag det er. Midt på dagen når de er passe mett, mulig også litt småsulten, så frister ikke den pølseboden eller isen - for de vet at de da ikke vil verdsette grillmaten om to timer, som de gleder seg til, like mye. Det er dette forholdet til mat TS må lære seg, ellers vil hun aldri lykkes med slankingen. Anonymkode: 2391d...192 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #29 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Håper det ikke bare gjelder min familie dette. Men det skal liksom spises så mye? Pølser, kaker, is, og det i tillegg til 17.mai frokost og grilling senere på kvelden. Med barna på skolen så er man litt småsulten etter toget og spiser noe man får kjøpt der. Også er det hjemme etterpå i selskap med storfamilien med bestemor på 96 år, og da «må» vi spise kaker og is. Helt ærlig så kjenner jeg for aller første gang at jeg gruer meg til «matpresset» i morgen. Jeg holder på med vektnedgang, så jeg har hverken behov for unødvendig sukker og mye kalorier ekstra. Har du noen gode råd? Hva gjør du på slike dager med folk oppå deg hele døgnet som ser og følger med hva du spiser osv, og gjerne ønsker du spiser med de? Anonymkode: 46802...de4 altså alle leger sier at det er viktig og ikke være for streng med seg selv når det kommer til vekt så det er lov til og kose seg den ene dagen med god samvittighet Anonymkode: 6fad9...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #30 Skrevet 16. mai Vi spiser god frokost. Her begynner toget kl.12 og jeg har ingen korpsunger som må opp i otta for å komme seg avgårde. Etter toget er det mat, kaker og is på samfunnshuset. Jeg spiser kanskje 1 kakestykke eller en vaffel. Er mest kaffetørst Om ettermiddagen griller vi, om været er bra, eller spiser noe lett inne. Kylling, salat, hamburger etc. Har bakt brownies og muffins til etter middag. Har også handlet inn vannmelon og jordbær. Den som vil ha spiser. Den som ikke vil la lar være. Vi kan fint fryse restene. Og så har jeg kjøpt inn diverse pinneis. Føler ikke noe press for verken mat elle spising. Jeg spiser om jeg har lyst på eller er sulten. Anonymkode: b637a...672
AnonymBruker Skrevet 16. mai #31 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I nære relasjoner er jeg enda mer direkte. For de føler seg berettiget til å blande seg, med mindre du er tydelig. Da dropper de det også neste familieselskap, neste jul, neste 17.mai. Det er merkelig at du må finne på unnskyldninger hele tiden på den måten? Anonymkode: 2391d...192 Jeg må ikke det. Mine slektninger er uansett også sunne og ingen følger med på matinntaket til andre. Har aldri falt meg inn å kjøpe kake til meg selv i skolegården på 17.mai. Men det virker som ts har dette problemet, og er i en skjør fase av sin slankeprosess. Da er en hvit løgn noe man kan lene seg på til man føler seg tryggere rundt mat. Anonymkode: 872ac...a76 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #32 Skrevet 16. mai Det er jo ikke denne ene dagen som velter lasset. Og man trenger ikke gå babanas selv om det er mat tilgjengelig. Det er lov å moderere seg. Spis mat og kos deg og gå videre med livet etterpå Anonymkode: 57c8e...69f 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #33 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Slanke mennesker har ikke cheat days. De har et normalt forhold til mat over tid. Der man spiser når man er sulten, ikke bare fordi det er "lov" å fråtse. De har heller ikke strenge regler når det ikke er cheat days. De kan ta en is i sola en onsdag. Og har de lyst på litt potetsalat så tar de det, uansett hvilken dag det er. Midt på dagen når de er passe mett, mulig også litt småsulten, så frister ikke den pølseboden eller isen - for de vet at de da ikke vil verdsette grillmaten om to timer, som de gleder seg til, like mye. Det er dette forholdet til mat TS må lære seg, ellers vil hun aldri lykkes med slankingen. Anonymkode: 2391d...192 Men så er dette noe man må lære seg, altså å ha et normalt og sunt forhold til mat. TS ønsker å gå ned i vekt og ønsker tips. Hva «slanke mennesker» gjør er dermed irrelevant. Anonymkode: f6db0...d14 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #34 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Slanke mennesker har ikke cheat days. De har et normalt forhold til mat over tid. Der man spiser når man er sulten, ikke bare fordi det er "lov" å fråtse. De har heller ikke strenge regler når det ikke er cheat days. De kan ta en is i sola en onsdag. Og har de lyst på litt potetsalat så tar de det, uansett hvilken dag det er. Midt på dagen når de er passe mett, mulig også litt småsulten, så frister ikke den pølseboden eller isen - for de vet at de da ikke vil verdsette grillmaten om to timer, som de gleder seg til, like mye. Det er dette forholdet til mat TS må lære seg, ellers vil hun aldri lykkes med slankingen. Anonymkode: 2391d...192 Tja. Jeg er slank og det er de fleste venninnene mine også (vi er ca 40år). Det er ikke sånn at dette går av seg selv for oss, slik som du beskriver. Jeg må ta aktive valg i det daglige, og bruke disiplin i hverdagen for å holde meg slank (selv om jeg alltid har vært slank). Det er ikke sånn at vi bare kan spise hva vi vil og gå etter sultfølelse. Og på store dager som konfirmasjoner osv, så vil jeg absolutt si at jeg overspiser. Så ts må ikke føle at hun er dømt til å mislykkes fordi dette er noe som går automatisk for andre. Fordi de aller fleste litt godt voksne kvinner må passe på kostholdet om de vil holde seg slanke. Anonymkode: 872ac...a76 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #35 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg må ikke det. Mine slektninger er uansett også sunne og ingen følger med på matinntaket til andre. Har aldri falt meg inn å kjøpe kake til meg selv i skolegården på 17.mai. Men det virker som ts har dette problemet, og er i en skjør fase av sin slankeprosess. Da er en hvit løgn noe man kan lene seg på til man føler seg tryggere rundt mat. Anonymkode: 872ac...a76 Du endrer stadig vinkling.. Jeg mener løgner bare får deg lengre bort fra målet. Og at det eneste hun vil oppnå er videre mas, i stedet for å etablere en ny standard først som sist. Å komme med slike løgner påvirker også en selv. For neste gang man får lyst på kakestykket, så vet man jo med seg selv at man ikke har vondt i halsen. I stedet for å få inn mantraet "nei takk" Anonymkode: 2391d...192 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #36 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja. Jeg er slank og det er de fleste venninnene mine også (vi er ca 40år). Det er ikke sånn at dette går av seg selv for oss, slik som du beskriver. Jeg må ta aktive valg i det daglige, og bruke disiplin i hverdagen for å holde meg slank (selv om jeg alltid har vært slank). Det er ikke sånn at vi bare kan spise hva vi vil og gå etter sultfølelse. Og på store dager som konfirmasjoner osv, så vil jeg absolutt si at jeg overspiser. Så ts må ikke føle at hun er dømt til å mislykkes fordi dette er noe som går automatisk for andre. Fordi de aller fleste litt godt voksne kvinner må passe på kostholdet om de vil holde seg slanke. Anonymkode: 872ac...a76 vel jeg om mange som er alt for tynne og sliter med og legge på seg og nei ingen av dem har spise forstyrrelse men for høy forbrenning Anonymkode: 6fad9...5ef
AnonymBruker Skrevet 16. mai #37 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja. Jeg er slank og det er de fleste venninnene mine også (vi er ca 40år). Det er ikke sånn at dette går av seg selv for oss, slik som du beskriver. Jeg må ta aktive valg i det daglige, og bruke disiplin i hverdagen for å holde meg slank (selv om jeg alltid har vært slank). Det er ikke sånn at vi bare kan spise hva vi vil og gå etter sultfølelse. Og på store dager som konfirmasjoner osv, så vil jeg absolutt si at jeg overspiser. Så ts må ikke føle at hun er dømt til å mislykkes fordi dette er noe som går automatisk for andre. Fordi de aller fleste litt godt voksne kvinner må passe på kostholdet om de vil holde seg slanke. Anonymkode: 872ac...a76 Men hva er overspising for deg? Jeg "overspiser" også i morgen. Mimosa til frokost, god spekemat, egg og surdeigsbrød. Mulig en is eller en pølse gjennom dagen. Så normale mengder grillmat på kvelden, og rødvin. Men jeg blir ikke stapp mett, og det er på ingen måte om å gjøre å spise mest mulig fett og sukker. Men jeg tenker da virkelig ikke på det som en cheat dag. Og det gjør ikke at jeg må løpe rett til salatbollen på søndag, og nekte meg selv alt søtt hele uka frem til neste helg. Man er jo ikke slank "av seg selv", men man har likevel et naturlig forhold til mat. Der man ikke bruker begrep som spisedag, cheat days, overspising, og alt du og TS slenger om dere med av begrep. Anonymkode: 2391d...192
AnonymBruker Skrevet 16. mai #38 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men så er dette noe man må lære seg, altså å ha et normalt og sunt forhold til mat. TS ønsker å gå ned i vekt og ønsker tips. Hva «slanke mennesker» gjør er dermed irrelevant. Anonymkode: f6db0...d14 Hvordan dagen naturlig er for slanke mennesker er den viktigste innsikten TS kan få. For det er dit hun ønsker å være på sikt. Derfor mener jeg det er høyst relevant at jeg, med flere, har forklart hvordan dagen er for oss. Anonymkode: 2391d...192 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #39 Skrevet 16. mai Det er EN dag. Resten av året kan man tenke på det. Jul, påske, bursdag og 17 mai er unntak med stor U. Anonymkode: df61a...c49 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #40 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva er overspising for deg? Jeg "overspiser" også i morgen. Mimosa til frokost, god spekemat, egg og surdeigsbrød. Mulig en is eller en pølse gjennom dagen. Så normale mengder grillmat på kvelden, og rødvin. Men jeg blir ikke stapp mett, og det er på ingen måte om å gjøre å spise mest mulig fett og sukker. Men jeg tenker da virkelig ikke på det som en cheat dag. Og det gjør ikke at jeg må løpe rett til salatbollen på søndag, og nekte meg selv alt søtt hele uka frem til neste helg. Man er jo ikke slank "av seg selv", men man har likevel et naturlig forhold til mat. Der man ikke bruker begrep som spisedag, cheat days, overspising, og alt du og TS slenger om dere med av begrep. Anonymkode: 2391d...192 Jeg mente bare at dersom jeg hadde spist som på en konfirmasjonsdag hver dag, hadde jeg blitt overvektig. Jeg spiser feks aldri kake på jobb eller i hverdagen (det er disiplin), mens ved et kakebord i konfirmasjon vil jeg gjerne smake på flere kaker og kan bli litt kvalm. Ville bare at ts skulle vite at hun ikke er dømt til å mislykkes fordi at for andre går dette heeelt av seg selv uten disiplin. Anonymkode: 872ac...a76 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå