AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Håper det ikke bare gjelder min familie dette. Men det skal liksom spises så mye? Pølser, kaker, is, og det i tillegg til 17.mai frokost og grilling senere på kvelden. Med barna på skolen så er man litt småsulten etter toget og spiser noe man får kjøpt der. Også er det hjemme etterpå i selskap med storfamilien med bestemor på 96 år, og da «må» vi spise kaker og is. Helt ærlig så kjenner jeg for aller første gang at jeg gruer meg til «matpresset» i morgen. Jeg holder på med vektnedgang, så jeg har hverken behov for unødvendig sukker og mye kalorier ekstra. Har du noen gode råd? Hva gjør du på slike dager med folk oppå deg hele døgnet som ser og følger med hva du spiser osv, og gjerne ønsker du spiser med de? Anonymkode: 46802...de4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Ta mindre mat og kake. Is, litt avhengig av hva det er, kan du la smelte i solen og ikke spise "sausen". Si at du ikke orker mer når de prøver å få deg å spise mer. Spis pølsa men ikke brødet. Småsulten betyr ikke at du MÅ spise heller. Og, du burde ha spart kalorier i løpet av uka så du ikke måttet holde deg unna så mye imorgen. Men, du kan jo spise mindre på søndag og mandag. Og så kanskje du beveger deg mer imorgen enn til vanlig? Anonymkode: d6211...3d3 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Håper det ikke bare gjelder min familie dette. Men det skal liksom spises så mye? Pølser, kaker, is, og det i tillegg til 17.mai frokost og grilling senere på kvelden. Med barna på skolen så er man litt småsulten etter toget og spiser noe man får kjøpt der. Også er det hjemme etterpå i selskap med storfamilien med bestemor på 96 år, og da «må» vi spise kaker og is. Helt ærlig så kjenner jeg for aller første gang at jeg gruer meg til «matpresset» i morgen. Jeg holder på med vektnedgang, så jeg har hverken behov for unødvendig sukker og mye kalorier ekstra. Har du noen gode råd? Hva gjør du på slike dager med folk oppå deg hele døgnet som ser og følger med hva du spiser osv, og gjerne ønsker du spiser med de? Anonymkode: 46802...de4 Du sier nei takk.Så enkelt. Anonymkode: 9dea3...1b0 4 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Det er egentlig ikke så fryktelig vanskelig. Velg saftis istenfor kremts. Velg lompe isteden for pølsebrød. Fyll på med masse salat. Osv. Anonymkode: 84232...9f3 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er egentlig ikke så fryktelig vanskelig. Velg saftis istenfor kremts. Velg lompe isteden for pølsebrød. Fyll på med masse salat. Osv. Anonymkode: 84232...9f3 kremis* Anonymkode: 84232...9f3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai Ta ett kakestykke eller én is og spis normalt ellers. Måtehold er veien å gå og ikke få et forvrengt forhold til mat ved å tenke «diett eller ingenting». Anonymkode: b9393...e4e 5 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai Det er det du gjør i hverdagen som bidrar til vektnedgang/sunnhet. Én dag med litt ekstra spising kommer ikke til å ødelegge fremgangen din. Du kommer jo kanskje også til å bevege deg ekstra mye den dagen, så kan hende du har behov for noe ekstra kalorier. Anonymkode: 01dc8...dad 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai Jeg har "heldigvis" gluten og lakrosefri kost siden jeg blir skamdårlig av det så jeg "bruker" det for alt det er verdt på slike dager Anonymkode: 871e2...2f2 1
Kristin70 Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai Ta med sunne alternativer i tillegg, feks et fruktfat med melon og jordbær. Server sorbet i tillegg til fløteis, da kan du velge alternativer med mindre sukker. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai Dette er i praksis aller mest et psykologisk problem, tross alt. Det er 7000 kalorier i 1 kg kroppsfett, så selv hvis du spiser dobbelt så mye som du trenger vil du ikke gå opp mer enn 300 gram av det. De aller færreste vil klare å spise over dobbelt så mye som de trenger på en sånn dag, selv hvis de nærmest prøver. Det er sure gram, selvfølgelig, men det er ikke så ille og tar kort tid å riste av seg igjen. Jeg tenker selvfølgelig det bør være gjennomførbart å takke nei til mye, da, de fleste lever greit med det hvis man sier "uff, jeg har dessverre nettopp spist noe der vi var før dette". Men selv hvis du går på en smell er det bare å fortsette som før fra 18. mai. Det er den mentale nedturen ved å ha spist mye som eventuelt utgjør det store problemet. Den kan kanskje være litt mer håndterlig når man er innstilt på det på forhånd. Anonymkode: 94957...a65 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #12 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Håper det ikke bare gjelder min familie dette. Men det skal liksom spises så mye? Pølser, kaker, is, og det i tillegg til 17.mai frokost og grilling senere på kvelden. Med barna på skolen så er man litt småsulten etter toget og spiser noe man får kjøpt der. Også er det hjemme etterpå i selskap med storfamilien med bestemor på 96 år, og da «må» vi spise kaker og is. Helt ærlig så kjenner jeg for aller første gang at jeg gruer meg til «matpresset» i morgen. Jeg holder på med vektnedgang, så jeg har hverken behov for unødvendig sukker og mye kalorier ekstra. Har du noen gode råd? Hva gjør du på slike dager med folk oppå deg hele døgnet som ser og følger med hva du spiser osv, og gjerne ønsker du spiser med de? Anonymkode: 46802...de4 Drikk masse vann, gjerne med kullsyre, så holder du deg mett. Og konsentrer deg om ungene ila dagen i stedet for å spise is og kaker, kjøpt til dem, ikke til deg selv så sparer du penger også. Og det går an å ta en liten kule is til dessert i stedet for halve boksen etter middag. Spis en normal porsjon mat. Verre er det jo ikke. Anonymkode: bef6b...7de 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #13 Skrevet 16. mai Hvem er det som driver på med dette matpresset du snakker om? Venner og familie som mobber deg om du ikke spiser? Eller kan det hende dette presset først og fremst er i ditt eget hode? Anonymkode: 49534...306 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #14 Skrevet 16. mai Skjønner ikke at folk orker å styre med flere store måltider pr dag! Hvis det er stor middag/grillmat så er det bare en skive/litt grøt om morgenen. Heldigvis har jeg hoppa av alt styret og feirer i fjellet istedenfor. Anonymkode: 1410e...01c
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai Kjekt med litt løse klær så man har plass til å utvide seg. Slanking kan man drive med en annen dag. Anonymkode: a26cd...55d 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai En god og næringsrik frokost Etter toget (kl 1230), et lite kakestykke og drikke Ca kl 14 kjøper vi grillmat på skolen. Barna tar en is til dessert På kvelden hjemme bestiller vi pizza Syns ikke det er så ille, jeg 😄. Man behøver jo ikke å smake på hele kakebordet. Anonymkode: f5f4b...f6a 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai Hvis problemet faktisk bare er press fra andre, kan du bare si feks «vet du, jeg er så kvalm i dag jeg, orker ikke noe særlig». Men egentlig er det vel at du har lyst på og ikke klarer styre deg? Isåfall, posjonskontroll og gode mikrovalg gjennom dagen. Anonymkode: 872ac...a76 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai Jeg tenker hverken "press" eller "spisedag". Dette er et tankesett og en terminologi du må venne det av med. Jeg dekker på stort frokostbord, med mye godt. Men spiser meg passe mett, på variert mat. Det føles ikke godt i kroppen å bli overmett, dynge på med remulade og rekesalat, bare fordi det er 17.mai. Innimellom har jeg lyst på en is, andre ganger ikke. Innimellom blir jeg sulten, og tar en pølse, men ofte ikke. Opplever aldri press fra andre. De spør jo bare for å være hyggelige, og bryr seg lite med om du også kjøper is, eller om du sier "jeg tar bare en kaffe jeg". Ofte frister ikke mat fordi jeg vet jeg ødelegger for kvelden. Jeg elsker å være skikkelig sulten når det er god mat, så jeg ville følt jeg kastet bort mye av glede med en god middag om jeg var mett i det jeg startet. Vi griller også kveld. Igjen; spis normalt. Det er kjøtt/fisk, grønnsaker i ulike varianter, mulig en god dressing. Det gir deg ikke noe ekstra å velge alt det usunne, eller spise til du blir ubehagelig mett. Anonymkode: 2391d...192 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis problemet faktisk bare er press fra andre, kan du bare si feks «vet du, jeg er så kvalm i dag jeg, orker ikke noe særlig». Men egentlig er det vel at du har lyst på og ikke klarer styre deg? Isåfall, posjonskontroll og gode mikrovalg gjennom dagen. Anonymkode: 872ac...a76 Eller «vondt i halsen» (små forkjølet) så mat smaker ikke så godt i dag. Anonymkode: b3dc9...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai På dagtid på skolen på 17.mai feiring: Jeg dropper kjøpe kake/mat på skolen. Tar en lenger periode midt på dagen uten mat. På ettermiddagen skal vi på grilling hos mine foreldre og der er det kaker og is også. Jeg kommer til å forsyne meg med mye salat, skryter av god salat, og en hamburger (men dropper dressing og tar bare underdelen av hamburgerbrødet). Planlegger å spise et kakestykke, litt is og mye jordbær. Ingen kommer til å legge merke til hvor mye jeg spiser bare jeg spiser noe. Så begrenser jeg meg uten at alle i selskapet trenger å vite det, men ønsker å kose meg. Flaks det faller på en lørdag i år. Det er summen av uken som teller så tror kaloriregnskapet mitt fortsatt går godt i minus. Anonymkode: b3dc9...4f9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå