AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:48 #41 Del Skrevet fredag kl 13:48 Da jeg var liten (sånn omkring steinalderen en gang), ble vi ungene kledd av og sendt ut når det var sol. I førstninga ble vi kledd på når vi ble røde i huden. Sånn ble vi fort brune, og da ble vi ikke solbrente lenger, selv om vi var hele dagene ute i sola uten klær. Jeg har ikke registrert at noen av dem jeg vokste opp sammen har fått hudkreft, og jeg er ganske sikker på at ingen av oss noengang har brukt solkrem. Vi gjør som vi alltid har gjort: Kler av oss når det er sol og så kler vi på oss igjen når vi blir røde i huden. Kroppen sier da fra før huden blir solbrent? Anonymkode: f582f...74c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:46 #42 Del Skrevet fredag kl 19:46 Jeg blir litt oppgitt av denne tråden. Mitt valg: Jeg hører på etablerte råd. Skulle de endre seg, så endrer jeg hva jeg gjør. Jeg hører ikke på en enkelt lege og influencere. Anonymkode: 3fa9a...d5d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet fredag kl 21:54 #43 Del Skrevet fredag kl 21:54 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Norge har på ny satt verdensrekord i hudkreft, som vi gjør stort sett hvert år. Dagsnytt 18 på NRK intervjuet i den anledning en norsk lege, som mener at vi må bruke MINDRE solkrem og være MER ute i sola for å redusere risikoen for hudkreft! 🌞 Legen møter Kreftforeningen til debatt og de understreker at de ALDRI har sagt at sola er farlig.😲 https://tv.nrk.no/se?v=NNFA56051425&t=1062s Og da må man nesten få spørre: Hva skjer?🤷 Anonymkode: f582f...74c Snart kommer forskningen på at solkrem forårsaker hudkreft.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:01 #44 Del Skrevet fredag kl 23:01 Nowayback skrev (1 time siden): Snart kommer forskningen på at solkrem forårsaker hudkreft.. You wish, konspihue Anonymkode: 447c2...573 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:31 #45 Del Skrevet fredag kl 23:31 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg blir litt oppgitt av denne tråden. Mitt valg: Jeg hører på etablerte råd. Skulle de endre seg, så endrer jeg hva jeg gjør. Jeg hører ikke på en enkelt lege og influencere. Anonymkode: 3fa9a...d5d Etablerte råd er drevet av kapitalisme. Jeg hører ikke på en enkelt lege og influencere, jeg hører på sunn fornuft. Anonymkode: e15e3...c72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet lørdag kl 10:14 #46 Del Skrevet lørdag kl 10:14 AnonymBruker skrev (11 timer siden): You wish, konspihue Anonymkode: 447c2...573 Jeg bruker solkrem selv, hver dag. Du skjønte sikkert ikke at jeg egentlig kritiserer forskning, siden det stadig kommer nye råd som motstrider de gamle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:23 #47 Del Skrevet lørdag kl 10:23 AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 10.31): Da burde du se Dagsnytt 18. Dette handler om det motsatte av det du tror: Hudkreft skyldes at folk er for lite i sola og bruker for mye solkrem. Ifølge han legen som blir intervjuet. Og legen har jo et poeng: Lyshuda som bor i Australia og får 8-10 ganger mer solstråling enn vi gjør i Norge er mindre utsatt for hudkreft enn oss. Da kan det umulig være sola som er problemet? Anonymkode: f582f...74c Ja, det finnes ingen studier som sier at solkrem beskytter mot kreft. Naturlig soleksponering beskytter mot kreft. Massiv solkrembruk og overdreven soling (solkrem beskytter jo... haha) fører til kreft. Likevel insisterer såkalte fagfolk på at man må bruke solkrem. Rart at folk er så naive. Anonymkode: 74703...933 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:35 #48 Del Skrevet lørdag kl 10:35 Nowayback skrev (20 minutter siden): Jeg bruker solkrem selv, hver dag. Du skjønte sikkert ikke at jeg egentlig kritiserer forskning, siden det stadig kommer nye råd som motstrider de gamle. Hva mener du er alternativet til forskning? Anonymkode: 2165b...52f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet lørdag kl 10:41 #49 Del Skrevet lørdag kl 10:41 Bruker ikke solkrem lenger. Eksponerer meg for sol på en helt annen måte også, men er mye ute. Om jeg skal løpe/sykle/gå langt og det er for varmt, må jeg bruke på utsatte steder. Men restriktiv bruk. Mere kjemikalie surr skal man lete lenge etter. Dette går i blodet. Det du ikke kan putte i munnen, ikke putt det på huden heller. Den absorberer. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet lørdag kl 10:44 #50 Del Skrevet lørdag kl 10:44 Nowayback skrev (12 timer siden): Snart kommer forskningen på at solkrem forårsaker hudkreft.. ..den er der allerede.. Flere studier og rapporter har pekt på visse kjemiske UV-filtre i solkremer som potensielt kreftfremkallende eller problematiske, men det er viktig å understreke at bevisene ikke alltid er entydige, og reguleringer varierer. Basert på tilgjengelig informasjon er to stoffer som ofte trekkes frem: Benzophenone-3 (Oxybenzone): Bekymring: Benzophenone-3 er et kjemisk UV-filter som mistenkes for å være hormonforstyrrende og muligens kreftfremkallende. EU klassifiserer det som “mulig kreftfremkallende for mennesker” basert på dyrestudier, og en forskningsrapport fra 2021 indikerte at langvarig eksponering kan påvirke egenskaper til brystkreftceller. Studie: En studie publisert i Environmental Research (2021) undersøkte effekten av benzophenone-3 og andre UV-filtre på brystkreftceller. Studien antyder at langvarig eksponering kan endre celleegenskaper, men det er ikke definitive bevis for kreftfremkalling hos mennesker. Lenke til studien: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013935121006847 Octocrylene: Bekymring: Octocrylene er et annet kjemisk UV-filter som har fått oppmerksomhet for mulig hormonforstyrrende effekt og miljøskade. Noen studier har også reist spørsmål om dets sikkerhet, inkludert potensial for å brytes ned til benzophenone, som er mistenkt kreftfremkallende. Forbrukerrådet har påpekt at solkremer med octocrylene risikerer å bli forbudt på grunn av strengere reguleringer. Studie: En studie i Chemical Research in Toxicology (2021) fant at octocrylene kan omdannes til benzophenone i solkremer over tid, noe som øker bekymringen for potensiell kreftfremkallende effekt. Lenke til studien: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.chemrestox.0c00461 Viktig merknad: Regulering og sikkerhet: I Norge og EU er solkremer strengt regulert, og ingredienser som benzophenone-3 og octocrylene er vurdert som trygge i små mengder ved normal bruk. Molekylene i disse filtrene er ofte for store til å trenge inn i blodbanen med mindre huden er skadet (f.eks. ved åpne sår). Motstridende funn: Noen kilder, som Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM), konkluderer med at risikoen ved bruk av godkjente UV-filtre er ubetydelig, og at solkremens beskyttelse mot hudkreft oppveier potensielle risikoer. Titandioxid: Det har også vært diskusjon om titandioxid i solkremer, spesielt i sprayform, på grunn av mulig risiko for lungekreft ved innånding. En EU-rapport fra 2014 konkluderte med at titandioxid i sprayflasker kan være skadelig, men ikke i kremer. Anbefaling: For å minimere risiko kan du velge solkremer med fysisk filter (som sinkoksid eller titandioxid i ikke-nanoform) eller svanemerkede produkter, som ofte unngår mistenkte stoffer. Sjekk alltid ingredienslisten og vurder å følge Forbrukerrådets anbefalinger for solkremer med “grønt fjes”. Hvis du ønsker mer spesifikk informasjon eller flere studier, kan du gi meg mer kontekst om hvilken type solkrem eller studie du sikter til! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:56 #51 Del Skrevet lørdag kl 10:56 Er jo egentlig rart den generasjoner som ble smørt inn som hvite monsteret med solkrem er de som nå får hudkreft. Så må jo være muligens noe med hva legen sier og Anonymkode: 5fbad...7c2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:01 #52 Del Skrevet lørdag kl 11:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er jo egentlig rart den generasjoner som ble smørt inn som hvite monsteret med solkrem er de som nå får hudkreft. Så må jo være muligens noe med hva legen sier og Anonymkode: 5fbad...7c2 Vi ble også dratt med på sydenturer hvert år... Anonymkode: e76e6...8dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:04 #53 Del Skrevet lørdag kl 11:04 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva mener du er alternativet til forskning? Anonymkode: 2165b...52f Objektiv forskning. Anonymkode: 74703...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:05 #54 Del Skrevet lørdag kl 11:05 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg blir litt oppgitt av denne tråden. Mitt valg: Jeg hører på etablerte råd. Skulle de endre seg, så endrer jeg hva jeg gjør. Jeg hører ikke på en enkelt lege og influencere. Anonymkode: 3fa9a...d5d Er rådene så etablerte egentlig? De er jo helt nye. jeg kjenner og en hudlege som jobber med hudkreftpasienter som sier at overdreven bruk av solkrem er et behov som er skapt av kosmetikkbransjen . Det er noen her som vil tjene penger. jeg bruker solkrem, og er litt usikker på hva som er hva. Vel det nye rådet, om en solkrem annenhver time er jo ikke etablert. Så ja, det endrer seg sikkert. Anonymkode: c9965...8ea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet lørdag kl 11:12 #55 Del Skrevet lørdag kl 11:12 AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 10.49): Vi tror jo alle at sola er synderen, for det har vi hørt i 50 år, helt siden solkremen kom på markedet. Jeg også tror det. Spørsmålet er om det er sant. Ifølge statistikken fra Kreftregisteret var hudkreft bokstavelig talt ukjent i Norge før vi begynte å bruke solkrem. Og etterpå har forekomsten av hudkreft økt ganske nøyaktig i takt med solfaktoren. Anonymkode: f582f...74c kansje Nordmenn i gamle tider reiste ikke så ofte i "syden" eller ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:35 #56 Del Skrevet lørdag kl 11:35 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Objektiv forskning. Anonymkode: 74703...933 Så forskning som viser resultater du ikke er enig i, den er subjektiv? Anonymkode: f582f...74c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet lørdag kl 17:09 #57 Del Skrevet lørdag kl 17:09 AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 10.31): Da burde du se Dagsnytt 18. Dette handler om det motsatte av det du tror: Hudkreft skyldes at folk er for lite i sola og bruker for mye solkrem. Ifølge han legen som blir intervjuet. Og legen har jo et poeng: Lyshuda som bor i Australia og får 8-10 ganger mer solstråling enn vi gjør i Norge er mindre utsatt for hudkreft enn oss. Da kan det umulig være sola som er problemet? Anonymkode: f582f...74c Nei, legen mener at lite sol kan føre til forhøyet generell risiko for kreft, ikke spesifikk hudkreft. Men kreftforening burde trukket frem flere elementer, de kunne vist til at det er vanskelig i observasjonsstudier og justere for konfundere. Personer som bruker mye solkrem har ofte atferd som gjør at dem har generelt større risiko for melanom, lett-brus er forbundet med fedme, men det betyr ikke at lett-brus forårsaker fedme. Vi har bare en større randomisert-studie, dette er gullstandarden innen forskning. Den viser reduksjon av forekomst av melanom med 50%, 75% reduksjon for tykker melanom for alle som brukte regelmessig høyre-faktor solkrem. En kan også påpeke at nyere forskning viser bedre effekt mot melanom en eldre, særlig etter solkrem ble forbedret med UVA-filter. Men bruker en solkrem som unnskyldning til overdreven soling så vil en ikke lenger inneha noe fordel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet lørdag kl 17:11 #58 Del Skrevet lørdag kl 17:11 AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 14.04): Det er helt riktig at det handler om overdreven soling – og det er det som gjør diskusjonen interessant: Hvorfor blir det så lett for mye i dag? Legen i Dagsnytt 18 er inne på noe viktig. Men det han ikke sier – og som kanskje burde vært sagt tydeligere – er at solkrem faktisk kan bidra til overeksponering, nettopp fordi den slår av kroppens naturlige varslingssystem. Solbrenthet er ikke bare en plage – det er kroppens brannalarm. Den skyldes UVB-stråling, som også er det som starter D-vitaminproduksjonen. Når vi bruker solkrem med høy solfaktor, beskytter vi oss primært mot UVB. Dermed slår vi av alarmen som normalt ville fått oss ut av sola, men vi slipper fortsatt inn masse UVA, som trenger dypere ned i huden og ikke gir noen smertevarsel. UVA er mer stabil gjennom dagen og året, trenger dypere inn i huden, og har vært knyttet til DNA-skader som kan føre til kreft – spesielt når vi får den i store mengder med beskyttelse mot UVB. Med andre ord: Solkrem gjør det mulig å bli i sola lenger enn vi ellers ville orket – uten at vi nødvendigvis merker skade. Dette gir en falsk trygghet. Og det er dét noen mener når de sier at solkrem "kan være farlig" – ikke fordi den er giftig i seg selv, men fordi den endrer atferden vår. Kanskje burde det stå på solkremflasken: "Denne kremen slår av kroppens egen brannalarm. Bruk med klokskap." Anonymkode: f582f...74c Hva er poenget med å legge inn avskrivning fra Chat-GPT? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:27 #59 Del Skrevet i går, 10:27 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så forskning som viser resultater du ikke er enig i, den er subjektiv? Anonymkode: f582f...74c Nei, det har jeg ikke sagt. Men "forskning" som solkremprodusentene viser til uten at det er påvist noen sammenheng er ikke objektiv. Anonymkode: 74703...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:35 #60 Del Skrevet i går, 10:35 Fiskere, bønder, gartnere og andre som oppholder seg mye ute har lav forekomst av føflekkreft. Leger, tannleger, jurister og personer med kontorarbeid har høy forekomst. Kilde: Kreftregisteret Dette er neppe fordi bønder er superflinke med solkrem mens leger dropper det. Det hadde nok vært en fordel å være mer åpen om de reelle risikoene forbundet med solkrem, tallene finnes men man blir overkjørt av solkremprodusentene med deres tentakler inn i media og "forskning". Anonymkode: 74703...933 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå