Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har brukt hele lånebeløpet de fikk fra banken + i tillegg lagt inn alt av oppsparte penger for å kjøpe seg leilighet/hus? Hvordan gikk det i ettertid når man da ikke satt igjen med noe som helst av buffer? 

Jeg har funnet en tomannsbolig som har ligget ute en stund på markedet, men for å få kjøpt den må jeg bruke alt jeg har av lån og penger. 

Anonymkode: 34dfa...6c3

AnonymBruker
Skrevet

spørsmålet er vel mer om du får det til å gå rundt i hverdagen uten noen form for buffer? 

Anonymkode: a555b...8e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det, men med høy inntekt gikk det kjapt å bygge opp buffer igjen.

Anonymkode: ccda8...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde også det, men som hun rett over her, så har vi også høy inntekt og hadde bygd oss opp en stor buffer igjen i løpet av et halvt år. Vet ikke om jeg hadde turt å gjøre det hvis vi ikke hadde ettertraktede utdanninger, gode jobbmuligheter og høy lønn 🤷‍♀️

Anonymkode: f8555...4d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må gjøre det. Skal bygge hus. Og det er ikke billig. Men jeg er så heldig at jeg har en bedrift. Så jeg kan ta ut ekstra lønn hvis det kniper. Men lønnen min dekker lånet og lønnen til mannen kan vi leve av. Så vi skal ikke lide noen nød. Ingen barn som bor hjemme lenger. 

Anonymkode: 36fdc...851

Skrevet

Om det går bra, kommer an på hvordan hverdagsøkonomien blir. Hvis det er penger til overs etter å ha betalt alle faste utgifter og lån slik at du kan bygge opp en god buffer igjen i løpet av rimelig tid, går det trolig helt fint.

I motsatt fall, hvis faste utgifter, renter og avdrag er så belastende at det er vanskelig å få hverdagsøkonomien til å gå rundt slik at oppsparing av ny buffer er vanskelig å få til, da kan det bli veldig vanskelig om noe uforutsett skjer. Med uforutsett mener jeg overraskende utgifter eller kanskje plutselig reduksjon i inntekt grunnet helse eller annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gikk greit. 
Det var trangt det første året, mens jeg sparte for å fylle opp buffer igjen. 

Men jeg hadde aldri turt det på en enebolig/tomannsbolig. Jeg kjøpte leilighet i borettslag.
Hvorfor har huset ligget ute lenge uten å bli solgt? Er den i så god stand at du ikke trenger regne med fikse noe de første årene, før du har spart opp en skikkelig buffer? 

Anonymkode: c3ecf...953

• Liker 1
Skrevet

Har du husket å sette av penger til dokumentavgift, utgifter til eventuelle nødvendige møbler og andre innkjøp? 

Og har du økonomi til å bygge opp bufferen etter at alle utgifter i hverdagen er betalt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den har ligget en stund kan du jo prøve lavere bud? Ville beholdt en liten buffer for å unngå magesår om jeg ikke hadde så høy inntekt at den ble raskt spart inn igjen 😅

Anonymkode: ce809...c94

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det, og jeg anbefaler det ikke. Man er veldig sårbar når rentene er så høye. Vi bruker så enormt mye av lønne vår på lånet nå at vi ikke greier å spare opp buffer igjen.

Anonymkode: c45df...83e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det. Ble ikke store ferien første to åra, og vi flyttet inn med de møblene vi hadde, selv om sofaen ikke var perfekt for stua. Nå har det gått 3 år, og vi har god buffer igjen + oppsparte midler til et vedlikeholdsprosjekt i nær fremtid. Men vi har fortsatt gammel sofa, "litt herfra og derfra" på terassen, og noen umoderne løsninger. 

Så det går fint, men man må jo tåle å ofre noe, og være litt sparsommelig en periode. Har inntrykk av at mange har forventninger om at de skal pusse opp alt og kjøpe masse nye møbler, idet man overtar nytt hus....da tror jeg man kan gå på en smell. 

Anonymkode: 40728...700

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte ALT da vi kjøpte hus, eldre hus i orginal tilstand også, så de første årene snakket vi masse om å pusse opp... men pengene fløy i alle retninger, ungene kom på rekke og rad, og 10 år senere har vi fremdeles ikke pusset opp noe som helst og bufferkontoen er fremdeles tom :fnise:

Anonymkode: 83f9f...8db

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye rom har du for uforutsette utgifter i hverdagen? Det kommer gjerne en del uforutsette utgifter til selve flyttingen og første tiden i nytt hus. 

Anonymkode: 8e077...a19

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte nesten alt. Hadde igjen omlag 20000,- og det gikk med til å handle inn gardinstenger, toalettpapirholdere etc. som man trenger i en flunka ny bolig.

Har bodd der i 2 år og har igjen bygd opp en grei nok buffer. Jeg har en ok årslønn (850 000,-) så jeg klarer meg fint 

Anonymkode: 18e87...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det gikk fint, det. Jeg har betalt ned så rammelånet har en del hundre tusen å gå på nå fem år senere og fylt på sparekontoer igjen. 

Anonymkode: 5154f...67c

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpt brukt hus og hytte. Brukte ca 10.000 pr mnd i fixing og oppussing første 2 år.

Ville i tilfelle kjørt Dave Ramsey. Nedbetal all annen gjeld først og så kjøper du hus.

Anonymkode: 4bb7c...08c

AnonymBruker
Skrevet

Det har vi gjort mange ganger. Alt på bordet også 100000 til som vi egentlig ikke har, men som vi tar på kredittkortet ved overtagelse😅 Bodd uten skikkelige møbler i månedsvis osv. Gått på IKEA og drømt om den dagen vi faktisk skal kjøpe noe mer enn en stekepanne. Men det har vært objekter vi har tro på og som vi føler er gode kjøp. 

I dag sitter vi på eiendom for 50 mill da, så har lønt seg. Har 20 mill i lån. Men kaster fremdeles alt vi har inn i et prosjekt hvis vi ser at det kan lønne seg. Er raka fant i 2- 3 mnd, også begynner ballen å rulle igjen. 

Anonymkode: 1a329...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det. Sett i ettertid var det risikabelt og ikke noe jeg vil gjøre igjen, men med nesten splittet nytt hus uten større utgifter gikk det fint. Nå, 6 år etter, har vi først leasa en bil og så kjøpt en bil, og samtidig spart opp 3 ganger det vi putta inn i egenkapital. Føles mye tryggere å ha den bufferen på plass. 

Anonymkode: 09f62...3d6

Skrevet

Kommer an på økonomien. Vi har gjort det før, men det tok ikke mange månedene å fylle opp en grei buffer igjen. 

Om det er såpass trangt at det tar f.eks 1-2 år å bygge opp bufferen igjen hadde jeg aldri vurdert det engang. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier banken? Nå da jeg gikk fra lån til finansieringsbevis, ble det tatt en vurdering av risiko og om jeg er i stand til å klare en renteøkning på 3% . 

Anonymkode: 9c486...ed6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...