Gå til innhold

Hva betyr det at hvitevarene er "smarthusready"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser i en bolig til salgs-annonse at hvitevarene fra Siemens er "smarthus-ready"? Hva betyr det? Styrer man stekeovnen fra mobilen liksom? Hvorfor? Du må jo gå bort til stekeovnen og sjekke maten med egne øyne uansett, så da kan du jo justere temp etc fra ovnen når du først står der, og trenger ikke dra opp mobilen for å justere fra den.

Eller er det andre ting "smarthus-ready" betyr? Ikke å styre hvitevarene fra mobilen? 

Anonymkode: 5619e...3e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I et virkelig smart hus bør vel alt kunne stemmestyres...

Gå inn på hjemmesiden til Siemens og se hva de legger i "smarthus-ready".

Anonymkode: 39377...46e

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig praktisk. Flere programmer, varsler, styring via app, og smarte løsninger. 

Stekeovnene; Jeg kan forvarme ovnen på vei hjem. Jeg kan følge med på kjernetemperaturen på telefon, den varsler meg om det går for raskt eller sakte. Jeg kan enkelt justere temperaturen på ovnen fra telefon. Den har en rekke ulike programmer, knyttet til oppskrifter. Så jeg kan programmere den til å "steke fisk, hel, 600 gram", "koke egg, smilende" (dampovnen). Jeg kan stemmestyre ovnen om jeg står og elter deig. Den varsler når program er ferdig, så jeg slipper å sette på timer. Den hjelper meg med tidsplanlegging. 

Vaskemaskin og tørketrommel; gir mer avanserte innstillinger enn panel. Varsler når vasken er ferdig - ingen flere sure klær. Den overvåker energi og forbruk - om man ønsker å effektivisere vasking. Jeg får beskjed om at jeg må fylle på vaskemiddel. Eller om det er behov for rens. Vaskemaskin og tørketrommel samarbeider, det vil si at tørketrommelen vet hva som kommer, og stiller seg inn automatisk. 

Wifi på kjøleskap og fryser; varsler ved temperaturendringer og strømbrudd. Om døra er på gløtt. Teknologien rundt innholdslister og innkjøpslister er så vidt i gang. Energifunksjoner. Hurtigkjøl og hurtigfrys fra app. Påminnelser om vedlikehold. 

Anonymkode: 6ec45...a9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig praktisk. Flere programmer, varsler, styring via app, og smarte løsninger. 

Stekeovnene; Jeg kan forvarme ovnen på vei hjem. Jeg kan følge med på kjernetemperaturen på telefon, den varsler meg om det går for raskt eller sakte. Jeg kan enkelt justere temperaturen på ovnen fra telefon. Den har en rekke ulike programmer, knyttet til oppskrifter. Så jeg kan programmere den til å "steke fisk, hel, 600 gram", "koke egg, smilende" (dampovnen). Jeg kan stemmestyre ovnen om jeg står og elter deig. Den varsler når program er ferdig, så jeg slipper å sette på timer. Den hjelper meg med tidsplanlegging. 

Vaskemaskin og tørketrommel; gir mer avanserte innstillinger enn panel. Varsler når vasken er ferdig - ingen flere sure klær. Den overvåker energi og forbruk - om man ønsker å effektivisere vasking. Jeg får beskjed om at jeg må fylle på vaskemiddel. Eller om det er behov for rens. Vaskemaskin og tørketrommel samarbeider, det vil si at tørketrommelen vet hva som kommer, og stiller seg inn automatisk. 

Wifi på kjøleskap og fryser; varsler ved temperaturendringer og strømbrudd. Om døra er på gløtt. Teknologien rundt innholdslister og innkjøpslister er så vidt i gang. Energifunksjoner. Hurtigkjøl og hurtigfrys fra app. Påminnelser om vedlikehold. 

Håper jeg aldri må kjøpe hvitevarer med app funksjon. Varslinger om alt det du nevner hadde fått meg til å klikke.

Får nærmest delirium bare av å lese innlegget ditt 😳

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

Håper jeg aldri må kjøpe hvitevarer med app funksjon. Varslinger om alt det du nevner hadde fått meg til å klikke.

Er det ikke mer slitsomt å stadig måtte gå bort fra det du driver med, for å sjekke kjernetemperaturen på steken i ovnen, eller om klær er ferdig. Enn å bare få et pling om at det er noe du må være oppmerksom på, for så å gå og ordne det? 

Eller raskt klikke to ganger på telefonen, og komme hjem til ferdigvarmet ovn (og varmt hus - har også wifi på varmepumpe), når familien komme slitne hjem fra tur? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det ikke mer slitsomt å stadig måtte gå bort fra det du driver med, for å sjekke kjernetemperaturen på steken i ovnen, eller om klær er ferdig. Enn å bare få et pling om at det er noe du må være oppmerksom på, for så å gå og ordne det? 

Eller raskt klikke to ganger på telefonen, og komme hjem til ferdigvarmet ovn (og varmt hus - har også wifi på varmepumpe), når familien komme slitne hjem fra tur? 

Nei takk. Jeg synes det er helt greit å sjekke maten med egne øyne. Vask/tørketrommel piper når de er ferdige. Kjøleskapet piper om jeg glemmer lukke døra. Det er mer enn nok for min del.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (5 minutter siden):

Nei takk. Jeg synes det er helt greit å sjekke maten med egne øyne. Vask/tørketrommel piper når de er ferdige. Kjøleskapet piper om jeg glemmer lukke døra. Det er mer enn nok for min del.

I en liten leilighet blir det jo annerledes. Jeg har ikke sjans til å høre dette når jeg er andre steder i huset. 

Og når lammesteken står i ovnen i tre timer, er det mer behagelig med et pling på telefonen og anbefaling om justering av temperatur, enn å huske å gå å sjekke kjernetemperaturen, og selv "regne ut" om det går for raskt eller sakte. 

I dag har jeg for eksempel hjemmekontor, og jeg må vaske klær (ca fem maskiner). Da er det veldig greit med en varsel hver gang jeg må ned på vaskerommet og flippe klær. Eller om det ringer på - bare sjekke hvem det er, og om jeg gidder å gå til døra. Og skal langtidssteke lammebog på pelletsgrill, da passer telefonen på at temperatur og alt er riktig. 

Det du gjør er jo litt som å tvilholde på fasttelefonen og bankboka. Men for mange er jo det en trygghet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det betyr at du kan styre ovnen og andre hvitevarer fra mobilen, og få varsler om ting. Mange liker det for enkelhetens skyld. Men jeg skjønner at det kan føles litt unødvendig. Hvis du vil vite mer om hvordan det funker, kan det være lurt å spørre en mann, de har ofte bedre peiling på sånt. Jeg foretrekker å styre ting selv når jeg står der.

Anonymkode: d3194...fa3

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (46 minutter siden):

Skjønner hvorfor så mange blir digitale analfabeter når jeg leser sånne innlegg… 

Anonymkode: c082d...958

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner hvorfor så mange blir digitale analfabeter når jeg leser sånne innlegg… 

Tanken om at alt nytt er dårlig er for meg like lite produktiv som tanken om at alt nytt er bra.

At vaskemaskinen _kan_ lage et pling i lommen din er sikkert nyttig for noen. Om vaskemaskinen er avhengig av en cloud-tjeneste for å kunne utføre viktige funksjoner - tjenester som tenderer til å bli lagt ned når det har gått noen år er helt idiotisk.

At man har stadig flere enheter tilknyttet nettet som kjører utdaterte Android-versjoner og brukere som ikke vet hva en oppdatering er, er et sikkerhets-mareritt for den enkelte og for verden (DDOS). IT-folk er gjerne de siste til å kjøpe «smart-produkter»…

Anonymkode: 678d2...b67

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du vil vite mer om hvordan det funker, kan det være lurt å spørre en mann, de har ofte bedre peiling på sånt. 

er vel ikke helt enig i det 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det betyr at du kan styre ovnen og andre hvitevarer fra mobilen, og få varsler om ting. Mange liker det for enkelhetens skyld. Men jeg skjønner at det kan føles litt unødvendig. Hvis du vil vite mer om hvordan det funker, kan det være lurt å spørre en mann, de har ofte bedre peiling på sånt. Jeg foretrekker å styre ting selv når jeg står der.

😂😂😂

Anonymkode: 39377...46e

• Liker 2
Skrevet

Her hos oss har vi ikke så mange smarthusfunksjoner, men det er veldig greit å bare kunne si ting som dette høyt og så blir det gjort:

"Hei Google, vask kjøkkengulvet"

"Støvsug hele leiligheten hver dag klokka 12"

"Slå av lysene på soverommet" 

"Slå på airfryeren og gi meg beskjed når kurven må snus"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er all for å lette hverdagen. Men noen ganger så er det å lurt å bruke hjernen. Når jeg setter på klær og ser det står et program på 90 min så sier jeg klokkeslettet når den er ferdig i hodet. Så vet jeg når den er ferdig. For meg så er det viktig å klare å huske ting også. Viktig å bruke hjernen. Men jeg har jo støvsuger som jeg styrer med telefonen. Så setter jeg på når vi er på jobb. Men hva andre folk gjør. Er jo opp til dem. man velger selv det som passer man selv. 

men svar på hi er. Det er hvitevarer som går på wifi. Som du kan styre med apper. Eller google home. Lys kan styres der. Ja egentlig det meste som går på strøm. 

Anonymkode: e8160...abe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er all for å lette hverdagen. Men noen ganger så er det å lurt å bruke hjernen. Når jeg setter på klær og ser det står et program på 90 min så sier jeg klokkeslettet når den er ferdig i hodet. Så vet jeg når den er ferdig. For meg så er det viktig å klare å huske ting også. Viktig å bruke hjernen. Men jeg har jo støvsuger som jeg styrer med telefonen. Så setter jeg på når vi er på jobb. Men hva andre folk gjør. Er jo opp til dem. man velger selv det som passer man selv. 

men svar på hi er. Det er hvitevarer som går på wifi. Som du kan styre med apper. Eller google home. Lys kan styres der. Ja egentlig det meste som går på strøm. 

Anonymkode: e8160...abe

Smart-maskinen vurderer selv varighet, og tilpasser seg underveis. Så er ikke et gitt tidspunkt den er ferdig på. Samme med tørketrommel, den stopper når den er ferdig. Så har du jo det som går parallelt. Et brød som bakes. Mulig noe i ovnen. Støvsugeren har kjørt seg fast et sted. Noen ringer på døra. 

Synes det er veldig greit at telefonen passer på alt for meg. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tanken om at alt nytt er dårlig er for meg like lite produktiv som tanken om at alt nytt er bra.

At vaskemaskinen _kan_ lage et pling i lommen din er sikkert nyttig for noen. Om vaskemaskinen er avhengig av en cloud-tjeneste for å kunne utføre viktige funksjoner - tjenester som tenderer til å bli lagt ned når det har gått noen år er helt idiotisk.

At man har stadig flere enheter tilknyttet nettet som kjører utdaterte Android-versjoner og brukere som ikke vet hva en oppdatering er, er et sikkerhets-mareritt for den enkelte og for verden (DDOS). IT-folk er gjerne de siste til å kjøpe «smart-produkter»…

Anonymkode: 678d2...b67

Vi som er opptatt av slik;

1) avventer at barnesykdommer er borte. Ventet 1-2 år før jeg investerte i ting som sonos, og google hub. Nå er vel den versjonen jeg har nå ca fem år gammel, og fungerer utmerket fortsatt.

2) kjøper bare nytt ved behov, eller når vi ønsker. Vil ha det som til enhver tid fungerer best. 

Jeg forstår ikke at "å jobbe med IT" gjør noen forskjell her. Leder på IT avdelingen på jobben må være en av de minst app og tech interesserte jeg kjenner. Foretrekker å bygge eksterne harddisker og slikt, som jeg ikke finner interessant overhodet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 7.30):

Er vel heller det at jeg ikke ser poenget med å ha alle apper og duppedingser. Frister ikke litt engang å ha varslinger på alt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del greier som er "smarte" og styres med apper på mobilen. Noen letter hverdagen, andre kompliserer. Noen apper er helt fantastisk ustabile og man bruker mer tid på å feilsøke enn tiden man sparer. Noen ting er fantastisk lite brukervennlig, f.eks er et godt gammeldags tidsur mye bedre enn f.eks Verisures "smart"kontakt til 480 kr som er helt sykt kronglete å stille inn med appen. 

Jeg vil tro at en vaskemaskin på nettet er noe jeg sist kunne tenke meg ville være nyttig. Den er jo ferdig når den har sagt den er ferdig, og så spiller den jo av en lyd også.

Anonymkode: ad515...da8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...