Sjarmør Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Jeg undrer. Det er kanskje mest politisk korrekt å svare at personligheten er viktigst. Men hvor viktig er mannens økonomi før du inngår et forhold med ham, har det skjedd at du har avvist noen etter en date fordi han ikke har "optimale" midler?
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Min ex mann var arbeidsledig da vi møttes. Og jeg forsørget han, da han studerte. Nå er jeg 47 år, og har ikke lyst til å forsørge noen igjen. Så han må klare å forsørge seg selv. Anonymkode: 7d01a...afe 4 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai Nei, ante ikke hva han jobbet med da jeg møtte han. Det var kjærlighet ved første blikk. Han jobber som mekaniker på lastebil, tjener mindre enn meg med bachelor. Elsker han høyere enn noe annet her i verden. Anonymkode: 40d1c...615 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Jeg møtte mannen når vi var 21, og ingen av oss eide noe. Vi tok utdanning samtidig. Inntjeningspotensialt er viktig for oss begge, men bare inntil komfortabelt nivå, og ikke viktigere enn personlighet. Vi har vært og skal gjennom mye sammen i livet, og at vi liker hverandres personlighet er helt avgjørende. Anonymkode: f6f08...6b8 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai Det er ikke viktig, og jeg har aldri avvist noen pga økonomi. Hvem han er i form personligheten hans, verdier, kjemi, hvordan han får meg til å føle meg. Trygghet, lojalitet, kjærlighet, åpenhet betyr noe. Anonymkode: 19ff0...f45 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai Han tjente dårlig da jeg traff ham, men hadde orden på økonomien, ingen gjeld eller rot med penger. Det var viktig. I dag er lønna god. De første årene med lite penger var likevel herlige år. Anonymkode: 51062...9c8 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Skrevet 16. mai Ikke viktig. At han er til å stole på, er ærlig, lojal, behandler andre mennesker bra, empatisk og er livsglad er mye viktigere. Personlighet og personlige egenskaper kan ikke måle seg med økonomi. "Man kan lære seg det meste". Anonymkode: 3e5d6...c7d 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai Han må kunne forsørge seg selv. Bortsett fra det er det kke viktig. En som har økonomisk rot og lever fra måned til måned, kunne jeg ha falt for, men ikke satset på. Det tiltrekker meg rett og slett ikke. Kanskje fordi jeg er god på økonomi selv, så det hadde blitt for store ulikheter. Anonymkode: 42097...35d 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai Jeg forsørget eksen min i alt for mange år, og er ikke interessert i å gjøre noe sånt igjen. Bare tanken på hvor mye jeg har tapt økonomisk ved å være sammen med ham er hinsides. Han trenger ikke være rik, men han bør ha lønn som han klarer seg på. Anonymkode: 7b99a...226 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai Personlighet har trumfet alt. Som voksen så er det viktig at han kan forsørge seg selv og ha et fornuftig syn på penger og økonomi. Men jeg har datet alt fra studenter til dørvakter,sivilingeniører, psykologer, leger til direktører. Endte opp med en IT fyr til slutt. Skikkelig nerd og verdens fineste mann 🥰 Anonymkode: ab1a9...7fa 1
BobbySocks Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai For meg teller det en del. Jeg vil reise, oppleve diverse dyre restauranter osv. Og jeg har ikke tenkt å betale alt, så ja. Det teller. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #12 Skrevet 16. mai Kan bare svare for mine egne preferanser. Møtte min mann da vi begge var veldig unge (19-20år) så den gang var ikke økonomi i fokus i det hele tatt, men dersom jeg skulle funnet meg en partner nå i voksen alder ville det viktigste vært at han hadde ryddig økonomi, ikke hvor mye han tjente. Heller en med årslønn på 3-400.000 med alt på stell enn en som tjener 3x så mye med gjeldsproblemer osv. Anonymkode: d4cb8...a12 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #13 Skrevet 16. mai Det spiller ingen rolle hva han tjener så lenge han har kontroll på økonomien. Jeg skal ikke forsørge ham og jeg forventer ikke at han forsørger meg. Anonymkode: 7df28...a99 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #14 Skrevet 16. mai Jeg vil ikke si at det er politisk korrekt at økonomi ikke teller. Og du kan godt ta kjønn ut av diskusjonen. Jeg har barn av begge kjønn og jeg har sagt til dem begge at det er viktig med en partner som har ryddig økonomi. Skakkjørt økonomi bør være like uaktuelt som rusmisbruk og vold for min del. Og er du en person som har rotet til din egen økonomi så synes jeg du skal rydde opp før du drar en partner inn i livet ditt. Såpass kan du tenke at du skylder andre mennesker. Det fascinerende er at menn spør gang på gang om dette, får masse svar som sier at det som betyr noe er orden. Ikke inntektsnivå. Menn lager slike tråder hvor de konstruerer en problemstilling hvor man enten er golddigger eller skal finne seg i hva som helst av rot av mannen. Muligheten for at kvinner (som menn) rett og slett har et krav om at partner som et voksent menneske skal ha kontroll og ansvar for egen økonomi er ikkeeksisterende. Og selv om vi gang på gang sier det så virker det ikke som om dere er interesserte i å ta det til dere. Interessen virker bare å ligge i å presse fram en polarisert debatt mellom ytterpunktene som utgjøres av svært får personer. Anonymkode: 66696...a5d 3 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai Inntektsnivået er ikke så viktig. Det å ha økonomisk sans, orden på egen økonomi og kontroll på eget forbruk er ekstremt viktig. Anonymkode: d7606...142 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai Hva slags forventninger man har til økonomi avhenger jo veldig av hva man selv har vokst opp med og hva slags «standard» man har. Kvinner er jo ikke en homogen gruppe, og er like formet av sin bakgrunn som menn. Jeg vokste opp på Oslo vest og for mange av mitt kull så er boligene vi selv vokste opp i utenfor rekkevidde nå. For å få seg en god familiebolig må begge parter ha enten veldig god inntekt eller arv, helst begge deler. Så jentene jeg kjenner har sikret seg god inntekt og ønsker det samme hos en mann. Ellers har jeg selv erfart på den harde måten at god inntekt ikke betyr god med økonomi. Mannen min tjener svært godt, men hater å betale regninger og skatt. Han sløser helt konsekvent i hverdagen (jeg er selv sparsommelig), og jeg må holde ham «i tømmene» for å ha kustus på familieøkonomien. Han er generøs med meg, så det er ikke det det står på. Men det er slitsomt å føle at all sparingen vi oppnår er det jeg som står for. Det har også ført til en del konflikter mellom oss. Men økonomi er jo et av punktene som skaper krangel i forhold, uavhengig av inntekt. Anonymkode: fd34c...5d9 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det fascinerende er at menn spør gang på gang om dette, får masse svar som sier at det som betyr noe er orden. Ikke inntektsnivå. Menn lager slike tråder hvor de konstruerer en problemstilling hvor man enten er golddigger eller skal finne seg i hva som helst av rot av mannen. Anonymkode: 66696...a5d Jeg tror at det finnes individuelle foeskjeller. Men jeg tror også at kvinner (og menn) lever med livsløgner - ovenfor seg selv og andre. Og jeg tror at de som velger å svare på en tråd som dette utgjør et farget utsnitt. https://www.scup.com/doi/full/10.18261/nat.34.2.2 «Noen hovedfunn er at kvinner ønsker en mann som er sterkere med mer sosioøkonomiske ressurser enn dem selv.» Anonymkode: f8aad...12f
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai Jeg har tro på likheter i et forhold, og at det gir lavere konfliktnivå. Så for meg er det viktig at vi har tilsvarende ambisjoner, og tilsvarende prioriteringer når det kommer til økonomi. Jeg kunne aldri vært sammen med en som ikke sparte på en gjennomtenkt måte, som brukte penger ukritisk, eller måtte låne penger. Gjennom mitt forhold med mannen har vi vært fattige studenter, nyetablerte, flyttet for jobb, og inntektsforskjellene har vært store begge veier på grunn av etterutdanning, med mer. Så akkurat at den ene tjener mer/mindre er ikke viktig for meg. Men at vi har samme ambisjonsnivå og ønsker for karriere, var en av mine forutsetninger for å gå inn i et forhold. Anonymkode: 1642d...f74 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror at det finnes individuelle foeskjeller. Men jeg tror også at kvinner (og menn) lever med livsløgner - ovenfor seg selv og andre. Og jeg tror at de som velger å svare på en tråd som dette utgjør et farget utsnitt. https://www.scup.com/doi/full/10.18261/nat.34.2.2 «Noen hovedfunn er at kvinner ønsker en mann som er sterkere med mer sosioøkonomiske ressurser enn dem selv.» Anonymkode: f8aad...12f Tabu å si vettu 😋 Anonymkode: d9683...417
Carrot Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai Jeg hadde lett latt være å å inn i en relasjon til et menneske som var et økonomisk surrehue rett og slett fordi jeg ikke er det selv, 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå