Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Vi er en familie på 5, hvorav eldste er 16 nå. Vi har egentlig planlagt å dra på overnattingstur med båten på 17. mai sammen med de mindre barna. 16 åringen ønsker ikke å være med og det respekterer vi selvsagt. 
han har en del venner som drikker og er nok litt i startgropa selv på området. Han er en ærlig og fin type som forteller det meste (i alle fall noe, sikkert ikke alt…). 
Nå ønsker han å sove alene i huset vårt denne natta og er potte sur for at vi sier at han må ta bussen og legge seg i båten sammen med oss (det er ca 15 min med buss, så ikke langt).
Jeg føler meg uansvarlig om vi stiller huset vårt til disposisjon for potensiell fest for 16-åringer. 
Samtidig ønsker jeg å stole på han. Men noe, en intuisjon, et eller annet sier meg at vi ikke skal dra. Jeg aner en endring i oppførselen hans, noe er annerledes. Som om han har planlagt noe som vi nå spolerer. Og jeg har lyst til å lage turen vår til en dagstur i stedet, og komme hjem for å sove. Men tenker at det blir kjipt for de mindre barna som har gledet seg til å overnatte. 

Er vi hysteriske eller ansvarsfulle? Kjør debatt!

Anonymkode: 4bc2c...55a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette er første gang, er ikke dette natta å være alene. Jeg hadde faktisk blitt hjemme, eller bedt han komme til båten som dere sier. vet ikke hvor langt unna dere er, men greit å være tilgjengelig dersom noe skjer. 

Anonymkode: 35e7f...813

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så nå at det er 15 min. Da blir det en vurderingsak. Han kan jo kanskje ringe dere når han er hjemme? 

• Liker 1
Skrevet

Er han myndig? Hvis ikke, er det du som bestemmer.

• Liker 8
Skrevet

Er dere to voksne i familien? Kan ikke en i så fall overnatte i båten med de yngre barna og den andre drar hjem (passe tidlig) til sønnen? 

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts. 
takk for svar!
Han kan selvsagt ringe men jeg tenker at dette potensielt kan bli et sted hvor ungdommene kommer på kvelden siden det er tomt hus. Det er egentlig det jeg er mest usikker på og ikke ønsker. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (2 minutter siden):

Hva i innlegget og overskriften leste du egentlig? 🧐🤓

Anonymkode: 39047...98d

• Liker 17
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts. 
takk for svar!
Han kan selvsagt ringe men jeg tenker at dette potensielt kan bli et sted hvor ungdommene kommer på kvelden siden det er tomt hus. Det er egentlig det jeg er mest usikker på og ikke ønsker. 

Det er faktisk en reel fare for det. Det og at han kan skade seg, dersom dette er første gangen han drikker, ville gjort meg betenkt. Det er lettere å la seg rive med, når han vet at det ikke er noen som "venter" hjemme. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg som mor blir hjemme, han kan dra ut. Og så hadde jeg vært der som mor om han eller andre ungdommer trenger meg. Jeg går ikke rundt grøten med min, jeg spør rett ut hva som skjer og møter han der. Om ungen din har lovet bort huset for fest hadde jeg gjort det jeg kunne for å omorganisere uten at ungdommen taper ansikt. 

Mange vil hevde jeg legger til rette for. Jeg mener jeg møter det som kommer på en forsvarlig måte. Det kommer med eller uten meg.

Anonymkode: 98d2c...594

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo litt hva du er redd for. Er du redd for at HAN skal ha fest og moro, altså gjøre noe han ikke får lov til? Eller det faktum at det er DERES hus? Er mangfoldige tusen ungdom som bor på hybel som 16-år som ikke passes på av mor og far døgnet rundt. Dersom du er redd for at huset skal raseres eller at andre ungdommer kommer som din ungdom ikke har kontroll på eller lignende så synes jeg problemstillingen er legitim. Dersom det kun gjelder det med at han ikke skal drikke eller gjøre noe han ikke får lov til, så tror jeg ikke det å være så beskyttende er til hjelp her, fin måte å se om man kan stole på hverandre :)

Anonymkode: 1a43c...50f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ikke dratt bort på overnatting en slik helg, når man har ungdom i huset.

• Liker 13
Skrevet

Om du har en uggen følelse på at her planlegges det fest bak deres rygg tenker jeg du skal følge opp det og enten kreve at han blir med dere eller at en av dere voksne drar hjem ganske tidlig for å være sammen med ham der. Å være litt kjip innimellom er en del av foreldrerollen, så at ungdommene blir litt sure på oss får vi heller bare ta. Det går tidsnok over.

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Bli hjemme. Du vil ikke ha hjemme-alene fest hos deg. Ting går fort over styr i den alderen. De trenger voksne tett på.

Anonymkode: 32506...522

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (6 timer siden):

Det står i overskriften at han er 16, samt i første setning i innlegget til ts....

Anonymkode: f6b30...6e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at dere drar bort og "stiller huset til disp." en sådan dato. 

Anonymkode: b7369...c5f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lover deg at han ikke planlegger å være alene uansett hvor ærlig og sjarmerende han har vært før. Om dere vil ha rølpefest hjemme med alt det kan innebære så lar dere han sove "alene".

Anonymkode: 89569...ab6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke valgt 16. mai som dag for å reise bort om jeg hadde en tenåring hjemme. 16. mai er hoveddagen for festing de fleste steder, så jeg ser for meg tre muligheter her: enten vil han ha fest hjemme, eller så skal han på fest, eller så er han lei seg fordi han ikke er invitert på fest. Ikke i noen av de tilfellene er der det lurt at dere er borte.

I teorien kan dere sikkert tvinge han til å bli med på båtturen, men hvor lett er det egentlig med en 16-åring og hvor hyggelig blir det for de yngre søsknene? Hva med at dere sover hjemme natt til 17. og tar overnattingen dagen etter? Det kan bli festing den natta også, men det er sjeldent like ille som 16. Ellers kan jo en av dere foreldre sove hjemme begge netter, forsåvidt. 

Anonymkode: 4f25c...51f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

helt ærlig om dere er 15 minutter unna med bil ville jeg heller sjekket innom hjemme og latt han få lov. han vokser på det og dere vokser på det, tillitt er viktig og her har du en gyllen mulighet å vise at du stoler på at han tar gode valg når han får rom til å gjøre det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dra hjem en gang kl 20 og en gang kl 23. er alt rolig begge ganger er det nok greit. 
Men ville IKKE latt ham være alene hele kvelden uten oppsyn. 
evt alliere dere m naboer?

Anonymkode: fb00a...929

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville enten vært 1 forelder som drar hjem på kvelden og sover i huset eller gjort en avtale om at du/far svipper innom ila kvelden (og gitt beskjed til en nabo om at de skal si fra om det er noe bråk). 

Tenker det er helt fair. Om jeg hadde tomt hus som 16-åring på 17 mai hadde det garantert blitt fest 😅 Som regel går det jo fint men det er jo ‘deres’ hus og deres eiendeler som er legitimt å forsøke å verne om. 

Anonymkode: fdc02...7d8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...