AnonymBruker Skrevet 16. mai #81 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hvor reelt var egentlig dette ja’et? For strengt tatt, så kan de andre ha opplevd det som å bli satt i en vanskelig situasjon, med en påtrengende og uønsket invitasjon, og svart noe vagt noe for ikke å såre. Men kanskje ikke egentlig svart ja, vi kommer! Og regner med det blir forstått at det ikke er særlig mye entusiasme for forslaget. Sett dette skje så mange ganger. Når noen så innmari har lyst til å få innslipp i en gjeng de er i utkanten av. TS ble jo heller ikke invitert med på den felles feiringen for vennegjengen… En ber ikke virkelige venner til feiring ‘med hjertet i halsen’. En er ikke redd for at reelle venner skal avslå en invitasjon. Med virkelige venner en er trygg på, så er det ofte mer en som foreslår om en skal feire her eller der i år - og en samarbeider om mat og drikke osv. Det kan ha vært svært vanskelig for disse å si klart og tydelig - nei, takk! Når TS, som tydeligvis ikke er en del av gjengen, ikke helt har skjønt det sosiale samspillet og bommet med en invitasjon som hun nok dessverre burde latt være med. Anonymkode: 47c8f...0b7 Dette du skriver er veldig brutalt og krast. Men jeg tror du har rett, for akkurat så brutalt kan det sosiale samspillet være. TS har ikke gjort noe galt, men det virker som om hun veldig veldig gjerne ville være venn med noen som ikke ville være venn med henne. Og så har hun kanskje ignorert et par røde flagg om at de andre ikke var interessert, og så kom dette. Sånt skjer, og det er dritvondt. Jeg opplevde det selv for nesten 30 år siden og det sitter faktisk i enda. TS, gå videre, dette var aldri vennene dine og det ville de aldri ha blitt heller, 17. mai eller ikke. Du finner ordentlige venner en dag. Anonymkode: 41a0e...1b6 6 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #82 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hvor reelt var egentlig dette ja’et? For strengt tatt, så kan de andre ha opplevd det som å bli satt i en vanskelig situasjon, med en påtrengende og uønsket invitasjon, og svart noe vagt noe for ikke å såre. Men kanskje ikke egentlig svart ja, vi kommer! Og regner med det blir forstått at det ikke er særlig mye entusiasme for forslaget. Sett dette skje så mange ganger. Når noen så innmari har lyst til å få innslipp i en gjeng de er i utkanten av. TS ble jo heller ikke invitert med på den felles feiringen for vennegjengen… En ber ikke virkelige venner til feiring ‘med hjertet i halsen’. En er ikke redd for at reelle venner skal avslå en invitasjon. Med virkelige venner en er trygg på, så er det ofte mer en som foreslår om en skal feire her eller der i år - og en samarbeider om mat og drikke osv. Det kan ha vært svært vanskelig for disse å si klart og tydelig - nei, takk! Når TS, som tydeligvis ikke er en del av gjengen, ikke helt har skjønt det sosiale samspillet og bommet med en invitasjon som hun nok dessverre burde latt være med. Anonymkode: 47c8f...0b7 Dette innlegget får meg til å tenke at foreldrene dine feilet stort i oppdragelsen av deg. Det er ikke vanskelig for et voksent menneske å si hva man vil og ville det man sier. Dersom man blir invitert et sted man ikke ønsker å dra sier man «nei takk». Man later ikke som om man skal delta og lar vertskapet handle inn og ordne i stand, uten at man har til hensikt å delta. Vanskeligere er det faktisk ikke. Hva faen feiler det unge i dag? Anonymkode: 5aa33...fa2 31 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai #83 Skrevet 16. mai Så dårlig gjort💔 Jeg vil gjerne være vennen din❤️ Anonymkode: 48cb5...8b8 3 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #84 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde ikke klart å la være å si noe som helst, så hadde prøvd å spille litt på samvittigheten dems: "Så synd at alle måtte melde avbud imorgen, jeg hadde gledet meg masse. Sitter nå igjen med masse mat jeg ikke klarer å spise alene, så fint hvis dere kunne tenke dere å komme en annen gang og dele det. Passer det best på søndag eller blir neste helg best? Ev. kan jeg ta med maten til dere." De fleste her ville nok ikke skrevet noe slikt, men jeg hadde sett på disse vennskapene som over uansett. Med mindre det har vært en solid misforståelse og de alle kommer krypende og beklager når de skjønner at du faktisk sitter igjen alene. Anonymkode: 91b2b...792 Nei, dette er å gjøre seg liten. Anonymkode: 94e5b...1bc 14 3
Tradegy Skrevet 16. mai #85 Skrevet 16. mai Vet du hva – det du gjorde, å invitere, å glede deg, og ordne alt for en fin kveld, det er så oppriktig og fint gjort. Og det gjør skikkelig vondt når folk ikke viser samme omtanke tilbake. Å bli ignorert sånn, det er respektløst – og det er helt lov å kjenne seg både såret og skuffet. Men det sier ingenting om deg. Du er raus, inkluderende og varm – det lyser gjennom det du skriver. Det at du til og med vurderer å åpne døra for noen som er alene, sier bare alt om hvilken person du er. Du er ikke taper. Du er akkurat den typen menneske verden trenger flere av. 2 7
lillevill Skrevet 17. mai #86 Skrevet 17. mai Ser for meg at de som avlyste først, er de som er mest giftig i den gjengen der. Men aller værst er nok den som arrangerte en ny fest selv og inviterte alle utenom ts dit. Altså det er så jævlig gjort at jeg tviler på om vedkommede har et følelsesliv, eller noe slags sjel, i det hele tatt. Empati har hun ihvertfall ikke. Disse første avlyserne + hun som arrangerte, de folka er bare å droppe. 5 2
lillevill Skrevet 17. mai #87 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei, dette er å gjøre seg liten. Anonymkode: 94e5b...1bc Ja enig. Disse folka har noe særlig til følelsesliv åpenbart. Det normale er å si at dette var så stygt gjort av dere, at jeg har ikke ord. Jeg er veldig lei meg og såret, men jeg skal ha en fin dag allikevel. 3 1
Honey Dew Skrevet 17. mai #88 Skrevet 17. mai Så trist, men for en fin tanke også. Det sitter mange hjemme alene i dag og har ingen å gå til. Disse blir kanskje dine beste venner også. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #89 Skrevet 17. mai Å gjøre noe slikt er total mangel på folkeskikk. Slik oppfører man seg ikke, og du skal ikke finne deg i det. Vet at deg er lett å si og mye vanskeligere å gjennomføre, men du må få deg andre venner. Folk som behandler deg så respektløst, fortjener ikke din tid og ditt vennskap. Deres tap. Anonymkode: e5c96...438 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #90 Skrevet 17. mai Så sykt dårlig gjort! Jeg vet det ikke hjelper så mye, og at det ikke er så lett som å knipse for å få andre og bedre venner. Men du er mer verdt enn det ser! Anonymkode: b2041...600 1 1 2
Maleficenta Skrevet 17. mai #91 Skrevet 17. mai Hvordan går det ts. Har du hatt det bra på 17 mai? 1 5
Dame1993 Skrevet 18. mai #92 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 23.17): Inviterte 6stk, og alle sa de skulle komme. Nå kommer ingen. Alle skal på samme plass, jeg spurte til og med på gruppechatten om det var plass til en til... Alle har sett det, men ingen svart. Føler meg så nedverdiget. Tok motet til meg å inviterte, ble så glad! Nå har jeg kjøleskapet fult av dyr spekemat som de ønsket seg, og jeg er ikke så glad i det. Jeg er så lei meg, måtte bare få det ut. Vurderer å legge ut på den lokale Facebook gruppen at jeg har mat og plass til 6-10stk om noen er alene, men er jeg taper da?? Anonymkode: 10643...083 Så utrolig dårlig gjort! Kjenner jeg blit både sint og lei meg over at finnes folk som behandler andre så stygt! 17. mai kan desverre være en dag hvor mange føler på utenforskap og ekskludering og det blir ekstra tydelig på en dag som det. Og man ser folk poste bilder fra frokost med vennegjengen. Skjønner veldig godt at du ble lei deg, for det var skikkelig slemt det de gjorde. Håper at du kan få kontakt med noen bedre mennesker og få nye vennskap ❤️ 1 1
jukkapalme Skrevet 18. mai #93 Skrevet 18. mai Trist å lese, ts ♥️ De folka der er ikke ordentlige venner. Jeg ville kuttet dem ut. Håper du hadde en fin dag i går likevel Ble det til at du la ut på Facebook-gruppen at du hadde mat og plass til 6-10 stk? Jeg var også alene i går. Samboeren min jobbet hele dagen fra 8-20 og jeg har ikke så mange venner. De jeg har har barn i småskolealder, så de hadde full rulle med det hele dagen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #94 Skrevet 19. mai lillevill skrev (På 17.5.2025 den 14.02): Ser for meg at de som avlyste først, er de som er mest giftig i den gjengen der. Men aller værst er nok den som arrangerte en ny fest selv og inviterte alle utenom ts dit. Altså det er så jævlig gjort at jeg tviler på om vedkommede har et følelsesliv, eller noe slags sjel, i det hele tatt. Empati har hun ihvertfall ikke. Disse første avlyserne + hun som arrangerte, de folka er bare å droppe. Men var TS egentlig med i denne gjengen…? For om en inviterer ‘venner’ med hjertet i halsen, hvor reelle venner er det egentlig? Høres mer ut som om TS veldig ønsker å være en del av en gjeng hn er på utsiden av, og har prøvd å pushe seg litt inn der. Anonymkode: 47c8f...0b7 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai #95 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 23.17): Inviterte 6stk, og alle sa de skulle komme. Nå kommer ingen. Alle skal på samme plass, jeg spurte til og med på gruppechatten om det var plass til en til... Alle har sett det, men ingen svart. Føler meg så nedverdiget. Tok motet til meg å inviterte, ble så glad! Nå har jeg kjøleskapet fult av dyr spekemat som de ønsket seg, og jeg er ikke så glad i det. Jeg er så lei meg, måtte bare få det ut. Vurderer å legge ut på den lokale Facebook gruppen at jeg har mat og plass til 6-10stk om noen er alene, men er jeg taper da?? Anonymkode: 10643...083 Leit, men man må lese folkene rundt seg, så slipper man ydmykelser som dette. Anonymkode: 3483d...aab 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #96 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men var TS egentlig med i denne gjengen…? For om en inviterer ‘venner’ med hjertet i halsen, hvor reelle venner er det egentlig? Høres mer ut som om TS veldig ønsker å være en del av en gjeng hn er på utsiden av, og har prøvd å pushe seg litt inn der. Anonymkode: 47c8f...0b7 Men hvor mye koster det egentlig å ta med en person som gjerne vil bli inkludert i vennegjengen. Aldri skjønt dette med å utestenge folk som gjerne vil få plass i et sosialt fellesskap. Til TS: Jeg vet ikke om du la ut invitasjon på Facebook, slik du ble tipset om. Det er jo en hyggelig tanke å gjøre noe sånt, men jeg ville vært veldig ukomfortabel med å invitere fremmede inn i mitt hus på den måten. Ofte så er det jo andre personer enn de man ønsker kontakt med som nok ville svart på en slik invitasjon. Man risikerer jo å få litt av hvert på døra. Anonymkode: faed4...d4e 4 2
Maleficenta Skrevet 19. mai #97 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men var TS egentlig med i denne gjengen…? For om en inviterer ‘venner’ med hjertet i halsen, hvor reelle venner er det egentlig? Høres mer ut som om TS veldig ønsker å være en del av en gjeng hn er på utsiden av, og har prøvd å pushe seg litt inn der. Anonymkode: 47c8f...0b7 Da burde de faktisk slippe henne inn i gjengen om de ikke er dritt folk. 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #98 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men var TS egentlig med i denne gjengen…? For om en inviterer ‘venner’ med hjertet i halsen, hvor reelle venner er det egentlig? Høres mer ut som om TS veldig ønsker å være en del av en gjeng hn er på utsiden av, og har prøvd å pushe seg litt inn der. Anonymkode: 47c8f...0b7 Til info: Det er ikke lett å være ensom, det er faktisk utrolig sårt. Å ta initiativ er utrolig vanskelig, spesielt hvis det blir sett på som å prøve å pushe seg innpå folk. Hva så om man ønsker å bli en del av en gjeng og prøver det med å invitere de til seg. Det burde heller bli sett på som noe positivt, at en ikke bare sitter på gjerdet og venter, men gjør noe selv. TS er tøff, skulle ønske jeg også var det. Anonymkode: 91b2b...792 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #99 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men var TS egentlig med i denne gjengen…? For om en inviterer ‘venner’ med hjertet i halsen, hvor reelle venner er det egentlig? Høres mer ut som om TS veldig ønsker å være en del av en gjeng hn er på utsiden av, og har prøvd å pushe seg litt inn der. Anonymkode: 47c8f...0b7 Når er man med og ikke med da egentlig? Og hvorfor har de kontakt i det hele tatt om hun ikke er det? Hun er åpenbart med i chatten deres. Anonymkode: 9848c...01e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #100 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men var TS egentlig med i denne gjengen…? For om en inviterer ‘venner’ med hjertet i halsen, hvor reelle venner er det egentlig? Høres mer ut som om TS veldig ønsker å være en del av en gjeng hn er på utsiden av, og har prøvd å pushe seg litt inn der. Anonymkode: 47c8f...0b7 Som jeg tidligere har vært inne på tror jeg også at TS har prøvd å komme seg inn i en gjeng som egentlig ikke vil ha henne med. Det var modig av henne, men slike fremstøt er som regel ikke særlig vellykket. En etablert gjeng er sjelden åpen for å inkludere nye. Det er trist, men samtidig forståelig. Jeg sier ikke at disse folka har gjort ting på en fin måte, men jeg får også følelsen av at TS har prøvd for hardt og ikke klart å lese situasjonen. Sidespor: Jeg vet ikke om TS er ensom eller ikke, men jeg blir ofte veldig skeptisk når jeg hører eller leser om tips til de som er ensomme eller vil bli kjent med noen nye. For det sies at man skal ta initiativ, by på seg selv, invitere folk med på sånn og slik, ikke gi opp, vær raus, ikke vente på at andre skal komme til deg. Sånn sett har jo TS gjort alt etter boken og gjort slik man blir oppmuntret til. Men det disse "gode rådene" ikke forteller er jo at man risikerer å gå ordentlig på trynet hvis man tar masse initiativ uten å lese situasjonen med kritisk blikk. Man risikerer å invitere og sitte igjen alene med en haug spekemat og føle seg dritt. Noen ganger er det faktisk riktig å vente på at andre kommer til deg. Noen ganger er det også riktig å gi opp og innse at disse folka er ikke interesserte i den kontakten du prøver å få dem til å være interesserte i. Jeg skulle ønske dette kunne snakkes mer om, slik at ikke folk tror det er så enkelt som å bare følge "gode råd" med å ta initiativ og så vil alt ordne seg. Da føler man seg fort bare enda verre når det ikke funker. Jeg lærte dette på en veldig hard måte som tenåring og det var en lekse for livet. Ikke noe galt med meg, ikke noe galt med den gjengen jeg absolutt ville inn i, men det var ikke gjensidig interesse og da går det bare ikke. Anonymkode: 41a0e...1b6 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå