Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under 40, men har siste årene lagt merke til et par kvinner som nærmest over natten har mistet elastisitet og «ungdom» i ansikt. Altså… skjer det alle når de kommer i menopause eller hva?? Dette er kvinner i midten av 40 årene. Hva kan man gjøre for å forhindre at det skjer??

Anonymkode: fc254...229

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok kollagentap. Forebygging kan f.eks. være retinol og/eller microneedling. Selv foretrekker jeg dermapen (og det fungerer), men det er jo dyrt. 

Anonymkode: 810f3...030

Skrevet (endret)

Det kan være kollagentap, som AB...030 påpeker, men det kan også skyldes solskader som følge av uvettig soling og/eller utilstrekkelig solbeskyttelse da de var yngre. Det kommer gjerne til syne når man kommer i førtiårene. Ubeskyttet UV-eksponering er den viktigste årsaken til for tidlig hudaldring, så man forebygger mye med å være nøye med solbeskyttelse. De UV-strålene som trenger dypt ned i huden og skader cellene (UVA) trenger også gjennom skydekke og vinduer/bilruter, så det kan man ha i bakhodet.

Man kan også bruke et retinoid (retinol eller retinaldehyd). Dette er en form for A-vitamin som stimulerer hudens egen produksjon av kollagen og elastin, som avtar etterhvert som vi blir eldre. I tillegg er det viktig med nok fukt for å hjelpe huden å opprettholde god elastisitet, noe som både bidrar til å opprettholde hudbarrieren, forebygge fine linjer og smårynker, og hudens evne til å reparere seg selv. 

Endret av Roci
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg var dette pga kollagentap, som igjen var pga for dårlige kilder til protein i kosten. Spiser nå mye kjøtt og fisk, og det er stor forskjell. 

Anonymkode: c5cc6...246

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...