Gå til innhold

Barn som nekter å ha på pentøy til 17. mai

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Carrot skrev (20 minutter siden):

hvis målet med argumentet ditt var å dra det ekstra langt lykkes du, men siden vi er der da så ja, hvis barnet reagerer som TS beskriver og alltid velger spidermandrakten (potensiell diagnose osv) så ville jeg latt det ha på spiderman drakten på 17 mai uten å blunke fordi jeg fortsatt mener at de VOKSNE som evt reagerer er de som har et problem og ikke barnet som nok er lykkelig og har en fortreffelig 17 mai feiring

Nei, barnet blir ikke «lykkelig» av å få gå i badedrakt eller pysj på 17. mai. Tvert i mot så bli barnet skamfullt og fortvilet når det oppdager at alle andre har kledd seg skikkelig og at barnet blir ledd av.

Å være voksen innebærer blant annet at man ser konsekvensene som barnet ikke selv har modenhet til å se. Å la barnet få viljen sin i ett og alt skaper det motsatte av lykkelige barn. 

Anonymkode: 332c0...8fb

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle barn er ulike. Men spesielt de på autismespektet, adhd og høysensitive barn kan være veldig sensitive på hva de har på seg. Det meste kan klø….feks sømmer og ull. Og der bør foreldrene tilpasse litt, men alle som ikke har de utfordringene med sine barn tror dette har med bortskjemte barn å gjøre. At det bare er å sette ned foten. Og så lett er det ikke!! Er helt sikker på at alle oppegående foreldre gjør så godt de kan for å pynte barna sine og gi de en god feiring. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

hvis målet med argumentet ditt var å dra det ekstra langt lykkes du, men siden vi er der da så ja, hvis barnet reagerer som TS beskriver og alltid velger spidermandrakten (potensiell diagnose osv) så ville jeg latt det ha på spiderman drakten på 17 mai uten å blunke fordi jeg fortsatt mener at de VOKSNE som evt reagerer er de som har et problem og ikke barnet som nok er lykkelig og har en fortreffelig 17 mai feiring

Hva med naken eller bikini eller i trusa? 

Anonymkode: b8489...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du har fri barneoppdragelse, og det viktigste er at barnet oppfatter seg selv som verdens midtpunkt, og får bestemme alt selv? Joggebukse og t-skjorte i bryllup, begravelse, konfirmasjon og bestemors 50-årsdag også da? Eller er det lurt å lære barnet at enkelte dager dropper man treningsklær?

Anonymkode: dbdc0...86b

Det er ikke likhetstegn mellom fri barneoppdragelse i den mest nedlatende forstand som du nevner her og en hel, ny svart joggebukse på en 7-åring på 17 mai. De to tingene har faktisk ingenting med hverandre å gjøre.

Det koker ned til et spørsmål om tolkning av hvilke kamper som er viktig å ta. For deg er det aller viktigste å ikke tape ansikt på stygge barn i joggebuksa, fasaden kan aldri vike. For noen av oss andre er det viktigere å gi barna en fin dag der de kan leke og bevege seg og ikke minst være i godt humør og ikke sure hele dagen. For ja, jeg kan nok få tvunget barna min inn i det meste om jeg virkelig vil, men for det første synes jeg ren overkjøring om de virkelig ikke vil er helt uhørt når det bare gjelder om en svart joggebukse er godkjent av bunadspolitiet, og for det andre er det ikke så fryktelig viktig for meg hvilket stoff den svarte buksa er laget av. Sist men ikke minst synes jeg det er viktigere at barnet får en fin opplevelse 17 mai og vi andre en rolig dag med lite mas og klaging, enn at vi på død og liv MÅ følge en eller annen kleskode fra forrige årtusen. Det er en 7-åring det er snakk om som skal gå en tur i byen, leke på skolen og spise is og pølse, ikke en på 27 som skal til gallamiddag hos kongen mens hele verden ser på.

Men så er jeg utlending da, og det er bare datteren min som går i bunad (helt frivillig). Har også en i korpsuniform (med genser og caps, gud forby) og en tenåring som har blitt alt for stor til å bli tvunget til noe mer enn en skjorte og mørk bukse. 

Anonymkode: 60ed7...ff6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med naken eller bikini eller i trusa? 

Anonymkode: b8489...16b

Selvfølgelig lar foreldre ikke barna gå i bikini eller truse på 17 mai. Men det er rimelig langt unna en svart joggebukse altså. 

Latterliggjøring av andre er også en hersketeknikk, husk det. Vi andre skjønner godt hva du prøver å få til og synes du kommer med forferdelig dårlige argumenter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (2 timer siden):

Ikke alle som fikk juling, så er ikke noe vits i å dra den dit. Men vi var vant til at foreldrene bestemte, og vi skulle høre etter. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Signerer denne. Ikke rart at 20 % av dagens unge voksne gir rett inn i Ung Ufør.

"Dakar Theo kan ikke tvinges til å ha på seg skjorte på Norges nasjonaldag, det er jo tortur for ham!!"

Anonymkode: 6ace7...3d8

got2go skrev (2 timer siden):

Denne generasjonen ass 🙄 Da jeg var liten så var det ikke et tema en gang. Fine klær til 17. Mai, bare glem å ha en diskusjon på det. 

Ungene trenger ikke å ha et ord med i laget i en hver jævla setting.

Så det dere vil fram til, er at deres generasjon har feilet i oppdragelsen av dagens foreldre? 🙂

Anonymkode: 131dc...c62

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen pentøy - ingen feiring av 17.mai ute blant folk. 

Så kan de velge hva som er viktigst.

Anonymkode: 9270d...b35

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke likhetstegn mellom fri barneoppdragelse i den mest nedlatende forstand som du nevner her og en hel, ny svart joggebukse på en 7-åring på 17 mai. De to tingene har faktisk ingenting med hverandre å gjøre.

Det koker ned til et spørsmål om tolkning av hvilke kamper som er viktig å ta. For deg er det aller viktigste å ikke tape ansikt på stygge barn i joggebuksa, fasaden kan aldri vike. For noen av oss andre er det viktigere å gi barna en fin dag der de kan leke og bevege seg og ikke minst være i godt humør og ikke sure hele dagen. For ja, jeg kan nok få tvunget barna min inn i det meste om jeg virkelig vil, men for det første synes jeg ren overkjøring om de virkelig ikke vil er helt uhørt når det bare gjelder om en svart joggebukse er godkjent av bunadspolitiet, og for det andre er det ikke så fryktelig viktig for meg hvilket stoff den svarte buksa er laget av. Sist men ikke minst synes jeg det er viktigere at barnet får en fin opplevelse 17 mai og vi andre en rolig dag med lite mas og klaging, enn at vi på død og liv MÅ følge en eller annen kleskode fra forrige årtusen. Det er en 7-åring det er snakk om som skal gå en tur i byen, leke på skolen og spise is og pølse, ikke en på 27 som skal til gallamiddag hos kongen mens hele verden ser på.

Men så er jeg utlending da, og det er bare datteren min som går i bunad (helt frivillig). Har også en i korpsuniform (med genser og caps, gud forby) og en tenåring som har blitt alt for stor til å bli tvunget til noe mer enn en skjorte og mørk bukse. 

Gud bedre så nedlatende det går an å bli. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: ae24a...ccf

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, barnet blir ikke «lykkelig» av å få gå i badedrakt eller pysj på 17. mai. Tvert i mot så bli barnet skamfullt og fortvilet når det oppdager at alle andre har kledd seg skikkelig og at barnet blir ledd av.

Å være voksen innebærer blant annet at man ser konsekvensene som barnet ikke selv har modenhet til å se. Å la barnet få viljen sin i ett og alt skaper det motsatte av lykkelige barn. 

Anonymkode: 332c0...8fb

Men man blir ikke ledd av når man er 7 år og kommer en en hel og ny svart joggebukse på 17 mai. Kanskje blir du sett rart på på Oslo vest, kanskje det samme med alle som bare har en billig festdrakt, vanlig kjole eller solbriller til under 2000. Det er nok faktisk veldig få som legger merke til buksa faktisk.

Og så kan du jo spørre deg hvem som bommer av han som ler eller roper av en 7-åring i svart joggebukse, eller han som ser en blid gutt som leker og ønsker de rundt seg en fin 17 mai.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han ha på seg det han vil og kose seg. Dersom noen blir fornærmet over antrekket til at barn, er det deres eget problem. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gud bedre så nedlatende det går an å bli. 🤦🏻‍♀️

De nedlatende her er de som mener man er en dårlig mor om man lar 7-åringen gå i joggebukse på 17. mai. I joggebukse har gutten en flott dag og er fornøyd, men det er tydeligvis mye viktigere å presse ungen inn i klær han ikke liker og ødelegge stemningen for resten av dagen. Jeg er helt uenig i hvem som er den dårlig moren her av hun som hører på barnet og hun som overkjører barnet totalt. Bare det å dømme en 7-åring og moren hans fordi gutten har på en (hel og ny) joggebukse sier veldig mye om graden av overfladiskhet. Hvis du synes dette er nedlatende å mene så får det nesten bare være det. Jeg mener det er et holdningsproblem og grenser til mobbeatferd å dømme folk slik og faktisk også å overkjøre all egenvilje i egne barn, og det synes jeg ikke er greit. Noen ting kan barn ikke velge, som å pusse tenner, ta på varme klær i minusgrader eller legge seg om kvelden - men buksa på 17 mai er virkelig ikke verdt å ødelegge dagen for.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De nedlatende her er de som mener man er en dårlig mor om man lar 7-åringen gå i joggebukse på 17. mai. I joggebukse har gutten en flott dag og er fornøyd, men det er tydeligvis mye viktigere å presse ungen inn i klær han ikke liker og ødelegge stemningen for resten av dagen. Jeg er helt uenig i hvem som er den dårlig moren her av hun som hører på barnet og hun som overkjører barnet totalt. Bare det å dømme en 7-åring og moren hans fordi gutten har på en (hel og ny) joggebukse sier veldig mye om graden av overfladiskhet. Hvis du synes dette er nedlatende å mene så får det nesten bare være det. Jeg mener det er et holdningsproblem og grenser til mobbeatferd å dømme folk slik og faktisk også å overkjøre all egenvilje i egne barn, og det synes jeg ikke er greit. Noen ting kan barn ikke velge, som å pusse tenner, ta på varme klær i minusgrader eller legge seg om kvelden - men buksa på 17 mai er virkelig ikke verdt å ødelegge dagen for.

Nei de nedlatende er deg🤦🏻‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pynter ikke barnet seg, blir det ikke feiring. Så enkelt er det i vårt hus. 

Anonymkode: bc092...9bf

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så det dere vil fram til, er at deres generasjon har feilet i oppdragelsen av dagens foreldre? 🙂

Anonymkode: 131dc...c62

Nei, jeg har ikke barn. Men det er ikke å stikke under en stol at oppdragelsen i dag bærer preg av litt for mye pedagogikk og litt for lite foreldremynderi.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det bestemmer de selv altså, den kampen hadde jeg aldri tatt. Jeg hadde nok forsøkt, både forberedelse og oppmuntring, men går det ikke så blir det barnets valg. 

Anonymkode: 2f475...7c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Synes det høres helt fint ut på småtrinnet, med sort ny joggebukse og skjorte må man egentlig se godt etter for å se at det ikke eeegentlig er småtøy. En førsteklassing er fremdeles ganske liten! 

Anonymkode: 262eb...f26

En går ikke ute med joggebukse på 17. Mai. Da får ungen holde seg hjemme.

Anonymkode: 51ac1...15d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden skjønner jeg deg, samtidig tenker jeg du duller veldig med barnet og lar de sette veldig premissene selv. 

Det er noen få ganger i året man skal pynte seg ordentlig. Julaften, 17. mai, dåp/konfirmasjon og bryllupsfeiring. Om man begynner å fire på kravene, så blir det jo desto mer umulig dess eldre de blir. Ville stilt krav om at finstasen skal være på mens man går i tog og på formiddagen, og at man kan skifte til noe lettere pentøy etterpå.

Det viktigste er selvsagt å kose seg, men det er jo ikke klærne som ødelegger for det. Det må også barnet ditt lære, at man av og til må nedprioritere egne ønsker for å svare litt til samfunnets normer og forventninger.

Anonymkode: 3165f...5b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...