AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:17 #81 Del Skrevet fredag kl 08:17 Summeer skrev (1 minutt siden): Om joggebuksa er sort, ren og ny og han har på seg en nøytral tskjorte/genser uten masse trykk på og en 17.mai sløyfe er jo det pent nok tenker jeg. Det er viktigere at man har en god dag der man deltar og spiser is og pølse med vennene på skolen enn at buksa er stram og skjorta er stiv. 😍 Anonymkode: 5bfb8...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:20 #82 Del Skrevet fredag kl 08:20 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er en trend i tiden at barn nå får bestemme alt. De er små sjefer i familien, og det de ikke vil, det slipper de. Det kommer til å bli håpløse voksne ut av det. Noen få dager i året er det vanlig skikk og bruk at man kler seg litt penere enn til vanlig. Ingen tar skade av det. Anonymkode: dbdc0...86b Tja. Om hele 17. mai blir ødelagt for hele familien, ved at ungen har det ubehagelig og går og sutrer og griner og trasser og lager dårlig stemning, og hver eneste 17. mai blir sånn, og man hele barndommen til ungen ikke får én eneste fin 17. mai, så kan man jo kanskje si at det er litt trasig...? Det er noe som heter å velge sine kamper. Finklær er KUN fordi "alle andre", og det er absolutt ingen som tar skade av at noen andre ikke har pyntet seg. Hvorfor er det viktigere hvordan ungene ser ut på denne dagen, fremfor at de har det kjekt? Det er så utrolig rart at man ellers i året snakker om at "utseendet er ikke viktigst", og at man skal lære barn å ikke være utseende-fokusert, og å ta egne valg, osv. Men så plutselig på 17. .mai er utseende ALT! Det er ekstremt viktig å kle seg sånn som naboene vil nikke anerkjennende til, og barna skal undertrykke eget fysisk ubehag fordi Noen Andre voksne folk vil rynke på brynene om de får kle seg behagelig. Anonymkode: 90392...527 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:21 #83 Del Skrevet fredag kl 08:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vokste opp med en mor som absolutt mente at på på 17 Mai så MÅ man ha fin klær, hvis ikke kunne man nare holde seg hjemme, er nå 38 og hater denne dagen som pesten pågrunn av tvang i barndommen. Jeg tenker så lenge klærne er hele og rene så må det nå være bra. Skal unger måtte tvinges inn i klær de ikke er komfortabel i så skaper det negative følelser for denne dagen. Er det ikke viktigere at barna er fornøyde og har det koslig? Anonymkode: e1a10...51e Samme her. Det var liksom heller ikke noen mellomting mellom stivpynting og hverdagsklær. Som jente måtte jeg ha på kjole. Det har totalt ødelagt både 17.mai og julaften for min del. Og jeg har passert 40 med god margin. Det er helt sprøtt hvordan det enda henger igjen. I dag eier jeg ikke en eneste kjole pga dette. Tenker at man med fordel kan være litt fleksibel. Anonymkode: 0d87d...bfb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:22 #84 Del Skrevet fredag kl 08:22 Kan det hjelpe å la han velge mellom 2-3 bukser og et par skjorter? Han kan bestemme seg i dag, også prøver du å få unnagjort diskusjonen, slik det blir mindre stress i morgen. Anonymkode: d64b0...4e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:24 #85 Del Skrevet fredag kl 08:24 Dette viktigaste er barna har en fin dag😍gode minner🥁 Anonymkode: 5bfb8...552 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:25 #86 Del Skrevet fredag kl 08:25 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja. Om hele 17. mai blir ødelagt for hele familien, ved at ungen har det ubehagelig og går og sutrer og griner og trasser og lager dårlig stemning, og hver eneste 17. mai blir sånn, og man hele barndommen til ungen ikke får én eneste fin 17. mai, så kan man jo kanskje si at det er litt trasig...? Det er noe som heter å velge sine kamper. Finklær er KUN fordi "alle andre", og det er absolutt ingen som tar skade av at noen andre ikke har pyntet seg. Hvorfor er det viktigere hvordan ungene ser ut på denne dagen, fremfor at de har det kjekt? Det er så utrolig rart at man ellers i året snakker om at "utseendet er ikke viktigst", og at man skal lære barn å ikke være utseende-fokusert, og å ta egne valg, osv. Men så plutselig på 17. .mai er utseende ALT! Det er ekstremt viktig å kle seg sånn som naboene vil nikke anerkjennende til, og barna skal undertrykke eget fysisk ubehag fordi Noen Andre voksne folk vil rynke på brynene om de får kle seg behagelig. Anonymkode: 90392...527 Fordi det handler om skikk og bruk, og respekt for en feiring. Det finnes masse behagelige, litt finere klær til både barn og voksne. Joggebukse og t-skjorte passer ikke 17. mai, om man ikke skal ligge hjemme i sofaen. Det med at alt annet av klær er ubehagelig, er bare tull. Anonymkode: dbdc0...86b 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:25 #87 Del Skrevet fredag kl 08:25 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg bryr meg🥱 Anonymkode: 5bfb8...552 Anonymkode: 5bfb8...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:26 #88 Del Skrevet fredag kl 08:26 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er en trend i tiden at barn nå får bestemme alt. De er små sjefer i familien, og det de ikke vil, det slipper de. Det kommer til å bli håpløse voksne ut av det. Noen få dager i året er det vanlig skikk og bruk at man kler seg litt penere enn til vanlig. Ingen tar skade av det. Anonymkode: dbdc0...86b Dette har du forsket på skjønner jeg🙊 Mine barn har fått bestemme mye selv, til en viss grad selvfølgelig. Men hva de har på seg til enhver tid gidder jeg ikke bruke energi på å styre. Vi har nå voksne fornuftige barn som både pynter seg litt når anledningen er der og oppfører seg vanlig ute i verden. Ingen barn tar skade av å ha på kjente og vanlige klær på 17 mai. Anonymkode: 312a6...762 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:27 #89 Del Skrevet fredag kl 08:27 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er en trend i tiden at barn nå får bestemme alt. De er små sjefer i familien, og det de ikke vil, det slipper de. Det kommer til å bli håpløse voksne ut av det. Noen få dager i året er det vanlig skikk og bruk at man kler seg litt penere enn til vanlig. Ingen tar skade av det. Anonymkode: dbdc0...86b Det er trend i tiden at dessertgenerasjonen klager og kritiserer absolutt alt de nyere generasjonene gjør. Verden er stadig i utvikling. Det er mye forskning på barneoppdragelse nå. Dere eldre gjorde det beste dere kunne, med den lille informasjonen dere hadde. Vi trenger ikke gjøre samme feilene med de nyere generasjoner, bare fordi dere eldre skal føle dere bedre med facist oppdragelsen som var inn i deres tid. Anonymkode: 131dc...c62 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:28 #90 Del Skrevet fredag kl 08:28 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tydeligvis ikke, siden du faktisk roper og skriker i tråden Anonymkode: 90392...527 Jeg roper ikke i tråden. Anonymkode: 5bfb8...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:30 #91 Del Skrevet fredag kl 08:30 Med mindre det foreligger en gjennomgripende psykisk lidelse hos barnet som krever store tilpasninger, så er det faktisk du som er den voksne og som bestemmer. Det er en del av oppdragelsen å lære barna om skikker, høflighet og kutyme. Du får vise ham en film om barna som sprenges og rives i fillebiter foran foreldrene sine på Gaza og spørre om det fremdeles oppleves som tortur å måtte ha på seg ei penskjorte på nasjonaldagen i verdens rikeste og tryggeste land. Anonymkode: 6ace7...3d8 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:32 #92 Del Skrevet fredag kl 08:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med mindre det foreligger en gjennomgripende psykisk lidelse hos barnet som krever store tilpasninger, så er det faktisk du som er den voksne og som bestemmer. Det er en del av oppdragelsen å lære barna om skikker, høflighet og kutyme. Du får vise ham en film om barna som sprenges og rives i fillebiter foran foreldrene sine på Gaza og spørre om det fremdeles oppleves som tortur å måtte ha på seg ei penskjorte på nasjonaldagen i verdens rikeste og tryggeste land. Anonymkode: 6ace7...3d8 I alle dager?? Vi snakker om en liten 6 åring her. Hva vet du om hva han plages med? Anonymkode: 312a6...762 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:33 #93 Del Skrevet fredag kl 08:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med mindre det foreligger en gjennomgripende psykisk lidelse hos barnet som krever store tilpasninger, så er det faktisk du som er den voksne og som bestemmer. Det er en del av oppdragelsen å lære barna om skikker, høflighet og kutyme. Du får vise ham en film om barna som sprenges og rives i fillebiter foran foreldrene sine på Gaza og spørre om det fremdeles oppleves som tortur å måtte ha på seg ei penskjorte på nasjonaldagen i verdens rikeste og tryggeste land. Anonymkode: 6ace7...3d8 Barn i Gaza syns nok det er helt respektløst at en norsk syvåring ferier friheten og demokrati i en helt ny joggebukse. Anonymkode: 131dc...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:33 #94 Del Skrevet fredag kl 08:33 Denne tråden må være ufattelig kjip for dem som faktisk ikke har råd til finklær Mener folk virkelig at dersom man ikke har finklær på så er man ikke verdig til å feire ute blant folk?? Seriøst, skjerpings! 17.mai er for ALLE - uansett klær, penger på konto, tykk eller tynn, gammel eller ung. Vi feirer alle med det vi har. Det viktigste er at den som har lyst deltar og har en fin dag. Anonymkode: 3b3e8...abe 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:33 #95 Del Skrevet fredag kl 08:33 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi det handler om skikk og bruk, og respekt for en feiring. Det finnes masse behagelige, litt finere klær til både barn og voksne. Joggebukse og t-skjorte passer ikke 17. mai, om man ikke skal ligge hjemme i sofaen. Det med at alt annet av klær er ubehagelig, er bare tull. Anonymkode: dbdc0...86b Dette forstår ikke enkelte voksne her ser du om 17. mai og klær. Vi kan ikke vente oss så mye mer. Anonymkode: 5bfb8...552 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:35 #96 Del Skrevet fredag kl 08:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Denne tråden må være ufattelig kjip for dem som faktisk ikke har råd til finklær Mener folk virkelig at dersom man ikke har finklær på så er man ikke verdig til å feire ute blant folk?? Seriøst, skjerpings! 17.mai er for ALLE - uansett klær, penger på konto, tykk eller tynn, gammel eller ung. Vi feirer alle med det vi har. Det viktigste er at den som har lyst deltar og har en fin dag. Anonymkode: 3b3e8...abe Klokken er 10.30 på en hverdag. Noen av de som svarer er nok pensjonist-nazi-facist bestemor på 65+++ Anonymkode: 131dc...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anniedoug Skrevet fredag kl 08:35 #97 Del Skrevet fredag kl 08:35 Jeg vil heller se et smilende barn i joggebukse enn et surt barn i dress! Det finnes pene og enkle varianter av treningsbukser, enkel genser eller skjorte og evt en 17.mai sløyfe på. Mer enn bra nok! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:35 #98 Del Skrevet fredag kl 08:35 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er trend i tiden at dessertgenerasjonen klager og kritiserer absolutt alt de nyere generasjonene gjør. Verden er stadig i utvikling. Det er mye forskning på barneoppdragelse nå. Dere eldre gjorde det beste dere kunne, med den lille informasjonen dere hadde. Vi trenger ikke gjøre samme feilene med de nyere generasjoner, bare fordi dere eldre skal føle dere bedre med facist oppdragelsen som var inn i deres tid. Anonymkode: 131dc...c62 Nå måtte jeg le litt. Det var meg du svarte. Jeg fikk barn på slutten av 90-tallet, ikke i 1940 😄 Anonymkode: dbdc0...86b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:38 #99 Del Skrevet fredag kl 08:38 Jeg tenker det må være mulig å få til et kompromiss. La han gå i en litt fin joggebukse og han ønsker det, men at overdel da blir skjorte eller piquetskjorte om været blir varmt. Da vår datter skulle døpes og alle gjester hadde pyntet seg, hadde vi et vennepar der datteren troppet opp i jeans, hverdagstopp og hvite tennissokker. Hun var da ca 10 år og jeg antar hun har fått lov å velge selv hva hun vil ha på seg, eller nektet å ha på noe pentøy. Synes det var pinlig og mangel på respekt å møte opp kledd sånn når man er 10 år. Med en 6-7 åring ville jeg lagt lista lavere, men likevel tatt praten om at noen anledninger krever at vi kler oss opp litt. Anonymkode: 4cf9d...9ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:38 #100 Del Skrevet fredag kl 08:38 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fordi det handler om skikk og bruk, og respekt for en feiring. Det finnes masse behagelige, litt finere klær til både barn og voksne. Joggebukse og t-skjorte passer ikke 17. mai, om man ikke skal ligge hjemme i sofaen. Det med at alt annet av klær er ubehagelig, er bare tull. Anonymkode: dbdc0...86b Hva vet egentlig du om hva som finnes der den enkelte bor? Både jeg og et av barna mine sliter voldsomt med å finne behagelige bukser som ser fine ut. Vi har begge smal midje og lange bein, og det klin umulig å finne bukser som ikke er alt for vide i livet, og samtidig lange nok i beina. Det er IKKE behagelig å ha en bukse som er snurpet klumpete sammen med et belte for å holde seg oppe. Det kan hende en person med en annen kroppsform synes denne buksen er kjempebehagelig, men det hjelper jo ikke min unge, om han ender opp med buksen i en vond klump rundt midjen sin? DU vet ikke hva som er behagelig for andre mennesker. En ting er at folk har ulike kropper, som gjør at det kan være mer eller mindre utfordrende å finne klær. En annen ting er at folk har ulik grad av hva de synes er behagelig og ikke - noen synes ull klør, andre gjør det ikke. Noen synes det er ubehagelig med klær som strammer, andre merker det ikke engang. Barn er ekstra sensitive for ting mot huden, og noen mye mer enn andre. Ting som strammer, ting som ikke er stretchy og lar dem bevege seg fritt, ulike stoffer og tekstiler, alt dette kan oppleves forferdelig ubehagelig for mange. Og spesielt barn. Anonymkode: 90392...527 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå