Gå til innhold

Barn som nekter å ha på pentøy til 17. mai

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jo

Anonymkode: 5bfb8...552

Ungene får lære seg å bruke pensko. Gå de ut i god tid før 17. mai. Herregud dere småbarnsforeldre lar jo ungene bestemme alt.

Anonymkode: 51ac1...15d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her pynter barna seg til barnetoget,så er det å skifte klær for de som skal gå i borgertoget. For dere som er så strenge på antrekk på 17 mai nekter vel ikke barna å skifte fra bunad til rideklær hvis de skal leie shettlandsponny i borgertoget ?

Her blir det nok festdrakt i år tror jeg for henne.

Anonymkode: 0fe5a...188

Det går fint an å bruke en bunad om en skal leie eller ri en shetlandsponni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le! Jeg bor faktisk et sted med småbarnsforeldre som først og fremst tenker litt komfort! Så gutter med hettegenser, shorts og freshe fargerike sko… Og så caps, og bunader, dresser og annet fint tøy, mer sporty tøy og tskjorter! Og jeg så veldig få jenter og gutter med stive pensko! Ble lettet og glad på barnas og foreldrenes vegne for å være helt ærlig. Jeg er for mangfold og at folk skal kose seg, føle seg frie og trygge i seg selv! Voksene var også mer avslappet kledd enn hva jeg får inntrykk av her i tråden også… Mange glade voksne og barn, i behagelige sko og det gjør meg veldig glad! Og det får meg også til å lure på om de mest gammeldagse og kritiske kommentarene egentlig er foreldre i dag eller om de er fra en eldre generasjon, eller for uten barn … Bitre høres dere iaf ut. Sånn seriøst … det kan også hende at jeg kanskje bor et sted det er litt andre ting som betyr noe, som deltagelse før penkostymet! Ja, det er faktisk det… Og ja, hvorfor var jeg så opptatt av drakta til sønnen min? Hva var det jeg egentlig fikk frem! Jo, at jeg får det til som forelder… Og det er vel mest det! Hadde ikke hedret landet vårt om jeg måttet bli hjemme med barnet fordi det ikke ville ha på riktig sko. Jeg blir faktisk forbanna over enkeltes holdninger sett i retrospekt! Det ytre kostymet teller mye mer en at folk skal føle seg bra,  … Jeg tror egentlig det handler mest om å vise seg frem, vise frem familien og barna! Ikke at det er noe galt i det, men å pakke det inn i at det er for å vise respekt for landet er jo bare tull… Seriøst! Er faktisk ikke slik at man lærer seg å gå pent kledd på 17 mai om man blir tvunget til det i barndommen… Bare tull det også! Større sjans for at 17 mai forbindes med noe ubehag bare… 

Anonymkode: 98b7d...6d5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg hadde et halvt øye på egne unger i dag tenkte jeg på denne tråden og kikket litt på hva folk hadde på seg! Vanligvis bryr jeg meg ikke en døyt, merker det ikke engang, men i dag så jeg etter.

Jeg så unger i alt fra strikkede bunader til hverdagsklær. Og voksne i alle slags påkledninger. Bunad og piratskaut? Jada! Skrikende rosa og gul kjole, med knall røde sko? Jepp! Jeg så mye rart rett og slett. Og jeg tror det verste jeg så var ei som hadde tatt konseptet litt lengre, med en variant av festdrakt i helt grelle farger, med ermeløs skjorte. Det var ikke veldig pent… 

Uansett! 
Spørsmålet i tråden her var vel egentlig om det var greit å ha en svart joggebukse med fin skjorte til. Og dette barnet hadde da vært penere kledd enn ganske mange! Hvorfor sånn oppstyr rundt det? En mørk bukse og pen skjorte, det er ingenting galt med det? 

Det er langt mellom strikkebunad og hettegenser. Det må ikke være enten eller. 

Og kanskje hun med den (i mine øyne) grusomme «festdrakten» følte seg uendelig fin. Hvem er jeg til å si at det var feil? Hun hadde tross alt både skjorte (dog uten ermer), stakk (i grusomme farger), og søljer (av ukjent type). Burde være helt innafor det. Men helt ærlig, for meg er svart joggebukse og finskjorte uendelig mye finere…

Anonymkode: d9a03...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ungene får lære seg å bruke pensko. Gå de ut i god tid før 17. mai. Herregud dere småbarnsforeldre lar jo ungene bestemme alt.

Vi bruker ikke pensko på 17 vi voksne heller 

Anonymkode: 20008...815

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg må le! Jeg bor faktisk et sted med småbarnsforeldre som først og fremst tenker litt komfort! Så gutter med hettegenser, shorts og freshe fargerike sko… Og så caps, og bunader, dresser og annet fint tøy, mer sporty tøy og tskjorter! Og jeg så veldig få jenter og gutter med stive pensko! Ble lettet og glad på barnas og foreldrenes vegne for å være helt ærlig. Jeg er for mangfold og at folk skal kose seg, føle seg frie og trygge i seg selv! Voksene var også mer avslappet kledd enn hva jeg får inntrykk av her i tråden også… Mange glade voksne og barn, i behagelige sko og det gjør meg veldig glad! Og det får meg også til å lure på om de mest gammeldagse og kritiske kommentarene egentlig er foreldre i dag eller om de er fra en eldre generasjon, eller for uten barn … Bitre høres dere iaf ut. Sånn seriøst … det kan også hende at jeg kanskje bor et sted det er litt andre ting som betyr noe, som deltagelse før penkostymet! Ja, det er faktisk det… Og ja, hvorfor var jeg så opptatt av drakta til sønnen min? Hva var det jeg egentlig fikk frem! Jo, at jeg får det til som forelder… Og det er vel mest det! Hadde ikke hedret landet vårt om jeg måttet bli hjemme med barnet fordi det ikke ville ha på riktig sko. Jeg blir faktisk forbanna over enkeltes holdninger sett i retrospekt! Det ytre kostymet teller mye mer en at folk skal føle seg bra,  … Jeg tror egentlig det handler mest om å vise seg frem, vise frem familien og barna! Ikke at det er noe galt i det, men å pakke det inn i at det er for å vise respekt for landet er jo bare tull… Seriøst! Er faktisk ikke slik at man lærer seg å gå pent kledd på 17 mai om man blir tvunget til det i barndommen… Bare tull det også! Større sjans for at 17 mai forbindes med noe ubehag bare… 

Herlighet så dømmende du er, rart du ikke ser det selv 

Anonymkode: ae24a...ccf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17 mai var det en fin samling av festpyntede mennesker i ulike nydelige bunader og festdrakter,og ulike kjoler og dresser i ulike farger på voksne og barn her i byen.

Og flere som gikk i alt fra litt tykke gensere,allværsjakker og vanlig hverdagstøy rundt i byen. Jeg unnskylder de rundt 4000 siden var turister fra et stort cruiseskip som hadde kom til byen i går.

Anonymkode: 0fe5a...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvinger ikke ungen til å gå flere km i ubehagelige pensko. Joggesko på 17. mai er HELT innafor. Behagelig bukse og finskjorte er da topp! 

Anonymkode: 115fd...e7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 22.49):

Enkelte mennesker vil aldri bli i stand til å følge kleskoder på grunn av medfødt lyte i form av nevroutviklingsforstyrrelse som gir utslag i sensoriske vansker. Å utestenge disse fra tradisjonelle selskapeligheter på grunn av antrekk vil være diskriminering.

Anonymkode: 820d1...291

Tror du virkelig alle unger som slår seg vrange pga. klær har autisme eller psykisk utviklingshemming? :roll:

AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 2.41):

takker igjen for innspill :) Tråden ble mye lengre enn forventet altså. Jeg endte med å ta med sønnen på senteret i dag i håp om at vi fant noe begge kunne akseptere … med en viten om at alt kunne bli verre med at han ble opphengt i et eller annet som absolutt ikke passer … som en t-skjorte med skate-board eller noe… Det kunne da endt med en morsom historie til svigerdatter over hvor sta mannen hennes var i barndommen. 

Men etter innkjøp av skjorter som han absolutt ikke ville ha, (sa han ville kaste dem og aldri delta på 17 mai) og en chinos og linbukse fant han i neste butikk en sort dress med en ide om at han ville se ut som en agent … og måtte ha slips og belte selvfølgelig. Det blir med joggesko for da vi skulle se på sko tror jeg vi fort kunne endt opp med noen nye fargeklatter i stedet. Pensskoene er skrotet for lengst (hater det selv.) 

Jeg innså, - som jeg vet at folk er veldig forskjellige og opptatt av forskjellige ting. Jeg er glad sønnen min kan si ifra, tørre å ta plass, ta ordet og å stå opp for seg selv. Mammaen min ga seg med presset om klær fordi jeg var så himla sta som liten, fikk eksem og vabler av raseri, og jeg går enda ikke i strømpebukse om vinteren. Det ble folk av meg og! Og jeg sitter igjen med noen verdier og tanker som ikke alle har, men som jeg deler med flere. 

Heldigvis er vi forskjellige og vet jo hvilke holdninger jeg ønsker å videreføre til sønnen min, så jeg har bestemt meg for å ikke bry meg om hva folk med helt andre verdier enn meg selv mener… for hvorfor skal jeg det egentlig? 

Ønsker alle barn og voksne en fin 17. mai🇳🇴🇳🇴🇳🇴🥰

Når jeg leser her, spesielt det uthevede, forstår jeg hvorfor du har problemer med å få barnet ditt til å respektere det du sier.

Anonymkode: 0242d...90a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 2.23):

Hva er det som er så jævlig viktig med "penklær" egentlig? Hvordan er det skadelig om man ikke har på "penklær"? Svir det i øynene på deg?

Du foretrekker konformitet og sauementalitet, det er heldigvis plenty av folk som går motstrøms. 

Navlebeskuende much? 

Du får holde deg hjemme!

Anonymkode: e5537...4d0

Jeg bryr meg ikke så mye personlig om folk går i upassende klær. Men jeg anser det å kunne kle seg etter anledningen som en av mange ting man som forelder plikter å lære barna sine. Barna er ikke 7 år hele livet, de skal være på skole, fritidsaktiviteter, jobber, spesielle anledninger osv. der det er ulike forventninger (og noen steder krav) til hva man skal ha på seg. Da er det greit at man lærer det tidlig at ulike anledninger krever ulike klær. Det er kjipt å være et større barn/ungdom eller voksen og ha bomma på kleskoden. Lærer man noen retningslinjer hjemmefra, er det mindre sjanse for å oppleve dette ofte når man blir eldre. Det handler jo ikke om at alle skal gå i akkurat det samme - jeg er helt for at folk har sin egen stil. Men det står ikke i motsetning til å kle seg pent!

Morsomt at du beskylder meg for "sauementalitet" - anbefaler deg å lese i tråder om bunad til konfirmasjon, for eksempel. Da svarer 90 % av bunad til konfirmasjon nærmest er en menneskerett, i alle fall for jenter, og at foreldre må gjøre alt som står i deres makt, om det så er å sette seg i forbruksgjeld eller selge bilen, for å kjøpe/leie/låne en bunad til datteren på konfirmasjonsdagen. Lurer på hvor disse er i denne tråden - hvis de samme som mener bunad til konfirmasjon er en selvfølge også mener at det er heeelt greit at barn (og ungdom og voksne) går i akkurat hva de vil på 17. mai, er det jo ganske ironisk. 

(jeg mener for øvrig at en pen kjole, skjørt eller dress er helt normale og fine antrekk for konfirmasjon.)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi bruker ikke pensko på 17 vi voksne heller 

Anonymkode: 20008...815

Det gjør vi. Enda har vi ikke fått gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn gutt som er 5 år 😊 har funnet ut at det finnes dresser i nærmest joggebukse stoff, samt fine hvite gensere med krager isteden for finskjorte. I år gikk han med på dress, skjorte og pensko utrolig nok, men jeg tok han med for å kjøpe disse klærne da og forklarte han hvor viktig det var å pynte seg på 17 mai, og vi snakket mye om at vi skulle ha på penklær og dra på skolen for å spise is og gå i tog 😅 men det jeg tror gjorde utslaget var at jeg og han handlet dette sammen og han var godt forberedt på at han skulle ha det på seg. 

Anonymkode: 40a2b...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 16.59):

Så du har fri barneoppdragelse, og det viktigste er at barnet oppfatter seg selv som verdens midtpunkt, og får bestemme alt selv? Joggebukse og t-skjorte i bryllup, begravelse, konfirmasjon og bestemors 50-årsdag også da? Eller er det lurt å lære barnet at enkelte dager dropper man treningsklær?

Anonymkode: dbdc0...86b

Hva haar barnedoppdragelse med hvilke klær man lar barnet ha på seg å gjøre om barnet som TS beskriver slår seg helt vrang ligger det som oftest mye mer bak enn både oppdragelse og fri oppdragelse - noe de aller fleste med mer enn etpar eller skjønner om de vil tror jeg..

AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 18.31):

Hva med naken eller bikini eller i trusa? 

Anonymkode: b8489...16b

Er så fint med folk som holder seg saklige når de møte motstand for sine synspunkter eller møter noen de ikke skjønner eller er enige i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...