Gå til innhold

Barn som nekter å ha på pentøy til 17. mai

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En går ikke ute med joggebukse på 17. Mai. Da får ungen holde seg hjemme.

Anonymkode: 51ac1...15d

Er det rart folk drar bort på denne dagen... Skjønner godt folk ikke gidder hvis dere skal innføre kleskode for småbarn i barnetog. Enkelte er trangsynte. 

Pynt dere dere som vil, sier jeg. Så kan de som vil kle seg komfortabelt møte opp med et smil og et flagg. 

Anonymkode: 3da13...3e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så du har fri barneoppdragelse, og det viktigste er at barnet oppfatter seg selv som verdens midtpunkt, og får bestemme alt selv? Joggebukse og t-skjorte i bryllup, begravelse, konfirmasjon og bestemors 50-årsdag også da? Eller er det lurt å lære barnet at enkelte dager dropper man treningsklær?

Anonymkode: dbdc0...86b

Ikke meg men siden du nevner bestemor... Moren min  pynter seg ikke til fødselsdag. Hun kjøper knapt nye klær, men er raus med å gi til andre, ikke minst i form av omsorg for de som ikke har det så bra. 

I vår familie er det viktigste at vi har det hyggelig sammen, og at barna lærer empati og å bry seg om andre, og inkludering. Tenk, vi lar andre barn være med på feiring uten å sende ut invitasjon med kleskode. Alle er velkommen hos oss, og ingen bryr seg om noen stiller i joggebukse eller hullete jeans.

Du har misforstått hva som ligger i begrepet fri barneoppdragelse. Det går an å oppdra barna til at det er det indre som teller, og at det ikke er bra å prøve å framstå som bedre enn man er. 

De triste menneskene i tråden som sier at barn som ikke er fancy nok kledd, skal holde seg hjemme i morgen. Trist er det, ordentlig trist. Tenk, de tror de er så fine i festdrakten sin, men så er de råtne og kalde på innsiden.

Anonymkode: 3da13...3e8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 23.02):

Jeg har en 1. klassing som låser seg fort om jeg ønsker at han skal ha på seg noe annet en myke joggebukser … Jeg har hatt hell noen ganger, men når det er spesielle dager låser det seg helt. (jo viktigere, jo verre.) Jeg har et par småbaggy jeans - kjøpt en sort jeans i håp om at det vil funke! en skjorte kan jeg få til! Også har jeg en sort ny joggebukse som er finere enn de brukte (som reserveløsning)! Chinos ga jeg opp… (pga lommen bak- men tror jeg må kjøpe et par nye for smaken til de små endrer seg jo fort) Problemet mitt er at jeg leste på forumer om at folk ikke deler samme «tanke» som meg og far, da vi har tenkt at det viktigste er at han er komfortabel og har det gøy på 17 mai. Skal sies at jeg tvang han i festdrakt da han var mindre, hvor alt gikk i ball, og ble klaging og misnøyde hele dagen. men «harmonisk» igjen når favoritt-tøyet kom på igjen etter toget. (helt utslitte alle sammen.)  Og jeg bestemte meg for at det ble en veldig unødvendig maktkamp, som sa kjentes helt meningsløs ut … Så nå lurer jeg veldig på hvor rigid jeg skal være, og har jo selvfølgelig ikke lyst til å bli dømt av andre. Skal selv ha på bunad, men for meg er det viktigste at han koser seg glugg, men jeg er jo også opptatt av å ikke bli dømt for å være en trashy mamma eller ha et trashy barn. Blir folk veldig trigget av å se 1.klassinger med 17 mai sløyfe og ellers mer casual/kose kledd? 

Bare trengte å dele frustrasjonen. Og vet at det ikke hjelper å true med at vi må bli hjemme, for da ender vi fort med å nettopp bli det🤷‍♀️

Anonymkode: 98b7d...6d5

I utgangspunktet er jeg bestemt på at vi har på pentøy på sånne dager, men om det hadde vært et problem og ikke bare en fiks idé denne dagen, så hadde jeg nok gjort som deg. En litt pen joggebukse og ei fin skjorte eller t-skjorte funker nok helt fint 👍 

Anonymkode: 5af2b...e63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, beklager, jeg må jo si at jeg egentlig ikke har det. For ungene våre har det aldri vært et alternativ å vrenge av seg klærne vi har bestemt at de skal gå med. De har ikke lært seg til at det var et alternativ, ved at de aldri har hatt noe valg. Eneste valget de KAN ha fått er om de vil ha den eller den genseren/t-skjorta. Altså valget har stått mellom det vi mener er greit og akseptabelt å gå med ut i fra anledningen eller været, men that's it. Så de har aldri tenkt på å vrenge av seg klærne eller nekte å ta på seg det vi har bestemt som et alternativ, for det har ikke vært noe alternativ.... 🤷‍♀️

Anonymkode: df671...7ad

Min unge har vrengt av seg klær siden han var to … Må være deilig for deg å ha unger som ikke er stae, sterk i viljen og klikker av sømmer på sokkene, i klær og sånn… Jeg gir jo ikke barnet lov til å vrenge av seg klær på morgenen rett før vi skal gå… Da måtte jeg surret ungene inn i gaffateip liksom! Barnet mitt har ofte blitt sittende med «kløende» klær fordi jeg vet at det vil gå over etter litt, så mye samarbeid her, men å påstå at barn ikke vil vrenge av seg fordi de ikke får lov holder ikke for alle… Det er ulike behov, temperament og årsaker annet enn at man er for ettergivende. Høres veldig behagelig ut da og ha så medgjørlige barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg tror det er lurt å ha regler om at ved noen anledninger (17. mai, bursdager, jul osv.) så er det penklær som gjelder. Hvis barnet får lov å gå med joggebukser ved slike anledninger, vil det trolig bli vanskeligere å innføre penklær når barnet blir eldre, enn hvis man brukte penklær fra starten.

Hvis han får lov til å gå i joggebukse nå, når skal du innføre penklær?

Jeg bryr meg ikke sånn voldsomt om jeg ser en 1. klassing i joggebukser (hender jo man ser voksne som totalt bommer på skikk og bruk også), men tror det er bra for barna å lære tidlig at det finnes uskrevne regler på dette området, det er en del av oppdragelsen.

Hva er det som er så jævlig viktig med "penklær" egentlig? Hvordan er det skadelig om man ikke har på "penklær"? Svir det i øynene på deg?

Du foretrekker konformitet og sauementalitet, det er heldigvis plenty av folk som går motstrøms. 

Navlebeskuende much? 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da får disse ungene holde seg hjemme.

Anonymkode: 51ac1...15d

Du får holde deg hjemme!

Anonymkode: e5537...4d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker igjen for innspill :) Tråden ble mye lengre enn forventet altså. Jeg endte med å ta med sønnen på senteret i dag i håp om at vi fant noe begge kunne akseptere … med en viten om at alt kunne bli verre med at han ble opphengt i et eller annet som absolutt ikke passer … som en t-skjorte med skate-board eller noe… Det kunne da endt med en morsom historie til svigerdatter over hvor sta mannen hennes var i barndommen. 

Men etter innkjøp av skjorter som han absolutt ikke ville ha, (sa han ville kaste dem og aldri delta på 17 mai) og en chinos og linbukse fant han i neste butikk en sort dress med en ide om at han ville se ut som en agent … og måtte ha slips og belte selvfølgelig. Det blir med joggesko for da vi skulle se på sko tror jeg vi fort kunne endt opp med noen nye fargeklatter i stedet. Pensskoene er skrotet for lengst (hater det selv.) 

Jeg innså, - som jeg vet at folk er veldig forskjellige og opptatt av forskjellige ting. Jeg er glad sønnen min kan si ifra, tørre å ta plass, ta ordet og å stå opp for seg selv. Mammaen min ga seg med presset om klær fordi jeg var så himla sta som liten, fikk eksem og vabler av raseri, og jeg går enda ikke i strømpebukse om vinteren. Det ble folk av meg og! Og jeg sitter igjen med noen verdier og tanker som ikke alle har, men som jeg deler med flere. 

Heldigvis er vi forskjellige og vet jo hvilke holdninger jeg ønsker å videreføre til sønnen min, så jeg har bestemt meg for å ikke bry meg om hva folk med helt andre verdier enn meg selv mener… for hvorfor skal jeg det egentlig? 

Ønsker alle barn og voksne en fin 17. mai🇳🇴🇳🇴🇳🇴🥰

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny joggebukse og pen skjorte eller piquet er helt topp det. Får du på ham 17. mai-sløyfe så blir det perfekt! Ville ikke gjort det til en kampsak.

Mine går i linshorts med kortermet skjorte og rene sko, men her vi bor pleier det å være varmt. De slipper å gå i dress med andre ord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La gutten få ha på de klærne han føler seg komfortable med. En mørk joggebukse og en fin skjorte eller genser er da mer enn bra nok. Her legger jeg ikke merke til om barna har på seg mørk jeans,joggebukse eller dressbukse.

Det viktigste synes jeg er at dere får en fin dag sammen.

Anonymkode: 0fe5a...188

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pynter barna seg til barnetoget,så er det å skifte klær for de som skal gå i borgertoget. For dere som er så strenge på antrekk på 17 mai nekter vel ikke barna å skifte fra bunad til rideklær hvis de skal leie shettlandsponny i borgertoget ?

Her blir det nok festdrakt i år tror jeg for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som mener ungen bør holde seg hjemme: Jeg tipper hsn blir sjeleglad for å slippe både dressbukser, flere timer med venting, korps-støy, endeløse taler, kilometer med trasking i pensko, og generelt kaos.

Sannheten er at barn ikke synes 17. Mai er gøy. Den eneste grunnen til at de liker det er fordi de blir sprengforet med is og pølser🍦🌭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Selvfølgelig lar foreldre ikke barna gå i bikini eller truse på 17 mai. Men det er rimelig langt unna en svart joggebukse altså. 

Latterliggjøring av andre er også en hersketeknikk, husk det. Vi andre skjønner godt hva du prøver å få til og synes du kommer med forferdelig dårlige argumenter. 

Anonymkode: 60ed7...ff6

Det er ikke latterliggjøring. Spørsmålet er hvor grensa går? (Jeg er forøvrig ikke den du har debattert med i flere innlegg her, jeg kjenner til både høysensitivitet og spesielle behov). Men nysgjerrig på hvor grensen går, da det virker å være veldig ulikt. Alle er nok enige at truse og bikini er uaktuelt. 

Anonymkode: b8489...16b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få dager i året vi SKAL pynte oss, jeg er veldig for komfort og ni av ti ganger kommer dette først

Men

17. Mai er det penttøy. Det kan gjerne være komfortabelt, barnet kan gjerne bidra ved å velge ut det som h*n liker og mener kjennes greit å ha på, men det SKAL være pent. Samme gjelder julaften om vi går i kirka, konfirmasjoner, bryllup, og andre høytider (påske i utlandet, feks). 

Anonymkode: d2c62...f36

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her pynter barna seg til barnetoget,så er det å skifte klær for de som skal gå i borgertoget. For dere som er så strenge på antrekk på 17 mai nekter vel ikke barna å skifte fra bunad til rideklær hvis de skal leie shettlandsponny i borgertoget ?

Her blir det nok festdrakt i år tror jeg for henne.

Jeg er veldig for at de skifter etter hvert: korpsuniform når de går med korpset, finklær når de skal gå i tog om de ikke går med korpset, rideklær om de skal ri, regnponcho om det regner.. men det er lov å se bra ut uansett: en slenger ikke på pysjbuksa eller joggebukser før vi er hjemme.  

Anonymkode: d2c62...f36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke latterliggjøring. Spørsmålet er hvor grensa går? (Jeg er forøvrig ikke den du har debattert med i flere innlegg her, jeg kjenner til både høysensitivitet og spesielle behov). Men nysgjerrig på hvor grensen går, da det virker å være veldig ulikt. Alle er nok enige at truse og bikini er uaktuelt. 

Anonymkode: b8489...16b

Grensa går ved 'påkledd, helt og rent'. Om det er shorts, joggis, dress, bunad spiller mindre rolle.

Anonymkode: 820d1...291

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent nå, men jeg har sett mange gutter i shorts og pen-ish shorte i dag. Det ser fint ut!

Anonymkode: 6b3c1...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Macro skrev (På 15.5.2025 den 23.17):

Hadde samme problem her og da er det realitetsorientering som gjelder. Ingen liker å gå i finstas, men nå er det 17. Mai og da pynter vi alle oss og slik er det bare. Er man voksen så må man tåle å bestemme iblant.

Jo, mange liker å gå i finstas. For andre er det tortur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (9 minutter siden):

Jo, mange liker å gå i finstas. For andre er det tortur.

Og så er det grader av 'liker ikke', fra 'litt småkjipt' til 'bokstavelig talt smertefullt'.

Anonymkode: 820d1...291

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I toget i dag var det mange penkledde barn i allslags type klær.

Anonymkode: 5e996...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...