Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 1. klassing som låser seg fort om jeg ønsker at han skal ha på seg noe annet en myke joggebukser … Jeg har hatt hell noen ganger, men når det er spesielle dager låser det seg helt. (jo viktigere, jo verre.) Jeg har et par småbaggy jeans - kjøpt en sort jeans i håp om at det vil funke! en skjorte kan jeg få til! Også har jeg en sort ny joggebukse som er finere enn de brukte (som reserveløsning)! Chinos ga jeg opp… (pga lommen bak- men tror jeg må kjøpe et par nye for smaken til de små endrer seg jo fort) Problemet mitt er at jeg leste på forumer om at folk ikke deler samme «tanke» som meg og far, da vi har tenkt at det viktigste er at han er komfortabel og har det gøy på 17 mai. Skal sies at jeg tvang han i festdrakt da han var mindre, hvor alt gikk i ball, og ble klaging og misnøyde hele dagen. men «harmonisk» igjen når favoritt-tøyet kom på igjen etter toget. (helt utslitte alle sammen.)  Og jeg bestemte meg for at det ble en veldig unødvendig maktkamp, som sa kjentes helt meningsløs ut … Så nå lurer jeg veldig på hvor rigid jeg skal være, og har jo selvfølgelig ikke lyst til å bli dømt av andre. Skal selv ha på bunad, men for meg er det viktigste at han koser seg glugg, men jeg er jo også opptatt av å ikke bli dømt for å være en trashy mamma eller ha et trashy barn. Blir folk veldig trigget av å se 1.klassinger med 17 mai sløyfe og ellers mer casual/kose kledd? 

Bare trengte å dele frustrasjonen. Og vet at det ikke hjelper å true med at vi må bli hjemme, for da ender vi fort med å nettopp bli det🤷‍♀️

Anonymkode: 98b7d...6d5

• Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres helt fint ut på småtrinnet, med sort ny joggebukse og skjorte må man egentlig se godt etter for å se at det ikke eeegentlig er småtøy. En førsteklassing er fremdeles ganske liten! 

Anonymkode: 262eb...f26

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få tak i joggebukse av typen penbukse? Jeg vet ikke om det eksisterer til barn. Men har sett det finnes til dame. 
Nå er dette første jeg fant, men noe lignende til barn burde finnes. https://www.getinspired.no/klaer/bukser/pull-on-bukser/ichi-kate-pant-cropped-ih-20104757-13213?gad_source=1&gad_campaignid=17348063984&gbraid=0AAAAAD1Qv3hJ2NbtMXiZY7HW-y5kWfQ25&gclid=EAIaIQobChMIhcHhw7CmjQMVzxCiAx3e7whREAQYDyABEgJgTPD_BwE

mulig noe kort tid til å tråle klesbutikkene.

Anonymkode: a4cac...94a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Klær på 17.mai har aldri vært min kampsak. Så lenge det er helt og rent er jeg fornøyd.

Ungene mine har feiret i alt fra jeans til flotte kjoler og bunad. Det viktigste er at de er med, at vi har en fin dag og feirer Norge sammen. Klær er underordnet. 

Anonymkode: 3b3e8...abe

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du få tak i joggebukse av typen penbukse? Jeg vet ikke om det eksisterer til barn. Men har sett det finnes til dame. 
Nå er dette første jeg fant, men noe lignende til barn burde finnes. https://www.getinspired.no/klaer/bukser/pull-on-bukser/ichi-kate-pant-cropped-ih-20104757-13213?gad_source=1&gad_campaignid=17348063984&gbraid=0AAAAAD1Qv3hJ2NbtMXiZY7HW-y5kWfQ25&gclid=EAIaIQobChMIhcHhw7CmjQMVzxCiAx3e7whREAQYDyABEgJgTPD_BwE

mulig noe kort tid til å tråle klesbutikkene.

Anonymkode: a4cac...94a

Takk for tips! Fant noe jeg tror jeg kan rekke å kjøpe i morgen … «joggebukse» med brettekant :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

17 mai er det PEN tøy. Der er jeg gammeldags. Ingen bønn.!!!🇳🇴🇳🇴 Joggebukse er ikke akseptabelt 

Anonymkode: f50a3...f76

• Liker 21
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klær på 17.mai har aldri vært min kampsak. Så lenge det er helt og rent er jeg fornøyd.

Ungene mine har feiret i alt fra jeans til flotte kjoler og bunad. Det viktigste er at de er med, at vi har en fin dag og feirer Norge sammen. Klær er underordnet. 

Anonymkode: 3b3e8...abe

100% enig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde ikke vært noen diskusjon engang her i huset. Vi pynter oss.

Anonymkode: 332c0...8fb

• Liker 25
Skrevet

Hadde samme problem her og da er det realitetsorientering som gjelder. Ingen liker å gå i finstas, men nå er det 17. Mai og da pynter vi alle oss og slik er det bare. Er man voksen så må man tåle å bestemme iblant.

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har samme utfordring med min. Han hadde bunad eller annet pent når han var mindre. Men så fort han fikk egen vilje er det bare typ treningsbukser som gjelder. Har du prøvd linbukse? Finnes i sort også om det er veldig viktig.  

Min får ny treningsbukse, rene/nye sko, ny genser. Tar på 17. mai sløyfe, flagg, kul på håret. Stort smil. Helt perfekt. 

Hva andre tenker bryr jeg meg ikke om faktisk. Det trenger ikke du heller gjøre. 

Barn utvikler seg ulikt. Jeg er ikke bekymret. 

Anonymkode: 00ff5...e71

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, har selv en gutt som hater alt av klær nesten. I fjor ende han opp gråtende i sofaen , og  låste seg helt, . Så det ble ingen barnetog på han. I år kjører vi på med svart ny  joggebukse, og rød Norge fotballtskjorte . Det er mange, spesielt gutter,  som bruker en fin  jeans og tshorte. 

Anonymkode: a24d7...7c3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er veldig lite som er en kampsak for meg også, jeg tror vi har relativt fri oppdragelse. Uviktige ting bryr jeg meg ikke om. Men å lære seg å kle seg passende til ulike anledninger, synes jeg faktisk er en del av oppdragelsen. Skal vi i bursdag, har vi på oss noe litt pent. Skal de på skolen, må de gre seg selv om de synes de er fine med håret rett opp. De kan velge sveis selv, det legger jeg meg ikke oppi. Vi fokuserer på det at de kan få velge stil selv, men vi skal være velstelte og at det innebærer å stelle seg, ha på riktige klær for anledningen osv.

Har unger på samme alder, og vi har noen diskusjoner vi også altså. Kan heller ikke si at vi blir hjemme, for da ender vi opp hjemme..

Pleier bare å være tydelig på at vi alle går i finstas på 17. mai, men at de f.eks kan velge mellom to bukser og to skjorter. Da får de valgmuligheter, men innenfor rammen av pentøy. Det har i alle fall funket hos oss. Myke mørkeblå chinos har vi brukt, og skjorte og ev. en pen genser. Festdrakt måtte jeg gi opp i barnehagen dessverre, men faren har heller ikke bunad. 

• Liker 18
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har samme utfordring med min. Han hadde bunad eller annet pent når han var mindre. Men så fort han fikk egen vilje er det bare typ treningsbukser som gjelder. Har du prøvd linbukse? Finnes i sort også om det er veldig viktig.  

Min får ny treningsbukse, rene/nye sko, ny genser. Tar på 17. mai sløyfe, flagg, kul på håret. Stort smil. Helt perfekt. 

Hva andre tenker bryr jeg meg ikke om faktisk. Det trenger ikke du heller gjøre. 

Barn utvikler seg ulikt. Jeg er ikke bekymret. 

Anonymkode: 00ff5...e71

Takk! Får ta med meg en lin-bukse også. Det er jo fint og behagelig :) Jeg er like bekymret for at jeg i det hele tatt begynte å stresse med dette nå, og se at folk bryr seg om hva andre har på seg. Og at jeg bryr meg sånn om hva andre tenker. (skremmende) Men skal prøve å finne en mellomting hvor jeg kan føle meg mer komfortabel og en sønn som kan kose seg i toget😊 

Men vil bare si at jeg blir trist av at enkelte folk er så dømmende, og trodde faktisk ikke at det var så ille  …. Folk er jo veldig forskjellig. Jeg bryr meg veldig lite om hva andre kler barna sine i, og glemmer jo at ikke alle tenker likt som meg. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri kjøpt dress eller trange, stive finklær til mine gutter, rett og slett fordi jeg hater det selv, og jeg ser at de er lik meg på det området. Kjøper derimot myke chinos og skjorter som ser penere ut enn det de går i til vanlig. Noen ganger har til og med det blitt for vanskelig å ha på, særlig for han ene, men det handler nok mer om at 17.mai er en annerledesdag og spenning/usikkerhet knyttet til det. Nå har jeg selv ADHD og tror nok guttene våre også er på det spekteret selv om de ikke er utredet, og da kan både brudd i rutiner, forventninger, stress og ubehagelige klær lage mye krøll. Og det gjelder jo for mange barn, uavhengig av om man har slike utfordringer eller ikke. Jeg gjør altså mitt beste for at hele familien skal stille i finklær, men synes ikke det er verdt å krangle over.

Anonymkode: eddb8...96a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg heller ikke om hva andre har på seg, hverken voksne eller barn. Hva har det å si for meg liksom? 🤷🏻‍♀️🤗

Anonymkode: eddb8...96a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk! Får ta med meg en lin-bukse også. Det er jo fint og behagelig :) Jeg er like bekymret for at jeg i det hele tatt begynte å stresse med dette nå, og se at folk bryr seg om hva andre har på seg. Og at jeg bryr meg sånn om hva andre tenker. (skremmende) Men skal prøve å finne en mellomting hvor jeg kan føle meg mer komfortabel og en sønn som kan kose seg i toget😊 

Men vil bare si at jeg blir trist av at enkelte folk er så dømmende, og trodde faktisk ikke at det var så ille  …. Folk er jo veldig forskjellig. Jeg bryr meg veldig lite om hva andre kler barna sine i, og glemmer jo at ikke alle tenker likt som meg. 

Takk for alle svar og kommet mye lengre i prosessen:) Må shoppe klær i morgen iaf. Regner med at folk er mest opptatt av hva de selv og familien går med enn hva andre går med … så nå at svaret mitt kan tolkes litt hardt og generaliserende. Selv om man har nulltoleranse selv, betyr jo ikke at man dømmer de rundt seg😊 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er helt feil å sende ungene ut på Norges største festdag i joggebukse. Har selv en gutt som er temmelig spesifikk på hva han vil ha på seg, men man finner løsninger som sømmer seg. Det er myke penbukser også, og da går man for det. 

Men tenker at når folk snakker om at andre er dømmende for å tenke sitt om barn i joggebukse og t-skjorte på 17. mai, dreier det seg egentlig om hvor ettergivende dagens foreldre har blitt. Ingen ting skal være ubehag, såpass at man tillater joggings i 17. mai-toget.. "Det er ikke en kamp jeg tar på 17. mai" = det er nok svært få kamper som tas i en del hjem. 

Det er selvsagt ikke snakk om at alle skal ha dress, skjorte og slips, men pent tøy har man på 17. mai. 

Anonymkode: ccb99...563

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg en som må ha veldig mykt tøy. Så i det daglige så er det bare joggebukse. Så jeg har alltid gått på jakt etter den mykeste buksa, og mykeste skjorta jeg har klart å finne, og da har han brukt det. Så har han fått skifte etter toget. Han fikk en autisme diagnose. Er nå 18 år, og har en myk chinos i strech, og en veldig myk skjorte. 

Anonymkode: 67ec9...81b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På nasjonaldagen pynter man seg, med mindre planen er å være hjemme alene. På tide å være voksen - det er du som bestemmer hva 1.klassingen skal ha på seg!

Anonymkode: c2b3e...dae

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...