AnonymBruker Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai Hei! Jeg står i en situasjon der jeg skal velge mellom to jobber. Er en dame i 30-årene, to barn, rekkehus, hytte. Ønsker oss flere barn. Min jobb i dag: jobber som leder for ca 60 ansatte. Til tider _mye_ frustrasjon pga konflikter på jobb og store utfordringer med brukere av tilbudet jeg jobber i, jobber mye utenfor arbeidstid (men dette kan jeg sette grenser for), 800.000kr i årslønn, tar avspasering når jeg vil, fri alle høytider, kan delta på alle arrangementer i barnehage/skole. Har dog hektiske dager, rekker ikke å gå på do/spise mat, og begynner å bli lei av det evige maset fra alle kanter og at alle er konstant misfornøyde med småting. Evige diskusjoner om at noen ikke har kokt kaffen riktig eller ryddet opp etter seg. Men - elsker fagfeltet jeg jobber innenfor. Jobben jeg har fått tilbud om: administrativ stilling, uten personalansvar. Lønn 720.000kr. Mindre frihet til å avvikle avspasering når jeg vil. Usikker på hvordan det vil være å få delta på ting i barnehage/skole (det skal jeg spørre om). Når jeg er ferdig på jobb så er jeg ferdig. Ingen jobb i høytider/helg her heller. Hva ville dere valgt og hvorfor? Jeg synes det er vanskelig å gi slipp på friheten min, samtidig som samboeren min sier at han ikke kan huske sist jeg kom hjem fra jobb og hadde en bra dag. Stadige kutt i helsesektoren gjør jobben min veldig utfordrende. Men så synes jeg det er vanskelig å gå ned i lønn, vi drømmer om enebolig og jeg vil gjerne kjøpe det innen 2 år. Nysgjerrig på svarene deres her nå! Kjør Anonymkode: 8726c...e62
AnonymBruker Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai 80 000kr i året gir deg 400 000kr ekstra å kjøpe bolig for. Det er ikke så mye i det store og hele. Jeg ville prioritert en jobb som ga meg fritid og mindre ansvar. Om du etterhvert finner ut at det var feil er det helt mulig å bytte jobb igjen. Husk at du tilbringer mye tid på jobb så det viktigste er at du trives! Anonymkode: 94c8c...92b 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai I dette scenariet hadde jeg helt klart gått for jobben med lavest lønn og minst ansvar! For meg er redusert stress og en lettere hverdag enormt mye verdt, og når forskjellen i lønn ikke er så fryktelig stor hadde valget vært lett for min del. Så hadde jeg tålt å ha litt mindre å rutte med, og kanskje brukt litt lenger tid på å spare til bolig. Anonymkode: 26c0a...2ef 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I dette scenariet hadde jeg helt klart gått for jobben med lavest lønn og minst ansvar! For meg er redusert stress og en lettere hverdag enormt mye verdt, og når forskjellen i lønn ikke er så fryktelig stor hadde valget vært lett for min del. Så hadde jeg tålt å ha litt mindre å rutte med, og kanskje brukt litt lenger tid på å spare til bolig. Anonymkode: 26c0a...2ef Tror også jeg hadde gjort det, spesielt om du kan få samme fleksibilitet. Spør om det først! Fleksibilitet er utrolig viktig!! Anonymkode: 67a37...52f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai Ganske liten lønnsforskjell, så jeg hadde valgt den mindre krevende jobben. Spesielt hvis dere skal ha enda et barn… Anonymkode: 7e121...165 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai Jeg sa i fra meg en jobb med mye arbeid og ansvar, for en jobb med langt mer fritid og mindre ansvar. Lønnsforskjellen var lite relevant for meg. Ikke angret et sekund. Anonymkode: 63b9b...e6a 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Skrevet 16. mai Det er vel ikke noe å lure på. Barndommen er så kort, arbeidslivet langt. Å stresse med jobb med småbarn er galskap. Jeg kunne antagelig tjent 200k mer i en mer stressende jobb, men velger å la være. Tjener godt uansett Anonymkode: 0f7db...038
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai Du har ikke mulighet for å forhandle litt på lønna, da? Siden du har blitt tilbudt en stilling vil de jo gjerne ha deg, og det er jo et godt utgangspunkt Anonymkode: b2063...ef1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #9 Skrevet 17. mai Jeg hadde ikke hvertfall ikke solgt sjela mi eller helsa for så lite som 80 000kr🤯 Anonymkode: 6456c...a44
AnonymBruker Skrevet 17. mai #10 Skrevet 17. mai Jeg kunne aldri tenkt meg en "8-16" jobb uten utfordringer og variasjon. Jeg hadde raskt kjedet meg, og følt meg lite mentalt stimulert. Og fleksibilitet, frihet, og å lede seg selv, er også veldig viktig for meg. Hva som er rett for deg kan kun du føle på. Anonymkode: 88bdc...5ef
AnonymBruker Skrevet 17. mai #11 Skrevet 17. mai Jeg byttet fra en hektisk lederjobb i privat sektor til en konsulentstilling (administrasjon) i staten, og gikk ned 150'. Jeg angret som en hund. Jeg døde litt hver dag i en jobb som var beint fram kjedelig uten noen intellektuell stimulans (selv om det krevdes mastergrad for å få den - jeg mener det hadde holdt med fagbrev i kontorfag). Hver dag føltes som en ny dag å se på maling tørke. Jeg har gått tilbake til en hektisk hverdag som leder i det private, og selv om jeg har to små barn, vet jeg at psyken ikke ville tålt en måned til i den kjedelige jobben. Jeg vil i alle fall råde deg til å tenke godt igjennom om den andre jobben virker givende nok. Hvis ja; go for it! Hvis nei; fortsett å lete. Anonymkode: cb493...094 1 1
Doloressa Skrevet 17. mai #12 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 22.54): Hei! Jeg står i en situasjon der jeg skal velge mellom to jobber. Er en dame i 30-årene, to barn, rekkehus, hytte. Ønsker oss flere barn. Min jobb i dag: jobber som leder for ca 60 ansatte. Til tider _mye_ frustrasjon pga konflikter på jobb og store utfordringer med brukere av tilbudet jeg jobber i, jobber mye utenfor arbeidstid (men dette kan jeg sette grenser for), 800.000kr i årslønn, tar avspasering når jeg vil, fri alle høytider, kan delta på alle arrangementer i barnehage/skole. Har dog hektiske dager, rekker ikke å gå på do/spise mat, og begynner å bli lei av det evige maset fra alle kanter og at alle er konstant misfornøyde med småting. Evige diskusjoner om at noen ikke har kokt kaffen riktig eller ryddet opp etter seg. Men - elsker fagfeltet jeg jobber innenfor. Jobben jeg har fått tilbud om: administrativ stilling, uten personalansvar. Lønn 720.000kr. Mindre frihet til å avvikle avspasering når jeg vil. Usikker på hvordan det vil være å få delta på ting i barnehage/skole (det skal jeg spørre om). Når jeg er ferdig på jobb så er jeg ferdig. Ingen jobb i høytider/helg her heller. Hva ville dere valgt og hvorfor? Jeg synes det er vanskelig å gi slipp på friheten min, samtidig som samboeren min sier at han ikke kan huske sist jeg kom hjem fra jobb og hadde en bra dag. Stadige kutt i helsesektoren gjør jobben min veldig utfordrende. Men så synes jeg det er vanskelig å gå ned i lønn, vi drømmer om enebolig og jeg vil gjerne kjøpe det innen 2 år. Nysgjerrig på svarene deres her nå! Kjør Anonymkode: 8726c...e62 Synes at 800k med personalansvar er veldig lite og ikke noe jeg hadde giddet ihvertfall. Jeg tjener 1.2m uten å ha en lederstilling. Tenker at det er fult mulig å finne seg en rolig jobb med 800k i årslønn 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #13 Skrevet 17. mai Jeg tror du kan jobbe med å la andres misnøye og syting ikke gå inn på deg, og beholde den godt betalte jobben. Det er mye du kan gjøre med tankegang og bevissthet rundt grenser. Og begynne å ta spise- og dopauser. La andre være misfornøyde, og fortsette å gjøre så godt du kan. Anonymkode: b8959...4f3
AnonymBruker Skrevet 19. mai #14 Skrevet 19. mai Bli i jobben din, men jobb i 80% stilling. Gull verdt å få fri hver gang man trenger det! Anonymkode: c4915...94b 2
Majer Skrevet 19. mai #15 Skrevet 19. mai Jeg har muligheten til å gå opp til 1,3 mill, men ser ikke poenget. Da tar jeg bare høyere boliglån og må leve like sparsommelig. For de som ikke har hatt utrolig flaks på boligmarkedet gir det lite å tjene penger
AnonymBruker Skrevet 19. mai #16 Skrevet 19. mai Hadde helt klart tatt den "letteste" jobben. Hadde aldri tatt en lederstilling med ansvar for 60 pers for kun 800k Anonymkode: d51ab...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #17 Skrevet 20. mai Tjener ca 1 mill uten personalansvar og hadde aldri giddet å bli leder. De fleste har ikke stamina og psykopati nok til å kunne sparke folk uten at de selv får problemer i etterkant. Uansett, om dere er 2 og tjener ca 800+ hver er det nok om en ikke sløser med penger. Anonymkode: 888f8...99f
AnonymBruker Skrevet 20. mai #18 Skrevet 20. mai De som har ansvar for 60 personer hos oss tjener godt over en million. Jeg tjener 780 000 og har ingen personalansvar. Hadde aldri i livet tatt ansvar for 60 mennesker for så lite lønnsforskjell som 80 000 kr. Anonymkode: e3d71...270 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #19 Skrevet 20. mai Fleksibiliteten i jobb 1 er gull verdt, men så mye ansvar for så "lav" lønn ville vært uaktuelt for meg. Jeg stemmer for jobb nr 1, men med lønnsøkning til 1,2 millioner. Hvis ikke, jobb nr 2. Anonymkode: ba53d...859 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #20 Skrevet 20. mai Fleksibilitet er viktig, den ser jeg! Men jeg ville undersøkt hvor vanskelig det er å få ting man gjerne vil, men som ikke er livsviktig (som skoleting med barn osv). 80 000 er ikke verdt så mye ansvar, så det hadde jeg glatt gitt slipp på. Men fleksibiliteten er verdt en del sånn sett. Anonymkode: 5a5cb...f38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå