AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #21 Skrevet 16. mai 2025 Huff, forstår meg ikke på folk som ikke dusjer om morgenen, gjerne i kombinasjon med å ikke bytte sengetøy hver uke. Anonymkode: 2dea1...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #22 Skrevet 16. mai 2025 Jeg forstår heller ikke de som dusjer om kvelden og ikke morgenen. Jeg vil ikke gå rundt med sovelukt, vet akkurat hva du mener, TS. Anonymkode: 7e4ea...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #23 Skrevet 16. mai 2025 Jepp, dette er grunnen til at man dusjer om morgenen. Jeg vil møte verden fresh! Anonymkode: b8185...69b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #24 Skrevet 16. mai 2025 Den lukta kommer ofte fra svett/varm hodebunn. Sikkert en som vasker håret for sjeldent. Skitten hodebunn lukter ofte dårlig, men ikke som svette fra resten av kroppen, der vi har svettekjertler. Anonymkode: e5698...80f 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #25 Skrevet 16. mai 2025 Dette sier man så klart ingenting om. Gjør du det, er det du som har et problem, ikke han. Fatter ikke at nesten ingen her reagerer på at du vil si fra. Anonymkode: 0a4bd...575 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #26 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Huff, forstår meg ikke på folk som ikke dusjer om morgenen, gjerne i kombinasjon med å ikke bytte sengetøy hver uke. Anonymkode: 2dea1...a3b Jeg forstår meg ikke på folk som tror de har fasit på livet! Anonymkode: 91f0d...219 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #27 Skrevet 16. mai 2025 Jeg foreslår at dere ikke går rundt og lukter på folk,det er ufint og du er for nær dem. Anonymkode: 91f0d...219 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #28 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg foreslår at dere ikke går rundt og lukter på folk,det er ufint og du er for nær dem. Anonymkode: 91f0d...219 Man trenger ikke være spesielt nær for å kjenne den lukten. Desverre. Anonymkode: c152d...787 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #29 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man trenger ikke være spesielt nær for å kjenne den lukten. Desverre. Anonymkode: c152d...787 Da får du ta fram toleranse og akseptere at alle ikke er like. Du kan jobbe med det selv,ikke bestemme noe over andre. Anonymkode: 91f0d...219 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #30 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skriv en lapp og legg i innboksen hans på en diskret måte. Ikke si noe face to face Anonymkode: e7852...92e På tide å skru på de sosiale antenne her - dette skal man absolutt ikke gjøre! Må oppleves utrolig sårt for mottakeren, i tillegg er det utrolig lite profesjonelt og kan anses som litt mobbete. Dette er en kollega, ergo sier du ingenting. Du må bare godta lukten. Hadde det vært en nær venn eller partner kan man si fra på en fin måte. Anonymkode: 1992b...20a 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #31 Skrevet 16. mai 2025 Jeg har aldri hørt begrepet sovelukt før, men jeg skjønner likevel nøyaktig hva du mener! Jeg tror ikke det er på din plass å si noe. Det er jo på en måte fint å være den som sier fra, for de vet det ikke selv. Men jeg hadde ikke gjort det. Jeg hadde en sjef en gang som ikke hadde helt sovelukt, men kanskje mer Fretex-lukt, om det gir mening. De bruker skjorter under genseren, så genseren trenger ikke vaskes så ofte siden den ikke er tett på kroppen. Og ja, den lukter ikke svette eller annen stram kroppslukt. Men til slutt blir det som med sovelukten, det blir noe støvete og innestengt med det til slutt. Jeg har støvallergi og kan til og med reagere litt på de på bussen som aldri har vasket allværsjakken sin. Men ja.. jeg kan si til en god venn at den jakken trenger en vask. Ikke til en kollega. Det må være folk som er nærmere sin "jobb". Anonymkode: 04f9b...66b 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #32 Skrevet 16. mai 2025 Hva er det med folk som skal bestemme og kritisere andre slik? Legge lapp i hylla som på ungdomsskolen om hvor dårlig de lukter, hvor dårlig vi liker de, at vi ikke liker den gule t-skjorta eller at håret er stygt? Det er regelrett mobbing. Nei, TS, du får slutte å gå og lukte på kollegerne dine. Du som jobber innen helse bør vel vite at det å dusje og vaske seg hele tiden hverken er naturlig eller bra for huden - og om han ikke lukter svette da får du nesten bare leve med det. La nå folk få være i fred og leve livet som de vil. Vil forøvrig tippe det er noe med hvordan han vasker klær som er problemet. Enten at han ikke vasker varmt nok, ofte nok, at han får blandet inn ting som tar imot lukt eller at klærne blir liggende våte for lenge/tørker seint. Det kan gi helt forferdelig lukt på klær. Anonymkode: fa2c9...b6b 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #33 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri hørt begrepet sovelukt før, men jeg skjønner likevel nøyaktig hva du mener! Jeg tror ikke det er på din plass å si noe. Det er jo på en måte fint å være den som sier fra, for de vet det ikke selv. Men jeg hadde ikke gjort det. Jeg hadde en sjef en gang som ikke hadde helt sovelukt, men kanskje mer Fretex-lukt, om det gir mening. De bruker skjorter under genseren, så genseren trenger ikke vaskes så ofte siden den ikke er tett på kroppen. Og ja, den lukter ikke svette eller annen stram kroppslukt. Men til slutt blir det som med sovelukten, det blir noe støvete og innestengt med det til slutt. Jeg har støvallergi og kan til og med reagere litt på de på bussen som aldri har vasket allværsjakken sin. Men ja.. jeg kan si til en god venn at den jakken trenger en vask. Ikke til en kollega. Det må være folk som er nærmere sin "jobb". Anonymkode: 04f9b...66b Jeg synger i kor og der må vi stå tett. Og det er ubehagelig å stå nært noen som lukter våt-hund-mat'os-dårlig'ånde-hårlukt. Men jeg ser jo av tidligere svar her på tråden at det er jeg som kjenner disse luktene som har problemer. Det er øvelse 1 gang i uken og ikke hver dag. TS blir utsatt for denne lukta hver dag så og si. Det er ikke enkelt å si fra om dette. Anonymkode: 899b5...cd8 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #34 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil forøvrig tippe det er noe med hvordan han vasker klær som er problemet. Enten at han ikke vasker varmt nok, ofte nok, at han får blandet inn ting som tar imot lukt eller at klærne blir liggende våte for lenge/tørker seint. Det kan gi helt forferdelig lukt på klær Det er en helt annen lukt igjen. Og utvasket yttertøy lukter også annerledes. Det er en helt egen lukt. Det er lurt å huske på, at som hørsel og syn, så varierer også luktesansen. Noen har svært god luktesans, andre svært dårlig. Den første gruppen kjenner andre mennesker sin kroppslukt på flere meters avstand. Jeg vet dette, for jeg er en av dem. Anonymkode: c152d...787
Seff Skrevet 16. mai 2025 #35 Skrevet 16. mai 2025 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er sånne som ikke dusjer på morgningen. Lukter litt ja. Anonymkode: 2ef64...ba0 Hvis man har normalt rent sengetøy, kan man fint dusje kvelden før uten å lukte morgenen etter. Han her har nok skittent sengetøy i tillegg til å ikke ha dusjet kvelden før / om morgenen. Eller kanskje han bare dusjer sjelden. Viktig beskjed til alle som tror det holder å dusje et par ganger i uka eller sjeldnere (og det er med noen få unntak alltid menn) : Nei, det er ikke ok. Alle vi andre kjenner lukta av uvasket kropp. Endret 16. mai 2025 av Seff 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #36 Skrevet 16. mai 2025 Det hjelper ikke å dusje om kvelden når man svetter om natten. Anonymkode: 2ef64...ba0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #37 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg synger i kor og der må vi stå tett. Og det er ubehagelig å stå nært noen som lukter våt-hund-mat'os-dårlig'ånde-hårlukt. Men jeg ser jo av tidligere svar her på tråden at det er jeg som kjenner disse luktene som har problemer. Det er øvelse 1 gang i uken og ikke hver dag. TS blir utsatt for denne lukta hver dag så og si. Det er ikke enkelt å si fra om dette. Anonymkode: 899b5...cd8 Nei, det er jo ikke det. Det er en klein samtale å ha. En venninne av meg fortalte en annen venn at ånden hennes luktet døden. Ikke med de ordene tenker jeg. Men viste seg at hun hadde et eller annet medisinsk problem, så hun takket etterpå. På en måte er det jo fint å være vennen som sier fra. Man sier jo fra når noen har spinat mellom tennene. Lukt er litt i samme sjanger. Folk vet jo ikke at de lukter sovelukt, gammel genser, hund, hodebunn. De ser seg selv i speilet og ser at alt ser ok ut, men man kan ikke lukte seg selv på samme måte som andre gjør. Likevel - jeg mener det er litt mer opp til nære venner å si kanskje. Anonymkode: 04f9b...66b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #38 Skrevet 16. mai 2025 Seff skrev (6 minutter siden): Hvis man har normalt rent sengetøy, kan man fint dusje kvelden før uten å lukte morgenen etter. Han her har nok skittent sengetøy i tillegg til å ikke ha dusjet kvelden før / om morgenen. Eller kanskje han bare dusjer sjeldent. Viktig beskjed til alle som tror det holder å dusje et par ganger i uka eller sjeldnere (og det er med noen få unntak alltid menn) : Nei, det er ikke ok. Alle vi andre kjenner lukta av uvasket kropp. Viktig beskjed til alle som tror at det eneste alternativet til å dusje hver dag er å være uvasket, uhygienisk og illeluktende: Det finnes andre måter å vaske seg på, og nei, du lukter faktisk ikke om jeg har dusjet i dag eller ikke. TS: Hvis dette er så uutholdelig grusomt at det går ut over arbeidsmiljø og konsentrasjon, så ta det opp med leder. Hvis det bare er mildt ubehagelig går det på kvota for ting som er kjipt og irriterende i livet og som man bare må leve med i et samfunn med andre mennesker. Anonymkode: 01da4...fe5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #39 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kanskje du kan tipse om en fin parfyme du vet om eller noe. Anonymkode: e2c1f...2a7 NEI NEI NEI. Nå må folk lære seg dette - parfyme dekker ikke over annen lukt! Den legger seg i tillegg!! Gammel svette/smuss-lukt blandet med parfymelukt er SÅ mye verre enn å bare lukte svetten i seg selv. Er man skitten må man vaske seg! Ikke spray parfyme oppå skitten! Anonymkode: e0b2f...ca8 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #40 Skrevet 16. mai 2025 Ts jobber fremdeles i helse, å den lukten hun beskriver er jo godlukt i forhold til mye annet. Dessuten lukter folk ulikt, det er ingen grunn til å trakassere den stakkars kollegaen med hemmelige lapper og annen elendig oppførsel. Parfyme er utelukket på hennes jobb, å da er man antagelig også forsiktig med deodorant, hårspray o.l. Hold litt avstand, å tål at folk har ulike lukter. Ellers er det jo umulig å jobbe i helse, med mindre du er i administrasjonen. Anonymkode: 752c2...72e 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå