Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten har sagt til meg at han ikke bruker begrepet «å elske», som i å si til noen at han elsker dem. Han sier «jeg er veldig glad i deg», og han sier at for han, betyr de ordene veldig mye. Jeg derimot sier «jeg er glad i deg» til venner og familie også, og har veldig lyst å både si «jeg elsker deg» til kjæresten, og har også veldig behov for å høre de samme ordene fra han. Dette har jeg ikke sagt til han enda. Jeg har heller ikke sagt «jeg elsker deg» til han, for jeg syns det blir så rart å si etter at han har sagt det han har sagt. Dette er en mann som ikke har så lett for å vise og uttrykke kjærlighet og følelser generelt, men han øver seg på dette, litt etter litt, fordi han vet han må prøve å åpne litt mer opp for å skape nærhet oss imellom.

Jeg lurer på om jeg kan klare å lirke litt i forhold til dette med å si «jeg elsker deg». Hvis jeg sier det til han, kan det da hende han blir vant til å høre det, og at det dermed også vil føles litt mer naturlig for han å si det også, på lengre sikt? Jeg vet ikke om jeg kan holde ut i et langvarig forhold uten disse ordene, og selvsagt meningen bak de. Hva tenker dere? Har dere gode idéer til hvordan få disse ordene til å bli naturlig ut for han å både si og høre?

Anonymkode: 7a07b...ff5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til engelsk, i love you høres bedre ut.

Anonymkode: 976d7...766

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bytt til engelsk, i love you høres bedre ut.

Nja, blir ikke like personlig det, men kan hende jeg sier det iblant når det er litt humor i luften😄

AnonymBruker
Skrevet

Det har da ingen verdi for deg å høre det, om du vet det er kunstig, og presset frem, fra hans side?

Jeg har vært gift i 16 år. Vi har aldri sagt "jeg elsker deg". Men at følelsene er der har det aldri vært noen tvil om. 

Anonymkode: a58ec...54e

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har først sagt "Jeg elsker deg" til hverandre etter vi hadde vært sammen i over 2 år. Sa det et håndfull ganger etter det. Ellers sier vi ikke dette i hverdagen (er gift, har tre barn). Handlingen sier mer enn ord.

Anonymkode: 0b94a...671

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har da ingen verdi for deg å høre det, om du vet det er kunstig, og presset frem, fra hans side?

Jeg har vært gift i 16 år. Vi har aldri sagt "jeg elsker deg". Men at følelsene er der har det aldri vært noen tvil om. 

Det må selvsagt ikke være presset frem eller kunstig, det måtte være hvis han gradvis blir vant til å høre at jeg sier det, så det blir normalt for han å høre, og dermed kanskje kjenner han en dag at han også har lyst å si det. Dette er viktig for meg, føler at noe vesentlig mangler hvis vi ikke kan si «jeg elsker deg» til hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Så det er viktigere for deg å høre jeg elsker deg, enn en mann som faktisk viser deg at han elsker deg med handlinger?

Anonymkode: c54b1...968

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forståelig, ufattelig klissete og kleint ord.

Anonymkode: d0ab1...14b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift i 25 pr. var bare helt i begynnelsen han sa at han elska meg. Jeg vet ikke hvor mange år siden jeg har hørt de ordene. Men han sier han er glad i meg. Og han viser meg kjærligheten hele tiden. Så jeg er ikke i tvil om at han elsker meg. 

Anonymkode: 7098e...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så det er viktigere for deg å høre jeg elsker deg, enn en mann som faktisk viser deg at han elsker deg med handlinger?

Selvfølgelig ikke, må det være enten eller?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig ikke, må det være enten eller?

Du sier jo selv at du ikke kan holde ut i et forhold hvor du ikke hører disse ordene?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det må selvsagt ikke være presset frem eller kunstig, det måtte være hvis han gradvis blir vant til å høre at jeg sier det, så det blir normalt for han å høre, og dermed kanskje kjenner han en dag at han også har lyst å si det. Dette er viktig for meg, føler at noe vesentlig mangler hvis vi ikke kan si «jeg elsker deg» til hverandre.

For oss som ikke er vant med det så vil det aldri føles naturlig. Han vil kanskje begynne å gjøre det for din del. Men den handlingen har mye mindre verdi enn det han faktisk gjør for å vise sin kjærlighet til deg. 

Ofte er man ikke kompatible, da et "kjærlighetsspråk" betyr så enormt mye for den ene. Jeg kunne for eksempel aldri vært sammen med en som vil uttrykke kjærlighet gjennom gaver, for meg er det bare påtatt. Men om han ikke uttrykte kjærlighet i handlemåte (tjenester), og fysisk nærhet, ville det vært utfordrende for meg. Å få en kopp kaffe på senga, et kyss i nakken når jeg lager mat, et pledd over seg om man døser på sofaen, å komme hjem til at han også har tatt unna min del av helgevasken. For meg er det mye mer kjærlighet enn (for meg) tomme ord. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Du kan godt si «jeg elsker deg» først. Det kan gjøre det lettere for ham å venne seg til det.

Menn er ofte enkle sånn, gi ham skikkelig god sex, sug ham skikkelig, så våkner han ofte til og sier de ordene. Det blir mer ekte da.

Snakk tydelig med ham om hva du trenger, og ha tålmodighet. kjærlighet handler om mer enn ord, men ord kan varme mye.

Endret av Rebecca30
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For mange av oss handler dette om språk og dialekt vi er vokst opp med. Der jeg vokste opp på indre østlandet var ikke ordet «elske» i bruk i det hele tatt. Ikke om mennesker, ikke om solskinnsdager, ikke om sjokolade… 
Lærte meg (tvang meg) til å si det når barna var små, fordi det var det de hørte rundt seg - men sier det ikke lenger nå. Jeg er veldig glad i dem og uttrykker det på mange måter, også med ord. De er voksne og tviler ikke på min kjærlighet :) 

Elske kan jeg skrive, og jeg kan si det halvt på tøys om mat eller musikk - men til en kjæreste/ektefelle blir det påklistret og rart. FØLELSENE er de samme, men ordene er ikke mine.

Anonymkode: 8bac1...894

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg elsker deg" har en mye mindre naturlig plass i norsk språk enn "I love you" har i mange engelskspråklige land, spesielt USA. Der sier de jo " I love you" både til venner, barn og kjærester, litt som vi sier "glad i deg" her. Jeg forstår kjæresten din, for min del føles det å si "jeg elsker deg" veldig unaturlig.

Anonymkode: 59706...fe4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For mange av oss handler dette om språk og dialekt vi er vokst opp med. Der jeg vokste opp på indre østlandet var ikke ordet «elske» i bruk i det hele tatt. Ikke om mennesker, ikke om solskinnsdager, ikke om sjokolade… 
Lærte meg (tvang meg) til å si det når barna var små, fordi det var det de hørte rundt seg - men sier det ikke lenger nå. Jeg er veldig glad i dem og uttrykker det på mange måter, også med ord. De er voksne og tviler ikke på min kjærlighet :) 

Elske kan jeg skrive, og jeg kan si det halvt på tøys om mat eller musikk - men til en kjæreste/ektefelle blir det påklistret og rart. FØLELSENE er de samme, men ordene er ikke mine.

Anonymkode: 8bac1...894

Enig der. "Jeg elsker deg" er falskt for min del, "ÆLSKE DÆ" blir litt voldsomt, men bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du sier jo selv at du ikke kan holde ut i et forhold hvor du ikke hører disse ordene?

Ja, men det betyr jo ikke at jeg ikke bryr meg om at han mener ordene eller ei😄 Selvfølgelig må han mene ordene.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg gått, den frasen der får det til å vri seg i meg. Føles så enormt falsk og påtatt.

Anonymkode: 012e7...25b

AnonymBruker
Skrevet

Enig der. "Jeg elsker deg" er falskt for min del, "ÆLSKE DÆ" blir litt voldsomt, men bedre.

Jeg sier ikke «jeg elsker deg» på bokmål, jeg sier det på dialekt😊 Jeg var ikke vant til å si eller høre dette begrepet i barneårene, men har blitt vant til det i voksen alder, og for meg er det helt naturlig å si til en kjæreste. Vi sa det ofte til hverandre i mitt forrige forhold, litt sånn som du skrev det på dialekt. Jeg syns det er så fint. Selvfølgelig er alt det andre viktig også, alle måter man viser kjærlighet på er viktig, og for meg er også disse ordene viktig. 

Skrevet

Jeg ville akseptert det og sluttet å tillegge det viktighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...