Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her inne: Er det vanlig å tvangsspare konfirmasjonspenger for ungdommen? Hvor mye vil KGs befolkning si at er ok å tvinge konfirmanten til å spare? Enten prosentvis eller med en eksempelsum. 

Har snart konfirmant med helt virkelighetsfjerne tanker om hva pengene skal gå til, og blir nok veldig skuffet når vi setter ned foten. Men derfor syns jeg det er interessant å høre andres mening.

Anonymkode: dd83d...514

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt ikke ned foten. Men hadde snakket lenge om når dere konfirmeres og hvis dere får mye penger så får man ikke bruke det på alt man vil. Så dem var klar over at det er veldig lurt å spare. Og fortalte hva dem må spare til. Lappen f.eks. Så dem fikk lov til å bruke noe på tull som jeg kaller det. Så satt vi det på en konto som dem ikke får til å ta ut av. Når dem ble 18 så ble den deres. Minsta har fortsatt ikke låst den opp. Hun får til å sette inn. Men ikke ta ut. Hun synes det er greit. For hun er glad i å bruke penger som hun sier. Hun er 20 nå. 

Anonymkode: 73249...5b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg satt ikke ned foten. Men hadde snakket lenge om når dere konfirmeres og hvis dere får mye penger så får man ikke bruke det på alt man vil. Så dem var klar over at det er veldig lurt å spare. Og fortalte hva dem må spare til. Lappen f.eks. Så dem fikk lov til å bruke noe på tull som jeg kaller det. Så satt vi det på en konto som dem ikke får til å ta ut av. Når dem ble 18 så ble den deres. Minsta har fortsatt ikke låst den opp. Hun får til å sette inn. Men ikke ta ut. Hun synes det er greit. For hun er glad i å bruke penger som hun sier. Hun er 20 nå. 

Så fornuftig datter! Var ungene enige i at dere skulle sette pengene på konto som de ikke kunne ta ut av? 

Skrevet

Det viktigste er at konfirmanten ikke får alt for mye penger. Det er stort sett besteforeldre og foreldre som gir veldig store gaver. Etter min mening ren idioti. Jeg har tenkt at barna skal få masse penger av meg etter hvert, men da på et helt annet tidspunkt enn konfirmasjonen. Besteforeldrene er heldig vis på samme linje.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tvangssparer, fikk bruke først 5000. Så ble det kjøpt en klokke og en liten reise. Måtte spare 35.000 av de. Fikk 50.000, så ja det tenker jeg er helt innafor. 
Vi hadde også en avtale om at hun skulle spare månedelig og ble det gjort skulle vi betale mesteparten av sertifikatet. Slik det ser ut nå blir det billig for oss ;) 

Anonymkode: 63cb3...f90

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmanten fikk ca. 30.000, fikk ca 5000 til fri disposisjon, kjøpte en PC og annet småtteri. Hadde vært helt uaktuelt å la henne få sløse bort alt. 

Anonymkode: 99e84...567

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Inspirert av en annen tråd her inne: Er det vanlig å tvangsspare konfirmasjonspenger for ungdommen? Hvor mye vil KGs befolkning si at er ok å tvinge konfirmanten til å spare? Enten prosentvis eller med en eksempelsum. 

Har snart konfirmant med helt virkelighetsfjerne tanker om hva pengene skal gå til, og blir nok veldig skuffet når vi setter ned foten. Men derfor syns jeg det er interessant å høre andres mening.

Konfirmanten eier pengene hen får i gave. Foreldrene kan oppfordre til sparing, men ikke tvingen en konfirmant til noe som helst når det gjelder penger. Da kan faktisk konfirmanten, med loven i hånd, gjøre grep selv..

Anonymkode: 68ad6...39a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine fikk ikke så mye penger. Liten familie . Ene fikk 16000kr og den andre fikk 18.000

Begge sparte satte alt på konto. Brukte til å ta billappen begge to, pluss noe førte de på boligsparing. 

Anonymkode: eec15...214

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Konfirmanten eier pengene hen får i gave. Foreldrene kan oppfordre til sparing, men ikke tvingen en konfirmant til noe som helst når det gjelder penger. Da kan faktisk konfirmanten, med loven i hånd, gjøre grep selv..

Dette tror jeg ikke er sant. Mener da på at foreldre fungerer som økonomisk verge til barnet er 18?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi låser pengene på en konto de ikke får før de er 25. 

Anonymkode: b6473...aaf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi låser pengene på en konto de ikke får før de er 25. 

Anonymkode: b6473...aaf

Alt sammen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://www.statsforvalteren.no/ostfold-buskerud-oslo-og-akershus/vergemal/vergemal-for-barn/jeg-er-verge/informasjon-til-deg-som-verge/

Jo, foreldrene kan bestemme dette. Det er en del av foreldreansvaret, og gjøres på bakgrunn av barnets beste.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det klarer man å komme seg greit ut fra. 

Skrevet

Får folk så sinnsyke summer til konfen at det må til forvaltningsplan? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han fikk omtrent 70.000 og fikk bruke 1000 kr på tull. Sparer til moped og bolig. 

Anonymkode: 7d8fe...a51

AnonymBruker
Skrevet

Mine fikk ikke så fryktelig mye penger (i hvert fall ikke sammenlignet med de ekstreme tallene jeg hører om mange steder), men fikk beskjed om at mesteparten av pengene bør spares til noe fornuftig, som f.eks. førerkort/bil. De har fått lov til å kjøpe noe data- og sportsutstyr de ønsket seg, resten spares.

Anonymkode: 6419b...d0b

Skrevet

Pengene fra oss står i fond, så de kan ikke utløses før de er over 18 uansett. De fikk under 10.000 ellers, de har vi ikke sagt noe om. Alle barna mine startet så smått å jobbe selv da de var 14, dvs før konfirmasjonen, så de er uansett veldig fornuftige med pengene og har forhold til "hvor mange timer jobb" ting koster

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg "konfiskerte" ca 90% av pengene min sønn fikk i konfirmasjon. De ble satt inn på hans sparekonto som kun jeg hadde adgang til. Det ble mange kriger å kjempe for a' mor, men ho stod'n av!

Kontoen var i min "eie" til han var 24-25 år. Da hadde den vokst betraktelig, også pga at han selv sparte mye av sin lønning.

Pengene kom godt med den dagen han kjøpte leilighet, hadde 15% egenkapital og attpåtil innredet han leiligheta med egne penger.

Anonymkode: c2576...2e8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg selv var konfirmant for 15 år siden, brukte jeg opp alle pengene (ca 15000) iløpet av en måned. Kjøpte alt jeg ville og spanderte. Mitt barn skal konfirmere seg om 5 år, han får beholde et par tusen selv og resten spares.

Sparing var aldri prioritert av mine foreldre, jeg hadde 0 på konto når jeg ble 18 år. Til barnet har jeg spart stort sett alle penger de noen gang har fått. Dåp, bursdager.. nå i senere tider får han beholde 20% 

Anonymkode: 5bf79...3e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så fornuftig datter! Var ungene enige i at dere skulle sette pengene på konto som de ikke kunne ta ut av? 

Ja. Vi har snakket mye om økonomi i hele oppveksten. Med sparing. Kredittkort. Budsjettet. Hva maten koster. Se på kg pris ikke stk pris. Så jeg føler jeg har gjort dem klar for voksenlivet. Det er lov å kjøpe ting man har lyst på så lenge det ikke går utover noe annet. Kjøpe kvalitet. Sånn at man ikke kjøpe mye klær slik at man kaster det fordi det er dårlig kvalitet. Lært mye om miljø. Mulig jeg er litt miljøskadet. Begge mine foreldre jobbet i bank. Så økonomi er noe jeg har fått inn i morsmelken. Det var bestandig snakk om det ved middagsbordet siden begge jobbet med det. Jeg er evig takknemlig for all den kunnskapen jeg fikk. Som min mor sa. Så du fulgte med på hva vi sa under middagen. Selvfølgelig. Det ligger jo i bakhodet lell om jeg var ung. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...