Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig gjenganger tipper jeg, men jeg er desperat. Ungen er 2,5 år om en mnd og er et lite helvete å legge. Det er BARE tulling. Går ut av senga, peller på alt mulig, hopper og tøyser. Hjelper ikke å gå ut av rommet å følge tilbake til senga. Det hjelper ikke å sitte inne hos henne. Legging tar 30-60 min. Hjelper ikke om jeg legger meg på en madrass og later som at jeg sover, for da begynner hu å rote utover ting i skuffer eller hopper på meg. Hun sover 1 time i bhg. 
vi har prøvd å legge tidligere og senere, men det er samme regla uansett. Vi tviholder på rutine sånn at ungen vet når det er sengetid. 
kan NOEN komme med noe som kan fungere? For jeg blir helt frynsete av å holde på sånn hver bidige kveld 🤯 hadde det ikke vært for at hun klatrer ut av sprinkelsenga så hadde jeg tatt inn den igjen. 

Anonymkode: 587de...225

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme! Vi har en gutt på samme alder. Her har legging tatt inntil 2 timer. Vi tok på sida på sprinkelsenga etter å ha forsøkt en måned uten her for 2 måneder siden. Vår klatrer ikke ut av sprinkelsenga heldigvis, og roer seg fortere når han ikke kommer ut av senga.

Han har alltid brukt lang tid på å sovne, men om vi klarer å gå ut av rommet, så spiller det ikke noen rolle om han er våken en halvtime til (er i fint humør på dagen). Det er 50/50 om vi klarer å gå ut av rommet før han sovner, uten at han går i klikk og vi må være der med han. 

Vi vekker han i sjutida om morgenen om han ikke våkner av seg selv, og han får kun sove 45 min på dagen. Likevel å er leggingene endeløse. Han er imidlertid ille klar for å kutte dupp helt. 

Skjønner ikke hvordan vi skal få han over i vanlig seng, vi kommer til å få samme problem som dere, bare at legging tar dobbelt så lang tid som hos dere. 

Anonymkode: eb421...628

AnonymBruker
Skrevet

30-60 min er nok ikke så uvanlig å bruke på legging i den alderen altså. Jeg var inne på rommet ved siden av senga, men ga ikke noe oppmerksomhet. Hørte på lydbok for å bevare roen selv og så fikk det bare ta den tiden det tok. 

Anonymkode: b2fe6...89a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

30-60 min er nok ikke så uvanlig å bruke på legging i den alderen altså. Jeg var inne på rommet ved siden av senga, men ga ikke noe oppmerksomhet. Hørte på lydbok for å bevare roen selv og så fikk det bare ta den tiden det tok. 

Men hva gjorde du når ungen klatrer ut og begynner å finne på ting? Roter i skuffer og annet? Vi har ingen leker på rommet btw. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skikkelig gjenganger tipper jeg, men jeg er desperat. Ungen er 2,5 år om en mnd og er et lite helvete å legge. Det er BARE tulling. Går ut av senga, peller på alt mulig, hopper og tøyser. Hjelper ikke å gå ut av rommet å følge tilbake til senga. Det hjelper ikke å sitte inne hos henne. Legging tar 30-60 min. Hjelper ikke om jeg legger meg på en madrass og later som at jeg sover, for da begynner hu å rote utover ting i skuffer eller hopper på meg. Hun sover 1 time i bhg. 
vi har prøvd å legge tidligere og senere, men det er samme regla uansett. Vi tviholder på rutine sånn at ungen vet når det er sengetid. 
kan NOEN komme med noe som kan fungere? For jeg blir helt frynsete av å holde på sånn hver bidige kveld 🤯 hadde det ikke vært for at hun klatrer ut av sprinkelsenga så hadde jeg tatt inn den igjen. 

Kan du kutte soving i barnehagen, se om det å gjøre henne mer sliten kan hjelpe. Eventuelt være mer fysisk aktiv, dvs mindre iPad etc.

Jeg har selv 3 barn og de 2 første var en drøm, men hun siste 🙄Jeg og kona byttet på gjesterommet nesten hver eneste natt til hun begynte på skolen. Her var ikke problemet nødvendigvis innsovningen, men at hun våknet opp "utvilt" midt på natta.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva gjorde du når ungen klatrer ut og begynner å finne på ting? Roter i skuffer og annet? Vi har ingen leker på rommet btw. 

La tilbake i sengen. Slitsomt ja, men mindre slitsomt å være i rommet enn at hun fløy ut av rommet 5046 ganger syntes jeg. Noen ganger hjalp det at hun fikk holde meg i hånden

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

God ide, ha det litt nakent og sterilt med få fristelser.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje prøv å tøm rommet for alt av ting som kan få h*nnes interesse? Teipe igjen skuffer eller sett på barnesikring. Men 30-60 høres ærlig talt ikke ille ut, men jeg skjønner at det er nok tid til å bli gal når ungen gjør alt annet enn det som er planlagt :)

Anonymkode: f7064...78e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ville prøvd å kutte duppen med 30 min i første omgang. Men 30-60 min er ganske vanlig i den alderen har jeg forstått på andre. Kanskje 30 min dupp i hverdagene og ingen soving i helgene er veien å gå?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer på det samme! Vi har en gutt på samme alder. Her har legging tatt inntil 2 timer. Vi tok på sida på sprinkelsenga etter å ha forsøkt en måned uten her for 2 måneder siden. Vår klatrer ikke ut av sprinkelsenga heldigvis, og roer seg fortere når han ikke kommer ut av senga.

Han har alltid brukt lang tid på å sovne, men om vi klarer å gå ut av rommet, så spiller det ikke noen rolle om han er våken en halvtime til (er i fint humør på dagen). Det er 50/50 om vi klarer å gå ut av rommet før han sovner, uten at han går i klikk og vi må være der med han. 

Vi vekker han i sjutida om morgenen om han ikke våkner av seg selv, og han får kun sove 45 min på dagen. Likevel å er leggingene endeløse. Han er imidlertid ille klar for å kutte dupp helt. 

Skjønner ikke hvordan vi skal få han over i vanlig seng, vi kommer til å få samme problem som dere, bare at legging tar dobbelt så lang tid som hos dere. 

Anonymkode: eb421...628

Hvordan vet dere at han ikke er klar for å kutte dupp? Blir han sint uten soving? Overgangen når man går fra null dagsoving er jo ofte brutal uansett. Kanskje 20 min søvn holder?

Anonymkode: 78ee9...a80

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å ligge i senga sammen med barnet, og fortelle eventyr? Vi startet med det for en måned siden, og det har virkelig revolusjonert leggingen. Sleit masse lenge, men nå er det knirkefritt. 2 år og 7 måneder her. Forteller to eventyr og så synger en kort nattasang. Lykke til!

Anonymkode: 19193...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er en idé å barnesikre rommet ihvertfall, slik at du kan ignorere litt mer han uten at han finner på noe dumt. Da kan du kanskje høre på podcast eller noe som gjør leggingen hyggeligere for deg selv.

Men 30-60 minutter.. er nok ikke uvanlig nei. Prøve å ikke tenke at det skal gå fortere, men at det skal være litt hyggeligere?

Anonymkode: 982a0...ee4

Skrevet

kutt dagduppen, et helvete en ukes tid

AnonymBruker
Skrevet

Ligger i senga sammen. Fast rituale med sang og «eventyr» der vi forteller om hva som skjedde i løpet av dagen. Tar en time før han sovner, men det har det alltid gjort. Men ligger i hvert fall rolig. Men høres ut som din er veldig fysisk aktiv om kvelden - hvis hun ikke roer seg med fysisk kontakt hadde jeg gjort en innsats med å slite henne ut før sengetid. Hoppe, danse, løpe. Gjerne litt herjing og akrobatikk for å mette ledd- og balansesansen, det funket bra for oss da vår var yngre. 

Anonymkode: 7effa...02f

AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd å lese bok på senga? Det kan roe ned barnet så det klarer å sove.

Anonymkode: fb79d...652

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, litt mer om hva vi gjør. 
kvelden starter med at det er kveldsmat, så går vi og pusser tennene. Skifter bleie (og evt pysj avhengig av temperatur). Sier natta til resten og går på rommet. Vi leser bok og synger. Alt er kos helt til vi avslutter dette og det er på tide å sove, da starter det.

Før kvelden kommer prøver vi å slite henne ut. Vi er gjerne ute etter middag. Vi har klatrestativ, huske og sklie, i tillegg får hun hoppe på trampolinen til naboen når hunden ikke er ute. Vi kan også gå ut i skogen og oppdage ting der, eller gå tur. Vi har generelt en unge som virker til å være utømmelig på energi. Inne er det herjing og latter, vi roer også ned med bruk av puslespill feks. 

Av svarene virker det som at vi bare får stå i det og satse på at det roer seg. Skal sørge for å barnesikre helt slik at hun kan få holde på og faktisk ende opp med å kjede seg så mye at hun like gjerne går å legger seg i senga. Hun forstår godt hva natta betyr. Våkner hun før 6.00 kan vi enkelt fortelle henne at det fortsatt er natta, da legger hun seg igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

1) Hvis barnet fortsatt sover på dagtid kan det være på tide å trappe ned eller gå over til bare en hvilestund. Da må man ofte legge veldig tidlig i stedet. Vi gikk fra sovne 20:30 til å legge 17:30 da vi avsluttet soving på dagtid. Var en genial uke eller to der barnet sov 17:30-07. Barnet ble i bedre humør, sovnet raskt og det var 100% riktig å avslutte soving. Hun var 2 år 7 mnd gammel. Mens yngste sov på dagtid til hun var neste 3 år uten problem. Så det varierer. Vanskelig leggetid, mye oppvåkning og/eller grytidlig morgen er typiske tegn på at det er på tide å flytte søvnen til natta.

MEN! Når det er sagt. 30-60 minutter leggetid... syntes jeg høres helt normalt ut.
Mine barn er nå 7 og 9 år, og det har blitt sommer. Jeg pisker de inn fra sol og lek kl 19, for å la de roe ned en times tid inne før det nærmer seg leggetid. Allikevel kan de bruke 45 minutter på å sovne nå, De hører lydbok og slapper av. Sånn er det hver eneste sommer. De blir ekstremt våkne av sol og utelek. Til en viss grad er jo det ok nå, men de må fortsatt opp kl 7 for å gå på skolen, så å sovne kl 22 er for sent samme hva. Det er ikke skoleferie enda. Så jeg må være streng. Og da tar det lang tid sovne nå. Dette vet vi av erfaring og lever godt med at om sommeren tar legging mye mer tid enn i vinterhalvåret. Med mindre man sliter ungene skikkelig ut. Eldste kan sovne ganske kjapt etter fotballtreninger og kamper. Men det er jo ikke hver dag ;)  Så, mye overskudd om sommeren er helt normalt etter min erfaring. og å bruke en time på å få ungene i seng har vi nesten alltid gjort om sommeren egentlig. For vår del handler det bare om at det må prioriteres, vi bytter på, tar det annenhver kveld, så er det helt ok. Søvn for barna er såpass viktig at vi prioriterer å bidra til at de får sovet så nær det de trenger som mulig.

Anonymkode: 5c46c...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Som med alt annet må de læres å ligge rolig i senga ved leggetid. Som forelder må du aktivt sørge for at hun forblir i senga. Ikke gi oppmerksomhet, men dytt forsiktig tilbake i senga om hun prøver å reise seg/turne. Sitt så nært at du får lagt henne ned igjen før hun er ute av senga. Hold gjerne en hånd lett på brystet ryggen mens den andre «samler» sprellende armer og bein. Hvis sang fungerer, så bare syng uten å la deg avbryte av hennes interaksjon. Jo mer monoton du er jo trøttere vil ungen etter hvert bli.

Anonymkode: 6fd61...510

AnonymBruker
Skrevet

Kun 30-60 minutter? Kjære vene, når du skrev mareritt trodde jeg det var snakk om timesvis. 

helt vanlig at barn må herje litt fra seg før sengetid for å regulere nervesystemet før soving. Hindrer du dem i det blir det bare verre. Dessuten er 2 års alder en bevissthetsperiode, de vet at det blir brudd i tilknytningen med mor.

dette er en periode. Bare tenk at du har vært bortskjemt til nå. 

Anonymkode: b4826...adc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...