Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går gjennom en spontanabort nå, egentlig en missed abortion siden fosteret sluttet å utvikle seg i uke 8, jeg skulle vært 10 uker da det ble oppdaget. Begynte å blø en uke etterpå, så venter med tablettene i tilfelle alt kommer ut av seg selv. 

Jeg har vært på jobb hele uka, men det er først i går de store blødningene kom, og i dag var det tungt på jobb, måtte springe på do hele tiden for å blø ut det verste. Har kontorjobb, så det går jo greit.. Vurderer å bli hjemme i morgen, men vil ikke fortelle noe på jobb. Så er vanskelig å skulle lyve. Hva gjør dere som har oppkevd dette? 

Anonymkode: f3cc2...715

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg går gjennom en spontanabort nå, egentlig en missed abortion siden fosteret sluttet å utvikle seg i uke 8, jeg skulle vært 10 uker da det ble oppdaget. Begynte å blø en uke etterpå, så venter med tablettene i tilfelle alt kommer ut av seg selv. 

Jeg har vært på jobb hele uka, men det er først i går de store blødningene kom, og i dag var det tungt på jobb, måtte springe på do hele tiden for å blø ut det verste. Har kontorjobb, så det går jo greit.. Vurderer å bli hjemme i morgen, men vil ikke fortelle noe på jobb. Så er vanskelig å skulle lyve. Hva gjør dere som har oppkevd dette? 

Dette er helt individuelt, etter hva kaninen makter både fysisk og psykisk. 
Hvilken jobb kvinnene har avgjør og. 

Anonymkode: 8ad18...580

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det helt galskap ut å være på jobb når man går gjennom slik! Og litt følelsesløst og hvis jeg kan si det.. 

Anonymkode: 3e55c...882

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to SA etter Ivf, og jobbet gjennom begge. Men med en del hjemmekontor på den siste som tok litt tid og hadde kommet lengst. For meg så funka det fint å jobbe, men det er jo individuelt. 

Anonymkode: a3965...756

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt egenmelding, mistet også i uke 10, men vet ingenting om når fosteret sluttet å vokse.. Jeg hadde også smerter som åpningsrier, over hele natten, så fikk ikke sove så mye.. Jeg har siden vært gjennom to fødsler, og ja, var faktisk sammenlignbare smerter (til åpningsrier, ikke presserier). Så nei, jeg synes definitivt at man ikke må gå på jobb.  

Anonymkode: 580d9...1b4

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde så store smerter at det strålte gjennom hele kroppen. Valgte å dra hjem den dagen. Klem til deg TS. Ta vare på deg selv nå.

Anonymkode: bf609...07a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Helt innafor å være hjemme. Det er vel både ubehagelig, vondt og trist.

Her er det bare å dra en hvit løgn. Syk i dag holder. Men er du som de ansatte hos oss som pleier å oppgi grunn, er det vel bare å si forferdelige menssmerter.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en MA og måtte ta tabletter. Dro ikke på jobb denne dagen.  Var jo veldig ubehagelig/vondt og blødde masse. 

du har lov å ta en dag. Si at du er syk og at du ikke kan komme på jobb. 

Anonymkode: 30696...b84

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har nettopp gått gjennom en MA, og hadde ikke sjans til å være på jobb. Var sykemeldt i en uke. Blødningene var så store at jeg fikk svært lav blodprosent og svimte av liggende. Det var så mye blod at jeg måtte ha hjelp av både mannen min og min mor. Blødde gjennom 2 digre bind på 10 minutter osv. Mor som selv er helsepersonell synes det var helt ekstremt. Burde nok ringt legevakta da jeg svimte av for tredje gang.

Jeg kom meg gjennom det, men legen meg nektet meg å gå på jobb. Jeg var altfor fysisk svak. Skal sies at jeg jobber som lærer på småskoletrinnet og har ingen mulighet for å ta det rolig på et hjemmekontor.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tre SA bak meg, første begynte midt på natten (legevakt kl 2 fordi jeg kastet opp av smerte), dro på jobb samme dag og angret veldig. 2. SA var jeg sykmeldt av legen i tre dager, mest pga det mentale. Ved 3. SA var jeg jo blitt litt proff, så da ringte jeg tidlig den dagen det begynte og meldte fra om migreneanfall og egenmelding. Var tilbake dagen etter.

Tenker det er kun du som kan vite hva som er riktig i din situasjon, men min erfaring sier at en dag med fravær pga dårlig form faller ikke stort i vekt hos de fleste arbeidsgivere og kollegaer vil knapt legge merke til det. Så hvis det føles riktig for deg å bli hjemme, gjør du det med god samvittighet! 

Anonymkode: 9d31b...a26

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det var på lørdag og søndag jeg hadde smerter. Men jeg gråt noen ganger på kontoret til sjefen ila de ukene.

Anonymkode: 1a7d8...cbe

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holdt meg hjemme. Fikk intense riesmerter, så hadde ikke klart å gå på jobb. Jeg tenker at i en sånn situasjon kan du bruke egenmelding eller sykmelding. Det er jo både en psykisk og fysisk belastning. Håper det går bra med deg. 

Anonymkode: cdb72...835

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er helt individuelt, etter hva kaninen makter både fysisk og psykisk. 
Hvilken jobb kvinnene har avgjør og. 

Anonymkode: 8ad18...580

Hvorfor bestemmer kaninen det?

Anonymkode: 42936...b84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg gjorde det for 4 år siden, dro på jobb samtidig som en spontanabort. Kunne ønske jeg ble hjemme. Blør mer av å bevege seg og jeg har fysisk tungt arbeid. 

Anonymkode: 865df...f89

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For meg høres det helt galskap ut å være på jobb når man går gjennom slik! Og litt følelsesløst og hvis jeg kan si det.. 

Hvorfor galskap? 
Jeg har gått gjennom spontanabort 4 ganger i uke 6-10. Var på jobb alle gangene bortsett fra en gang. Da hadde vi ferie. For meg var det verken galskap eller følelsesløst. Kjente jo på det, og følte like mye selv om jeg var på jobb… Var hjemme 2. eller 3. gang fordi det var sommerferie. Det var likevel mer «kjedelig» enn katastrofe for min del da jeg knapt visste at jeg var gravid engang da jeg aborterte. 

Jeg er en oppegående kvinne med følelser, men å miste for meg i uke 6-9 når jeg knapt visste jeg var gravid, var ingen stor belastning for meg. Vi er forskjellige. Det var kjipt, men på nivå med at «søren, da kom mensen likevel, da må vi begynne på nytt», og jeg synes kanskje det var det verste - å starte på nytt. Unnskyld for det….hvis det plager deg! Jeg har flere venninner som har mistet lengre ut i svangerskapet og et par av disse måtte føde døde barn i omtrent samme periode. Barn som var ferdige, men dessverre ikke levde. Ene venninnen fødte dødt barn på termin :( . I tillegg til at mine foreldre mistet 2 barn nær og under fødsel ca 10 år tidligere. For meg var derfor ikke mine spontanaborter så stor belastning. Er jeg da gal?? Ingen andre på jobb visste dette. Jobbet på kontor, og måtte skifte bind og truse flere ganger, men det må jeg også ved vanlig menstruasjon, da jeg blør veldig mye. Vi er forskjellige, men for meg var det aldri et barn før jeg var mye lengre på vei. Så kan andre oppfatte det annerledes, og det synes jeg er helt greit og normalt. Folk må få føle det de føler, syntes jeg! Det er faktisk veldig viktig! Og har full forståelse for at noen går helt i kjelleren etter en abort! Men å kalle det for galskap og følelsesløst å gå på jobb pga en spontanabort, synes jeg er trist og dømmende! Det må folk få kjenne på selv. 

Anonymkode: 29ddd...3aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har tatt egenmelding, mistet også i uke 10, men vet ingenting om når fosteret sluttet å vokse.. Jeg hadde også smerter som åpningsrier, over hele natten, så fikk ikke sove så mye.. Jeg har siden vært gjennom to fødsler, og ja, var faktisk sammenlignbare smerter (til åpningsrier, ikke presserier). Så nei, jeg synes definitivt at man ikke må gå på jobb.  

Anonymkode: 580d9...1b4

Men synes du det av prinsipp eller fordi DU ikke følte det var greit. Altså fordi DU følte det slik, så mener du definitivt at andre ikke skal gå på jobb? Vi er forskjellige! Jeg blør like vanvittig mye hver eneste mnd når jeg har mensen, og mensensmertene mine har vært verre enn riene da jeg fødte. Så hvordan en føler seg, er helt individuelt, så mens du definitivt mener en ikke skal gå på jobb, så mener en annen at hun har det best ved å gå på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg holdt meg hjemme. Fikk intense riesmerter, så hadde ikke klart å gå på jobb. Jeg tenker at i en sånn situasjon kan du bruke egenmelding eller sykmelding. Det er jo både en psykisk og fysisk belastning. Håper det går bra med deg. 

Anonymkode: cdb72...835

Og da syntes jeg du gjorde det rette for deg ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ja, begynte på jobb, dro for å sjekke da, men var tilbake dagen etter ja. Fin distraksjon. 

Anonymkode: d0677...6d8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er så individuelt. Hvis du føler for å være hjemme, synes jeg du skal det uten å ha dårlig samvittighet. Klem til deg ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor galskap? 
Jeg har gått gjennom spontanabort 4 ganger i uke 6-10. Var på jobb alle gangene bortsett fra en gang. Da hadde vi ferie. For meg var det verken galskap eller følelsesløst. Kjente jo på det, og følte like mye selv om jeg var på jobb… Var hjemme 2. eller 3. gang fordi det var sommerferie. Det var likevel mer «kjedelig» enn katastrofe for min del da jeg knapt visste at jeg var gravid engang da jeg aborterte. 

Jeg er en oppegående kvinne med følelser, men å miste for meg i uke 6-9 når jeg knapt visste jeg var gravid, var ingen stor belastning for meg. Vi er forskjellige. Det var kjipt, men på nivå med at «søren, da kom mensen likevel, da må vi begynne på nytt», og jeg synes kanskje det var det verste - å starte på nytt. Unnskyld for det….hvis det plager deg! Jeg har flere venninner som har mistet lengre ut i svangerskapet og et par av disse måtte føde døde barn i omtrent samme periode. Barn som var ferdige, men dessverre ikke levde. Ene venninnen fødte dødt barn på termin :( . I tillegg til at mine foreldre mistet 2 barn nær og under fødsel ca 10 år tidligere. For meg var derfor ikke mine spontanaborter så stor belastning. Er jeg da gal?? Ingen andre på jobb visste dette. Jobbet på kontor, og måtte skifte bind og truse flere ganger, men det må jeg også ved vanlig menstruasjon, da jeg blør veldig mye. Vi er forskjellige, men for meg var det aldri et barn før jeg var mye lengre på vei. Så kan andre oppfatte det annerledes, og det synes jeg er helt greit og normalt. Folk må få føle det de føler, syntes jeg! Det er faktisk veldig viktig! Og har full forståelse for at noen går helt i kjelleren etter en abort! Men å kalle det for galskap og følelsesløst å gå på jobb pga en spontanabort, synes jeg er trist og dømmende! Det må folk få kjenne på selv. 

Jeg sa min mening. Punktum! Tåler man ikke at folk tenker anderledes så har man ingenting på nettforum å gjøre. 

For meg hadde noe slik vært altfor følelsesmessig håpløst, å miste et barn hadde betydd noe. Og jeg hadde ikke greid å være på jobb å late som ingenting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...