Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom en leder for en trygg kontorjobb i offentlig sektor har 6 personer i avdelingen, og halvparten enten er langtids sykmeldt eller har sluttet. Hadde du tenkt noe om sjefen og arbeidsmiljøet, eller at det bare var tilfeldig? 

Anonymkode: 500aa...0cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis, 6 ansatte er jo ikke så mange og at noen slutter eller er langtidssykemeldt skyldes ikke nødvendigvis arbeidsmiljø eller lederskap. Folk bytter jobb, folk blir syke. 

Anonymkode: 89a00...b15

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dersom en leder for en trygg kontorjobb i offentlig sektor har 6 personer i avdelingen, og halvparten enten er langtids sykmeldt eller har sluttet. Hadde du tenkt noe om sjefen og arbeidsmiljøet, eller at det bare var tilfeldig? 

Anonymkode: 500aa...0cb

Det kommer an på.

Det at de slutter har mye med alderen på de som er der å gjøre. Hvis de er unge så er det ikke rart de finner seg nye jobber. Er de eldre er det ikke rart de går av med pensjon.

Det at 3 av 6 er langstidssykmeldte er et meget dårlig tegn. 

Anonymkode: c8d19...72e

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo ikke bra ut, 50% er syke 😮 6 personer er jo såpass få at det burde være enkelt å få oversikt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det må jo ses på over tid. Jeg overtok en avdeling der flere nærmet seg pensjonsalder og andre hadde jobbet der i 12-15 år. En stund ble det nødvendigvis flere som sluttet fordi de skulle pensjonere seg. Ei tok videreutdanning og ønsket andre utfordringer etter det. En annen slet med døgnrytme og ville heller prøve dagarbeid. En skulle operere skulderen sin, ei fikk brystkreft osv. Alt dette ila et par-tre år. Utad kunne det sikkert se «ille» ut, men det var naturlige årsaker. Nå er det en rolig periode, der alle er på jobb og ingen har konkrete planer om å si opp så vidt jeg vet. Som leder har man oppfølgingsansvar og jeg spør helt konkret om fravær har noe med jobben å gjøre. Under medarbeidersamtaler spør jeg hvilke forventninger ansatte har til meg og om det er ting de tenker at jeg burde gjøre annerledes. 

Anonymkode: 07a47...432

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som leder har man oppfølgingsansvar og jeg spør helt konkret om fravær har noe med jobben å gjøre. Under medarbeidersamtaler spør jeg hvilke forventninger ansatte har til meg og om det er ting de tenker at jeg burde gjøre annerledes. 

Anonymkode: 07a47...432

Nåvel, jeg har en leder som spør om det samme og når jeg svarer et eller annet så sier leder ‘nei det stemmer ikke’. Og så går vi ut derfra og så tror leder at alt er i skjønneste orden for vedkommende har jo informert meg om at det jeg sier ikke stemmer :laugh: 

Så det kommer litt an på hvor god du som leder er på å faktisk fange opp det den ansatte sier.

Anonymkode: c8d19...72e

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv i en mindre ledergruppe. Vi har rundt 40% sykemelding nå. Hovedgrunnen til at vi ikke har høyere, er at vi stortrives på jobb, og har verdens beste leder.

Anonymkode: 02fbe...f86

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må det gjøres endringer på en avdeling, og noen ganger medfører det høyt sykefravær. 

Umulig å mene noe om leder uten å vite mer. 

Anonymkode: a1768...659

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg jobber selv i en mindre ledergruppe. Vi har rundt 40% sykemelding nå. Hovedgrunnen til at vi ikke har høyere, er at vi stortrives på jobb, og har verdens beste leder.

Anonymkode: 02fbe...f86

40% ja? Imponerende. Tror vi er oppe i 15% nå, og det skyldes mye dårlig ledelse. 

Anonymkode: 27b6f...94c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...