AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:30 #1 Del Skrevet torsdag kl 16:30 Jeg drar sjelden ut og shopper klær fordi jeg har et komplisert forhold til egen kropp. Noe fordi ansatte noen ganger kommer med noe nedsettende/stikkende kommentarer, som regel sikkert uten å mene noe vondt med det. Denne gangen spurte jeg om de hadde en størrelse tilgjengelig og fikk beskjed om at «størrelsen over burde passe meg» (noe den ikke gjorde siden jeg nettopp hadde prøvd den på). For noen som har et helt ukomplisert forhold til kroppen sin er det å høre at man ser ut som en str større enn man er ingen sak i verden, men for enkelte gjør ikke dette shoppingopplevelsen noe hyggelig. Greit å tenke over bare om man jobber med kundebehandling og selger klær. Anonymkode: c3e83...5d7 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:36 #2 Del Skrevet torsdag kl 16:36 ...OK? Anonymkode: 48825...e52 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:41 #3 Del Skrevet torsdag kl 16:41 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ...OK? Anonymkode: 48825...e52 Er du ansatt i klesbutikk med den holdningen? Er du ikke det, er jo heller ikke innlegget rettet til deg. Anonymkode: c3e83...5d7 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:45 #4 Del Skrevet torsdag kl 16:45 Skjønner deg godt jeg TS. Kjenner på det samme når frisører kommenterer hvor tynt hår jeg har… Anonymkode: fa80c...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margit777 Skrevet torsdag kl 16:46 #5 Del Skrevet torsdag kl 16:46 Jeg ble bedt om og gå i barneavdelingen en gang 🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:09 #6 Del Skrevet torsdag kl 17:09 Jeg så etter støvletter en gang. Jeg har store muskuløse legger. Spurte om de hadde noen støvletter med større skaft. Fikk vist frem noen og den ansatte sa de var skikkelig store i vidden. Hun brukte ordene skikkelig store.. vel jeg fikk igjen glidelåsen over ankelen som er slank, men der stoppet det… da var jeg ferdig å handle støvletter. Hadde en annen hendelse hvor en ansatt overtalte meg til å prøve en bukse. Jeg syntes den så for liten ut. Hun mente den var svær. Fikk buksa til rett over knærne. Da fikk selvtilliten seg en skikkelig knekk. Anonymkode: 88a78...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:20 #7 Del Skrevet torsdag kl 22:20 Jeg har sluttet å spørre om hjelp. Finner ut av str selv. Altfor mye folk i disse butikkene som ikke skulle vært der. Anonymkode: 46804...172 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:24 #8 Del Skrevet i går, 04:24 Jeg snakker ikke med ansatte i klesbutikker, utover hei, takk og ha det. Jeg har opplevd at jeg sto og kikket på klær i en butikk og da kom en ansatt bort til meg og sa høyt at «vi har ikke noe som passer til deg i denne butikken». Da brukte jeg størrelse 42. Foretrekker å handle klær på nett. Anonymkode: c1111...6bc 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:53 #9 Del Skrevet i går, 08:53 Det spørs hvor høye krav man kan ha til noen som har en jobb med så lav lønn. Det er jo ikke akkurat diplomater eller psykologer som jobber i klesbutikk. Jeg ville heller forsøkt å tenkt at det ikke handler om dere som kunder, men kapasiteten til den ansatte. Kanskje dere heller burde fokusere på å være tolerante ovenfor folk med lav sosialintelligens som tråkker litt i salaten her og der? Anonymkode: 64c49...9f5 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:24 #10 Del Skrevet i går, 09:24 Mener TS at ansatte i klesbutikker og frisører bare skal lukke øynene og snakke kundene etter munnen? Man er ikke slank hvis alle kan se at man er overvektig, og man har ikke tykt hår hvis man lett kan se at håret er tynt. Anonymkode: d7fc5...50e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:29 #11 Del Skrevet i går, 09:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener TS at ansatte i klesbutikker og frisører bare skal lukke øynene og snakke kundene etter munnen? Man er ikke slank hvis alle kan se at man er overvektig, og man har ikke tykt hår hvis man lett kan se at håret er tynt. Anonymkode: d7fc5...50e Ingen ansatte trenger å kommentere hva hen tror kunden bruker av størrelse når kunden ikke har spurt noe om synspunkter men bare om en størrelse er på lager. Ingen trenger å kommentere at man har veldig brede legger, og frisøren burde også legge frem negative kommentarer om hår veldig forsiktig. Selv er jeg forøvrig undervektig ift BMI og prøver gå etpar kg opp i vekt egentlig, men kommentarer om at jeg ser større ut gjør det vanskeligere å akseptere at jeg egentlig burde det allikevel. Anonymkode: c3e83...5d7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:05 #12 Del Skrevet i går, 10:05 Jeg spurte en gang om de hadde en størrelse på lager, og fikk beskjed om at størrelsen under burde passe (som var altfor kort), dette var kun for at de skulle selge mer og ikke hadde min størrelse på lager 😂 Så jeg tar alt butikkansatte sier med en klype salt, men har inntrykk av at de kun forsøker å hjelpe (og selge mest mulig). Gjør de en ærlig feil en størrelse opp eller ned, så er det jo revnende likegyldig dersom man ikke har et anstrengt forhold til egen kropp - og hvis man har det bør man kanskje ikke spørre om hjelp, da alle kan ta feil. Anonymkode: de755...9bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet i går, 10:10 #13 Del Skrevet i går, 10:10 Jeg fikk høre en gang at "vi har ikke sko til vanskelige føtter som dine". Det var ikke kult å høre. Eller damen som sa "oi, ja, du er skikkelig tjukk, ja". Jeg ba ikke om hennes mening, bare for å understreke det. Jeg handlet aldri der igjen. Jeg forventer faktisk mer. Jeg har også jobbet i butikk, og jeg hadde da ALDRI kommentert andre mennesker på en slik måte. Det handler ikke bare om kundeservice, men menneskesyn. 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet i går, 10:14 #14 Del Skrevet i går, 10:14 Jeg har jobbet i klesbutikk med store størrelser. Og de som kom til oss, visste utmerket godt at de ikke skled inn i en strl 38 eller 40. Men noen ganger så jeg at enkelte på gråten prøvde å klemme seg inn i en størrelse for liten. Da spurte jeg om de trengte hjelp og kunne foreslå en større størrelse. Å se en kunde kjøpe noe på trass er heller ikke særlig ålreit. Eller god kundeservice. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:21 #15 Del Skrevet i går, 10:21 Når jeg handler klær ønsker jeg at den ansatte faktisk hjelper meg. Jeg trenger ikke en som snakker meg etter munnen og som gir meg størrelser jeg åpenbart ikke passer kun fordi vedkommende er redd for at jeg skal bli krenka eller lei meg. Vil jeg ha noen som sier at jeg alltid ser bra ut så spør jeg bare mormor. Hun sier alltid det, uansett. Anonymkode: aab89...853 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet i går, 10:21 #16 Del Skrevet i går, 10:21 (endret) Jeg tror at hvis du er så sårbar for kommentarer relatert til størrelse, er løsningen å la være å be de ansatte om hjelp (netthandel kan også være din venn). Hun prøvde å være hjelpsom uten å ha perfekt øyemål (noe de færreste tross alt har), det var ikke en stikkende eller nedsettende kommentar om størrelsen din eller dårlig holdning hos den ansatte. (Å åpenlyst kalle kunden tjukk er jo noe helt annet og hører ingensteds hjemme). Alle har noen komplekser og ømme punkter som ikke er så synlige eller så rasjonelle for andre. Hvis man alltid skulle passe på å ikke potensielt tråkke andre på tærne eller unngå å si noe som i verste fall kunne tolkes litt negativt, kan ingen lenger si noe som helst. Jeg har også fått kommentarer som har truffet feil og gjort vondt, uten at det har ligget verre ting enn deres ubetenksomhet og/eller min usynlige sårbarhet og tidligere erfaringer bak - det er mitt ansvar å håndtere det. Endret i går, 10:22 av Daria 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:23 #17 Del Skrevet i går, 10:23 Jeg har ikke tatt meg nær av rare kommentarer, for jeg føler meg helt fin som jeg er. For kort siden var jeg innom en butikk med klær i noen fine merker. Jeg er normalvektig ifølge bmi (har også endel muskler), men størrelse XL var for liten på en av kjolene jeg virkelig likte. Jeg bemerket litt skuffet til en ansatt at jeg likte kjolen så godt og var litt skuffet over at jeg ikke fant en større størrelse. Den ansatte foreslo at jeg skulle kjøpe kjolen, og dra i og tøye stoffet i stedet! 😂 Anonymkode: d916b...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet i går, 10:27 #18 Del Skrevet i går, 10:27 (endret) Stor pike skrev (14 minutter siden): Jeg har jobbet i klesbutikk med store størrelser. Og de som kom til oss, visste utmerket godt at de ikke skled inn i en strl 38 eller 40. Men noen ganger så jeg at enkelte på gråten prøvde å klemme seg inn i en størrelse for liten. Da spurte jeg om de trengte hjelp og kunne foreslå en større størrelse. Å se en kunde kjøpe noe på trass er heller ikke særlig ålreit. Eller god kundeservice. To personer av samme størrelse trenger ikke nødvendigvis tenke på seg selv som samme størrelse. Jeg bruker vanligvis M/L. Solgte et plagg som jeg syntes var for lite, og hun som henta sa at hun bruker XS/M, og hun var større enn det jeg er. Om personen er komfortabel med tettsittende klær, så er det greit. Om personen vil ha oversized skuldre, kose bukser osv, er dét også greit. Man kan alltid foreslå at "det er lurt å prøve litt ulike størrelser, for de kan sitte litt ulikt på ulike deler av kroppen, og så velge det man synes er finest". Hva personen deretter velger skal man ikke henge seg opp i. Kanskje har de tenkt å bruke plagget som motivasjon for å gå ned i vekt - det vet jo ikke vi. Ellers så har jeg NULL interesse av å høre på hva de fleste vanlige butikkansatte, mener, og svarer "nei takk, jeg bare kikker" hvis de spør om jeg trenger hjelp, for da trenger de ikke føle at de må hjelpe meg. Endret i går, 10:30 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:27 #19 Del Skrevet i går, 10:27 Stor pike skrev (11 minutter siden): Jeg har jobbet i klesbutikk med store størrelser. Og de som kom til oss, visste utmerket godt at de ikke skled inn i en strl 38 eller 40. Men noen ganger så jeg at enkelte på gråten prøvde å klemme seg inn i en størrelse for liten. Da spurte jeg om de trengte hjelp og kunne foreslå en større størrelse. Å se en kunde kjøpe noe på trass er heller ikke særlig ålreit. Eller god kundeservice. Hvis du ser at noen er på gråten i en slik situasjon er det etter min mening helt bak mål å aktivr gå bort og foreslå en større størrelse. Som om vedkommende ikke har klart å tenke den tanken selv. Anonymkode: a6548...e5a 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet i går, 10:28 #20 Del Skrevet i går, 10:28 Jeg foretrekker heller å bli oversett enn å få hjelp i sånne butikker. Liker å se på egenhånd og ikke interessert i andres kommentar på meg og hva jeg velger. De skal være glad at jeg i det hele tatt kjøper noe. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå